Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door azratje
#972977
Hey,

Ik heb een berner sennen van 10 jaar  en een sheltie van bijna een jaar.  Ben dit forum al een hele tijd aan het meevolgen en een goede drie weken geleden overgestapt met de sheltie van brok naar kvv.  Dit gaat heel erg goed.  De sheltie was altijd een heel moeilijke eter maar kvv smult hij echt van.
Mijn probleem is mijn berner.  Hij is altijd een makkelijke eter geweest en at naast brokken echt wel alles wat je hem gaf.  Dus naast brokken, veel fruit en tafelresten enzo.  De laatste tijd echter weigert hij brokken te eten.  Probleem is dat als ik hem kvv geef hij spuitende diarree krijgt.  Voor de rest is  wel nog heel actief, gaat overal mee, maar doet nu  heel moeilijk over eten. 
Ook andere dingen waar hij normaal heel erg dol op is zoals appelschillen weigert hij volledig. 
Heeft er nog iemand dit meegemaakt met een ouder wordende hond?
Ik ben nog niet met hem naar de dierenarts gegaan omdat dit wat moeilijk ligt.  Ben vorig jaar naar Denemarken verhuisd maar een goede dierenarts is heel erg moeilijk te vinden hier en mijn Deens is niet goed genoeg om deense fora af te struinen ;)
Door Femke
#973009
ik zou het overstappen met de berner wat anders aanpakken, en wel door 2 maatregelen te nemen: KVV met kokend water overgieten en probiotica geven.

Als je KVV in de bak hebt gedaan dan giet je er kokend water op en je laat het een poosje staan zodat de KVV niet meer zo rauw is. Dan afgieten en aan je hond geven. Uiteraard even opletten dat het niet heet meer is. Een grote kans dat hij nu niet aan de spuitpoep gaat. Misschien wel, maar dan moet je een paar dagen diarree incalculeren, het is toch een hond die zijn hele leven gekookt voedsel heeft gegeten en zijn spijsvertering zal moeten wennen aan iets anders. Pas als je hond geen diarree meer heeft: dan ga je een beetje rauwe KVV toevoegen. Zeg maar, 90% met kokend water en 10% met rauw. Gaat dit goed dan kan je steeds een grotere hoeveelheid rauw gaan toevoegen tot je hond op 100% rauw staat.

Verder kan je probiotica toevoegen, dat is heel goed voor de darmflora. Je koopt het in capsules en die kan je open draaien en de inhoud over het voer doen.
Door Lizzy
#973076
Mijn voorkeur gaat ook uit naar zelf samengestelde voeding. Maar goed, als je nu overschakelt op BARF, is het niet gezegd dat je hond dan diarree-loos is. Misschien moeten de darmen van deze hond heel langzaam wennen. Ik zou dus eerst overschakelen zoals Femke dat uitlegt. En als dat niet werkt: probeer dan ook eerst eens een ander merk KVV of schakel over op zelf samengestelde voeding.
Door azratje
#973084
Het zelf samenstellen heb ik ook al geprobeerd maar daar reageert ie hetzelfde op.  Is ook niet zo makkelijk hier.  Geen slagers of slachthuizen in de buurt en al zeker geen islamitische.  Kan enkel vlees kopen in de supermarkt.  Verder is ook een andere kvv geen optie, het is al een wonder dat deze soort hier verkocht word.  Denemarken is op dit vlak heel erg achter.  Of toch hier in het uiterste noorden.
Maar ik ga wel de tip met het kokende water over de voeding proberen.  Probiotica moet ik eerst zien uit te vissen hoe ik daar kan aan geraken.
Maar wel bedankt voor de reacties  :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#973091
Hmm bij een slechtetende berner van 10, die tot voor kort van alles lekker vond, zou ik toch proberen een dierenarts te raadplegen. Er kan best wel eens iets meer spelen dan alleen ouderdom. Is hij ook aan het vermageren?
Door azratje
#973098
Ik heb mijn vriend al een afspraak laten maken met de dierenkliniek hier voor een check up.  Er zou inderdaad meer kunnen zijn, hij is over de loop van de laatste 6 maanden 3 complete nagels verloren en blijkbaar zou dit kunnen wijzen op andere problemen. 
Hij is inderdaad magerder geworden maar had hem al een tijdje op minder voeding omdat ie anders te snel te zwaar wordt. 
Door azratje
#973793
donderdagmorgen gaan we naar de dierenkliniek, hij mag een dagje daar blijven voor een check up.
Ik heb hem nu kvv met kokend water overgoten gegeven maar daar wil ie ook niet echt veel van eten. 
Zal dus afwachten worden tot donderdag wat er nu aan de hand is.
Door Nynke
#973814
er zit een dierenkliniek in Tjorring, boven Herning, met een dierenarts die goed Engels spreekt. Zijn achternaam is geloof ik Kirkeby.
Het is de broer van mijn Deense schoonzus  ::) ::)
Door azratje
#974091
ow bedankt voor de tip! Heb nu al een afspraak met de dierenkliniek hier in de buurt maar als het net zo erg tegenvalt als laatste keer, probeer ik hem zeker uit.
Door Nynke
#974505
[quote="azratje"]
ow bedankt voor de tip! Heb nu al een afspraak met de dierenkliniek hier in de buurt maar als het net zo erg tegenvalt als laatste keer, probeer ik hem zeker uit.
[/quote]

Ik weet niet waar je woont, dus ik dacht, ik vermeld het maar even  ;)

Sterkte ermee !!!!
Door azratje
#977196
update:  Zorgan wil nog steeds niet of sommige dagen heel weinig eten. (maakt niet uit wat het is, zelfs zijn favoriete snacks weigert hij) Bij de da is bloed afgenomen: resultaat: niets abnormaal.  Nu vandaag zijn er ook foto's genomen van longen en maagstreek: ook niets op te zien. 
Da denkt nu aan longwormen of maagzweer. 
Door Lizzy
#977229
[quote="azratje"]
update:  Zorgan wil nog steeds niet of sommige dagen heel weinig eten. (maakt niet uit wat het is, zelfs zijn favoriete snacks weigert hij) Bij de da is bloed afgenomen: resultaat: niets abnormaal.  Nu vandaag zijn er ook foto's genomen van longen en maagstreek: ook niets op te zien. 
Da denkt nu aan longwormen of maagzweer. 

[/quote]

Oh jakkie! En nu?
Door azratje
#977246
we moeten nu drie dagen stoelgang bijhouden om te testen op de wormen en alvast medicijnen tegen maagzweer halen zodat we kunnen zien of deze helpen. 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door