Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#968793
Ik denk erover na om mijn 15 jaar oude kat over te zetten op Carnibest. Ze staat al haar hele leven op felix blikjes en whiskas en doet het daar goed op maar het kan altijd beter, denk ik ?!? Heeft iemand daar ervaring mee, op deze leeftijd bedoel ik. Weet ook niet of dit een goed idee is of niet.... Kortom: wie heeft raad ?!?
#968822
een goed idee is het zeker! maar ervaring heb ik er niet mee, hier zijn ze nog erg jong.

ik zou het wel geleidelijk aan doen, en eerst misschien af en toe laten wennen door wat extra te geven, wat dan natuurlijk rauw is. een stukje kipfilet of wat tartaar of rundergehakt.
als ze de smaak van vers eenmaal te pakken heeft, kan je aan het overzetten beginnen.

ot wilde eerst geen carnibest eten, maar at wel graag tartaar (heb ik bij haar als kitten van 10 weken in haar bekje gepropt, anders at ze helemaal geen rauw vlees). om over te zetten heb ik de brokken weggehaald (natvoer lust ze niet) en een dagportie CB in 4en gedeeld, met royaal tartaar gemengd. toen begon ze wel langzaam te eten. tartaar afgebouwd.
(sien heeft nooit moeilijk gedaan over eten)

je zou eventueel ook kunnen proberen een heel klein beetje CB door haar blikmaaltijd te mengen. dit hele kleine beetje langzaam opvoeren totdat je geen blik meer geeft.
#968998
nah, goed idee, tuurlijk....

d'r zijn katten die 't gelijk helemaal geweldig vinden, en d'r zijn d'r die errug tweifelen of 't echt geen gif  is... :-X
en eigenlijk heb 'k niet 't idee dat 't leeftijdsgerelateerd is...

gewoon met kleine stapjes, en zien!
#969067
Overzetten is een goed plan en volgens mij maakt leeftijd niet zo veel uit. Het is meer het karakter van je kat en een hoop geduld wat bepaalt of het wel of niet lukt.

Ik heb er hier 2 van 6 jaar die sinds begin dit jaar over zijn gezet. De een was absoluut geen probleem, die at vanaf dag 1 volledig CB. De ander was brokverslaafd dus die heb ik geleidelijk aan gedaan. Begonnen met 1/4 CB 3/4 brok of nat en dan langzaam CB opbouwen en brok/nat afbouwen. Helaas was meneer hier erg lastig dus uiteindelijk heeft het ongeveer 2 weken geduurd. Nu is hij nog steeds kieskeurig maar het gaat steeds beter.

Kijk wat ze van kipfilet, tartaar en runderlap vindt. Als ze dat lekker vindt ben je al een stap vooruit.
#969370
Ik zou ook gewoon proberen, als het echt niet lukt weet je iig dat ze het op de brokken ook doet zonder problemen. Maar vers is gewoon beter.
Hiero waren de ouwetjes (toen bijna 11) makkelijker over te zetten dan de 'jeugd' van toen 6. En nog steeds zijn de twee jongsten de grootste meuten met nieuwe dingen en eten de demente ouwetjes alles  ;D
#969390
Sja, maar die zijn dan ook dement  ;D ;D ;D
Nee, even zonder gekheid. Ik heb mijn achttal ook overgezet en de leeftijden varieerden van 1,5 tot 10 jaar oud en dat is ook gelukt. De een kan wat moeilijker doen dan de ander en er ook wat langer over doen, maar ik denk dat leeftijd geen rol speelt bij het omzetten.
#969404
YaYa schreef: Sja, maar die zijn dan ook dement ;D ;D ;D
Nee, even zonder gekheid. Ik heb mijn achttal ook overgezet en de leeftijden varieerden van 1,5 tot 10 jaar oud en dat is ook gelukt. De een kan wat moeilijker doen dan de ander en er ook wat langer over doen, maar ik denk dat leeftijd geen rol speelt bij het omzetten.
Nu wel maar toen nog niet :D
Het zegt helemaal niks, leeftijd, tenzij je een heel jong katje hebt, dat went wat makkelijker. En ach, zo'n ouwetje kan er ook enorm van genieten, je weet het niet.
#969422
Klopt helemaal. Mijn ouwetje geniet volop van zijn kuikentjes terwijl de jongere garde er niks van moet hebben. Die zien het alleen als speelgoed en niet als eten. Terwijl mijn bejaarde kater er bijna een moord voor doet.
#976026
Heb t ouwetje zojuist Carnibest gegeven: ze heeft er een tijd aan staan ruiken, er naast staan graven en toen ik er met wat water er n soort dik gebonden soep van had gemaakt ... ging ze eten !!! Ze zit nu te eten, ben heel benieuwd of ze t echt allemaal op eet en hoe t gaat.

Wacht, ze komt nu de keuken uit geslenterd, even kijken .... ik denk dat ze de helft op heeft  :D Het begin is d'r !!

Zou ik dr in 1x kunnen overzetten of is dat een te grote schok voor het oude lijfje ???
#976036
Michelle M. schreef: Heb t ouwetje zojuist Carnibest gegeven: ze heeft er een tijd aan staan ruiken, er naast staan graven en toen ik er met wat water er n soort dik gebonden soep van had gemaakt ... ging ze eten !!! Ze zit nu te eten, ben heel benieuwd of ze t echt allemaal op eet en hoe t gaat.

Wacht, ze komt nu de keuken uit geslenterd, even kijken .... ik denk dat ze de helft op heeft :D Het begin is d'r !!

Zou ik dr in 1x kunnen overzetten of is dat een te grote schok voor het oude lijfje ???
Oeps, ik was wat voorbarig: binnen 2 tellen was het eten dr al weer uit: ze heeft t niet binnen gehouden. Het lag gelukkig op de vensterbank, dus zo weer schoon. Maar goed, dit is niet de bedoeling ! Iemand een idee ??
#976041
Beginnen met een heel klein beetje, overgoten met heet water, en kijken of dat wel binnenblijft.
Sjors hiero gooit ook regelmatig z'n eten eruit, sommige dingen houdt hij prima binnen en andere dingen gewoon niet. Is bij hem een kwestie van experimenteel vaststellen wat wel en wat niet.
#978880
Ik moet bekennen dat ik 't heb opgegeven. t Ouwetje raakt volledig in de stress omdat dr iets anders in dr etensbakje ligt, geeft over, heeft honger en loopt constant door het huis te miauwen. Het is toch al zo'n stresskip en ik vind t zielig. Ze staat inmiddels weer op dr eigen eten en ze ligt nu heel tevree te slapen. Dan maar zo. Ik vond/vind t belangrijk maar niet ten koste van alles :-[
#978917
....ach, niet geschoten is altijd mis niet?
neem jezelf of de poes nix kwalijk,....!

miss vindt ze 't wèl lekkur om af en toe een stukje kipfilet of rundvlees te knauwen? en zo niet, dan dus niet... ;D ;D

d'r zijn ook katzels die de kvv-prutjes echt helemaal nix vinden, maar een stukkie vlees toch wel weer errug lekkur,...'s miss nog een optie?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door