Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jeannette b
#971907
Even een voorbeeld menuutje:
Jake krijgt nu 600 gram eten per dag, hij weegt ongeveer 8,5 kilo, en is bijna 9 weken oud.

300 gram kippennekken
150 gram rundersnippers, of hertevlees
50 gram pens
50 gram lever, of hart, of nier of maagjes (kip) afwisselen
50 gram groente, of ei, of fruit. (mixje daarvan)

300 gram eendennekken
225 gram vis (zalm ofzo)
75 gram groente

200 gram botmix herby (70 % bot) = 140 gr bot = iets minder dan 25 % kaal bot (gemalen kip/eend, karkas)
400 gram vleesmix herby (rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees) samenstelling kan wisselen

300 gram kippennekken
100 gr lamshart
125 gram runderlever
75 gram groente

300 gram eendenvleugels
150 gram pens
150 gram kippen lever/hart/nieren/maagjes (afwisselen) + eitje

200 gram botmix herby (70 % bot) = 140 gram bot = iets minder dan  25 % kaal bot (gemalen eend,konijn,haas,karkas)
400 gram vleesmix (240 gr rundspiervlees, 80 gram kipkarkas, 80 gram pens)
50 gram groente

300 gram kippennekken
150 gram pens
100 gram rundersnippers of hert
50 gram groente + ei of beetje fruit

Ik kom dan uit op ongeveer: (4200 gr per week aan voedsel)
1500 gram vleesbot = 750 gr kale botten = 25 % + 750 gram vlees = 25 %
300 groente = 7 %
350 pens = 8 %
250 rund of hert = 6 %
225 vis = 5 á 6 %
425 orgaan = 10 %

Als ik dan de botmix ( 1 deel) en vleesmix ( 2 delen) bij elkaar doe, en dan bovenstaande er bij op tel dan kom ik op:
kale botten: 750 + 280 = 1030 gram = 25 %
spiervlees: 750 + 250 + 460 + 300 = 1760 gram = iets meer dan 40 %
pens: 350 + 80 = 430 gram = iets meer dan 10 %
orgaan: 425 + ongeveer 125 = 550 gram = 13 %
vis 225 gram = 5 á 6 %
groente 300 gram = 7 %
daarbovenop doe ik dan nog 2 x ei.

Wil iemand hier even naar kijken?
Alvast bedankt!! :)
Door Lizzy
#972078
Ik reken iets grover dan jij. Dat vind ik makkelijker. Vis zonder graat reken ik mee tot spiervlees.

Ik kom op :
46% vleesbot
31% spiervlees
7% groente en diversen
16% orgaanvlees, inclusief pens

Ziet er prachtig uit. Je afwisseling in diersoorten is ook echt heel goed! Hoe doet Jake het erop?
Door marsieyenna
#972332
Hoi Jeannette,

Die Jake heeft een goed kosthuis  :D :D
Ik heb voor Saya gisteren ook haar menu gemaakt, dat zal ik er straks ook even opzetten.
Was het met bestellen bij Herby gelukt ?
Ik heb vrijdag de spullen gekregen en alles in dag porties verpakt,
mijn schoonzusje moet ik nog een beetje stimuleren met barf  ;) en probeer het zo eenvoudig mogelijk te maken  ;D

groetjes, Marijke
Door Jeannette b
#972339
[quote="Lizzy"]

Ziet er prachtig uit. Je afwisseling in diersoorten is ook echt heel goed! Hoe doet Jake het erop?
[/quote]

Hoi Lizzy, Jake doet het er prima op. Hij groeit als kool, en eet gráág. Alleen de kippennekken gaan er te schrokkerig in, maar daar heb ik al een andere topic over gemaakt. Het is een erg vrolijk en ondernemend kereltje  ;)
Door Jeannette b
#972342
[quote="marsieyenna"]
Hoi Jeannette,

Die Jake heeft een goed kosthuis  :D :D
Was het met bestellen bij Herby gelukt ?
Ik heb vrijdag de spullen gekregen en alles in dag porties verpakt,

groetjes, Marijke


[/quote]

Hoi Marijke, ja het ging errug makkelijk met Herby. Ik had het voor het weekend besteld, en woensdags kwamen ze het al brengen. Ikheb zo veel mogelijk gevarieerd besteld, en de vriezer zit goed vol. Ik doe het zo: ik heb alles zo in de vriezer gestopt zoals het binnenkomt. Ik bedenk dus bijvoorbeeld dat hij overmorgen kippennekken krijgt, ik haal een paar kilo eriut, en gooi het in de koelkast. Volgende dag is het (meestal) zo ver ontdooit dat het nog wel bevroren is, maar 'losser'. Ik maak dan meteen een stuk of wat porties, neem dat wat ik bedacht had, en zet dat in de koelkast, de rest gaat in porties weer de vriezer in. Van de organen maak ik kleinere porties van 100 en 150 gram. Zo kan ik variëren tussen 100 gram, 150 gram, 200 gram,  250 gram, want de hoeveelheid wat Jake nodig heeft gaat met sprongen omhoog. Het kost wel wat rekenwerk, en planning, maar ik vind dit wel leuk. Je doet het niet meer zo gedachteloos, als met kvv. Je kunt er zo leuk een verassing in doen. Ik hoor wel eens van mensen dat zij altijd dezelfde brokken geven.  :-\ Hoe leuk kan eten dan nog zijn voor een hond?
Groetjes!!
Door marsieyenna
#972383
[quote="Jeannette b"]
Hoi Marijke, ja het ging errug makkelijk met Herby. Ik had het voor het weekend besteld, en woensdags kwamen ze het al brengen. Ikheb zo veel mogelijk gevarieerd besteld, en de vriezer zit goed vol. Ik doe het zo: ik heb alles zo in de vriezer gestopt zoals het binnenkomt. Ik bedenk dus bijvoorbeeld dat hij overmorgen kippennekken krijgt, ik haal een paar kilo eriut, en gooi het in de koelkast. Volgende dag is het (meestal) zo ver ontdooit dat het nog wel bevroren is, maar 'losser'. Ik maak dan meteen een stuk of wat porties, neem dat wat ik bedacht had, en zet dat in de koelkast, de rest gaat in porties weer de vriezer in. Van de organen maak ik kleinere porties van 100 en 150 gram. Zo kan ik variëren tussen 100 gram, 150 gram, 200 gram,  250 gram, want de hoeveelheid wat Jake nodig heeft gaat met sprongen omhoog. Het kost wel wat rekenwerk, en planning, maar ik vind dit wel leuk. Je doet het niet meer zo gedachteloos, als met kvv. Je kunt er zo leuk een verassing in doen. Ik hoor wel eens van mensen dat zij altijd dezelfde brokken geven.  :-\ Hoe leuk kan eten dan nog zijn voor een hond?

Ik vind het fijn dat je het zo leuk vind om voor Jake het eten te maken, super !

groetjes, Marijke
Groetjes!!
[/quote]
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door