Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#974011
Ben al een tijdje aan het rommelen met Jane, zij wordt in september 5.
Jane komt altijd al wat rottig door de rui heen, haar ondervacht blijft op haar huid zitten en is er lastig uit te krijgen, dus was ik haar altijd en daarna droogblazen, dit ging altijd super.
Sinds ze gecastreerd is, is die rui er niet beter opgeworden.
Ze barstte van de jeuk, beet haar liezen open, had haar inmiddels al gewassen en ik kon haar echt niet uit het oog verliezen.
Naar de da geweest, bleek een bacteriele infectie, dus antibiotica.
Plekken genazen goed, maar jeuk overal bleef, ze bleef krabbelen, al 4 weken kon ik haar niet uit het oog verliezen.
In overleg met de da, die overigens niets meer aan haar huis kon zien, zag er prima uit, een lichte prednison kuur gegeven. Het was toen ook zo warm. Dit hielp meteen, ze jeukte niet meer. Ze kreeg 3 dagen een hele, toen drie dagen een halve en daarna om de dag. Eenmaal gestopt jeukte ze weer wat meer, maar niet zo erg als eerst. Ik wilde een chlorella kuur gaan doen, ben ik dus net mee begonnen.
Nu hoorde ik haar vanochtend weer likken en knagen, dus ik er gelijk heen.
Ze heeft ineens een dikke muts en ernaast zit ook nog een dikke plek, waar ze ook aan gelikt heeft.
Ze heft wel gewoon geplast vanmorgen.

Heeft iemand enig idee? Dit is voor het eerst in die bijna 5 jaar dat ze jeukklachten heeft.
Vanmiddag om 15.30 uur heb ik een afspraak bij de da, maar wilde toch alvast hier kijken of iemand ideeen heeft.
Alvast bedankt en sorry voor het wat lange verhaal.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op wo 28 mei 2008, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claudiaB
#974094
Misschien is d'r muts zo geirriteerd (en gezwollen) van het likken??
Of bij de castratie is iets achter gebleven zodat ze nog hormoon productie heeft en daardoor een gezwollen muts. Maar dat ligt eraan wanneer ze gecastreerd is en wanneer ze loops zou worden.

succes bij de DA
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#974172
Haar muts is dus inderdaad zo geirriteerd door het likken, vlak ernaast zit ook een flinke plek door iritatie.
Ze heeft ook weer rode plekken in haar liezen, waar ik gisteren dode teken had verwijderd, daar heeft ze dus vannacht ook weer zitten bijten/knagen, want gisteren was het nog niet zo rood.
De plek is geschoren en ze heeft nu weer zalf voor op die plek en een ab kuur.

Ik hoop dat de jeuk nu snel weg gaat, want het is vreselijk haar zo te zien.
De rest van haar huid ziet er goed uit, behalve dus haar liezen en die plek vlak naast haar muts.
Ik kan haar dus voorlopig nog even iet uit het oog verliezen.
Onvoorstelbaar hoe snel die plekken zich oook ontwikkelen. :'(

Nog een vraag; Ik was net begonnen met een chlorella kuur, zat op 2x daags 4 tabletten, kan ik hier mee doorgaan ondanks de ab kuur?
En kan het zijn dat de chlorella dit deels heeft opgewekt?

En verder adviseerde de da ook een tekenband, aangezien de pipetten niet voldoende helpen en Jane best behoorlijk reageerd op die plekken waar teken hebben gezeten.
Verstandig om die nu gelijk om te doen?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op wo 28 mei 2008, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#974272
Bernie schreef: Haar muts is dus inderdaad zo geirriteerd door het likken, vlak ernaast zit ook een flinke plek door iritatie.
Ze heeft ook weer rode plekken in haar liezen, waar ik gisteren dode teken had verwijderd, daar heeft ze dus vannacht ook weer zitten bijten/knagen, want gisteren was het nog niet zo rood.
De plek is geschoren en ze heeft nu weer zalf voor op die plek en een ab kuur.

Ik hoop dat de jeuk nu snel weg gaat, want het is vreselijk haar zo te zien.
De rest van haar huid ziet er goed uit, behalve dus haar liezen en die plek vlak naast haar muts.
Ik kan haar dus voorlopig nog even iet uit het oog verliezen.
Onvoorstelbaar hoe snel die plekken zich oook ontwikkelen. :'(

Nog een vraag; Ik was net begonnen met een chlorella kuur, zat op 2x daags 4 tabletten, kan ik hier mee doorgaan ondanks de ab kuur?
En kan het zijn dat de chlorella dit deels heeft opgewekt?
Afschuwelijk he, jeuk :'(.
Chlorella werkt ontgiftend. Maar supermild. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit van de chlorella is. Wat mij betreft kun je ondanks de AB toch met de chlorella door gaan.
En verder adviseerde de da ook een tekenband, aangezien de pipetten niet voldoende helpen en Jane best behoorlijk reageerd op die plekken waar teken hebben gezeten.
Verstandig om die nu gelijk om te doen?
Tja. Ik ben bang dat ik slechte raadgever ben ik deze. Ik houd helemaal niet van je hond volgooien met gif. Wat ik zou doen in jouw geval: naar een goede holistische DA gaan. Want met prednison + AB's + teken en vlooiengif kun je in mijn ogen niet alsmaar door blijven gaan. Ik zou liever zien dat het probleem van de jeuk bij de bron wordt aangepakt. En een holistisch DA is veel beter in het behandelen van dit soort problemen dan een gewone DA. Vind ik.
#974290
Jeetje dat is balen zeg.... De vacht kan inderdaad achteruit hollen na castratie  :-X dat is balen maar je kunt er helaas niks aan doen. Ik vermoed zelf dat de huidproblemen daar ook vandaan komen, dat er teveel wol blijft zitten waardoor de huid als het ware verstikt?
Ik laat Loebas iedere 3 maanden trimmen, die heeft - zelfs voor Berner normen - een enorme vacht.

Verder zou ik gewoon doorgaan met de chlorella. Is prima spul, het reinigt, bevat veel pietamientjes en mineralen en het is ook goed voor de huid. Daarnaast zou je nog visolie kunnen geven.
#974301
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het enige wat veranderd is, is dat ze naar boven zijn verhuisd (waar vloerbedekking ligt), en dat is al ruim 5 weken gebeurt voordat de eerste klachten begonnen.

Dus die chlorella kan ik gewoon verder opbouwen?
Visolie is een goede ja.

Qua vacht, ja dat is echt balen, helaas kon ik niet anders dan haar laten helpne toen.
Haar vacht is niet eens zo superdik maar haar ondervacht blijft diep zitten.
Daarom was ik haar.

Heb al zitten denken om naar Tannetje te gaan, maar is qua vervoer moeilijk, ik kan niet zover rijden zelf, niet op dit moment.
Wat kan een holistisch da precies doen?
#974319
al onze honden gaan naar een holistisch dierenarts, die kan erg veel doen. Bij ons (maar ik weet niet of dat bij alle holistische artsen zo gaat), wordt de hond doorgemeten en dan komt er duidelijk één of meer kwalen naar boven, daarvoor wordt dan behandeling ingezet. Nu klinkt het net of onze honden altijd wat hebben, maar grote bruine beer heeft vaak rugklachten die samenhangen met de darmen en had vaak blaasontsteking en die bleek ook met wat anders samen te hangen, zijn we nu helemaal van af. Bij mensen worden huidklachten vaak ook door iets heel anders veroorzaakt (het is zeg maar het gevolg van een kwaal, maar niet de eigenlijke kwaal), bij honden is dat ook vaak zo. Wij rijden naar Lunteren toe, of er dichterbij iets is, weet ik niet.
#974374
Bernie schreef: Bedankt voor jullie antwoorden.
Het enige wat veranderd is, is dat ze naar boven zijn verhuisd (waar vloerbedekking ligt), en dat is al ruim 5 weken gebeurt voordat de eerste klachten begonnen.

Dus die chlorella kan ik gewoon verder opbouwen?
Visolie is een goede ja.

Qua vacht, ja dat is echt balen, helaas kon ik niet anders dan haar laten helpne toen.
Haar vacht is niet eens zo superdik maar haar ondervacht blijft diep zitten.
Daarom was ik haar.

Heb al zitten denken om naar Tannetje te gaan, maar is qua vervoer moeilijk, ik kan niet zover rijden zelf, niet op dit moment.
Wat kan een holistisch da precies doen?

Toch kan het best met de vloerbedekking te maken hebben.
Gaat Jane ook weleens naar een trimmer, want die kan veel meer, dan jij zelf kunt. Zeker nu, lijkt me dat geen slecht idee.
Sterkte met de dame :-*
#974406
Ine schreef: Toch kan het best met de vloerbedekking te maken hebben.
Gaat Jane ook weleens naar een trimmer, want die kan veel meer, dan jij zelf kunt. Zeker nu, lijkt me dat geen slecht idee.
Sterkte met de dame :-*
Zou ze dan niet al eerder een reactie hebben gegeven, en vooral ook over haar hele lichaam, i.p.v. alleen van achteren?
En nee, Jane gaat niet naar een trimmer. Ik kam haar eerst helemaal uit en was haar dan en blaas haar uit.
Dacht dat ik alles wel zo'n beetje deed, maar zal wel eens gaan kijken bij een trimsalon in de buurt.
#974552
Met dit warme broeierige weer en zeker met zo´n dikke vacht, zie ik heel veel huidproblemen op dit moment. Bergen hotspots. En zo´n vulvaplooi is ook een vochtige broeiplek, dus van dat soort plekjes krijgt ze het eerste last.
Vulvaplooi-ontstekingen zijn problemen die vaker bij gesteriliseerde honden voorkomen.

Ik zou zeggen: ontgiften, op wat voor manier dan ook.
#974706
Jij ook erg bedankt voor je antwoordt Tannetje.
Jane is vorig jaar maart gecastreerd en heeft er nu dus voor het eerst last van.
Zo erg als dat ze nu door de rui ging is ook niet eerder gebeurt, dus daar moet ik de volgende rui nog alerter op zijn.

Ze is nu dus bezig met die ab kuur en zalf, moet zeggen dat ze nu gelukkig aardig van de plek afblijft, ook vannacht. De da had het daar ook een deel geschoren, zodat er meer lucht bij kan.
Ik ga dus ook verder met de chlorella heel rustig opbouwen.
Maar doet dit de abkuur niet teniet?

Hoe pak jij dit aan Tannetje, doe jij verder nog iets naast ontgiften?
#974748
Kruimel schreef: Misschien is het een optie om Jane te laten ontwollen door een goede trimster? Dan is ze in 1x van de vacht af en gaat het niet zo akelig broeien en stoven.
Dat wil ik ook laten doen, al is ze het meeste al kwijt, want ik heb haar zelf al helemaal doorgespit en gewassen en uitgeblazen (geleerd van Do  8) ), maar toch laat ze nu weer vacht los, vandaar dat ik het nog wel laat doen, maar dan moet die erge plek achter wel eerst goed dicht zijn.
Jammer dat Do nu zo ver weg woont. :D
#974791
onze nu helaas overleden Forte was helaas ook geholpen, haar vacht was een rampenplan toen ze 7 jaar was (daarna ging ze hemelen). Door de overmatige groei van ondervacht, die niet los liet, moest ik iedere week met de ontwoller aan de slag. Nadeel daarvan is dat je altijd dekhaar beschadigd en voor iedere beschadigde haar vallen er 10 gezonde weer uit en op die manier heb je dan de beroemde cirkel dat je moet blijven kammen. Maar goed, die ontwoller was een mega hark, Forte was ieder weekend dankbaar voor mijn tijdsbesteding en door consequent iedere week te ontwollen zijn de plekken wel weg gebleven. Ze heeft nog wel een keer nadat ze bij een training op natte ondergrond had gelegen en de nacht in de vochtige auto moest doorbrengen haar hele liezen stuk gehad, maar geen hotspots meer.
Als het inderdaad zeg maar warmteplekken zijn, zou ontwollen dus nog wel een oplossing kunnen zijn. Ik hoop dat de vacht van jouw Jane niet zo bewerkelijk gaat worden (Forte is al voor het eerste jaar geholpen goed advies van een wijze da die niets vertelde over vachtveranderingen maar ons wel kon vertellen hoe we aan geboortebeperking konden doen omdat Forte een aantal aangeboren afwijkingen had en wij absoluut geen ongeluksnestje wilde, ze was teef tussen intakte reuen met wat we nu weten hadden we dit niet gedaan) en ieder jaar zag je dat het erger werd. Misschien is advies inwinnen bij een kundig trimster (ik zou kiezen voor iemand die duidelijk ervaring heeft met de vachten van Berner's) een goed idee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door