Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annett
#974493
Ik sta voor een raadsel.
Ik barf/kvv al bijna 2,5 jaar en de honden doen het er prima op. Ze krijgen voldoende variatie enz.
Maar wat ik erg raar vind is het volgende:
Ik heb 4 honden,
Didi, rottweiler, 40 kg. Als ik haar meer dan 200 gram per dag voer, dijt ze langzaam uit, ze wordt dan echt te zwaar.
Jojo, Loekie en Freggel, cocker spaniëls. Jojo is 20 kg, de andere 2 zijn 15 kg. Als ik hen meer dan 100 gram per dag voer, gaat het bij hen hetzelfde.
Het is zo vreselijk weinig wat ik hen moet voeren, ik hoor hun magen rammelen soms.
Het is ook niet dat ze te weinig beweging krijgen, we gaan 5 dagen in de week 's morgens 2 uur wandelen, 's middags nog een uur en 's avonds een kort rondje door de wijk heen. Ik wandel in het bos en ze zijn altijd los dan.
De andere 2 dagen werk ik en ga ik 's morgens een half uur wandelen, 's middags gaan ze ruim een uur met de uitlaatservice wandelen (zonder vreemde honden erbij, alleen mijn eigen honden gaan met haar mee) en 's avonds wandel ik nog een uur met hen door het bos. Plus laat op de avond nog een kort rondje.
Verder train ik met Didi doggydance en met Jojo doe ik behendigheid.
In het bos doe ik ook altijd spelletjes met hen, leer hen nieuwe dingen en laat ze voertjes zoeken (geen grote hoeveelheden trouwens  ;) ).

Hoe kan het nou dat ik hen zo weinig kan voeren, iemand een idee?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#974510
Krijgen ze veel tussendoortjes?

Ik vind het ook vrij weinig.


Als het bij een hond is zou ik zeggen misschien een medisch probleem maar bij al je honden.
Wat krijgen ze allemaal per dag aan soorten vlees?
Door Lizzy
#974528
Annett schreef: Ik sta voor een raadsel.
Ik barf/kvv al bijna 2,5 jaar en de honden doen het er prima op. Ze krijgen voldoende variatie enz.
Maar wat ik erg raar vind is het volgende:
Ik heb 4 honden,
Didi, rottweiler, 40 kg. Als ik haar meer dan 200 gram per dag voer, dijt ze langzaam uit, ze wordt dan echt te zwaar.
Jojo, Loekie en Freggel, cocker spaniëls. Jojo is 20 kg, de andere 2 zijn 15 kg. Als ik hen meer dan 100 gram per dag voer, gaat het bij hen hetzelfde.
Het is zo vreselijk weinig wat ik hen moet voeren, ik hoor hun magen rammelen soms.
Het is ook niet dat ze te weinig beweging krijgen, we gaan 5 dagen in de week 's morgens 2 uur wandelen, 's middags nog een uur en 's avonds een kort rondje door de wijk heen. Ik wandel in het bos en ze zijn altijd los dan.
De andere 2 dagen werk ik en ga ik 's morgens een half uur wandelen, 's middags gaan ze ruim een uur met de uitlaatservice wandelen (zonder vreemde honden erbij, alleen mijn eigen honden gaan met haar mee) en 's avonds wandel ik nog een uur met hen door het bos. Plus laat op de avond nog een kort rondje.
Verder train ik met Didi doggydance en met Jojo doe ik behendigheid.
In het bos doe ik ook altijd spelletjes met hen, leer hen nieuwe dingen en laat ze voertjes zoeken (geen grote hoeveelheden trouwens  ;) ).

Hoe kan het nou dat ik hen zo weinig kan voeren, iemand een idee?
Wat voer je?
Door ellyenrob
#974538
Probeer eens een andere weegschaal, want 200 gram voor een Rotti is wel erg weinig.
Onze stafford van 20 kg eet 500 gram per dag.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#974573
ellyenrob schreef: Probeer eens een andere weegschaal
Nou dat was ook meteen mijn gedacht :D
Het lijkt erop dat jouw weegschaal niet (meer) adequaat is. Natuurlijk verbrandt de ene hond meer dan de andere maar hier krijgen ze om-en-nabij 500 gram per dag en wegen om-en-nabij 30 kilo.
Door Annett
#974620
Wat voer ik?

Een vriezer vol met barfspullen * ren nu naar de vriezer *: kippenkarkassen, hele kippen, kippepoten, geitenvlees (niet al te vet en dit krijgen ze niet iedere week), eendennekken, eendenpoten, pens van rund en lam, hertenvlees, hertenribben, geitenribben (ook hiervan zit er niet veel in de vriezer en krijgen ze dus maar weinig), fazantenkarkassen, kippemaagjes, kippehartjes, lamshart, runderhart, runderkopvlees, duif, kippenekken, kippevleugels, rundspiervlees (dat komt ingevroren van de slachter, in blokken gezaagd).

Verder kvv, Smuldier vlees compleet, pens compleet, AHV, Carnibest light, Energique, soms Rodi.

Als ik AHV geef (dat zijn zakjes van 500 gr), heb ik dus precies genoeg voor 1 dag. De weegschaal geeft dan netjes 100 gr (x 3) aan en 200 gr (1 x) en dan is precies het zakje leeg. Dus ik denk dat de weegschaal echt wel goed is.

Ik let erop dat ze niet te vet krijgen, vandaar dat de onderdelen van geit zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de vriezer.  ;)

's Morgens krijgen ze allemaal 2 pensstaafjes (gedroogd) en tijdens de wandeling krijgen ze als beloning stukjes gedroogde kip (die van de C1000). Deze stukjes gebruik ik ook al 'zoeksnoepjes'. Met zo'n zakje kip doe ik 3 dagen. Verder krijgen ze nooit iets wat ik eet (behalve soms 1 dropje haha, maar dat is hooguit 1 dropje per week). De uitlaat geeft ze wel frolic als beloning, dat is 2 x per week. Maar ook zij staat niet de hele wandeling te gooien met die dingen en bovendien krijgen ze dan steeds 1/4 van een frolic. Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de uitlaat ligt, want ik heb dit probleem dus al 2,5 jaar en de frolic is pas sinds begin dit jaar.
Tijdens de training op de hondenschool (doggydance bij Didi en behendigheid met Jojo) krijgen ze meestal Rodi-worst of mensen-gekookte-worst. Maar ook hier worden er geen tonnen gevoerd.... En bovendien worden ook de opa's Loekie en Freggel van meer eten dikker, terwijl ik met hen geen training meer volg (10 en 12 jaar oud).
Aan het eind van de middag krijgen ze hun eten en ik sla 1 x per week een dag over, zodat ze de dag erna iets meer in hun magen kunnen krijgen.

Bovendien krijgen Didi en Loekie het nierdieet zoals hier op het forum beschreven is. Dus geen botten van grote dieren (ook geen lamsribben).

Snap je nu dat ik er niets van snap ?
Door Lizzy
#974647
Nee, hier lijkt echt iets niet te kloppen. Maar sta je zelf ook in de voerbak te kijken met "sjeetje, dat ze hier op moeten overleven!". Kun je even een weegschaaltje bij de buurvrouw lenen?

200 gram per dag voor een hond van 40 kg is dus 0,5% van het lichaamsgewicht. Dat is echt veel te weinig. Idem dito voor je andere honden. Die voer je met 100 gram dus ook 0,5%. Nee, dit lijkt echt niet te kloppen hoor.
Door Annett
#974725
Lizzy schreef: Nee, hier lijkt echt iets niet te kloppen. Maar sta je zelf ook in de voerbak te kijken met "sjeetje, dat ze hier op moeten overleven!". Kun je even een weegschaaltje bij de buurvrouw lenen?

200 gram per dag voor een hond van 40 kg is dus 0,5% van het lichaamsgewicht. Dat is echt veel te weinig. Idem dito voor je andere honden. Die voer je met 100 gram dus ook 0,5%. Nee, dit lijkt echt niet te kloppen hoor.
Ik sta inderdaad te kijken in de voerbak op die manier.  :-\
Maar als je de honden ziet, zien ze er goed uit. Loekie is de enige die netjes op gewicht is, die heeft een klein vetlaagje over zijn ribben. De andere 3 mogen zelfs nog wel een kilootje kwijtraken. Dus je zou zeggen dat het toch voldoende is. Jojo is een jager, die racet elke dag door het bos heen. De andere 3 zijn niet zo rennerig of spelerig maar goed, die wandelen ook elke dag die hele einden mee.
Ik zal de weegschaal van de buurvrouw eens vragen, kijken of die iets anders aangeeft.

O ja, ik was de vis nog vergeten (zit in de vriezer met kvv): zalmkoppen, sardines, rode poon, panharing. Verder zalm uit blik, tonijn uit blik en sardines uit blik.
En de groente: sperciebonen, broccoli, bloemkool, andere soorten kolen.
En de zuivel: yoghurt, magere kwark en soms hüttenkäse.
Laatst gewijzigd door Annett op do 29 mei 2008, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#974750
Wat gek allemaal. Maar 200 gram is echt weinig hoor! Ik bedoel, 2 kippenvleugels wegen al 200 gram! Heb je het gevoel dat dat is wat ze krijgt per dag, niet meer dan 2 kippenvleugels?
Door ilovegoldenretrievers
#974804
Ik vind het ook weinig, Bentie krijgt ongeveer 600 gram op een dag en weegt 30 kilo.

Een eendenrug weegt al tussen de 200 gram en de 350 gram. Een runderstrot weegt als je de kleinste neemt weegt ook 400 gram. Ik zelf ben nog een beginner, maar ik merk als ik iets weeg bijv. kippenkarkas, dan weegt deze rond 150 gram, soms meer en soms minder. Dus moet ik leren de grammen te herkennen. Maar dat lukt al aardig.
Door Linneke
#974809
Tjee dat is wel erg weinig. Daar zou mijn hond van omvallen.  En wat je je kleinere honden voert is hier een dagportie per kat.

Mijn hond weegt 29 kilo en eet 750 gram per dag....daar blijft ze redelijk mee op gewicht. Soms krijgt ze zelfs nog meer omdat ze dan te dun wordt.
Door Anthraciet
#974815
200 gram lijkt me ook erg weinig :o

Al eten mijn honden ook niet heel erg veel voor hun gewicht en formaat.... ze krijgen gemiddeld zo'n 500-600 gram per dag en hun gewichten varieren van 51 kg voor de oudste poolhond tot 20 kg voor onze duitse herder (teef).
Daarmee blijven ze over het algemeen goed op gewicht.
Door Annett
#974818
Ze krijgen bijvoorbeeld 1 kippevleugel met een stuk of 5 kippemaagjes. Didi krijgt dan meer kippemaagjes erbij. Plus wat groentemix, maar niet teveel omdat ze dat toch allemaal niet lusten. En wat zuivel erbij (of niet).
Het is echt zo weinig wat ik voer, het is niet dat ik de gewichten verkeerd inschat. Ik ben ooit begonnen met alleen Carnibest Light en daarvan kreeg Didi zo'n 500 gr per dag (mocht officieel dus 800 gram). Dat was al teveel.
En toen ik begon met barfen erbij, heb ik hen gegeven wat er hier op het forum voor staat. Nou, je wilt niet weten hoe ze eruit zagen, erg snel werden ze veel te dik. Loekie had zelfs vet op zijn borstbeen zitten, het was teveel eten voor hen. En ik begrijp er dus echt niets van, het is niet zo dat ze de hele dag niets liggen te doen. Het is niet zo dat ik hen niet in beweging zet. :-\ En je zou toch zeggen dat ze aardig wat verbranden met die lange boswandelingen, vooral Jojo met zijn gejaag.

Didi en Loekie hebben nierinsufficiëntie, Loekie heeft ook nog lekkende hartkleppen en verminderde longcapaciteit (echo gehad vorig jaar).
Jojo mankeert helemaal niets en Opa Freggel heeft alleen last van zijn gebit, mist 3 hoektanden, 3 kiezen en 2 snijtanden. Verder is hij eigenlijk hartstikke gezond. Didi is de enige hond die ik al had toen ik nog brokken voerde en ook van die brokken moest ze toen al heel erg weinig krijgen. Dus toen ik overstapte hoopte ik dat ik veel meer eten kon gaan geven. Niet dus...  :-\

Maar ik ben 'blij' dat ik dus niet de enige ben die dit zo weinig vindt.

Verder ben ik vorig jaar verhuisd en is het ook niet zo dat er hier iemand in de buurt mijn honden eten geeft zonder dat ik dat weet. Want ze kregen dus al zo weinig eten toen ik nog in mijn vorige woonplaats woonde.
Laatst gewijzigd door Annett op do 29 mei 2008, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door