Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Thunder
#975480
Mojo,amerikaanse bulldog van 7 jaar,blijkt EPI te hebben. Sinds haar operatie een half jaar geleden (wegnemen melklijst wegens kwaadaardige melkkliertumortjes en sterilisatie wegens elke keer schijnzwanger) had ze af en toe diarree,dan weer niet,dan weer wel...
Uiteindelijk werd de diarree toch te frequent en te erg(spoot eruit) dat we naar de DA gegaan zijn (andere dan waar ze geopereerd was).Ze had ook duidelijk buikpijn en er zat niet veel speels en vinnig meer in. We dachten eerst aan giardia. Uitslag stoelgang bleek negatief,toch medicatie gegeven omdat die uitslag niet altijd wat wil zeggen. Medicatie geen effect. Toen hebben we bloedonderzoek gedaan,waaruit bleek dat de amylase en lipase meer dan dubbel dan het max. waren. Nogmaals bloedonderzoek laten doen (dit maal nuchter en speciaal getest op EPI) en de diagnose was EPI. Volgens de DA is dit meestal een accuut probleem,bij Mojo bleven de waardes echter even hoog en is het chronisch.
Mijn vermoeden dat ze met de operatie de pancreas geraakt hebben,konden ze niet uitsluiten,en kan dus de oorzaak zijn.
Ook nog een echo laten doen,waar de pancreas duidelijk te zien was,wat volgens de DA niet zo hoort te zijn. Wat er met de pancreas precies mis is,kunnen ze niet zeggen,alleen dat er geen vreemde knobbels(gezwellen) te zien zijn.
Speciale brokken heb ik uiteraard direct afgeketst en nu krijgt ze pancreasenzymen over haar eten. We proberen dit eerst,om te zien of het helpt,en als het helpt,ga ik achter verse pancreas aan.
Ik geef haar nu ook kleinere maaltijden,meermaals per dag.
Mijn vraag:wat kan ik best vermijden qua voeding? Vet is niet goed naar ik lees,dus geef ik geen zalm en geen lams meer,of kan dat in combinatie met de enzymen geen kwaad?
Blijft de pancreas of de pancreasenzymen helpen voor de rest van haar leven,of is dit maar tijdelijk?

Groetjes,Anja.
Door Edelgrijsje
#975542
Op zulke vragen kan ik geen antwoord geven helaas...wat naar dat je hond  nu EPI heeft :(
Door Sella
#975547
Mijn hond heeft epi en ik behandel holistisch en heb het voer aangepast.
Een heel stuk staat op het voernatuurlijkforum maar de server licht vandaag plat.
Als het forum weer in de lucht is zal ik de link plaatsen dan kan je lezen.
Er is best nog wel wat te stabiliseren als het meezit en als de behandeling die ik doe met hem ook voor jou hond zou aanslaan dan kan hij voorzichtig een keer per 10 dagen vette vis of een vettere diersoort eten.
Die behandeling moet wel onder begeleiding van een holischtisch dierenarts plaatsvinden want ik kan en wil niet met doseringen gaan gissen.
Je hoort nog van me met een link.
Door Marianne
#975565
Carnibest heeft een variant speciaal voor EPI patienten.
gr. Marianne
Door Thunder
#976896
Thanks!
Met Mojo gaat het ondertussen al een pak beter. Geen diarree meer en ze is terug levendiger. We doen het momenteel met het poeder. 1 van de weken zorg ik dat ik pancreas in huis heb,en heb ook duck pancreas besteld. Carnibest is hier iets moeilijker om aan te geraken.
Door Lizzy
#976964
Naast dat Duck en Carnibest beide een variant hebben met verse pancreas (voor EPI patienten - waarbij je dan eigenlijk in alle gevallen het pancreaspoeder kunt laten vallen), kun je ook eenvoudig zelf samenstellen en zelf verse pancreas toevoegen. En hier in de bieb op Barfplaats staat een heel stuk over EPI, inclusief waar je verse runderpancreas kunt kopen en hoeveel je je hond per dag moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 195.0.html
Door Thunder
#977018
Lizzy schreef: Naast dat Duck en Carnibest beide een variant hebben met verse pancreas (voor EPI patienten - waarbij je dan eigenlijk in alle gevallen het pancreaspoeder kunt laten vallen), kun je ook eenvoudig zelf samenstellen en zelf verse pancreas toevoegen. En hier in de bieb op Barfplaats staat een heel stuk over EPI, inclusief waar je verse runderpancreas kunt kopen en hoeveel je je hond per dag moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 195.0.html
Hoi Lizzy,

Ik ben van plan om de duck pancreas te proberen,en ook zelf blijven samenstellen in combinatie met verse pancreas. Maar als ik zo lees hoeveel verse pancreas ze per dag moet hebben,trekt dat de verhoudingen helemaal scvheef. Ze weegt normaal 28 kilo,dus zou ze 2 maal daags een 233 gram pancreas moeten hebben,en normaal krijgt ze een 600-800 gram eten per dag (nu meer om haar terug op gewicht te krijgen).
Dus wil ik een combinatie proberen van  duck pancreas,zelf samenstellen in combinatie met pancreas en deels gewoon zelf samenstellen met pancreaspoeder. Lijkt dit logisch?
Door Sella
#977023
Ik zie dat in mijn topic niet staat dat wij bij Leida Vissée( www.chironzeist.nl ) een tablet hebben gekregen die de alvleesklier tot herstel kan aanzetten en een natuurlijke tablet voor pancreasenzym.
De pancreas van Diego werkt nu van minder dan 10% weer zo een 70% en hij herstelt nog steeds. Het orgaan blijft kwetsbaar, we hebben er niet bij stilgestaan dat zijn castratie(hormoonveranderingen) ook effect op de pancreas zou hebben. Dus heeft hij helaas weer een terugval gehad maar is nu alweer op de mindere dosering.
Wij kregen het niet stabiel met pancreas toevoegen, op een gegeven moment moest hij bijna een kg pancreas per dag hebben. Onnodig te zeggen dat hij weinig anders meer binnen kreeg en we dus iets anders geprobeerd hebben.
Door Lizzy
#977053
Thunder schreef: Hoi Lizzy,

Ik ben van plan om de duck pancreas te proberen,en ook zelf blijven samenstellen in combinatie met verse pancreas. Maar als ik zo lees hoeveel verse pancreas ze per dag moet hebben,trekt dat de verhoudingen helemaal scvheef. Ze weegt normaal 28 kilo,dus zou ze 2 maal daags een 233 gram pancreas moeten hebben,en normaal krijgt ze een 600-800 gram eten per dag (nu meer om haar terug op gewicht te krijgen).
Dus wil ik een combinatie proberen van  duck pancreas,zelf samenstellen in combinatie met pancreas en deels gewoon zelf samenstellen met pancreaspoeder. Lijkt dit logisch?
De hoeveelheden verse pancreas komen volgens mij bij Duck vandaan. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe je aan 2 maal daags 233 gram komt? Het is 125 gram per dag per 15 kg lichaamsgewicht. Kom ik toch op 250 gram voor jouw hond in het totaal, per dag? Dus dat betekent dan toch ongeveer 400 a 600 gram "normale voeding" en 250 gram pancreas? Ik zou trouwens beginnen met 150 a 200 gram. Om te kijken hoe dat gaat. Je kunt zeker een combinatie van Duck en zelf samenstellen / verse pancreas en/of pancreaspoeder proberen.

En anders inderdaad misschien een afspraak maken bij de DA mevrouw Vissee?
Door Thunder
#977065
Oh,ik dacht erges gelezen te hebben dat het 125 g pancreas per 15 kilo  hond 2 maal daags was.
Scheelt dus de helft!
@ Sella:heb je misschien meer info over dr Vissee?
Door Sella
#977138
Kijk maar eens op haar site voor de globale info.

Voor de rest is het een echte kanjer die heel veel in huis heeft om heel veel aandoeningen op holistische wijze of te stabiliseren of te genezen.
Ik vindt haar een lot uit de loterij. Zonder haar was onze kerel er in ieder geval niet meer.
En op voernatuurlijk gaan er best wel veel mensen naar haar toe en iedereen is blij met haar aanpak.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door