Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#975980
Sinds we midweg april van kvv en soms nog brok/diner naar barf zijn gegaan heeft grote beerin jeukjes aan haar dikke derriére. Ze hapt zich wat meer (niet stuk en ook niet uren lang), kriebelt zich wat meer en wil steeds dat ik haar derriére lekker kriebel. Ik voel dan wat harde korreltjes, net zand. Nou heb ik één keer een vlooienplaag gehad op een newf en de poepjes voelde net zo aan, maar waren zwart van kleur. Heb haar toen vlooiendruppels gegeven, maar de kriebel wordt niet minder. Net de kam er flink opgehad, er kwam iets ondervacht uit, maar één handje na kammen is op een newfoundlander niet dat je zegt de krieb komt van het verharen. Ik zag op de huid ook steeds wat witte korreltjes. Kan vlooienpoep wit zijn? Kan het toch komen door het ontgiften? Is het droge huid? Ze krijgt iedere dag velcote en zalmolie. Vette vis eet ze niet. Haar vacht is op het moment redelijk dof/drogig maar ik verwacht dat de verharing er eerdaags aankomt (de punten worden ook lichter van kleur en dat is altijd het eerste teken van de rui). De andere twee hebben trouwens nergens last van (behalve van teken).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#975986
Nee, vlooienpoep is niet wit. Vlooien parasiteren op het bloed van je hond en hun uitwerpselen bevatten dan ook bloedrestjes. Ze zijn daarom altijd donker van kleur en je kunt ze herkennen aan het feit dat als je ze op keukenpapier legt en nat maakt, ze roodachtig afgeven.
Wat het dan wel is, is moeilijk te zeggen. Het kunnen huidschilfers zijn a.g.v. een huidirritatie, maar als de jeuk zich tot haar achterste beperkt zou het ook kunnen dat ze wormen of anaalklierproblemen heeft en de huid geirriteerd is geraakt doordat ze daardoor krabt of bijt.
Gebruikersavatar
Door kira
#976125
als het vlooieneitjes zouden zijn, hoe lang duurt het voordat die tot vlo worden? Helpt een vlooienpipet daar ook tegen? Ik geef haar maandag weer een pipet. Als het vlooienei is, kan ik dan de andere het beste preventief mee ontvlooien?
Wormen, kunnen het dan specifieke wormen zijn? Ze is de laatste tijd ivm de puppen vrij vaak ontwormd en nimmer wormen gezien, maar niets is natuurlijk onmogelijk. Het zit zeg maar op haar bibs, aan de bovenkant/einde rug , bij de staartaanzet zeg maar. Daar waar dat bot zit dat je zo duidelijk kunt voelen.
Door Mevroi Kruim
#976145
Da's wel de plek voor vlooien iig. Het duurt met dit weer een week of 3 totdat het vlooien zijn, maar  als het idd eitjes zijn dan kun je er zeker van zijn dat de larven in je huis rondhangen. Dus je krijgt heel snel nieuwe vlooien.
De standaard anti-vlo middelen bestrijden de volwassen vlo, dat is het stadium dat op hond of kat komt dineren. Larven en eitjes moet je met een omgevingsmiddel bestrijden, er zijn bij de dsz spuitbussen gif te koop voor dat doel. Verder is het slim om heeeeeeel goed te stofzuigen, vooral de ligplaatsen van de hond en in de stofzak een stuk vlooienband te doen, anders leven de larven daar vrolijk verder. Vlooien hebben een hekel aan zon dus dekens en kussens van de hond lekker heet wassen en dan in de zon drogen.
Gebruikersavatar
Door kira
#976478
Nou ik hoop dat het toch een soort schilfers zijn, maar ga voor de zekerheid de spuitbussen hier uit de kas trekken en nog maar eens de vloer bewerken. En dan geef ik de hele familie voor de zekerheid maar wat gif. Dank je.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#976627
Kruimel schreef: Vlooieneitjes zijn wel wit, misschien zijn het eitjes.
Maar vlooieneitjes zijn zo klein dat je ze met het blote oog nauwelijks kun zien, toch?
Misschien ben ik kippig, maar ik heb zelfs op honden die stijf stonden van de vlooien nooit vlooieneitjes gezíen, terwijl je bij dusdanige vlooienbesmettingen toch wel gevoeglijk kunt aannemen dat er ook eitjes aan die hond moeten hebben gehangen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#976709
De Geijsjes schreef: Kan het ook nog mijt zijn?
Zou kunnen. Er zijn verschillende soorten mijten. Je kunt ze geen van allen zien, maar jeuk en huidschilfering kunnen wel symptomen zijn.
Door 202Spots
#976716
als het vlooieneitjes zouden zijn, hoe lang duurt het voordat die tot vlo worden?

http://www.kynotrim.nl/print.php?conten ... arasieten7
Sonja schreef: Maar vlooieneitjes zijn zo klein dat je ze met het blote oog nauwelijks kun zien, toch?
Misschien ben ik kippig, maar ik heb zelfs op honden die stijf stonden van de vlooien nooit vlooieneitjes gezíen, terwijl je bij dusdanige vlooienbesmettingen toch wel gevoeglijk kunt aannemen dat er ook eitjes aan die hond moeten hebben gehangen.
vlo eitjes zijn echt wel te zien hoor, lijkt 'n beetje op zoutkorreltjes,(beetje creme kleurig)

Wanneer het opgedroogde tapeworm is dan zijn het net kleine rijstkorreltjes
Gebruikersavatar
Door kira
#976739
hmm, ik ga steeds meer denken aan eitjes, ik gebruik normaal frontline, maar les net dat advocate (spel ik het goed?) ook werkzaam is tegen allerlei soorten wormen. Iemand bekend met het middel en is het bij iedere da te krijgen?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#976926
Advantage is een ander product dan Advocate. Adventage werkt alleen tegen vlooien. Advocate werkt daarnaast ook tegen oormijtinfecties, schurft veroorzaakt door Sarcoptes scabei, demodex, infecties met spoelwormen, bepaalde soorten haak- en zweepwormen en werkt preventief tegen hartworm.
Volgens mij werkt het dan weer niet tegen lintworm en dat is dat juist de worm die je het vaakst ziet in combinatie met een vlooienbesmetting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door