Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Silka
#977436
woef iedereen
ik barf nu 2,5 maand
maar ben 2,5 kg afgevallen, van 8kg op brok naar 5,5kg op barf
ik ben een dwergpinscher x en zou normaal rond de 7kg moeten wegen
ik doe nochtans alles zoals op deze site beschreven
2% van 8kg = 160gr/dag
50% vleesbot
20% vlees
15% organen
15% bijprodukten

Maandag 160gr kippenek
Dinsdag    80gr vis / 84gr orgaan
Woensdag 1 ei + groenten / 130gr stoofvlees
Donderdag 160gr kippenek
Vrijdag    94gr lamsragout / yoghurt + groenten
Zaterdag    160gr vis
Zondag 1 ei + groenten / 84gr orgaan

als het groentedag is doet m'n baasje er altijd een halve multivit in en visemulsie
voor de groentemix gebruiken we hier rode biet, boontjes, broccoli, wortelen en een klein beetje knoflook
die dagen krijg ik ook wat meer dan 160gr
heb het nog niet gewogen maar ik schat maximum rond de 250gr

wat kunnen we doen om het gewicht wat te verhogen ?
is er iets van krachtvoer dat ik kan geven ?
Door 202Spots
#977437
Gewoon MEER eten geven! ;)
2%-3% voedsel is 'n leidraad, wanneer je hond niet op gewicht blijft met 2%, dan ga je naar 3% of meer.
Wanneer je met je ogen eten geeft,dan zie je wel of ze genoeg krijgen of te veel ,of te weinig.
In dit geval is 't te weinig!
Op vrijdag en zondag vind ik erg weinig vlees/orgaan hoor,moet echt meer van vlees en minder groenten!
Groenten hoeft niet de helft van de maaltijd te zijn!!
Soms is 1 eetlepel genoeg voor 'n kleine hondje.
Probeer kippen nekken af te wissellen met dij of karkas met vlees.
Lams vlees is vetter, eend is ook vet,misschien kan je daar ook aan komen?
Ik zou op zondag ook minder groente geven en meer vlees erbij en de orgaan hoeft ook niet elke keer de helft van 'n maaltijd te zijn,ik zou elke dag MEER vlees/vis/kip geven en elke dag dan n klein beetje orgaan er bij.
en elke dag 'n beetje groentemix
Door Malamoods
#977467
Volgens mij gebeurt het vaker dat honden in 't begin (als ze net op barf staan) tijdelijk even wat lichaamsgewicht verliezen. Heeft te maken met de overvang van verteren van koolhydraten naar verteren van eiwitten (waar hij nu de energie uithaalt). En 2% lichaamsgewicht is volgens mij prima bij de wat grotere rassen. Bij de kleinere rassen, zou ik iets meer voeren. Ik ga dus mee met wat Dory schrijft: gewoon meer voeren!. ;)

Rachel.
Door claudiaB
#977499
2% van het lichaamsgewicht is een leidraad voor grote honden. Kleine hondjes eten gemiddeld wat meer. Mijn hondjes eten tussen de 200 en 300 gram per dag. En ze wegen tussen de 6.5 en 8 kg.
succes!
Gebruikersavatar
Door pike
#977502
Silka schreef: woef iedereen
ik barf nu 2,5 maand
maar ben 2,5 kg afgevallen, van 8kg op brok naar 5,5kg op barf
ik ben een dwergpinscher x en zou normaal rond de 7kg moeten wegen
ik doe nochtans alles zoals op deze site beschreven
2% van 8kg = 160gr/dag
50% vleesbot
20% vlees
15% organen
15% bijprodukten

Maandag 160gr kippenek
Dinsdag    80gr vis / 84gr orgaan
Woensdag 1 ei + groenten / 130gr stoofvlees
Donderdag 160gr kippenek
Vrijdag     94gr lamsragout / yoghurt + groenten
Zaterdag    160gr vis
Zondag 1 ei + groenten / 84gr orgaan

als het groentedag is doet m'n baasje er altijd een halve multivit in en visemulsie
voor de groentemix gebruiken we hier rode biet, boontjes, broccoli, wortelen en een klein beetje knoflook
die dagen krijg ik ook wat meer dan 160gr
heb het nog niet gewogen maar ik schat maximum rond de 250gr

wat kunnen we doen om het gewicht wat te verhogen ?
is er iets van krachtvoer dat ik kan geven ?
Meer eten geven!
Je percentages zijn goed maar 2% is gewoon te weinig dan. Hier aten ze in het begin 4%, nu na 2 jaar nog altijd ruim 3%.  Ik zou ook proberen elke dag iets van bot te geven gecombineerd met spiervlees of orgaanvlees.

Ik heb het eens even nagerekend en dan kom ik op:
320 gram kipnek
240 gram vis
168 gram orgaan
224 gram spiervlees
groenten is niet duidelijk hoeveel per keer, als hij op die dagen inclusief het vlees max. 250 gram krijgt is het in totaal maximaal 440 gram groenten

De percentages die je geeft zijn dan:

vleesbot 23%
vis 17% (is dat zalmkop of sardien of witvis???)
orgaan 12%
spiervlees 16%
groenten 31%

en dat is heel iets anders dan wat je denkt te geven.

Ik zou dus
meer vleesbot geven, bij voorkeur elke dag iets, met daarbij spiervlees of orgaan
meer spiervlees en minder vis (1x per week is voldoende)
minder groente (maximaal 15 %)
en de eitjes reken je niet mee die geef je gewoon als extraatje, en dat zou ik ook met de yoghurt doen.

;)
Door roefus
#977585
Ik sluit me bij Pike aan.

En sowieso...méér geven !
Percentages zijn slechts richtlijnen, de ene hond heeft gewoon meer nodig dan de andere.
Mijn honden eten ook meer, Lara zit tegen de 3% aan en Roefus 3,5% ongeveer.
En evengoed lees je van honden die aan veel minder genoeg hebben.
'Met je ogen voeren' is de boodschap.
Kijk naar je hond en pas de hoeveelheden aan !!!

En inderdaad: vehoudingsgewijs meer vleesbot, meer spiervlees en de groente mag minder.
Door pallas
#977728
Ik sluit me bij de rest aan : Méér eten geven.

en kijk ook eens naar wat voor soorten vlees/vis je geeft:

Als je witvis geeft : daar zit bijna geen vet aan. Je kan dan kiezen voor vette vis zoals zalm of sardines (eens per week is wel genoeg)
Het meeste wild is mager. Vette vlees soorten zijn: lam, geit en eend.

Wel opletten of je hondje er tegen kan meer vet te verteren ;)
#977730
Ik voel altijd bij Bentie aan haar ribben. Als je die bijna niet meer kan voelen, dan moet ik minder gaan geven. Dus als je haar bijv. 3% gaat geven, moet je gaan voelen en dan het in de gaten houden.

Hoe is de ontlasting van je woeffie, als deze niet goed is, zal ik als ik jouw was een wormentest/giardia-test doen. Want van sommige wormen kunnen hondjes ook afvallen. Doe je een test dan weet je of je hond wel of geen wormen heeft. Want ook in zo'n test zitten chemische stoffen en ik vind dat je niet onnodig een ontwormingskuur moet geven. Tevens heeft je hond wormen, dan weet je welke worm en dan weten precies welk middel het beste werkt.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 03 jun 2008, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#977942
pike schreef: Meer eten geven!
Je percentages zijn goed maar 2% is gewoon te weinig dan. Hier aten ze in het begin 4%, nu na 2 jaar nog altijd ruim 3%.  Ik zou ook proberen elke dag iets van bot te geven gecombineerd met spiervlees of orgaanvlees.

Ik heb het eens even nagerekend en dan kom ik op:
320 gram kipnek
240 gram vis
168 gram orgaan
224 gram spiervlees
groenten is niet duidelijk hoeveel per keer, als hij op die dagen inclusief het vlees max. 250 gram krijgt is het in totaal maximaal 440 gram groenten

De percentages die je geeft zijn dan:

vleesbot 23%
vis 17% (is dat zalmkop of sardien of witvis???)
orgaan 12%
spiervlees 16%
groenten 31%

en dat is heel iets anders dan wat je denkt te geven.

Ik zou dus
meer vleesbot geven, bij voorkeur elke dag iets, met daarbij spiervlees of orgaan
meer spiervlees en minder vis (1x per week is voldoende)
minder groente (maximaal 15 %)
en de eitjes reken je niet mee die geef je gewoon als extraatje, en dat zou ik ook met de yoghurt doen.

;)
Toch zo gek nog niet he, af en toe eens berekenen wat je nou eigenlijk geeft. Voor de rest sluit ik me hier ook helemaal bij aan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door