Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lauren
#976653
Mijn pupje Mika is 11 weken, weegt een goeie 5 kilo en ik zou met haar graag beginnen met NRV.

Ik heb even de site van de lokale vleesboer afgespeurd (alles kost hier in Oostenrijk trouwens zoveel meer dan wat ik bij jullie terugvindt) en heb een beetje een menu proberen samenstellen.

Mika krijgt 350 gram per dag en ik verdeel haar maaltijden vaak in twee eetmomenten met soms eens enkele snacks tussendoor (voornamelijk varkensoortjes). Dit is de aanbevolen hoeveelheid voor brokken, maar moet je bij vlees meer geven of zo?

Haar voeding zal worden aangevuld met ei, wortel, rijst en cottage cheese.

Ik heb enkele menuutjes gemaakt. Zou iemand me kunnen helpen ze een beetje aan te passen? Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.

Maandag: runderwangetjes
Dinsdag: kippenruggen
Woensdag: konijnenpootjes
Donderdag: forel
Vrijdag: rundskopvlees
Zaterdag: kippenhartjes
Zondag: runderpens

Maandag: hertenrib
Dinsdag: ossenstaart
Woensdag: kippenmagen
Donderdag: kippennekken
Vrijdag: inktvis
Zaterdag: rundernek
Zondag: kipfilet

Maandag: sardinen + kalfsbeentjes met vel
Dinsdag: hertennekken met bot
Woensdag: runderlong + hart
Donderdag: runderpens
Vrijdag: kipfilet
Zaterdag: ossenstaart
Zondag: geitenpootjes
Door Lizzy
#976901
Volgens mij doe je er goed aan om eerst deze documentatie door te werken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html. Daar staat (2de vraag/antwoord) hoeveel je moet voeren. Want de hoeveelheid brokken die je moet voeren en de hoeveelheid vers die je moet voeren: die is niet gelijk aan elkaar. Ik raad je echt aan je heel goed in te lezen. Je hebt een pup. Je kan maar 1 keer goed doen. En 1 keer fout.

Rijst en alleen wortel lijkt mij geen goede aanvullingen. Rijst kun je volledig weglaten, alleen wortel is veel te eenzijdig. Je doet er goed aan om diverse groentensoorten af te wisselen.

De percentages van je menu kan ik niet uitrekenen, omdat je er geen hoeveelheden bij hebt gezet. Het lijkt me verstandig, zeker aangezien je hond een pup is, dat je de percentages goed uitrekend en je goede percentages geeft.

Ik vind dit persoonlijk een ongeschikt menu. Zeker voor een pup. Er zitten veel te veel vleesbotten bij/tussen die volstrekt ongeschikt zijn voor pups en vaak zelfs ongeschikt voor volwassen honden. Neem hertenrib en hertennek: grote kans dat je pup die niet eens weg krijgt. Neem rundernek en ossenstaart en geitenpoot: ik vind dit sowieso ongeschikte botten. Als ik jou was zou ik met geschikte puppenvleesbotten beginnen.

Daarnaast mis ik lever. Een belangrijk orgaanvlees voor een opgroeiende hond.
Door Lauren
#976950
Dankjewel voor de tips.

Ik ben het menu een beetje aan het aanpassen zodat er enkel nog nekken van kleine dieren en zo overblijven als vleesbotten. Ik heb ook het percentagehulpje gedownload om mijn percentages te berekenen.
De vleesboer verkoopt ook een groentenmix, zijn zulke dingen aan te raden of maak ik ze beter vers?

Lever heb ik niet direct zien staan tussen het vlees, ik heb er vast overgekeken. ik zal straks een aangepast menu met hoeveelheden geven, berekend op 7 procent van haar lichaamsgewicht
Door Lauren
#976954
Maandag: runderwangetjes 370g
Dinsdag: kippenruggen 120g + lamsvlees 260g
Woensdag: konijnenpootjes 270g + groentenmix 100g
Donderdag: forel 260g + groentenmix 110g
Vrijdag: rundskopvlees 370g
Zaterdag: kippenhartjes 370g
Zondag: runderpens 200g + groentenmix 170g

Maandag: kippenlever 200g + groentenmix 170g
Dinsdag: runderpens 370g
Woensdag: kippenmagen 170g + groentenmix 200g
Donderdag: kippennekken 370g
Vrijdag: sardinen 240g + konijnenpootjes 130g
Zaterdag: runderwangetjes 370g
Zondag: kipfilet 330g + groentenmix 40g

Maandag: sardinen 260g + kalfsbeentjes met vel 110g
Dinsdag: kippenlever 190g + lamsvlees 180g
Woensdag: runderlong + hart 190g + groentenmix 180g
Donderdag: runderpens 370g
Vrijdag: kipfilet 370g
Zaterdag: kippennekken 250g + groentenmix 120g
Zondag: konijnenpootjes 130g + lamsvlees 140g + groentenmix 100g
Door Lizzy
#977066
Zonder de hele visjes (ik neem aan dat je ze heel voert) kom ik qua percentages op :

20% vleesbot
34% spiervlees
29% orgaanvlees
17% groente

De graat van de visjes stelt nauwelijks wat voor. Dus zou je de hele visjes meetellen tot spiervlees, kom ik op de volgende percentages:

18% vleesbot
40% spiervlees
26% orgaanvlees
15% groentemix

Zoals je misschien al wel (of niet) weet, vind ik deze percentages ongeschikt voor een pup. Ik vind kalfspootjes overigens ook ongeschikt. Mijn advies is om een pup zo rond de 40% a 50% vleesbot te geven. En zo'n maximaal 20% orgaanvlees, inclusief pens. En zo'n maximaal 15% groente. De rest spiervlees.
Door Lizzy
#977137
[quote="Lauren"]
welke vleesbotten kan je me nog aanraden voor een pup?
[/quote]

Kipkarkas, hele kip, kippenvleugels, kippennekken, eendennek, eendkarkas, hele eend, parelhoenkarkas, hele parelhoen, hele kwartel, kwartelkarkas, konijnkarkas, heel konijn, fazant, fazantkarkas, etc (dus kleine dieren) zijn allemaal zacht en ook goed eet en verteerbaar voor pups. Als ze weer ietsje ouder zijn en gewend zijn aan vleesbot, dan kun je ook lamsribben en geitenribben en kalfswervel en kalkoennek geven. Maar geef nooit 1 enkele rib! Die kunnen ze heel, in 1 keer, zonder ze in stukken te bijten, inslikken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#977143
Er is toch een BP-lid die in Oostenrijk woont? Isabel heet ze, misschien dat zij je aan goede verkoop adressen kan helpen?
Door Lauren
#977150
Maandag: rundskopvlees 370
Dinsdag: kippenruggen 370
Woensdag: kippennekken + groentenmix 270 + 100
Donderdag: sardinen + groentenmix 260 + 110
Vrijdag: kipkarkas 370
Zaterdag: kippenhartjes 150 + pens 220
Zondag: wildvlees + groentenmix 200 + 170

Maandag: kippenlever + groentenmix 200 + 170
Dinsdag: wildvlees 370
Woensdag: kippenmagen + groentenmix 170 + 200
Donderdag: kippennekken 370
Vrijdag: sardinen + rundspiervlees 130 + 240
Zaterdag: konijn (heel) 370
Zondag: kipkarkas + groentenmix 330 + 40

Maandag: sardinen + konijnenpootjes 260 + 110
Dinsdag: kippenlever + runspiervlees 190 + 180
Woensdag: pens + groentenmix 190 + 180
Donderdag: wildvlees 370
Vrijdag: kipkarkas 370
Zaterdag: kippennekken + groentenmix 250 + 120
Zondag: konijnenpootjes + kipkarkas + groentenmix 270 + 100
Laatst gewijzigd door Lauren op ma 02 jun 2008, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#978530
Dat ziet er al een stuk beter uit! :D

42% vleesbot
30% spiervlees
13% orgaanvlees
15% groente

Al zou ik wel proberen of je iets meer vleesbot kunt geven (zo rond de 50%) en dat minderen op het spiervlees, ook je orgaan percentage zou wat omhoog mogen (zo tussen de 15 en 20%).
Door K&D
#978890
Kun je aan kwartelkarkasjes komen? Op de markt, of sommige groothandels hebben die in het assortiment (voor soep) en die zijn heel goed te doen voor een pup. Als het nog niet lukt het botwerk weg te 'kauwen', dan kun je het karkas in een plastic tas (tegen spetteren :P) fijnmeppen met een hamer.  Deed ik toen Kyrah klein was.
Fazant en haas is ook goed fijn te meppen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door