Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Suzanne
#972405
Hoi!

Wij krijgen aankomende donderdag onze nieuwe pup Tristan, weer een sheltie; hij is dan 9 weken en 1 dag ;-)

Hij is afgespeend op brok, maar heeft bij de fokker ook al tartaar gegeten.

Ik ben aan het twijfelen hoe ik hem zal gaan voeren, maar goed, ik zit natuurlijk niet voor niets op dit forum ;-) dus vooralsnog is mijn idee om een weekje 2 x brok en 2 x carnibest te doen, en dat af te bouwen naar 1 x brok en 3 x carnibest. Ik kom er nog niet toe om te besluiten de brok helemaal te laten voor wat het is; liever geen aanvallen daaromtrent!  :-[

Als ik dus eenmaal aan het voeren ben, wil ik de diverse smaken cb gaan afwisselen, maar ik wil de actief en light niet voeren. Leek me duidelijk ;-)  Daarna wil ik langzaam 1 maaltijd gaan 'vervangen' door een nrv/barf-maaltijd.  De volgende vragen spelen:

- kan ik idd alle smaken cb afwisselen (op light en actief na)
- is het extra zinvol om andere merken kvv ook af te wisselen daarmee, kan ik dat ook later in zijn leven doen?
- kan ik 'stomweg' 1 van de 4 maaltijden vervangen door iets barf-igs en moet ik dan nog erg op percentages letten? Ik dacht zelf dat het moet kunnen om dat idd te doen, ongeveer een gelijk gewicht, geen / matig orgaan (zit al genoeg in kvv) en zo divers mogelijk aan smaak.
- wat kan/kunnen beginnersbotten zijn voor een sheltie-pup (klein ras). Kipnekjes natuurlijk.. en dan? Eendenek leek me te groot? Kwartelkarkas (een deel daarvan dus)?
- kan/mag een pup alle soorten vis? Kan ik dat gewoon ook als 1 maaltijd zien?
- als ik 1 maaltijd vervang door een penslapje.... hoe groot zou dan mijn penslapje kunnen zijn (in gewicht bedoel ik)

Je merkt, ik ben nog zoekende hoe ik dat met een pup moet aanpakken.... Tips welkom, goede raad ook, afkraken omdat ik nog wat brok wil geven liever niet... noem het onzekerheid, gaat vanzelf wel over....

Suzanne
Door Eef+Stippels
#972410
Wat leuk dat jullie er een pup bij krijgen, veel geluk samen!

Ik zou geen brok geven, maar gewoon helemaal vers. Kvv is namelijk net zo compleet als brok, dus je hoeft echt geen brokken te geven. Natuurlijk is het jouw keuze en niemand valt je daarop aan  ;)

- Je kunt inderdaad de diverse smaken cb afwisselen.
- Je kunt ook met andere merken kvv afwisselen, ook later in zijn leven.
- Je kunt 1 van de 4 maaltijden vervangen door vleesbot of vos (omdat orgaanvlees al goed vertegenwoordigd is in kvv). Je zou dus een heel sardientje kunnen geven, of een kippennek etc om mee te beginnen.
- Als kippennek goed gaat, uitbreiden met kippenvleugel, kipkarkas, karkassen van kleine prooidieren (haas, gevogelte) etc. Waar je aan kunt komen.
- Ik zou voor een pup beginnen met sardientjes, dat is een mooie beginnersvis  :P
- Ik weet zo niet wat een pup aan gram voedsel moet/mag, dus met de pens kan ik je niet helpen.

heel veel plezier en succes!
Door Suzanne
#972438
Thanks!
Ik ga vooralsnog uit van een gewicht van de pup op moment van hier komen van zo'n 2300 a 2500 gram en dus worden dat maaltijden van ca 50 gram per keer, 4 x per dag. Uiteraard goed kijken en voelen, maar ik hou van 'een uitgangspunt' ;-) 
Kan ik dan een lapje pens geven van ook zo'n 50 gram? Ik neem aan dat het op zich niet zo'n drama is als hij een keer 60 gram pens krijgt of een keer 40 gram? Of dan liever juist wat meer pens dan die 'uitgangspostie'50 gram?

Suzanne
Door Mevroi Kruim
#972537
Wat leuk, een pup erbij  :)
Ik zou idd ook gewoon gelijk overzetten op vers, daar hebben pups meestal geen enkel probleem mee. En ik zou me ook niet druk maken over 10 gram meer of minder per maaltijd, dat zou z'n moeder ook niet doen  ;)
Door lumi
#972960
Het is inderdaad lastig om een pup te voeren. Dat heb ik de laatste maanden wel ondervonden.
Als je toch deels brok wilt geven, waarom geef je die niet als beloningsbrokjes?
In het begin wil je toch vaak bezig zijn met een hondje en kunnen belonen.
Lumi kreeg bij de fokker 1 keer FF brok en 3x CB. Bij mij volledig CB.
Door Brecht
#973119
gefeliciteerd met je nieuwe pupsel!!!

Ik zou net zoals voorgaande al gezegs hebben lekker meteen overzetten op vers. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met pups maar misschien kun je dat lapje pens beter vervangen door een lapje spiervlees aangezien er in kvv al ontzettend veel orgaan zit...
Door Suzanne
#975487
Goed, inmiddels is Tristan er dus! ;-)
Het is nog erg wennen om twee honden te hebben, maar dar komen we best overheen ;-)

Hij krijgt nu 3 maaltijden cb (en whoeps, hij heeft er al wat spiervlees kip bij gehad) en 1 maaltijd brokjes per dag. Brokjes krijgt hij 'savonds, de rest cb. Gek, maar dat eet-tie dus prima ;-))

Ik heb inmiddels op de markt een stupje tapil..nogwat witvis gekocht. Kan ik 'm daar wat van geven? Zou ik dat dan als een maaltijd doen of als extra? Hij krijgt per maaltijd trouwens 25 gram carnibest...

Groetjes,
  Suzanne
Gebruikersavatar
Door Nitus
#975502
Gefeliciteerd met de nieuweling! :D Waarom geef je hem nog een maatltijd brokjes? Daar zou ik gelijk mee stoppen 8).
Witvis kun je hem geven als vervanging of erbij, ligt er maar net aan hoe dik ie is. Om die hoeveelheden van jou moet ik wel lachen hoor... 25 gr. da's ongeveer een vingerhoed vol  :o... (ben natuurlijk iets grotere rassen gewend ;)).
Veel plezier met Tristan :).
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#975654
[quote="Suzanne"]
Thanks!
Ik ga vooralsnog uit van een gewicht van de pup op moment van hier komen van zo'n 2300 a 2500 gram en dus worden dat maaltijden van ca 50 gram per keer, 4 x per dag. Uiteraard goed kijken en voelen, maar ik hou van 'een uitgangspunt' ;-) 
Kan ik dan een lapje pens geven van ook zo'n 50 gram? Ik neem aan dat het op zich niet zo'n drama is als hij een keer 60 gram pens krijgt of een keer 40 gram? Of dan liever juist wat meer pens dan die 'uitgangspostie'50 gram?

Suzanne
[/quote]


Mijn pups krijgen 3 x 50 gram per dag als ze hier weggaan. Ze zijn in no time te dik.En het maakt echt niet uit hoor of dat lapje pens nou 40 50 60  gram is.
Door Beppie1
#976404
Toen onze pup kwam heb ik haar gewoon meteen overgezet op cb. Is prima verlopen, en ze geniet nog elke dag...(en wij ook)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door