Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#974022
Deze vraag is voor iemand anders. Ik heb iemand heel enthousiast gekregen voor kvv, omdat gijzer het er zo goed op lijkt te doen.
Maar hun hond heeft een voedselallergie, en kan volgens de da alleen lamsvlees verdragen, en heeft apparte brokken.

Nu vraag ik mij af, hoe de ervaringen zijn van mensen, die een hond hebben met voedsel allergie en overgaan op kvv.
Na alles wat ik over kvv gelezen heb, lijkt het mijzelf raar, als een hond het qwa alllergie niet kan verdragen.
Maar zoals logisch is, willen hun geen onnodig risico nemen.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Groetjes Yvonne
#974024
Denk dat belangrijk is om te weten hoe de allergie zich uit (bv diarree of bv jeuk) en is er bepaald onderzoek gedaan waarmee de allergie is aangetoond, of heeft de hond een eliminatie dieet gehad?

Vaak komen de klachten door de brokjes 8)
#974221
Gijzer schreef: Deze vraag is voor iemand anders. Ik heb iemand heel enthousiast gekregen voor kvv, omdat gijzer het er zo goed op lijkt te doen.
Maar hun hond heeft een voedselallergie, en kan volgens de da alleen lamsvlees verdragen, en heeft apparte brokken.
Dit lijkt me een vet broodje aap! Ik weet natuurlijk niet wat de DA verteld heeft maar als dit is wat hij/zij verteld heeft; klopt het niet. Ik durf tevens te wedden dat er helemaal niet is uitgezocht waar de hond allergisch voor is. Wanneer een hond allergisch is voor iets, is hij bijv. allergisch voor granen. Of voor pens. Of voor kip. Maar om dat uit te zoeken: moet je een hond op een eliminatie dieet zetten. Vroeger bestond er nog geen hondenvoer met lam. En om uit te zoeken of de hond allergisch was of overgevoelig was, werd hij op een brok met lamsvlees gezet. Een vleessoort dat hij nog nooit eerder had gegeten. Verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon: werd aangenomen dat de hond allergisch was voor iets. Maar met lamsvlees zelf is niks bijzonders. Lamsvlees is niet beter voor de huid. Lamsvlees is niet beter voor de darmen. Lamsvlees is nergens specifiek beter voor. Om uit te zoeken of de hond een allergie heeft of een intolerantie: moet je hem dus overzetten op eten dat hij nooit eerder gehad heeft.

Mijn ervaring is dat veel honden allergisch zijn voor die achterlijke hoeveelheden graan in brokken. En meestal als je deze honden op versvlees zet (maakt niet uit welke smaak - je kunt een lam en rijst geven maar je kunt net zo goed een natuurvoer-smaak-iets nemen. Ik weet niet hoe de klachten zich uiten? Als de hond darmproblemen heeft: raad ik je aan hen te adviseren langzaam over te schakelen. In de bieb staat hoe dat moet. Als de klachten zich uiten in huidproblemen en de hond heeft een normale spijsvertering: zou ik de hond gewoon direct overschakelen.

Mocht de hond opknappen: kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de hond dus niet allergisch is voor vlees, geen lam nodig heeft en feitelijk gewoon allergisch is voor die troepbrokken met hun granen. Mocht de hond nou niet opknappen: dan is het dus wel heel goed mogelijk dat er gewoon iets anders aan de hand is. Denk aan een contact allergie, een allergie voor mijt of pollen. Of een schoonmaakmiddel. Of, als hij spijsverteringsproblemen heeft, kan de hond bijv. last hebben van een slechtwerkende alvleesklier.
Nu vraag ik mij af, hoe de ervaringen zijn van mensen, die een hond hebben met voedsel allergie en overgaan op kvv.
Na alles wat ik over kvv gelezen heb, lijkt het mijzelf raar, als een hond het qwa alllergie niet kan verdragen.
Maar zoals logisch is, willen hun geen onnodig risico nemen.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Groetjes Yvonne

Nou, laat ik het zo zeggen: na dik vijf jaar barfplaats kan ik je wel zeggen dat mijn ervaring is dat 9 van de 10 honden totaal opknappen van zowel huid als darmproblemen bij de overschakeling op verse/rauwe voeding. Een klein gedeelte knapt niet op omdat er wat anders aan de hand is, iets dat niet met voeding verholpen kan worden. Een heel klein gedeelte knapt niet op en daar moet eerst een eliminatie dieet mee gedaan worden om uit te vinden waar ze allergisch voor zijn. Een klein gedeelte knapt pas op als de baas zelf voer gaat samenstellen. En een ongelofelijk klein gedeelte blijkt een complete vlees-allergie te hebben en dus niks te kunnen verdragen. Deze honden moeten vaak op een hypo-allergene brok waarbij ze het eiwit dusdanig hebben bewerkt dat de hond het niet meer als dierlijk eiwit herkent en er niet allergisch voor kan zijn. Of op een vegetarische brok (ieks!). Ik ken nu in totaal 3 honden die absoluut geen enkele vleessoort verdragen en op zo'n type brok zitten. De kans dat deze hond daar bij gaat horen is vrijwel nihil, daar hij het blijkbaar wel op een lamsbrok "goed doet". Overigens mag je in mijn ogen absoluuuut niet met dit soort voer-allergische honden fokken. Het is vaak erfelijk en oh oh, wat een drama als een hond dit door geeft aan volgende generaties!
#974512
Onze vorrige boxer had ook altijd problemen met brokken. Altijd maar weer spugen en nog eens spugen.
Ook op het speciale hypoallergene dieet ging het op termijn niet beter. Tja eventjes (lees een paar dagen) maar dan begon het weer van voor af aan.
Het enige wat ze ooit hebben kunnen vinden is dat ze diverse soorten ontstekingen in d'r maag had. Hoe ze ontstonden wisten ze niet. Ook bij een 2e lijn dierenarts konden ze er geen pijl op trekken.
Ze had er ook nog eens diverse soorten medicijnen voor waarondr prednison....

Uiteindelijk hoorde ik van een fokker over barf en kvv en ben me er verder in gaan verdiepen.
De da heeft er niet achter gestaan om het te gaan geven, maar stelde gekookte lamshart en rijst/macaroni voor. Maar dat voelde voor mij niet goed, en ben over gestapt op kvv. Ik ben begonnen met Energique 4, speciaal voor maag/darm problemen.
Binnen een week had ik een hele andere hond. Ze ging weer eten (normaal wilde ze maar een kwart eten van watze moest eten).
Na een paar weekjes kon ik de medicijnen gaan afbouwen en zelfs stoppen....
Spugen dat gebeurde nog maar zelden.
Later ben ik voorzichtig aan ook andere merken gaan geven en dat ging ook prima.

Achteraf geef ik ook de granen in de brokken de schuld, dat dat de boosdoener is geweest van alle klachten.
#975031
Ik ben het helemaal met de andere eens het is de ongelovelijk dosis graan in de brokken die de meeste alergie problemen veroorzaakt daar bij leeft er op de brokken een mijtsoort die ook een behoorlijke alergische reactie te weeg brengt.
Rauw vlees wordt heel anders verteerd en is anders van molecullen samenstelling  dan het "vlees"dat in brokken zit Vlees wat in brokken zit is geen vlees meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door