Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door daanentous
#976758
Ik heb mijn kat van 17 een maand of 3 geleden ivm slechte nierwaardes eindelijk (met een hoop geduld)  helemaal over weten te zetten op KVV. Ik wissel soms af met biefstuk, gehakt, koolvis of kipfilet, Al eet hij het liefste gewoon kvv (carnibest en sinds kort de bandit ook weer) gemengd met een beetje rosbief. Hij eet als een tijger en is super levendig, kotst bijna niet meer, dus ik ben al heel tevreden. Hij is alleen nog wel heel erg mager en zijn ontlasting is erg hard. Hij heeft soms echt moeite met poepen en soms moet ik hem gewoon helpen om het er uit te knijpen. Dit is natuurlijk niet goed. Wat zou ik hem kunnen geven wat kan helpen zijn ontlasting wat zachter te maken  (kippenhartjes eet hij niet) en hem wat meer reserves te geven, wat ook nog goed zou passen binnen een nierdieet? Ik heb begrepen dat ik dan de eiwitten kan verminderen door meer vetten te geven, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik dan precies aan moet denken. Iemand tips?
Door Naakies
#976912
hoi hoi

je kan zalmolie toevoegen aan het eten ! dit werkt goed doen wij ook en het gaat dan gelijk een stuk beter
je kan het bestellen bij je verkooppunt voor carnibest

we geven soms ter afwisseling ook wel kivo vis variant ( is bedoeld voor honden ) dit is wat vetter . maar onze katten vinden het heerlijk

gr lonneke en martijn
Door flin
#976946
daanentous schreef: Ik heb mijn kat van 17 een maand of 3 geleden ivm slechte nierwaardes eindelijk (met een hoop geduld) helemaal over weten te zetten op KVV. Ik wissel soms af met biefstuk, gehakt, koolvis of kipfilet, Al eet hij het liefste gewoon kvv (carnibest en sinds kort de bandit ook weer) gemengd met een beetje rosbief. Hij eet als een tijger en is super levendig, kotst bijna niet meer, dus ik ben al heel tevreden. Hij is alleen nog wel heel erg mager en zijn ontlasting is erg hard. Hij heeft soms echt moeite met poepen en soms moet ik hem gewoon helpen om het er uit te knijpen. Dit is natuurlijk niet goed. Wat zou ik hem kunnen geven wat kan helpen zijn ontlasting wat zachter te maken (kippenhartjes eet hij niet) en hem wat meer reserves te geven, wat ook nog goed zou passen binnen een nierdieet? Ik heb begrepen dat ik dan de eiwitten kan verminderen door meer vetten te geven, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik dan precies aan moet denken. Iemand tips?
miss kun je wat meer of wat vaker eten geven? biefstuk, koolvis en kipfilet, is allemaal redelijk mager,..gehakt weer wat vetter, je kunt nog denken aan lamsvlees, schapevlees, eend, kip met vel, eitje, wat vette vis (sardien, panharing, zalm...)
zomaar 'vet' geven zou 'k niet doen, maar deze vettere vleessoorten, zou kunnen helpen?
Door YaYa
#976987
Bij een nierpatientje zou ik niet direct kiezen voor een eitje maar juist voor vette vis. Zalm/zalmolie/sardien enz.
Door daanentous
#977042
Bedankt voor de reacties. Hij krijgt eigenlijk al onbeperkt eten. Hij vraagt zelf om eten als zijn bak leeg is en dan krijgt hij weer een nieuwe portie. Dat is zo'n 3 a 4 keer per dag.
Het is helaas wel een kieskeurige eter, maar ik ga maar eens aan de slag met de vis en de olie. Lamsvlees at hij in het begin wel, maar toen opeens niet meer. Ik ga het maar weer eens voorzichtig introduceren.
Door Kefraya
#977611
Je kunt ook wat psyllium door het eten doen (of Darmreiniger van Bogena). Dat zijn vezels die het vocht vasthouden enwdaardoor de ontlasting zachter blijft. Ik gebruikt het nu al geruime tijd voor Kefraya (die heeft soms bloed bij de ontlasting van het persen) en met een kwart theelepeltje vezels gaat het prima.
Door daanentous
#977861
Bedankt. Ik ben vandaag begonnen met omega 3 olie (Catoils), maar dat vond hij nog niet echt een succes. Het is dus lastig iets vreemds door zijn eten te mengen, ookal is het maar een mespuntje, hij kijkt me aan alsof ik hem wil vergiftigen. Hij heeft vandaag gelukkig wel lamsvlees met aardig wat vet gegeten. Ik ga zijn ontlasting de komende dagen goed in de gaten houden en hoop dat het beter gaat.
Door Kefraya
#977990
daanentous schreef: Het is dus lastig iets vreemds door zijn eten te mengen, ookal is het maar een mespuntje, hij kijkt me aan alsof ik hem wil vergiftigen.
Het voordeel van die darmreiniger is dat het reuk- en smaakloos is. Je roert het door het vlees en je ziet het niet meer terug. Mijn katten zijn ook uiterst terughoudend als ze maar vermoeden dat er iets anders door het eten zit, maar hier heeft ze geen moment over geaarzeld. Dat zegt uiteraard niets over jouw kat ;)
Door flin
#978104
YaYa schreef: Bij een nierpatientje zou ik niet direct kiezen voor een eitje maar juist voor vette vis. Zalm/zalmolie/sardien enz.
waarom niet Yaya?

je denkt aan 't fosfor gehalte? of anders?
Door YaYa
#978132
Staat mij bij dat een eitje nogal wat fosfaat bevat (en natuurlijk ook heel veel eiwitten) en om die reden beter niet bij een nierpatientje. Die van mij krijgt het in ieder geval niet maar die eet de zalmmix van herby, dus een lekkere vette vis. En dat gaat prima.
Door flin
#978145
ja, precies,
maar ... (weet niet'..., er zullen wel verschillende nutriënten lijsten circuleren....en dus ook wat precies voor 1 bepaald stuk vlees van 1 beest geldt hoeft niet voor 'n ander stuk vlees te gelden, 't lijkt in elk geval behoorlijk variabel)
per 100 gram zou een ei 191 mg fosfor geven en 9.94 vet,
als 'k dat vergelijk met bijv kwartel, zit dat fosfor op 275, en vet op 12,
en tamme eend springt er dan wel uit met 'n heel laag: 139 mg fosfor en hoog: 39.34 vet

maar kijk 'k naar vis: zalm: 230 fosfor en 3.45 vet, makreel 217 fosfor en 13.89 vet,....

???? snap jij 't ??? gaat de vis alleen  om de omega 3, of/en zou 't fosfor-gehalte laag moeten blijven,, of is't extra vet belangrijker, of toch variabel voeren?
Door YaYa
#978161
Volgens mij gaat het bij vis vooral om de omega's die juist voor goed zijn voor een nierpatientje. Maar lastig is het wel. En soms enorm puzzelen wat ik haar nu wel en wat ik haar nu niet kan geven  :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door