Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door LindeMarie
#973760
Ik heb al meermaals gelezen dat groene pens erg goed is voor de hond. Ik zou dit wanneer ik eventueel zelf ga samenstellen graag toevoegen aan het het menu.
Mijn probleem is dat ik nogal fijngevoelig ben, en pens lijkt me nu niet meteen een erg smakelijk stuk orgaanvlees, om van de geur nog maar te zwijgen.  Kop, lever, nier etc. kan ik nog aan. Runderstrot en hart zal mits enige moeite ook wel lukken. Maar wanneer ik foto's van groene pens bekijk zie ik me dit niet meteen in huis halen, laat staan het aanraken.

Wat zijn de ervaringen van diegenen die pens gebruiken? Hoe kan je dit letterlijk en figuurlijk zo vlekkeloos mogelijk verwerken in hondenvoeding? Geeft het veel geuroverlast? Is het iets waaraan je kan wennen? Of bestaat er misschien iets dat pens kan vervangen?
Door Nynke
#973763
Ik geef vuile pens, ik snij het met handschoentjes aan op een glazen snijplank. De lucht is vies, maar je bent het zo weer kwijt.
Door dorinekok
#973772
kwestie van even doorbijten! Je went er vanzelf aan. Houd het welzijn van je honden maar voor ogen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#973777
Ik vind het niet heel erg stinken... Vind geitenvlees erger.... ;D ;D ;D

Als je het een half uurtje in de vriezer legt, stinkt het minder en snijdt het makkelijker. En idd hou het welzijn van je hond voor ogen en zie hoe lekker hij het vindt, daar doe je dan alles voor. ;)
Door brie
#973780
Handschoentjes aan en een knijpertje op je neus..komt het vast helemaal goed...
Kheb vanochtend voor de hondjes een konijnenkop van het karkasje afgedraaid  ::)..gewoon met de blote handen, daarna goed de handen wassen en alles is weer schoon..
Echt waar, na een poosje maakt het allemaal niets meer uit..
De hondjes kregen laatst fazantkarkas..vond ik erger stinken dan de pens  :-X
(aan de pens zit zelfs wel een beetje een vertrouwd luchtje nu  ???)
Door Borke
#973781
Ik heb het in lappen in de vriezer liggen en geef een hele lap - ach uiteindelijk went alles en ze eten het heel snel op  8)
Door K&D
#973788
Het went inderdaad. Ik knip de pens buiten op een vuilniszak met een scherpe schaar  in porties, verpak het snel en hoppa, in de vriezer. En ja, doe handschoenen aan, want die lucht gaat niet snel uit je handen.
Meestal is de geur goed te doen hoor, het valt wel mee. En af en toe krijg je pens, die meurt de tent uit :P. Maar ook dat went.
Overigens maakt het voor de honden niet uit. Hoe harder het stinkt, hoe lekkerder.
Echt waar, na een poosje maakt het allemaal niets meer uit..
Klopt, over een poosje kijk je heel anders tegen het slagersvak aan..... ;D
Door ~Joke~
#973792
Ik vind het eigenlijk niet stinken. Ik vouw de pensen zo platmogelijk op en gooi ze in de vriezer. Als ze grotendeels bevroren zijn snijden ze heel gemakkelijk.
Door Chaos
#973813
Ik vind runderpens minder stinken dan lamspens, dus evt. vooral runderpens geven, vooral als je aan andere onderdelen van lam kunt komen om te geven.
En ik heb begrepen dat hele verse pens minder stinkt dan pens die al even ligt. Snel verwerken dus  :)
En ja, alles stinkt minder als het nog (deels) bevroren is, dus dan verwerken en portioneren. In goede diepvrieszak doen, en pas buiten uit de zak schudden op het moment dat het etenstijd is. Vuile zak eerst spoelen onder de kraan, dan in de kliko, anders ruik je het steeds tot de kliko geleegd word, elke keer als die open gaat.

Heel eerlijk, ik gaf zelf gisterenochtend pens (lams) en ging idd over m'n nek.  Maar ik was dan ook al ziek...
Door Laura2004
#973898
Vroeger verwerkte ik de pens met handschoenen aan en het aanrecht bedekte ik volledig met plastic folie en ik ademde door mijn mond om de lucht niet te ruiken, ik vond het verschrikkelijk of ik liet het mijn moeder doen, die vind niets vies 8). Nu doe ik het met mijn blote handen (ik adem wel nog steeds door mijn mond ::)) en met een goede schaar.
Door Minna
#973899
Ik smijt een pens in de gootsteen en knip er grote lappen van met een schaar. Laatste keer was ik lui en heb ik penslappen besteld, dan kieper ik gewoon een of twee kilo in een voerbak en geef ik het aan de hond.  ::)
Dus als je het smerig vindt dan is het een idee om lappen te kopen ipv hele pens.
Lamspensen zijn handig qua formaat, daar hoef ik niks aan te doen, ligt uiteraard er aan hoe groot dat je hond is als je iets wel of niet moet snijden/ knippen. Voor onze mecheltjes probeer ik uit een hele pens lapjes van 2 kilo te knippen, voor de hollanders dikke kilo en voor de smous halve-kilo lappen.
Door Lizzy
#973954
Ik geef biologische runderpens en die stinkt niet. Bovendien snijd ik de pens als ie nog redelijk bevroren is. Je ruikt dan vrijwel niks. Ik gooi de pens in de bakken en laat dat op het aanrecht verder ontdooien.

Maar goed, als je echt, echt, echt niet tegen pens kan: het is nou ook weer niet zo vreselijk onmisbaar dat je zonder pens niet zelf kunt samenstellen hoor. In grote delen van Amerika doen ze niet anders, barf zonder pens, omdat het daar simpelweg niet te krijgen is. Ik vind persoonlijk dat hoe geweldig pens is een tikje wordt overdreven. Zonder pens floreert je hond ook. Geef hem gewoon wat biogarde yoghurt voor de bacterieen, lekker afwisselende vleesbotten, vleessoorten en orgaanvleessoorten en vergeet je groentemix niet. En dan komt het zonder pens ook helemaal goed.
Door *Natasja*
#973964
Ik vind het dus echt niet "een kwestie van wennen". Ik ga over mijn nek van de lucht, bevroren of niet, en stond kokhalzend de pens te snijden. Ik heb er daarom voor gekozen om pens in Rodi-vorm te geven. Het zal vast niet zo goed zijn als verse pens, maar dat zij dan maar zo.
Door brie
#974013
Lizzy schreef: Ik geef biologische runderpens en die stinkt niet.
hoe kan het nou dat biologische pens niet stinkt en gewone pens wel? ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door