Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#973404
Vanochtend hebben de hondjes samen 2 halve konijntjes gehad. (één van de favorieten hier  :D)
Nu liggen ze lekker uit te buiken.
Toby heeft alleen 1 konijnen kop gehad..
Nu vroeg ik me af of je de "inhoud" van het kopje tot orgaanvlees moet rekenen? Er zitten immers nog 2 ogen, een tongetje en wat hersentjes ed in..
Door brie
#973414
Ja, ook wel logisch eigenlijk, maar ik dacht: toch maar even vragen :)
Dat komt mooi uit, want gister heeft Toby niet zoveel van de kippenlevertjes gegeten die ik heb voorschotelde..Komt ie toch nog aan zn percentage orgaan deze week.
Mooi stukkie vlees dan eigenlijk, zo'n konijnenkopje..
beetje orgaan, beetje spiervlees en wat zacht bot (ik ga er iig van uit dat het zacht is, hij kraakt het zo weg, en toby is maar een hondje van 6 kilo)
Door mirjam_dc
#973674
Ik vind het reuze jammer dat Duco geen konijn wil eten; nu met onze nieuwe Syma maar weer eens proberen want het is voor dit formaat inderdaad een hartstikke mooi stuk vlees/bot/orgaan. Misschien krijgt Syma Duco nog wel zo ver dat 'ie het ook weer wil eten :D
Door brie
#973746
Brecht schreef: die van jou zijn wel lekker aan het smullen zeg!!!
Nu snap ik het denk ik, je hebt de foto's bekeken?haha
Ja, het gaat er lekker in hier...van elk "nieuw" stuk vlees maak ik weer foto's
Gebruikersavatar
Door pike
#974371
Er zit wel wat orgaanvlees in een konijnekop, maar ik reken hem altijd gewoon tot vleesbot. Ik denk niet dat een paar ogen, een tongetje en een beetje hersenen de wekelijkse portie lever kunnen vervangen (qua voedingswaarde dan). Als ik een karkas geef van parelhoen of kip of konijn dan zit daar ook altijd nog wel wat orgaan aan, dat reken je toch ook niet? Ik doe het weer wel als ik haaskarkas heb, want daar zit de complete lever, het hart maag en nieren in. Dan vind ik het een ander verhaal. ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#974480
pike schreef: ? Ik doe het weer wel als ik haaskarkas heb, want daar zit de complete lever, het hart maag en nieren in. Dan vind ik het een ander verhaal. ;)
Zit dat ook nog allemaal aan die karkassen?

Dan is dat wel erg kompleet
Als ze het hier maar eten, n konijnekoppie ging er probleemloos in
Dat was echt krak krak, smak smak
Gr
Door Mevroi Kruim
#974642
Ik vind konijnenkop leuk vleesbot met wat extra orgaan. Er zit niet geweldig veel spiervlees aan dus compleet zou ik het niet noemen. Maar als je in een prooidier gaat kijken zie je hoe weinig orgaan er eigenlijk in zit, en dan zijn die hersentjes en oogjes en tongetjes verhoudingsgewijs toch  redelijk wat orgaan.
Voor de haaskarkassen geldt hetzelfde, ik voer er geen orgaan bij maar zeker wel spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#974850
Kruimel schreef: Ik vind konijnenkop leuk vleesbot met wat extra orgaan. Er zit niet geweldig veel spiervlees aan dus compleet zou ik het niet noemen. Maar als je in een prooidier gaat kijken zie je hoe weinig orgaan er eigenlijk in zit, en dan zijn die hersentjes en oogjes en tongetjes verhoudingsgewijs toch  redelijk wat orgaan.
Voor de haaskarkassen geldt hetzelfde, ik voer er geen orgaan bij maar zeker wel spiervlees.
Zo zie ik het ook, het orgaan in de konijnekop als extraatje. En bij het haaskarkas doe ik idd ook spiervlees want er zit wel vlees aan maar niet voldoende.  Het zal ook van het karkas afhangen dat je hebt. Ik heb ook wel eens haaskarkas gehad daar zat helemaal geen orgaan meer in en geen gram extra vlees.
En de hoeveelheid orgaan in een haas vind ik toch nog wel behoorlijk. Ik heb een keer alles uit het karkas gehaald om er achter te komen hoeveel gewicht het uitmaakte ten opzichte van het geheel en dat was aanzienlijk (veel meer dan hun normale dagportie aan orgaanvlees).
Gebruikersavatar
Door kira
#974991
waren dat ook die bloederige karkassen? Die gaf ik vandaag weer. Het viel mij op (kleine beerin spuugde het gezellig uit en nam het mee naar haar bedstede) dat er weinig bot inzit, enorme lever en hart en veel vlees. Ik reken de organen in dat soort spullen nooit mee. Nu kleine beerin wel vaak van die hasen, fazanten, parelhoenen e.d. eet dacht ik laatst nog dat ik misschien het percentage orgaan voor haar naar beneden toe zou moeten bijstellen (van 15% naar bijvoorbeeld 10%?). Welke percentage's kwam je uit?
Gebruikersavatar
Door pike
#975256
Ja ik heb van die bloederige karkassen van Herby.
Ik geef in totaal 15% orgaanvlees, en daarvan elke dag een deel (3x in de week pens, 2x in de week hart, 1x in de week lever en 1x nier. Wanneer Armagnac zo'n bloedhaas met orgaan eet, (Pike lust ze niet) krijgt hij die dag dus geen orgaan erbij, hij levert dan een portie pens in in ruil voor de haasorganen.
Want het gewicht van al die orgaantjes bij elkaar is ruim meer dan zijn normale dagportie. Rekening houdend met het feit dat de (nog gevulde) maag er ook bij zit (en die vulling is dan weer géén orgaan en moet er weer afgetrokken) zal de hoeveelheid orgaanvlees ongeveer gelijk zijn met wat hij normaal krijgt. Maar ik heb de maag niet leeg gepeuterd en gewogen hoor, ik ben wel een pietje precies maar zo ver ga ik nou ook weer niet. Ik vind het gewoon een mooie verzameling orgaan voor zo'n dag en plus of min een paar grammen dat maakt me niet uit. Maar ik geef geen dubbele portie.  ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#975731
oké, ik trek het dus niet af, maar ik geef met name kleine beerin wel veel waar orgaan in zit (zag het in de bloederige haas, in de konijn, in de eend, in de parelhoen en in de fazant). Dus dan heeft ze al vijf dagen iets met orgaan erin. Misschien moet ik dan toch iets aftrekken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door