Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#973838
Ik vroeg me af hoe het overzetten op barf is gegaan bij jullie honden. Waar kijken jullie naar, zodat jullie weten dat jullie goed voeren. Naar de ontlasting, hoe de hond is etc. Waar zijn jullie tegen aangelopen, wat ging wat minder en wat ging juist net ontzettend goed etc.

Ik ben benieuwd op de antwoorden, misschien dat ik daar ook wat aan heb en hoe jullie sommige problemen hebben opgelost.
#973843
Mijn honden zijn in een keer ovegegaan, Tara was volwassen en Kátur kreeg ik als brokkenpupje maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem die dingen nog te geven. Tara vond het feest, eindelijk lekker eten, en Kátur at het alsof hij nog nooit iets anders had gehad. Geen van beide heeft ook maar enig probleem gehad met de overgang.
Ik kijk idd naar de honden, en de katten hoe het gaat. Worden ze te dik of juist te dun, zijn ze gezond en levendig, hoe ziet de vacht eruit, de bespiering. Ontlasting vind ik niet zo interessant, op barf kan dat enorm wisselen.
Eigenlijk ben ik nergens tegenaan gelopen met de honden, barfen is hier al lang routine na ruim 6 jaar, ze zijn kerngezond, hebben een bere-conditie en zien er puik uit met schone gebitten. Dankzij diverse leveranciers, via Barfplaats! kan ik nu ook heel afwisselend voeren, dat was in het begin wel eens moeilijk, om aan goeie spullen te komen.
#973882
Ik heb Kai en Sarah gewoon cold turkey overgezet op BARF, ik was toen nog niet bekend met barfplaats en heb eigenlijk ruim een jaar aangemodderd, ik voerde ze gewoon een beetje vlees, vleesbot, orgaanvlees en groentes (met gekookte rijst  :-X), dit ging eigenlijk heel erg goed, ze hebben beiden totaal geen moeite gehad met de overgang, de ontlasting was gelijk goed en ze vonden het heerlijk, maar na een jaar of anderhalf jaar begon ik me toch zorgen te maken, ondanks dat het zo goed ging en had ik wat houvast nodig, het lukte iedere keer niet om me aan te melden op barfplaats en dankzij iemand van ambull-forum is het uiteindelijk gelukt. Toen ik hier zag dat iedereen volgens percentages voerde schrok ik een beetje en ik ben dit ook gaan doen en heb veel gehad aan de antwoorden, want ik wist niet precies wat voor botten ik het beste wel of niet kon geven etc. Door het werken met de percentages werd ik veel zekerder.

Toen ik Ziggy nam werd ik ineens onzeker en heb ik haar 2 weken bibi gegeven, waarom snap ik nog steeds niet, want met de andere honden barfte ik al jaren..... Zij was ontzettend ziek (kaal en chronische darmklachten), ik heb haar daarna een eliminatie-dieet gegeven eend/rijst van carnibest en hele eenden van het IC. Haar huid ging goed, maar haar darmklachten gingen niet over, na het eliminatie-dieet ben ik overgegaan op volledig barf, het heeft ruim 2 jaar geduurd voordat Ziggy's darmklachten echt overgegaan zijn en zij alles verteerde (ze poepte vaak heel het huis onder), ik dacht zelfs een tijdje dat Ziggy een afwijking had waardoor ze geen rauw vlees kon verdragen en ik heb haar een paar dagen farmfood brokken gegeven om zeker te weten dat het niet aan de rauwe voeding lag, dit heb ik geweten, ze is hierdoor nog zieker geworden, dus is ze gelijk weer teruggegaan op BARF. Nu gaat het ruim een half jaar perfect, maar het is een lange weg geweest. Achteraf heb ik er spijt van dat ik haar niet gelijk op BARF heb overgezet
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 27 mei 2008, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirjam_dc
#973893
Duco hebben we als brokken-pup (royal canin) gekregen maar hem al heel snel (na 1 zak!) overgezet op Carnibest. Door het boek van Tannetje op het goede spoor gezet om vers te gaan voeren en uiteindelijk zelf te gaan samenstellen, met behulp  van de vele informatie hier :) . Met Duco was het overschakelen op barf echt supermakkelijk. Een maandje of zo kippennekjes en vleugeltjes (naast spiervlees, pens e.d.) en daarna langzaam over op grotere botjes. In het begin heb ik wel probiotica gegeven ter ondersteuning. Hij eet goed (al zijn er wel dingen die hij echt niet lust) en doet het er gewoon super op. Goede vacht, conditie. Supermooi gebit!
Sinds 3 weken hebben we nu ook Syma; altijd op (bonzo) brok gestaan. We hadden hem eerst voor een weekje om te kijken of het goed zou gaan. Ik wilde eigenlijk niet gelijk overschakelen op vers omdat het nog lang niet zeker was dat hij zou blijven. Maar al de tweede dag kon ik het niet meer aanzien en heb ik hem kop- en spiervlees gegeven. Dag 3 een klein voorraadje carnibest gehaald en na vijf dagen kippennekjes en vleugeltjes op de markt gehaald. Hij vindt het allemaal even heerlijk en doet alsof hij nooit iets anders heeft gehad. Zijn ontlasting is nog wel wisselend en ik geef ook nog probiotica. De laatste dagen gaat het trouwens met kauwen een heel stuk beter; de vleugeltjes worden prima gekraakt. Dat heeft hij wel even moeten leren, maar eigenlijk is het onvoorstelbaar snel gegaan, in drie weken van brok naar volleerde barfer! Ik ga nu met een paar dagen ook wat 'grotere' botjes proberen. Hij ziet er trouwens ook al veel beter uit. De tanden worden witter, de vacht zachter en glanzender en de conditie wordt iedere dag beter!
#973900
Op het hondenforum las ik vaak met veel interesse de poll ‘voeding’ en kwam termen als KVV en Barf tegen. Vond het allemaal erg interessant en ging me er steeds meer in verdiepen. De eerste Rodiburgers aten ze met zeer veel smaak, meerdere KVV’s uitgeprobeerd en ook dat ging erin als zoete koek. De brokken werden steeds moeizamer gegeten. Voor mij werd toen duidelijk dat rauw vlees voor een hond bedoeld is en brokken niet. De volgende stap..Barf..maar waar haal ik al dat vlees vandaan?? Herby?..klantenstop.., IC?..te ver weg .Uiteindelijk mijn eerste barfspullen bij Nature Dog Store gekocht,en het echte werk kon beginnen. De eerste kippennekjes vond ik erg spannend..blijft het hangen in hun keeltjes?..nee dus. Daarna drollen bekijken..dun of stevig?..wel of geen botstukjes..ook dat was een interessante fase. Weinig problemen gehad, het zag er allemaal prima uit. Daarna andere vleessoorten uitgeprobeerd.  Herby had inmiddels geen klantenstop meer en blijkt dus ook in de prov. Groningen te leveren…Yes!!  Hierdoor kon ik ook wild aan mijn vleesvoorraad toevoegen. Haas en lever werd eerst met moeite gegeten, maar een beetje tonijn uit blik doet wonderen. Ik zou eerst combi KVV/Barf gaan geven maar dat werd al heel snel volledig Barf. De honden eten het met zoveel smaak, tja, waarom dan nog KVV erbij geven.  Het overzetten is hier dus in fasen gebeurd, we zijn er langzaam naar toe gegroeid, en het gaat nu super!!  ;)
#973901
Ik heb een week Carnibest gegeven tussen brok en vers. Ze waren Carnibest al gewend, ik gaf het meestal een of twee keer per week. Toen begonnen met runderlappen, kippenpoten, pens, visjes. Gewoon gekeken hoe de honden er op reageerden, nooit nergens geen problemen mee gehad.
Toen Hoopje hier kwam als 9 maanden oude purinareclame heb ik haar gelijk over gezet zonder een kvv-weekje. Ze at drie dagen niet, en sindsdien gaat alles erin, zelfs spullen met vacht of veren.
Zij heeft wel een hele heftige ontgiftingsproces ontgaan, alle haar viel er af en snotogen en pukkels... :o zal wel er aan liggen hoe erge brokjes de hond gewend is.
#973925
Ik heb eerst een week KVV gegeven omdat ik mij eerst goed wilde inlezen.

daarna in ene keer overgestapt naar BARF.

Ik heb niks geen last met de honden gehad,keurige drollen en dat werd van 3 x per dag naar 1  x per dag,met uitzondering naar 2 x per dag.


het enige wat ze niet willen eten is wilde eend dus die krijgen ze ook niet meer.
Ik kijk nog steeds of de ontlasting goed is,als ze het tenmiste in de buurt doen. :)
#973953
Ik ben niet meer heel "piep"jong...heb mijn hele leven honden gehad en altijd brok gevoerd...wist niet beter !!! Kan ook niet zeggen dat ik toen ooit iets vervelends heb meegemaakt, ze zagen er altijd pico bello uit en waren echte sportfanaten.

Tot dat ik Belle kreeg...nee niet een beetje ziek...doodziek was de hond al ruim een jaar, er werd inslapen besproken.....maar ik kon het nog niet opgeven omdat ik zeker wist dat het aan de voeding lag.....zodoende kwam ik op barfplaats....tjee ik schrok me dood....rauw vlees en rauwe botten....maar ik had geen andere keus meer en ging over op een kant en klare versvleesvoeding en naar 3 mnd over op barf....naar 2 weken zag ik al een heel klein beetje verbetering...alles bij elkaar duurde het een klein jaar voor dat Belle lekker in haar vel zat....dit is nu allemaal ruim 4 jaar geleden.
Belle ziet er toppie uit en is nooit meer ziek geweest...

In de loop der jaren kwam onze Java bij ons als pup...meteen bij ons op barf en nooit geen problemen gehad met de voeding. Haar dochter Lady heeft nooit brokken gehad want ze is bij ons geboren, kreeg meteen kvv en al snel barf, ging zonder problemen.

Sinds enkele jaren zie ik wel het positieve verschil tussen mijn brokken honden en mijn nu barf-honden. Nee brok wordt hier al jaren niet meer gegeven. Heb veel steun gehad aan barfplaats, het was me anders nooit gelukt....ik wist niet beter als wat de DA zegt is juist...nu kijk ik daar heel anders tegen aan en heb veel geleerd wat dat betreft.

groetjes Will en haar barfende doggy's
#973967
Dibbes ging over op barf nadat de brokken allergische reacties gaf en hij uitgekeken was op de smuldier. Veel kommer en kwel hier meneer is een zeur met eten. Begonnen met kip als vlees bot en nu eet hij eindelijk wat anders er bij, konijn karkassen en eendenruggen. Orgaan eet hij liever niet en dit pureer ik zeg maar. Spiervlees is de kalf favoriet en daarna de lam. dit gaat wel heel erg goed.
Door dorinekok
#973988
Barroush werd ziek (nieren: alle proteinen werden uitgescheiden en afgebroken) en viel af. Tot 10 kilo (1/4 van zijn gewicht) op dat moment zei de dierenarts geef hem alles waar eiwitten inzitten. Maakt niet meer uit wat. Voerde hem al gekookte kip en kalkoen. Monique (trimasalon) zei toen: waarom niet rauw en heeft bp aangeraden. Ben gewoon alles rauw gaan voeren van alles wat ik te pakken kon krijgen en Barroush is weer 8 kilo aangekomen. Bridjo en Babiche zijn toen van de een op de andere dag overgegaan op barf. Kvv bestaat hier niet. Ik denk dat ik me er anders veel onzekerder over gevoeld had. Barroush leefde nog een half jaar.
Mouss is hier gekomen met het advies puppybrokken te geven voor grote honden. Ik was ineens kei onzeker en ben eerst gekookt gaan geven om de overstap te verkleinen. Dat doe ik nooit meer. Mouss is in 2 maanden tijd 10 kilo aangekomen en van een magere angstige hond naar een forse maar zeer slanke speeldoos uitgegroeid.
#974002
Ik was al een hele tijd aan het denken om over te gaan op barf, maar had altijd het idee dat ik dat niet zou redden qua tijd in combinatie met mijn fulltime baan. Maar na er toch wat meer over gelezen te hebben, heb ik besloten het gewoon te proberen. Terug kan je altijd nog toch? :D

Afgelopen november ben ik cold turkey overgestapt met alle honden (toen 12,5 jaar, 3,5 jaar, 2 jaar en 7 maanden) en bij geen enkele hond problemen gehad. Ze vonden het direct geweldig en aten/eten met smaak.
Vooral bij onze asielhond van nu 4 jaar zien we een groot verschil. Haar vacht glanst als een spiegel, ze is beter bespierd en zit gewoon heerlijk in haar vel!

Voor mij nooit meer anders!
#974425
Grote beerin verstandig RC brokken gegeven, maar de adult bliefte ze niet, allerlei merken geprobeerd, toch maar weer kvv gekocht (kregen onze honden vroeger thuis ook, van smuldier, maar iedereen zei dat dat zo slecht was). Toen kwam ons nest, werd grote beerin heel erg ziek, bijna dood, moesten alles zelf voeden en dat valt niet mee, vooral niet omdat de pups geen brokken bliefde en sommige ook geen fles wilde leegdrinken (we hebben er één met pipet in leven gehouden, en bij ons ras gaat er per fles 200cc in, dus dan ben je wel even bezig). Dus pups aan de kvv en toen in week 7 nog op brok gedaan (op een na, die ging naar iemand die cb voert). Onze eigen aangehouden kleine beerin viel af en bleek niet echt tegen de brok te kunnen, grote beerin bliefte na al die weken alleen nog maar kvv ook geen brok meer, dus toen ging iedereen aan de kvv en dacht ik, vroeger las ik vanalles over vers voeren, dat vond ik toen eng, maar wel interessant. Dus weer het net op, kilo kippenek gehaald om te proberen en was om. Kleine beerin zou niets anders meer willen. Grote beerin gaat wel goed, maar moeizamer, met name bij de botten heeft ze hulp nodig (dan zit ik dus het konijntje vast te houden en zit zij te knabbelen, ze krijgt het goed weg, maar alles moet miniscuul en ze heeft blijkbaar niet door dat ze ook twee poten heeft die zouden kunnen helpen, nee ze zit op haar billen te eten, maar goed, ik vind het wel gezellig hoor haar konijn vast houden, dus ik doe het met liefde). Onze zwarte theemuts proberen we ook te laten barfen, ze is nog in leven, maar echt goed gaat het niet, ze eet niet, of eet het op en kotst alles weer uit, en dan eet ze een dag wel en blijft alles erin en denk ik, yes het gaat lukken en dan wil ze de dag erop weer niet. Maar ik blijf volhouden bij haar, het vreemde is dat als alles erin blijft het er heel erg goed verteerd weer uitkomt.
Of ik verschillen zie weet ik niet, ik heb de indruk dat grote beerin minder bedeld (eigenlijk niet meer), kleine beerin is onwijs zacht in haar vacht en iedereen vindt haar zo breed (het is net een tankje), zwarte theemuts haar vacht wordt wel steeds mooier.
Waar haal ik het weg? De markt (kip en kipdingen, vis), herby en hoop via barfplaats nog mee te kunnen bestellen bij andere leveranciers.
Oh ja, de zolderkat doet ook mee, die is erg enthousiast, ik heb behalve kuikens nog geen andere prooidieren, dus ik doe bot, orgaan en vlees, maar ze hapt alles lekker op en haar vacht is zachter, de kattebak ruikt minder.
Vooral met kleine beerin ben ik wel onzeker, ons ras is nog al slecht in de botten zeg maar, dus ik ben wel bang dat ik iets niet goed doe en ze dus botproblemen krijgt (tot op heden niet het geval, en zoals iemand hier mij liet weten, alsof brokhonden nooit botproblemen hebben0
#974495
Na maanden ploeteren met diverse soorten brokken, waar Sultan het heel even "goed"op deed, zijn we, op aanraden van een andere CC-eigenaar overgestapt op KVV. Cold turkey. Direct resultaat!!!! Geeen slappe drollen meer, niet meer stinken uit de bek, glanzen en geen darm-herrie meer!! Inmiddels was onze Irina erbij, ook direct op KVV, als volwassen hond.
Na een maand of 2 goed inlezen, tja ik was wat onzeker betreffende Barf voeren, vooral of ik het wel goed zou doen, de stap gezet. Had ik het maar eerder gedaan!!
Hier niets anders meer dan Barf voor de honden! het is een wereld van verschil ;)
Nu de katten nog... ;D
#974632
Ik heb Bo gelijk over gezet op Barf. Bij de fokker kreeg hij wel af en toe kvv, maar hij was ook brokken gewend. In het begin zat ik echt de hele tijd met m'n neus boven z'n drollen om te kijken of het goed ging. Die waren soms wat zacht dus ben ik wat meer bot gaan voeren.

Ik heb gelijk de eerste dag al kippennekken gegeven, dat vond ik toch wel een beetje griezelig. Hij schrokte ze namelijk in één keer naar binnen. Maar goed, het kwam er allemaal gewoon weer uit (soms wel met stukjes bot) dus ik heb me niet al te druk gemaakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door