Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#973437
Op dit moment krijgen de katten hier dagelijks zo'n 100gr carnibest(per kat) en eendagskuikens. (mijn 3 katten wegen zo'n 3 kilo)
Omdat ik net een beetje in het ritme kom met het barfen van de honden ben ik nog niet echt bezig geweest met barfen voor de katten..
hier en daar krijgen ze wel eens wat vis uit blik (zalm, tonijn) een stukje kipfilet of een kippennekje en wat gehakt ofzo..
Ik heb wat kwartels in de vriezer liggen die 1 kat eet (met moeite) de andere 2 trekken hun arrogante poezeneusjes ervoor op  ;D

Maar goed, ik dacht, laat ik eens kijken of ik wat meer prooidiertjes ed. kan krijgen.
Nu heb ik op www.prooidier.nl gekeken en de site ziet er goed uit, ik geloof dat ze ook per post verzenden, voor de katten hebben ze ook best wat variatie (muizen, ratten, hamsters, kwartels, duif etc)
maar ik schrok best van de prijzen..
23 euro voor 1 kg muizen..  :o  Is dat normaal voor prooidieren? Das nogal andere koek dan 2 euro voor een kg spiervlees voor de hondjes...
En als je ,stel, 1 kg hamsters besteld, hoe lang doen ze dan met die ene kilogram? Hoeveel hamsters krijg je dan en hoeveel wegen ze ong?

Ik heb geen idee waar ik hier in de buurt prooidieren anders dan de kwartels en eendagskuikens (de broederij zit zo'n beetje om de hoek) vandaan kan halen..Hoe doen de eigenaren van de barf-katten dat?
Als ik de katten wil laten barfen moet ik dan gewoon rekening houden met zo'n fikse rekening?
Ik ben ook best bang dat ze het niet eten..maar ik wil het wel proberen
#973449
Ja, ik vind prooidieren dus ook echt te duur om structureel te voeren. Hier moeten de zielepieten het doen met wat Herby zoal levert aan wild en gevogelte, zalm van de visboer, leuke dingetjes van de poelier en af en toe wat op de datum spul uit de super. En de eigenaar van de dsz in het dorp heeft nog wel eens hele duiven en kwartels voor mij, voor nop of ruilen tegen iets barfigs voor z'n hond. Mijn katten kosten per ons barf wel meer dan de honden die meer goedkopere dingen eten maar op zich is het nog steeds goedkoop zoals ik ze voer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#973508
muizen zijn echt heel duur, de duurste prooien.
bij mijn weten verzend prooidier.nl niet per post, maar ze hebben wel afhaalpunten door het land (waaronder de frettenstichting in breda en iets in harderwijk of hengelo of deventer).

mn zus woont op kamers in breda, en als mn moeder daar op visite is geweest, haalt ze soms wat prooien voor de poezies voor als ik bij haar (bergen op zoom) zit. als ik in BoZ zit, zit ik ook wel bij meneer koekje, en geeft mn moeder eten. zij vindt het dan handig om complete pakketjes te geven. ook vindt ze het handig dat ze minder als politieagent erbij moet staan, want sien eet toch geen knaagdiertjes.
ik heb een voorkeur voor gerbils.
deze zijn minstens zo lekker als muis, maar wel groter en de helft goedkoper.

barfen voor katten is niet heel erg duur, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. sien krijgt gewoon een barfmenu net als een hond, maar dat met dingen die voor katten geschikt zijn (dus geen ribben en geen koppen, en zoveel mogelijk dieren die ze zelf zou kunnen vangen; primair gevogelte dus). Ot eet helaas geen ongemalen vleesbotjes, en voor de variatie en het gemak geef ik haar dus prooidiertjes, want deze eet ze wel zonder problemen.
met een herby-bestelling van €20,- kan ik echt heel lang doen, aangezien ze maar zo'n 150 gram per kat per dag eten.
Door brie
#973523
Ik las het volgende op prooidier.nl


Levering
Op dit moment kunnen producten afgehaald worden in Hilversum en Harderwijk. Ook kunnen producten verstuurd worden met uitzondering van de diepvriesproducten. In de toekomst zal er bezorgd gaan worden in bepaalde regio´s.


Bestellen
Als u de bestelling gedaan heeft, ontvangt u per e-mail een orderbevestiging. Hiermee wordt uw bestelling bevestigd. Indien uw bestelling vertraging oploopt of niet uitvoerbaar blijkt, zullen wij u inlichten.

Betaling
Betaling dient vooraf of bij het afhalen van de bestelling te geschieden.

Annuleren
Als particulier consument heeft u het recht binnen een termijn van 7 dagen de bestelling te annuleren. Het is niet mogelijk ontvangen artikelen te retourneren.

Prijzen en verzendkosten
Alle prijzen zijn in euro's en inclusief BTW. De verzendkosten zijn voor uw rekening en bedragen € 6,50 voor pakketpost tot 10 kg. en € 12,95 voor betaling aan de postbode(rembours).



het lijkt me dan zo dat het gewoon per tntpost (of hoe heet dat tegenwoordig) kan worden verstuurd? De diepvries producten zijn toch de rollen carnibest,bibi ed?

Het hoeft natuurlijk ook niet zo te zijn dat katten alleen maar prooidieren krijgen inderdaad.. een menuutje samenstellen moet makkelijk te doen zijn met alle voorbeelden hier. :)
Maar ja, die katten zijn zo verwend als de pest!!Echt moeilijke eters... >:(
De carnibest en de eendagskuikens gaan er hier in als koek, maar ik heb ook wel eens bibi geprobeerd...Nou, dat eten ze echt niet...En dan eten ze rustig een dag of 2/3 niet..
Katten hongeren zichzelf gewoon uit heb ik soms het idee..
Ik bied ze ook heel vaak vlees voor de hondjes aan (haasvlees, konijnvlees, kippenorgaantjes noem maar op..)
Dan ruiken ze er even aan en weten niet hoe gauw ze erbij weg moeten komen..

Terwijl de honden echt alles (vr)eten!!!Ze hebben nog nooit iets geweigerd..
Ik maak me dan veel sneller ongerust over de katten..vooral Puk, onze kat die altijd magertjes en down was, zit nu een jaar op carnibest en doet het er al 100 keer beter op dan op die ***brokjes
Om dan weer te gaan goochelen met het voer vind ik een beetje tricky..

Ik hou gewoon de carnibest aan voorlopig, misschien dat ik toch wat prooidiertjes ga bestellen en ze het andere vlees blijf aanbieden..
We hebben geen haast toch?
#973529
Muizen, ratten en andere prooidieren zijn ook diepgevroren, dus helaas, die worden niet opgestuurd (heb ze er zelf over gemaild).

En muizen zijn echt heel duur, sowieso zijn de prooidieren duur vergeleken bij niet prooi-barfvlees. Tip: koop bij een reptielenzaak eerst wat losse muizen, ratten en hamsters en kijk of je katten het wel lusten. Mijn alleseter (dacht ik) Mu trok z'n neus op voor een rat, terwijl lastige Xi het juist wel luste en met haar leven verdedigde.
Gebruikersavatar
Door koekje
#973531
de prooidiertjes zijn ook bevroren.

maar cb eten is echt al zoveel beter dan vieze brokjes. het nadeel is dat het duur is.
je kan misschien eens een stukje kipfilet of wat tartaar geven, en zo wat meer barfspul invoeren. haas en nijn heeft een wat sterkere smaak, en dan blieft niet iedere kat. ot hier houdt niet van nijn en eend, en sien moet niets van rat en muis en gerbil weten.

let er wel op dat een gezonde (dus ook niet te dikke) kat niet langer dan 48 uur mag vasten, omdat ze anders risico lopen op leververvetting. en dan ben je nog verder van huis. voor een te dikke kat (zeg formaat sien) hou ik 24 uur aan.
Door brie
#973534
Ooh, dat is jammer, dat de prooidiertjes ook bevroren zijn, harderwijk ligt nu niet even om de hoek :-\
kipfilet en tartaar lusten ze wel..Maar ja, om het geheel compleet te maken moet er toch wel iets meer bij toch?
Goed idee trouwens om eens naar een reptielen zaakje te gaan..
Moet ik er alleen nog eentje vinden hier in de buurt...haha
Gebruikersavatar
Door koekje
#973540
als ze wel kipfilet en tartaar lusten, kan je misschien ook eens een geplette halve kipvleugel geven, of wat makkelijke orgaan dingen als een stukje lamshart.

Toen Sien net barfte, vond ze kippenlever best vies. Totdat ze een paar dagen later ook lamsnier kreeg. dat was helemaal niet te vreten. ze kreeg gewoon niets anders. de avondmaaltijd op zondag is een stuk spiervlees en kippenlever, en op donderdag een vleesbotje (halve kipvleugel ofzo) en een portie lamsnier. alleen het stuk spiervlees of het vleesbotje was toch wel weinig, en had ze nog steeds honger. Ze heeft toen eieren voor haar geld gekozen, en is toch maar lever en nier gaan eten.
Inmiddels doet ze helemaal niet meer moeilijk over lever en nier.
#973549
Brie, je zou prooidier.nl even kunnen mailen. Dat heb ik gedaan en zo ben ik er achter gekomen dat ze toevallig regelmatig bij mij in de stad komen, en dan willen ze het bezorgen, voor 7.50. Je kan het overigens ook ophalen in Hilversum, ik weet niet of dat meer in de buurt voor jou is.
Door flin
#973555
Superrupsje schreef: Muizen, ratten en andere prooidieren zijn ook diepgevroren, dus helaas, die worden niet opgestuurd (heb ze er zelf over gemaild).
moet toch kunnen:

Voor het versturen van de diepvriesartikelen heeft u 2 opties. U kunt gebruik maken van de standaard verzendkosten a €7.75 of de TNT overnight service, waarbij het pakket de volgende werkdag voor 12 uur wordt afgeleverd. Deze speciale services van de TNT moet er voor zorgen dat u pakket geen onnodige vertraging oplevert, waarbij de kwaliteit achteruit kan gaan. De kosten bedragen echter € 22.50. Een behoorlijk verschil, maar wel een goede optie.

http://www.kreca.com/
Door brie
#973563
Superrupsje schreef: Brie, je zou prooidier.nl even kunnen mailen. Dat heb ik gedaan en zo ben ik er achter gekomen dat ze toevallig regelmatig bij mij in de stad komen, en dan willen ze het bezorgen, voor 7.50. Je kan het overigens ook ophalen in Hilversum, ik weet niet of dat meer in de buurt voor jou is.
Ik woon int oosten des lands, in almelo, dus hilversum of harderwijk ligt niet echt dichtbij, helaas..
Gebruikersavatar
Door koekje
#973564
brie, wat je ook kunt doen is voor de honden (en katten ook eventueel) bestellen bij lupa-diervoeding. zij heeft ook knaagdieren in eigen assortiment en uit het kiezebrink-assortiment. ze komt gewoon bezorgen.
Door brie
#973573
koekje schreef: brie, wat je ook kunt doen is voor de honden (en katten ook eventueel) bestellen bij lupa-diervoeding. zij heeft ook knaagdieren in eigen assortiment en uit het kiezebrink-assortiment. ze komt gewoon bezorgen.

Ja, maar dan moet je al heeel veel bestellen willen ze het hier komen bezorgen..Ik denk dat Budel zo'n 120 km van hier ligt :-\
Door brie
#973597
koekje schreef: vanaf €100,- is het gratis.
als je ook voor je honden dingen besteld, en eventueel met meebestellers, zou je er mogelijk aan kunnen komen.
hmm, ik bestel meestal bij herby..wil ik graag zo houden..het gaat me dus eigenlijk alleen om de prooidiertjes..heb net voor de zekerheid toch maar prooidier gemaild met de vraag of ze het in tempex doosjes willen versturen..wie weet?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door