Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sas
#975080
Hallo allemaal,

ik zal me even opnieuw voorstellen... ik heb me een tijd geleden geregistreerd, maar ben niet echt actief geweest op dit forum.
Mijn naam is Saskia en heb twee honden, Amber (labrador) en Chippy (lab X mechelse herder) beide 6 jaar.
Tot voorkort kregen ze CB en af en toe een kipkarkas, maar dankzij Cindy ben ik ook besmet met het "zelfsamenstelvirus" ;)
Ik kreeg van haar allemaal "lekkere dingen" mee voor de honden, die soms zoooo naar binnen gingen en soms ging het wat lastiger (kalkoennekken met pindakaas?!) Ben de keuken ingedoken om een groentemix te maken en ook dat wordt gegeten, als er maar wat lekkers doorheen zit..

Ik heb ervoor gekozen om 's ochtends hap-slik-weg voer te geven, want dan moet ik vaak werken.. 's avonds heb ik tijd om ze in de gaten te houden met kauwen. Het blijven lab's  ;)  Nu staan er alleen nog maar ingredienten op die ze zeker eten, ik blijf wel nieuwe dingen aanbieden, maar dat gaat nogsteeds niet altijd even soepel!!

Cindy heeft me al eea aan tips gegeven, kunnen jullie nog eens kijken of het allemaal klopt zo??
Chip is 32 kilo en ik heb gerekend met 2,4% of dat klopt is nog even afwachten hij is heel actief, maar zo kwam ik op de hoeveelheid CB uit die hij per dag krijgt.
Amber ideale gewicht 28 kg met 1,8% (model liever lui dan moe, veel arthrose in de voorpoten, dus loopt slecht. Moet ongeveer 4 kg afvallen!) Ook daarover zijn tips welkom! De dierenarts stelde eergisteren voor, alleen maar gekookte groente en een vitamine preparaat :o :o

Alvast bedankt voor jullie reacties

                                                                                Amber                      Chippy
Maandag            smo Orgaan/kippenlever, hart 175 270
                               Groente                                 135 200
           smi RMB/Eendekarkas                195 300


Dinsdag smo RMB/kipkarkas                  195 300
Spiervlees/haas                    90 135
smi RMB/kalkoennek                  195 300


Woensdagsmo Orgaan/runderhart,rundernier 175 270
Groente                                 135 200
smi RMB/ Eendenek                 195 300


Donderdagsmo Vismix/zalmwang                 175 270
groente                                 135 200
smi RMB/parelhoenkarkas 195 300
spiervlees/paard                   90 135


Vrijdag smo Orgaan/schapen/runderpens 175 270
smi RMB/konijnkarkas                 195 300
Spiervlees/ree                   90 135


Zaterdag smo RMB/ kipkarkas                  195 300
Spiervlees/kopvlees rund    90 135
smi RMB/Lamsribben                  195 300
Spiervlees/ haas                    90 135


Zondag smo RMB/lamsribben                  195 300
Spiervlees/rundvlees snippers    90 135
smi groente                                  135 200
huttenkase
ei
notenmix
Laatst gewijzigd door Sas op do 29 mei 2008, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#975097
Hoi Saskia, welkom op Barfplaats! Hee, gaaf dat je zelf gaat samenstellen!

Ik heb de percentages voor Amber uitgerekend en ik kom afgerond op:

47% vleesbot (de vismix/zalmwang heb ik tot spiervlees meegerekend. Als daar erg veel graat in zit, mag het naar vleesbot)
22% spiervlees
16% orgaanvlees
16% groente

Ziet er goed uit! Je diersoortafwisseling is meer dan subliem!

Voor Amber zou je de groente tijdelijk mogen ophogen naar 20%. Maar ik zou zelf eerst kijken hoe ze het hier op doet. Misschien dat ze vanzelf wel wat gewicht verliest als je zelf samenstelt. Verder kun je haar zoveel mogelijk wat magere vlees en vleesbotsoorten geven. Alleen gekookte groente met een vitamine preparaat.... Hoe verzint hij het he?!! Nee, beter is om wat meer groente en verder wat minder vette vleessoorten te geven. Maar je hebt weinig heel vet vlees ertussen en omdat je van kvv naar barf gaat, heb je best kans dat ze vanzelf wat kilo's verliest, aangezien jouw maaltijd (gelukkig) koolhydraat-vrij is. Ik zou het zo dus even aankijken, met dit menu.
Door Cindy de Wolf
#975148
[quote="Lizzy"]
Hoi Saskia, welkom op Barfplaats! Hee, gaaf dat je zelf gaat samenstellen!

Ik heb de percentages voor Amber uitgerekend en ik kom afgerond op:

47% vleesbot (de vismix/zalmwang heb ik tot spiervlees meegerekend. Als daar erg veel graat in zit, mag het naar vleesbot)
22% spiervlees
16% orgaanvlees
16% groente

Ziet er goed uit! Je diersoortafwisseling is meer dan subliem!

Voor Amber zou je de groente tijdelijk mogen ophogen naar 20%. Maar ik zou zelf eerst kijken hoe ze het hier op doet. Misschien dat ze vanzelf wel wat gewicht verliest als je zelf samenstelt. Verder kun je haar zoveel mogelijk wat magere vlees en vleesbotsoorten geven. Alleen gekookte groente met een vitamine preparaat.... Hoe verzint hij het he?!! Nee, beter is om wat meer groente en verder wat minder vette vleessoorten te geven. Maar je hebt weinig heel vet vlees ertussen en omdat je van kvv naar barf gaat, heb je best kans dat ze vanzelf wat kilo's verliest, aangezien jouw maaltijd (gelukkig) koolhydraat-vrij is. Ik zou het zo dus even aankijken, met dit menu.
[/quote]

Pfff gelukkig heb ik geen foute tips gegeven. Dit was voor het eerst dat ik iemand van A naar B met adviezen heb bijgestaan en dat was best een hele verantwoording. ;) Ik had dan ook voorgesteld om het hier neer te zetten voor het geval ik toch iets fout gezien had. Gelukkig is dat niet het geval. Ik heb wel voorgesteld om Chip bij tijd en wijlen iets vetters voor te zetten want die hond valt af waar je bij staat als hij rent :o
Door Red_Hunter
#975180
De lamssnippers van Halimas zijn erg vet, maar hier wel favoriet, misschien een goede optie om de honden aan te laten komen.
Mijn honden krijgen ze nu ook omdat ze aan moeten komen.

Groetjes Trudie
Door Sas
#975373
Lizzy, bedankt voor het rekenwerk.. ik had zelf de zalm bij tafelresten gezet, want regelmatig diepvriespizza en donner lijkt me niet echt gezond voor de hond ;)
Als ik Amber 20% groente geef, wat kan ik dan het beste laten vervallen??? Ik had zelf bedacht om haar 1 week zoals onderstaand te geven en de andere week de helft van alles.. of is dat te radicaal?

Cindy, je bent een draak :-* (maar wel en gezellige!)

Red-hunter bedankt voor de tip, ga binnenkort toch de kalkoennekken halen, dan neem ik de snippers wel mee! Hij gaat alleen wel makkelijk aan de dunne van vet voer dus moet even kijken hoe dat uitpakt! CB actief kwam er altijd weer feestelijk uit zo te zeggen ;) en dan verving ik maar een deel van zijn voer door de actief. Hij is grootgebracht (eerste 7 maanden) op Frolic ::) Goede darmflora... wat is dat???
Door Lizzy
#976681
[quote="Sas"]
Lizzy, bedankt voor het rekenwerk.. ik had zelf de zalm bij tafelresten gezet, want regelmatig diepvriespizza en donner lijkt me niet echt gezond voor de hond ;)
Als ik Amber 20% groente geef, wat kan ik dan het beste laten vervallen??? Ik had zelf bedacht om haar 1 week zoals onderstaand te geven en de andere week de helft van alles.. of is dat te radicaal?[/quote]
Je zou wat minder spiervlees kunnen geven. Of van alles een beetje minder.
Je kunt dat natuurlijk proberen maar dikke kans dat ze gaat lopen snaaien en dan ben je verder van huis. Een halve maaltijd geeft namelijk vaak een heel onbevredigend gevoel.
Door Sas
#976903
Ik denk dat ik de halve hoeveelheid maar even laat zitten! Heb de afgelopen 2 dagen netjes alle afgewogen... Denk dat ze hier wel op afvalt!
CB woog ik niet altijd af, dat deed ik op gevoel...maar blijkbaar is mijn gevoel slecht ::) of de botten die ik nu geef zwaar ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door