Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gijzer
#971550
Gijzer zit nu al een aantal weken op kvv en het bevalt ons super!! Nu is het idee, om ook af en toe te gaan barfen. bv 1 dag in de week. Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan introduceren.

Hij heeft al kennis gemaakt met kippennekjes, niet als maaltijd, maar 'tussendoor'. Gijzer vindt het geweldig, en hij kauwt ook echt de botten kapot voor hij ze doorslikt. Wat ik echt super vind!! :) aangezien hij een 'hap, sloek, weg" hond  ;) is.

Nu zou ik graag willen weten, wat het beste is om nu te doen. Welke dingen zijn goed voor de beginnende hond? en moet ik het dan in het begin als tussendoortje blijven geven. of kan ik langzaam beginnen met 1 maaltijd in de week te vervangen? (hij krijgt 2 maaltijden per dag)

Ik hoor graag adviezen :)
Door Minna
#971557
Ik ben toendertijd begonnen met runderlappen, kippenpootjes, kippenlevertjes, sardientjes, eendennekken.
Binnen een maand aten ze eigenlijk al echt alles, voor het introductie had ik ze twee weken op Carnibest, daarvoor aten ze brokjes met twee CB of Smuldier dagen per week.
Door dorinekok
#971615
Ik snap dat je het rustig aan wilt doen maar zelf ben ik van de ene dag brok naar de andere dag barf over gegaan. Wordt hier niet aangeraden maar velen doen het ook. Hier is dat geen probleem geweest. Eigenlijk om je te vertellen dat het minder precies hoeft dan je denkt.
Door Lizzy
#971643
Gijzer schreef: Gijzer zit nu al een aantal weken op kvv en het bevalt ons super!! Nu is het idee, om ook af en toe te gaan barfen. bv 1 dag in de week. Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan introduceren.

Hij heeft al kennis gemaakt met kippennekjes, niet als maaltijd, maar 'tussendoor'. Gijzer vindt het geweldig, en hij kauwt ook echt de botten kapot voor hij ze doorslikt. Wat ik echt super vind!! :) aangezien hij een 'hap, sloek, weg" hond  ;) is.

Nu zou ik graag willen weten, wat het beste is om nu te doen. Welke dingen zijn goed voor de beginnende hond? en moet ik het dan in het begin als tussendoortje blijven geven. of kan ik langzaam beginnen met 1 maaltijd in de week te vervangen? (hij krijgt 2 maaltijden per dag)

Ik hoor graag adviezen :)
Nee hoor, je kunt direct 1 maaltijd vervangen. Ergo, je kunt per direct alle maaltijden vervangen, zou je dat willen. Ik raad je aan om vooral zachte vleesbotten te geven van kleine dieren. Dus te denken valt aan een maaltijd met bijv. parelhoenkarkas met wat lamsvlees en wat groentemix. Of bijv. konijnkarkas met wat geitenvlees en wat groente. Of eendennekken met wat runderkopvlees en wat groente en een rauw eitje met schil. Of een zalmkop. Of wat sardientjes. Of een heel kwarteltje met alles erop en aan. Of wat hertenvlees met wat groentemix. Denk dus vooral aan dingen die niet in kvv zitten om lekker nog meer afwisseling te creeeren en leg de nadruk op vleesbot (goed voor de tandjes) en lappen/grote stukken spiervlees. Of Orgaanvlees zou ik zelf niet geven, dat zit al genoeg in kvv.
#974019
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga maar eens een onderzoekje wagen hier in de buurt, waar wat goedkoop is enzo :P over het algemeen denk ik, bij dingen die jullie zeggen, waar haal ik dat in ** vandaan ;)
#974076
dorinekok schreef: Ik snap dat je het rustig aan wilt doen maar zelf ben ik van de ene dag brok naar de andere dag barf over gegaan. Wordt hier niet aangeraden maar velen doen het ook. Hier is dat geen probleem geweest. Eigenlijk om je te vertellen dat het minder precies hoeft dan je denkt.
Ik raad dat hier wel aan hoor, ik vind het onnodig om eerst kvv te geven, ik ben met Kai en de hond van mijn moeder ook gelijk van brok op barf overgegaan en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd  ;)

@ Gijzer: heb je al rond gekeken op de verzamelplaats hier op bp en bij 'vraag en aanbod ingrediënten'? Misschien dat je dan wat adresjes vindt bij jouw in de buurt of met mensen mee kan bestellen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door