Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#977937
Noxy vindt eigenlijk alles heeeeeerlijk, kip, haas, konijn, eend, lam, ik weet niet wat nog meer allemaal.
Maar nova is erg kieskeurig, geen vis, geen paard, geen haas, en een paar andere vleessoorten met moeite.
Ik doe er al vaker wat gemalen pens door, dat helpt wel wat, maar er gebeuren nog geen wonderen  >:( >:( Ze laat geregeld wat staan
Hoe krijg ik haar aan wat meer verschillende vlees/bot soorten?

Bindi krijgt alleen nog maar gevogelte, en heeft daar geen moeite mee
Gr
Door Lizzy
#977944
Ja, ik vind het niet zo heel erg wanneer een hond bepaalde dingen niet lust. Zolang er genoeg andere dingen over blijven. Maar als je het idee hebt dat ze echt beginnen te zaniken ala "dit lust ik niet", dan kun je best wat streng optreden. Bak neerzetten. Niet direct eten? Bak weghalen en pas de volgende maaltijd opnieuw hetzelfde aanbieden. Wat je ook kunt doen: ik weet niet hoe vaak je per dag voert? Stel je voert 2 keer per dag. Dan zou je 1 keer per dag kunnen gaan voeren. En als ze dan beroerd blijft eten, zou je haar eens wat langer kunnen laten vasten. Dus stel je geeft 's avonds eten. Geef dan een keer niet 's avonds te eten maar geef de volgende dag om 12 uur wat te eten. En dan een wat vollere maaltijd. Maar goed, dit moet je dus niet van het een op het andere moment doen. Als je 2 keer per dag voert: eerst 1 keer per dag gaan voeren en daar goed aan laten wennen en dan pas een halve dag extra laten vasten.
Door Mevroi Kruim
#978057
Wat Lizzy zegt  ;) en daarnaast kun je ook de maaltijden tijdelijk een stuk kleiner maken. Dus halve maaltijd neerzetten, afgepaste tijd wachten en weghalen. Je hebt meer kans dat ze dan alles opeet en nog honger houdt dus de volgende keer ook beter eet. Dan niet gelijk weer een grote maaltijd geven maar dit gewoon een paar dagen volhouden, krijgen ze niks van, en dan de maaltijden weer geleidelijk aan groter maken.
Maar minder vaak voeren is vaak een hele goeie manier om zanikerds aan het eten te krijgen. Ze moeten het gewoon weer meer gaan waarderen!
Gebruikersavatar
Door nova
#978080
Lizzy schreef: Ja, ik vind het niet zo heel erg wanneer een hond bepaalde dingen niet lust. Zolang er genoeg andere dingen over blijven. Maar als je het idee hebt dat ze echt beginnen te zaniken ala "dit lust ik niet", dan kun je best wat streng optreden. Bak neerzetten. Niet direct eten? Bak weghalen en pas de volgende maaltijd opnieuw hetzelfde aanbieden. Wat je ook kunt doen: ik weet niet hoe vaak je per dag voert? Stel je voert 2 keer per dag. Dan zou je 1 keer per dag kunnen gaan voeren. En als ze dan beroerd blijft eten, zou je haar eens wat langer kunnen laten vasten. Dus stel je geeft 's avonds eten. Geef dan een keer niet 's avonds te eten maar geef de volgende dag om 12 uur wat te eten. En dan een wat vollere maaltijd. Maar goed, dit moet je dus niet van het een op het andere moment doen. Als je 2 keer per dag voert: eerst 1 keer per dag gaan voeren en daar goed aan laten wennen en dan pas een halve dag extra laten vasten.
Maaltijden kleiner maken vind ik wel een goed idee, maar bij slechts een maaltijd per dag gaat ze vast maagsap kotsen, sorry voor het woord. Dat vind ik vaker 's morgens, zelfs bij 2 maaltijden. Is het dan wel een idee om terug te gaan naar 1 maaltijd?
Vind dit best moeilijk :-\
GR.
Door dorinekok
#978091
als je het ook bij 2 maaltijden vindt, dan heeft het misschien niet zoveel met het eten te maken? Ik heb hier wel vaker gelezen dat honden gal spuwen (haha, netjes he) als ze minder vaak eten of zo. Zelf ken ik het helemaal niet. Je kunt het eens uitproberen...
succes!
Door *Nicole*
#978095
in het begin zat mijn hond enorm te miepen. wou alleen kip als vleesbot. nu eet hij eend, konijn karkas, en nog een paar dingen gelukkig.
Ik hak het in kleine stukken dat meneer niet te veel hoeft te kauwen en maak de stukken steeds groter. werkt prima. ben ook van 2 keer voeren op een dag naar1 keer gegaan. Eerste week gaf hij smorgens gal over. toen deed ik smorgens een handje eten paar stukjes en de rest smiddags
werkte prima.
wil hij niet eten haal ik het weg en bied het een uur later aan. wil hij dan nog niet eten krijgt hij het pas na het laatste rondje lopen savonds laat dan heeft hij wel trek en vreet als een varken
Door Mevroi Kruim
#978107
1x per dag eten moet je dan inderdaad geleidelijk introduceren, niet van de ene dag op de andere. Beginnen met 1 maaltijd kleiner te maken en de andere groter, net zolang totdat de ene maaltijd volledig verdwenen is. Wat ook enorm helpt is voeren op onvoorspelbare momenten zodat je hond niet alvast vantevoren maagsap gaat aanmaken.
Gebruikersavatar
Door nova
#978336
Mijn verwachtingen zijn uitgekomen. Nadat  ze vanmorgen maar een gedeelte van haar maaltijd heeft  gegeten, en ik het restant heb weggepakt, is  net een flinke plas maagsap eruit gekomen.
Hier heb ik toch wel moeite mee
Nu wil ze gewoon niks eten,
Morgen gaan we voor nieuwe kansen
Gr
Gebruikersavatar
Door kira
#978348
Wat je schrijft herken ik van bij onze theemuts. Niet eten is spugen. Duidelijke voorkeur voor bepaalde dingen (kipkarkas en kippenek, rest niet nemen). Een paar keer dat ze wel alles opat kwam het er na 5 minuten weer uit (en ze eet het dan niet weer op). Ik heb wel door dat droog bot (dus bot met erg weinig vlees) beter door haar gegeten wordt (dus droge haaskarkas en vandaag had ik konijnkarkas die echt alleen de rug/rib was zonder vlees). Het laten krijgen van honger werkt niet (ze kan weken zonder eten en heeft, voordat we aan barf deden, ook ondervoed bij de d.a. gezeten, ik was toen keihard in die zin dat we niets anders meer gaven en haar bak na 5 minuten weghaalden). Ze houdt wel erg van gemalen pens, deze week voor het eerst een klein lapje ook gegeten. Om haar nu op gewicht te houden geef ik twee dagen pens, drie dagen dat wat ze lust, en twee dagen wat anders. Deze week is het voor het eerst goedgegaan. Ze heeft en de kipkarkassen gegeten en twee droge haaskarkas en vanochtend 2 van de drie konijnkarkassen. Verder heb ik een eendenrug de zijkanten (dus die dunne botjes) van de ruggegraat afgehaald, het vlees er gedeeltelijk vanaf gehaald, en toen heeft ze ook dat opgegeten. Ze stond net weer klaar (er was niets meer voor haar) en heb haar toen wel twee kipkarkassen gegeven. Qua vlees eet ze redelijk veel (haas, struis, rund, kop), maar geit en lam eet ze niet. Het voeren van de droge karkassen aan haar geeft wel het voordeel dat ik met wat minder bot toe kan. Ik durf nog niet te juichen (wie weet eet ze morgen weer een week niet), maar ik zie wel wat verbetering. Verder kan theemuts niet tegen spanning (ze moet dus echt rust bij het eten hebben, hoort ze een andere hond, loopt ze gelijk weg met eten). Wat ik verder wel vreemd vindt is dat ze als ze zaken opeet het nodig vindt vervolgens in de bak te plassen. Ik denk dat je veel geduld moet hebben en wellicht ook moet kijken of er behalve de smaak van het bot nog een andere reden is dat het een wel en het ander niet gepruimd wordt (te vet, te mager, te veel vlees op het bot of juist te weinig?). Sterkte ermee, wie weet gaat het nog komen
Gebruikersavatar
Door nova
#978376
Hoi Kira, bedankt voor de reactie, en ik zie dat ik gelukkig niet de enige ben die hier tegenaan loopt.
Maar , waar haal jij de droge karkassen vandaan, ik zou het in elk geval wel willen proberen.
Ze eet wel rundvlees,  ook met bot, lamsvlees als ik er wat pens door doe, lambot nog niet gebrobeerd.
Verder heeft ze wat witte vis gegeten, kip in alle smaken behalve lever , parelhoen , en ook wat eendenvleugels.
Pens gaat er goed in, ook de lappen. Vlees mixen wil ze wel eten
Konijn wil ze ook wel eten, maar er valt dus nog genoeg te leren eten.

Ik kom met mezelf in conflict, als ik doorzet , tot brakens van de hond toe, eigenlijk is dat voor mij toch ook wel de grens.
Gr
Gebruikersavatar
Door kira
#978410
Die kreeg ik bij toeval. Ik had bij Herby besteld. Eerder kreeg ik daar bloederige haas (met darm en alles erin) nu was de helft bloedere haas en de andere hele droge karkas. Idem voor de konijn. Misschien kun je er specifiek naar vragen. Theemuts was aangenaam verrast, ik ook. En omdat ik al had gemerkt dat ze de kipkarkas pas eet als ik de filet eraf haal, dacht ik die ga ik haar geven.
Door K&D
#978416
Pas op met alleen karkas voeren ivm verstopping of erger. Ik geef nooit kaal bot, altijd bevleesd, of er gaat een portie vlees of orgaan bij.
Hier lusten ze ook niet alles. De één lust geen konijn en kippenmaagjes en lever, de ander geen nier en hert. Ook niet na diverse keren proberen. Kippenlever vinden heel veel honden goor.

Het menu zit nu zo in elkaar dat er voldoende variatie is, zonder de dingen die ze niet lusten. Er zijn nog genoeg diersoorten over die ze wel lusten.
Gal kotsen komt omdat je hond op dat tijdstip gewend is gevoerd te worden. De maag gaat zich alvast voorbereiden op wat komt, en als dat niet komt dan kotsen ze gal.
Ga op andere, wisselende tijdstippen voeren, dan zul je merken dat het over gaat.
Door arenda
#978556
Hier zijn ze ook erg verschillend met wat ze lusten. En het irritante is ook nog dat ze iets de ene keer wel met graagte eten en de andere keer bijna staan te kokhalzen. Daarbij komt nog het probleem dat ze eigenlijk best wel samen kunnen eten, maar daarbij gezellig voer gaan ruilen. Van....O ik lust dat niet, dat mag jij best, mag ik dan dat stukkie, want dat vind jij niet lekker toch?
Dan hoop ik ergens ook maar dat hun instinct nog een beetje werkt, alhoewel ik daar ernstig aan twijfel omdat ze zich ook met graagte tegoed doen aan sokken en ander (on)eetbaar materiaal.
Ik weet ook best de oplossing ervoor wel, gewoon er bij blijven en goed in de gaten houden. Én het vleesbot als laatst. Maar dat klinkt allemaal wel leuk en aardig, alleen in de praktijk is het wat minder uit te voeren. Dan is het eerst de katten voeren, honden ervandaan houden, dan de honden, katten wegjagen, die toch willen weten of het niet veel lekkerder is wat die "anderen" krijgen.
Dan gaat de telefoon, valt er een kind, of loopt het tussen de kids iets uit de hand. Of er is net iemand aan de deur, er moet dringend ergens iemand gered worden ( whaaaaa horendol dus)
En dan loopt het net weer anders dan gepland. Wie heeft wat op. In elk geval is er geen kat opgevreten, want die lopen nog altijd rond.
Hier dus geen gal spuwen, wel de hele dag zeuren om eten, en zeuren omdat het niet is wat verwacht werd, en zeuren omdat de anderen beter, meer, lekkerder hebben.... Het lijken verdorie wel kinderen......... En toch ervan blijven houden he ???
Door dogsunlimited
#978584
nova schreef: Mijn verwachtingen zijn uitgekomen. Nadat  ze vanmorgen maar een gedeelte van haar maaltijd heeft  gegeten, en ik het restant heb weggepakt, is  net een flinke plas maagsap eruit gekomen.
Hier heb ik toch wel moeite mee
Nu wil ze gewoon niks eten,
Morgen gaan we voor nieuwe kansen
Gr
Zou je niet kunnen proberen wat later op de dag de karkassen te voeren? 's Ochtends wat honingwater om het galspugen tegen te gaan en dan later op de middag een maaltijd dik bevleesd karkas. Dan trek je dat ook makkelijker door naar de volgende ochtend als je maar 1x per dag voert. Ik zou wachten met nieuwe dingen te introduceren, totdat het galspugen over is en ze het op de soorten die je nu hebt lekker blijft doen. Op dit moment heb je variatie genoeg.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op do 05 jun 2008, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door