Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marjoleine
#975628
Orpa gaat tegenwoordig heel aardig.
Ze wil maar een merk, Smuldier, en dan maar een soort (pens en vlees compleet), maar ze doet het er prima op.

Momenteel heeft ze een nest pups, ze zijn nu 4,5 week, en we zijn dus langzaam aan het afbouwen met voeden.
Dat gaat heel goed, maar probleem is wel dat ze een erg goede moeder is, en diarree krijgt.
Dat zie je wel vaker, de moeder haalt teveel bij zichzelf weg als je mindert met voer, en blijft gewoon melk geven, en dan gaat het dus enigszins mis.

Natuurlijk roepen dierenartsen dan meteen dat ze een goede brok hebben daartegen, maar zo wil ik het liever niet oplossen  :-\

Heef iemand hier misschien ervaring mee  en heeft die tips heeft hoe ik dit kan aanpakken?

Voor de volledigheid: Orpa lust geen kip. Niet rauw, niet gekookt, niet gebakken, gewoon niet. Dus dat is geen optie.  :(
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#975640
[quote="Marjoleine"]
Orpa gaat tegenwoordig heel aardig.
Ze wil maar een merk, Smuldier, en dan maar een soort (pens en vlees compleet), maar ze doet het er prima op.

Momenteel heeft ze een nest pups, ze zijn nu 4,5 week, en we zijn dus langzaam aan het afbouwen met voeden.
Dat gaat heel goed, maar probleem is wel dat ze een erg goede moeder is, en diarree krijgt.
Dat zie je wel vaker, de moeder haalt teveel bij zichzelf weg als je mindert met voer, en blijft gewoon melk geven, en dan gaat het dus enigszins mis.

Natuurlijk roepen dierenartsen dan meteen dat ze een goede brok hebben daartegen, maar zo wil ik het liever niet oplossen  :-\

Heef iemand hier misschien ervaring mee  en heeft die tips heeft hoe ik dit kan aanpakken?

Voor de volledigheid: Orpa lust geen kip. Niet rauw, niet gekookt, niet gebakken, gewoon niet. Dus dat is geen optie.  :(
[/quote]


Mindert met voer ?? leg eens uit aub. Een zogende teef heeft juist veel voer nodig Britt kreeg 3 x daags een volle bak
Hoe groter de pups worden hoe meer moeder krijgt
Door cathrien
#975649
Ik heb mijzelf niet bemoeit met het afspenen dat deed mijn teef zelf. De voeding van mijn teef is opgevoerd tot 3 kg. per dag.Mijn teef voerde ik op dat moment carnibest en ging perfect. Het B-nest is ook opgegroeid met smuldier en DLG brokken. Bij mijn kregen ze een stroachtige vacht toen ze ouder waren en zaten niet lekker in haar vel vandaar ben ik toen overgeschakeld naar carnibest. Dit is mijn ervaring maar er zijn honden die het perfect doen op smuldier.
Laatst gewijzigd door cathrien op vr 30 mei 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marjoleine
#975692
Ik ben de pups aan het afspenen. Ze krijgen dus steeds meer voer van mij en minder van moeder.

Orpa heeft zo idioot veel melk dat ze al tweemaal (in dit nest dus) tegen een melkklierontsteking heeft aangezeten omdt ze het niet kregen uitgedronken. Ze zijn bepaald boven gemiddeld zwaar ook ;)

Daarom krijgen de pups dus ook van mij voer (uiteraard, ze gaan niet met moeder en al naar de nieuwe baas), en om de gift wat te minderen minder je dan ook het voer. Afspenen dus.
Orpa doet het prima, en de melk mindert ook, maar ze gaat dus nu aan de diarree.

Moeder regelt het dus wel degelijk zelf (samen met mij), maar diarree is niet de bedoeling.

Hoeveel je je hond voert hangt natuurlijk ook af van haar grootte, lijkt me  :-\
Ze krijgt smuldier omdat ze Orpa Lusnie is, ze lust heel erg weinig aan vers (en aan andere dingen ook niet trouwens).
En nee, ze is NIET verwend.
Die discussie is er al een keer geweest, zoek maar terug (voor dat weer gezegd wordt).

Ik weet echt prima hoe ik pups moet afspenen, ik fok al 18 jaar, maar ik wil de diarree niet oplossen met brokken van de da (hoewel ze die ook niet lust vermoed ik  ;) )
En dat is uiteraard wel het advies dat ik krijg als ik de da vraag wat zij vinden.
Daarom vroeg ik het hier.
Door cathrien
#975711
Nou ik heb net van je web-site zitten te genieten. Wat een schitterende honden heb je.
Ja de diarree voordat probleem heb ik jammer genoeg geen oplossing. Ik wens je heel veel succes met je pups en geniet ervan. Ik hoop dat de diarree van je teef gauw opgelost is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#975737
[quote="Marjoleine"]
Orpa gaat tegenwoordig heel aardig.
Ze wil maar een merk, Smuldier, en dan maar een soort (pens en vlees compleet), maar ze doet het er prima op.

Momenteel heeft ze een nest pups, ze zijn nu 4,5 week, en we zijn dus langzaam aan het afbouwen met voeden.
Dat gaat heel goed, maar probleem is wel dat ze een erg goede moeder is, en diarree krijgt.
Dat zie je wel vaker, de moeder haalt teveel bij zichzelf weg als je mindert met voer, en blijft gewoon melk geven, en dan gaat het dus enigszins mis.

Natuurlijk roepen dierenartsen dan meteen dat ze een goede brok hebben daartegen, maar zo wil ik het liever niet oplossen  :-\

Heef iemand hier misschien ervaring mee  en heeft die tips heeft hoe ik dit kan aanpakken?

Voor de volledigheid: Orpa lust geen kip. Niet rauw, niet gekookt, niet gebakken, gewoon niet. Dus dat is geen optie.  :(
[/quote]

Eigenlijk zie ik niet zo het verband tussen een goede moeder zijn en diarree krijgen. Ik zou dus eerder denken aan een virusje of misschien een worminfectie van haar opruimdriften. Wanneer is ze ontwormd? Voorts zou ik de diarree behandelen zoals ik het anders ook zou doen. Probiotica erin, eventueel met Echinacea erbij, dagje geen tot weinig eten, alleen wat yoghurt o.i.d. eventueel wat bouillon om overmatig vochtverlies tegen te gaan en als ik dan met een dag of twee geen verbetering zie zou ik een abkuur overwegen.
Door evenstar
#975742
Ik zou het proberen om de diaree met okugest van vsm te stoppen. Dit gaat niet in de moedermelk zitten.
Als mijn pups diaree hebben geef ik dit ook.
Okugest is tekoop bij elke drogist
Door Marjoleine
#975758
[quote="Angelique"]
Eigenlijk zie ik niet zo het verband tussen een goede moeder zijn en diarree krijgen.[/quote]
Ik bedoel daarmee dat ze teveel van zichzelf weghaalt, waardoor ze diarree krijgt.
Het is een uitdrukking  ;)

Overigens gaat niets geven me te ver op dit moment: ze zoogt de pups nog meerdere malen daags. En het komt echt door het afspenen, ik heb het bij andere teefjes ook wel gehad helaas. Bevlogen typjes, die stabijs ;)

[quote="evenstar"]
Ik zou het proberen om de diaree met okugest van vsm te stoppen. Dit gaat niet in de moedermelk zitten.
Als mijn pups diaree hebben geef ik dit ook.
Okugest is tekoop bij elke drogist [/quote]
Okee, dank je wel.
Dat ga ik proberen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#975762
[quote="Marjoleine"]
Ik bedoel daarmee dat ze teveel van zichzelf weghaalt, waardoor ze diarree krijgt.
Het is een uitdrukking  ;)


Ja, nee, zover was ik ook wel. Maar een goede moeder, dus eentje die teveel wil weggeven geeft melk en geen dunne poep, tenminste zo doen de goede moeders dat hiero.

Overigens gaat niets geven me te ver op dit moment: ze zoogt de pups nog meerdere malen daags. En het komt echt door het afspenen, ik heb het bij andere teefjes ook wel gehad helaas. Bevlogen typjes, die stabijs ;)
Okee, dank je wel.
Dat ga ik proberen.
[/quote]

Oké, als je het al eerder gehad hebt dan zul je toch ook wel weten hoe je het op moet lossen.
Door Marjoleine
#975801
[quote="Angelique"]
Oké, als je het al eerder gehad hebt dan zul je toch ook wel weten hoe je het op moet lossen.
[/quote]
Ja, met brokken van de dierenarts.
Dat zei ik al.

Maar dat wil ik dus niet en bovendien weet ik zo goed als zeker dat ze die gewoon niet eet.
Laatste keer dat ik zo'n goede moeder had is alweer 8 jaar geleden en toen deed ik dat dus met anti-diarreebrokken.
Vandaar.

De diarree komt domweg doordat ze van zichzelf weghaalt en dat is dan een oorzaak van diarree: omdat ze teveel van zichzelf vergt.
Wees maar blij dat je dat niet hebt gehad bij jouw teven dan, want het is erg vervelend voor de moeder.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op vr 30 mei 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#976412
Nou, dat die diarree van het goede moederen en het afspenen komt, dat heb je jezelf wijs gemaakt. Er loopt hier ook zo'n bevlogen moeder rond die de pups die ze nog zag ( 1 daarvan woonde niet hier, maar kwam af en toe langs) tot 14 weken nog liet drinken. Een nieuwe pup van elders werd meteen geadopteerd en is ook nog zo'n 6 weken vertroeteld en mocht aan een tepel zuigen. Er was overigens geen melk of schijndracht.
Maar die teef kreeg bij het afspenen echt geen diarree. Maar ook niet minder voer, want ze was broodmager geworden. Heeft me 6 maanden gekost om haar weer op gewicht te krijgen.
De diarree kan inderdaad van iets van wormen komen, maar ook van stress, want daar hebben die goede moeders wel vaak last van. Ik zou het eens gaan proberen met heel veel rust te brengen rondom de teef en het nest. Brand op een veilig plaats in de kamer wat essentiële oliën, maar wel van goede kwaliteit. Marjolein en lavendel samen kunnen al veel doen.
succes.
Nicolette
Door Marjoleine
#976750
[quote="oebaya"]
Nou, dat die diarree van het goede moederen en het afspenen komt, dat heb je jezelf wijs gemaakt. Er loopt hier ook zo'n bevlogen moeder rond die de pups die ze nog zag ( 1 daarvan woonde niet hier, maar kwam af en toe langs) tot 14 weken nog liet drinken. Een nieuwe pup van elders werd meteen geadopteerd en is ook nog zo'n 6 weken vertroeteld en mocht aan een tepel zuigen. Er was overigens geen melk of schijndracht.[/quote]
Ja, dus?

Ik heb altijd bevlogen moeders hier, de moeder van dit teefje is zelfs nog erger.
Maar de een krijgt er wel diarree van en de ander niet.
Ik zeg dat niet alleen, maar drie verschillende dierenartsen bevestigen dat je dit soms ziet bij teven die fanatiek blijven voeden als je gaat afspenen.

De een zal er aanleg voor hebben en de ander niet.

Er is geen sprake van een virus, geen sprake van wormen, geen sprake van stress.
Overigens is dit teefje daar ook niet erg gevoelig voor. Haar moeder bijvoorbeeld is dat wel, maar die heeft daar nooit diarree van gekregen.
Is het dan ook onzin dat je van stress diarree kunt krijgen?
Nee, natuurlijk niet.
Maar de een reageert zus en de ander zo.
Gebruikersavatar
Door kira
#976776
tegen diarree helpt heilaarde erg goed. ALs ik het goed begrijp wil je het voeren van de moederhond verminderen omdat ze dan minder melk aanmaakt. Je hebt het voer ook verminderd maar omdat ze evenveel melk aan blijft maken zou ze te veel voedingsmiddelen aan zichzelf onttrekken en diarree krijgen. Begrijp ik het zo goed?
Je geeft zelf aan dat het een moeilijke eter is, dus dan denk ik, van ieder merk wat kopen en proberen of ze het eet en of het dan over gaat. Hier is ook een moeilijke eter en dan is het eigenlijk onbegonnen zoekwerk. 
Door Marjoleine
#976854
[quote="kira"]
tegen diarree helpt heilaarde erg goed. ALs ik het goed begrijp wil je het voeren van de moederhond verminderen omdat ze dan minder melk aanmaakt. Je hebt het voer ook verminderd maar omdat ze evenveel melk aan blijft maken zou ze te veel voedingsmiddelen aan zichzelf onttrekken en diarree krijgen. Begrijp ik het zo goed?[/quote]
Ja, zo is het precies.
En zo is het ook door meerdere dierenartsen aan mij uitgelegd, en ik moet zeggen dat ik het erg logisch vind klinken.
Haar oma had het ook, maar die at letterlijk alles, erg makkelijk.

Maar Orpa is een erg lastige eter. En ze wordt erg dun, hoewel ik nu het eten weer heb opgevoerd, vanwege die dunheid.
Als ik het minder gaat de melkgift niet omlaag, en haar gewicht dus wel  :(
Die pups groeien de pan uit, dat wel  ;)

Ik ga heilaarde proberen, dank je voor de tip.
Door MirandaK
#977888
Ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik dit vraag Marjolein, maar het valt me op dat je duidelijk aangeeft dat Orpa geen kip lust. Waarom geef je dat aan? Is dat een reactie die je verwacht? Zo van, ga maar kip geven? Ik begrijp niet goed waarom dat een advies zou zijn?

Verder kan ik je nergens mee helpen, ik heb nog maar 2 nestjes gehad van 1 teef en die droogt gewoon vanzelf op. Ze heeft dikke vette melk aan het begin en dat wordt gewoon van lieverlee minder. Zodra de puppen te ruw worden kapt ze ze af en dan zal het haar een worst zijn dat er nog melk in zit. Dus (gelukkig, als ik jou goed begrijp) heb ik daar geen ervaring mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door