Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wicka
#971556
Heb net een kilo sardienes (a €5) gehaad bij de visboer, maar hoeveel keer in de week is vis geven goed? Ik dacht zelf aan 2x 2 sardienes aangevuld met wat CB of Smuldier.
Door Minna
#971560
Hier geef ik een op de 7 maaltijden vis, om de beurt zalmkoppen of sardientjes, en wel een volledige maaltijd, dus ongeveer een kilootje in een keer.
Door Wicka
#971566
Oke, dan zou dus 2x in de week te veel zijn. Dan doe ik 1x in de week. Wicka is zo te zien wel wat kleiner dan jou honden dus dan zou 3 sardienes genoeg zijn voor 1 maaltijd....
Door Red_Hunter
#971578
Wicka schreef: Heb net een kilo sardienes (a €5) gehaad bij de visboer, maar hoeveel keer in de week is vis geven goed? Ik dacht zelf aan 2x 2 sardienes aangevuld met wat CB of Smuldier.

5 euro, zo dat is niet mis, hier betaal ik 3,75 en omdat ik gelijk een doos van 10 kg afnam mocht ik die voor 30 euro meenemen. Was even onderhandelen natuurlijk.

Groetjes Trudie
Door roefus
#972142
nova schreef: Waarom eig. maar een vismaaltijd per week en beter niet meer ?

Gr.
Denk dat je ook wel wat meer vis kunt geven, maar heel veel meer zou ikzelf te eenzijdig vinden.
Verder heb ik geregeld gehoord dat vis gaat 'tegenstaan' als je het vaak aan honden voert.
Maar of dit laatste werkelijk waar is, dat weet ik niet. ;)
Door Lizzy
#972341
nova schreef: Waarom eig. maar een vismaaltijd per week en beter niet meer ?

Gr.
Ian Billinghurst raadt teveel vis af omdat de vis (de vette) oxideert in het lichaam en je er eigenlijk vitamine E bij zou moeten supplementeren (ik geloof er niks van, zeker niet wanneer je de vis heel geeft, met kop en graat en ingewanden. Maar niet iedereen voert die! Maar wanneer je 1 a 2 keer per week vis voert, hoef je in mijn ogen ook geen supplement E erbij te geven). Juliette de Bairacli Levy vindt vis een leuk onderdeeltje van het menu maar vindt vis ook te bloedeloos voor een carnivoor. Toch zijn er wel honden die zelf vis vangen en bij wie het menu voor een groot deel uit verse, hele vissen bestaat.

Tja. Wat is nou waarheid? Wat is nou het beste? Ik kies voor een gulden middenweg. Ik voerde mijn honden altijd 1 keer per week 1 maaltijd met alleen vis. Maar daar ben ik mee gestopt omdat ik merkte dat mijn honden het eigenlijk lekkerder vinden om 1 of 2 keer per week 1 sardientje of haringkje erbij te krijgen. Vooral Brutus reageerde niet meer zo lekker op een maaltijd met alleen vette vis. En ook Pinkel werd toch vaak wat misselijk, van zo'n hele bak vol vette vis in 1 keer.

Ik zou dus zeggen: vanwege de afwisseling niet vaker dan 1 a 2 keer per week een maaltijd vis. Zeker wanneer je 1 keer per dag voert: dan vind ik 2 maaltijden per week met vis al teveel. Al was het dus maar vanwege de afwisseling. Dan zou ik kiezen voor 1 maaltijd per week vette vis. En verder kijken hoe je hond erop reageert. Is jouw hond dol op vette vis en heeft hij nergens last van: kun je gerust 1 maaltijd vette vis per week geven. Vind jouw hond een bak vol vette vis werkelijk niet om te vreten, dan is het beter om eens te kijken of hij wel 1 of 2 keer per week een klein sardientje of haringkje weghapt. Lust je hond helemaal geen vis, dan is het goed om te kijken of hij wel voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt via andere voedingsmiddelen. En zo niet: af en toe wat visolie geven.

Overigens raadt Juliette de Bairacli Levy aan om hele vissen eerst een tijd in warm water te leggen voordat je het aan de hond geeft. Het vlees wordt dan weer lekker zacht (in plaats van taai). Het werkt wel. Mijn honden vinden ze lekkerder als ze een warm bad hebben gehad.
Gebruikersavatar
Door nova
#974673
Lizzy schreef:



Ik zou dus zeggen: vanwege de afwisseling niet vaker dan 1 a 2 keer per week een maaltijd vis. Zeker wanneer je 1 keer per dag voert: dan vind ik 2 maaltijden per week met vis al teveel. Al was het dus maar vanwege de afwisseling. Dan zou ik kiezen voor 1 maaltijd per week vette vis. En verder kijken hoe je hond erop reageert. Is jouw hond dol op vette vis en heeft hij nergens last van: kun je gerust 1 maaltijd vette vis per week geven. Vind jouw hond een bak vol vette vis werkelijk niet om te vreten, dan is het beter om eens te kijken of hij wel 1 of 2 keer per week een klein sardientje of haringkje weghapt. Lust je hond helemaal geen vis, dan is het goed om te kijken of hij wel voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt via andere voedingsmiddelen. En zo niet: af en toe wat visolie geven.
el. Mijn honden vinden ze lekkerder als ze een warm bad hebben gehad.
Bedankt voor de uitleg

Hier eten ze 2 keer per dag, en dat wil ik ook zo houden. Twee van mijn 3 honden vinden vis heerlijk, en dat krijgen ze dan ook,  maar de derde vind het niet om te vreten en gooit het uit de bak.
Ik heb eeb vis-worst besteld bij herby  Dit wil ik met kleine beetjes toevoegen aan haar maaltijden , in de hoop  dat ze vis  gaat waarderen.  Ook wil ik de warm-water tip proberen, misschien dat het werkt  Zo niet, jammer dan.
Tot nu toe had ik alleen zalm, maar zaterdag wil ik de visboer weer opzoeken, in de hoop dat hij weer wat voor mij heeft,  .
Door sandrra
#974844
Lizzy schreef: . Vind jouw hond een bak vol vette vis werkelijk niet om te vreten, dan is het beter om eens te kijken of hij wel 1 of 2 keer per week een klein sardientje of haringkje weghapt.
Stomme vraag misschien maar is haring niet te zout? of maakt dat voor een keer niet zo uit en hoeveel moet je dan per kg hond geven?
Door Lizzy
#974888
SandRRa schreef: Stomme vraag misschien maar is haring niet te zout? of maakt dat voor een keer niet zo uit en hoeveel moet je dan per kg hond geven?
Ik heb panharing. Dat is ongezouten. Maar ik geef ook gerust een gewone haring hoor (en dus gezouten). Niet te vaak natuurlijk maar ik maak me om dat beetje zout niet zo'n zorgen. Vers/rauw etende honden krijgen over het algemeen sowieso maar weinig zout binnen.
Door sandrra
#976265
Ik had hier bij de visboer ook om panharig gevraagd, maar die hebben ze alleen in t zuur ???
Geef je die harig al lekkertje of als complete maaltijd?
Laatst gewijzigd door sandrra op za 31 mei 2008, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huskymeisje
#976303
Lizzy schreef: Overigens raadt Juliette de Bairacli Levy aan om hele vissen eerst een tijd in warm water te leggen voordat je het aan de hond geeft. Het vlees wordt dan weer lekker zacht (in plaats van taai). Het werkt wel. Mijn honden vinden ze lekkerder als ze een warm bad hebben gehad.
He wat leuk om te lezen. Ik ontdooi de sardientjes wel eens in een bak met warm water wanneer ik ze te laat uit de diepvries heb gehaald. De honden eten ze idd met nog meer smaak dan dat ze anders al doen.

Ik geef meestal 1 en hooguit 2 sardientjes per hond per week. Ik doe ze er gewoon bij en geef dus nooit een volledige vismaaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door