Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#970085
Ik zit er de laatste tijd aan te denken om Kiera half Barf en half KVV (Smuldier) te gaan geven. Reden is omdat ze 1 kilo eten per dag krijgt (ze is een Golden Retriever van ongeveer 29 kilo), en nog steeds aan de magere kant is. Bij brokken kreeg ze 300 gram per dag. Ik ben dus bang dat ze misschien een tekort ergens aan heeft. Als ik KVV erbij geef, weet ik dan zeker dat ze bepaalde voedingsstoffen toch binnenkrijgt.
Andere reden is dat ik het toch erg veel werk vind om alles in porties te verdelen.

Rakker wil ik wel volledig op Barf houden, omdat het met haar goed gaat, en ik nog uitprobeer waar ze wel en niet tegen kan.

Kan ik Kiera de helft van de week Smuldier geven (moet dit dan perse compleet zijn, of kan dit ook soms de enkelvoudige variant zijn?) en de helft van de week Barf? En wat moet ik dan schrappen in het Barf-menu? Ze krijgen nu 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente.
Door Femke
#970097
mijn ervaring is juist dat honden van KVV nog veel meer nodig hebben dan van Barf, omdat KVV zo door het spijsverteringgstel heen "fietst"


Mocht je toch KVV gaan voeren dan zou ik zorgen dat het barf compononent zoveel mogelijk andere dingen bevat dan de KVV. Andere diersoorten, niet teveel orgaan in je barf menu etc.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#970105
cindy1986 schreef: Ik zit er de laatste tijd aan te denken om Kiera half Barf en half KVV (Smuldier) te gaan geven. Reden is omdat ze 1 kilo eten per dag krijgt (ze is een Golden Retriever van ongeveer 29 kilo), en nog steeds aan de magere kant is. Bij brokken kreeg ze 300 gram per dag. Ik ben dus bang dat ze misschien een tekort ergens aan heeft. Als ik KVV erbij geef, weet ik dan zeker dat ze bepaalde voedingsstoffen toch binnenkrijgt.

Hier zie ik niet echt logica in. Wat zou er in de smuldier dan voor bijzonders moeten zitten wat jouw hond bij een goed BARFmenu te kort zou komen, kip, pens, kopvlees? of denk je zelf aan een vitaminetekort o.i.d.. Hier loopt ook een aktieve sprinkhaan van net 30 kilo die ook een kilo per dag eet, af en toe heb je er zo eentje er bij zitten. Vallen een beetje erg buiten de richtlijnen, maar so be it. Ik denk eerder dat jouw hond van half kvv/half BARF nog meer van de raat zal afvallen.

Andere reden is dat ik het toch erg veel werk vind om alles in porties te verdelen.

Oké, daar valt niet over te twisten ;D

Rakker wil ik wel volledig op Barf houden, omdat het met haar goed gaat, en ik nog uitprobeer waar ze wel en niet tegen kan.

Dus pakketjes maken moet je toch?

Kan ik Kiera de helft van de week Smuldier geven (moet dit dan perse compleet zijn, of kan dit ook soms de enkelvoudige variant zijn?) en de helft van de week Barf? En wat moet ik dan schrappen in het Barf-menu? Ze krijgen nu 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente.

Als je bang bent voor tekorten dan lijkt het me logisch dat je de complete versies neemt, de enkelvoudige versies voegen mijn inziens niets toe aan je menu. Voor de broodnodige variatie zou ik dat schrappen wat al in de smuldier zit.  Wat zit daarin? pens, kip, rund, orgaan. Ik zou dan niet schrappen wat je anders dan dat voert, zoals b.v. visd, wild, lam, geit enz.. Pens zou ik vergeten, kipvleesbot, mwah, dan liever een ander soort vleesbot of in ieder geval een echte kipbout i.p.v. karkas, spiervlees zou ik er ten alle tijden in laten zitten, want dat houd in kvv niet over en is toch een goeie energieleverancier.

Maar misschien heb je zin om even op te schrijven wat je exact voert. Wellicht is er verbetering mogelijk ten aanzien van vettere vleessoorten e.d.




Door Minna
#970292
Ik zou ook eerder gaan kijken welke soorten vlees dat Kiera binnen krijgt. Ko van ons was ook zo latje mager, die is toen mooi geworden omdat als de rest bvb kip kreeg, kreeg zij eend. De rest rund? Ko kreeg geit. Vette vis. Zelfs af en toe een handvol vetsnijsels van de slager.
Misschien zou je daarnaast de aandeel spiervlees en vet omhoog moeten halen en iets minder bot en groente geven?
Maar misschien dat ze iets anders heeft, ik zou even bij een Da langs voor een bloedonderzoekje als ik een tekort zou bedenken. Ik vond haar trouwens toen laatst ik haar zag helemaal niet mager. Zag er prima uit.
Door Lizzy
#970331
Minna schreef: Ik zou ook eerder gaan kijken welke soorten vlees dat Kiera binnen krijgt. Ko van ons was ook zo latje mager, die is toen mooi geworden omdat als de rest bvb kip kreeg, kreeg zij eend. De rest rund? Ko kreeg geit. Vette vis. Zelfs af en toe een handvol vetsnijsels van de slager.
Misschien zou je daarnaast de aandeel spiervlees en vet omhoog moeten halen en iets minder bot en groente geven?
Maar misschien dat ze iets anders heeft, ik zou even bij een Da langs voor een bloedonderzoekje als ik een tekort zou bedenken. Ik vond haar trouwens toen laatst ik haar zag helemaal niet mager. Zag er prima uit.
Vleesbot is juist erg vet en calorierijk. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens: vettere vleesoorten en minder groente, terug naar max. 10%. Of niet eens mee tellen op het totaal maar wel elke dag wat lepels groentemix geven als extra. Nog beter (want groente zet natuurlijk nul aan). Maar je schiet er echt totaal niks mee op om de helft van de maaltijden te vervangen door een gemalen prakken. Die passeren het spijsverteringssysteem alleen maar vlugger. Vervangen door enkelvoudige prakken: daar zie ik echt helemaal het nut niet van....
Door Red_Hunter
#970332
Femke schreef: mijn ervaring is juist dat honden van KVV nog veel meer nodig hebben dan van Barf, omdat KVV zo door het spijsverteringgstel heen "fietst"
Mijn ervaring is andersom.
Eerst stonden mijn honden op KVV en sinds ze op half KVV en hald Barf staan is mijn reu 3 kg afgevallen :o en mijn teef ook iets afgevallen.
Eerst kreeg Flynn 700 gr KVV en nu staat hij op 1 kg KVV/Barf, moet zeggen dat hij nu eindelijk weer wat aan het aankomen is, dus als hij op gewicht is kunnen we weer iets minder geven, maar de drie kg zit er nog niet aan.
Ireen kreeg eerst 600 gr KVV en staat nu op 900 gr KVV/Barf, zij is ook aan het aankomen nu gelukkig.
Dus het ligt toch per hond anders denk ik.

Groetjes Trudie
Door cindy1986
#970454
Ik zal even opsommen wat ze bij mij te eten krijgen. Percentages heb ik hierboven al genoemd. Het komt neer op 6x per week vleesbot, 3x per week spiervlees, 2x orgaanvlees en 3x groente. Ze krijgen 2x per dag eten.

Orgaanmix bestaat uit: runderlever, rundernier, runderhart, gemalen runderpens. En soms krijgen ze i.p.v. de mix een penslap.
Groente bestaat meestal uit komkommer, courgette, wortels, sperziebonen, broccoli, sla, enz.
Qua vleesbot geef ik best veel eend (daar zit veel vlees aan, heb het idee dat dat dus goed is voor het aankomen), konijn (vooral koppen), kipkarkas, haaskarkas. Ik heb de laatste keer ook veel zalmkoppen besteld (voor Rakker de zalmmix).
Spiervlees krijgen ze vooral runderspiervleessnippers. Vind ik mooi vlees, en mooi vet.

Ben benieuwd welke andere dingen ik moet geven. Ik hou zelf niet van te zware botten, omdat ik die niet doormidden krijg en omdat ik dat best eng vind.

Minder groente wil ik wel doen, want dat vinden ze hier toch niet zo lekker (ik meng er nu steeds een pakje Smuldier doorheen).
Door Minna
#970791
Ik zou zowieso kijken dat ik bij penslappen de dikke vette randen aan Kiera zou geven. Je schrijft 2 x per week orgaan dus ik neem aan dat 1x per week pensdag is?
Gemalen pens zou ik weglaten; vervangen door lappen. Konijn, kip en haas is allemaal denk ik vrij "light". Geitenribbetjes zou voor Kiera beter zijn denk ik. Konijnnenkoppen zijn handig omdat er ook hersenen etc in zitten wat ze normaal niet krijgen, maar vettig is het niet echt denk ik.
Van rundernieren zou ik ook zorgen dat Kiera het vet krijgt. Of zit het allemaal gemalen in een mixje? Dan zou ik eerder hele lamsharten en rundernieren nemen, en in de konijnennieren van herby zat dacht ik ook goed vet aan. Je kan Herby ook vragen als die toevallig wat vetsnijsels van bvb paard heeft. Kan zijn dat ik nog wat vette stukjes schaap en geit heb liggen, dat zou je kunnen bijvoeren, even kijken als dat effect heeft.
Door cindy1986
#971472
Minna schreef: Ik zou zowieso kijken dat ik bij penslappen de dikke vette randen aan Kiera zou geven. Je schrijft 2 x per week orgaan dus ik neem aan dat 1x per week pensdag is?
Gemalen pens zou ik weglaten; vervangen door lappen. Konijn, kip en haas is allemaal denk ik vrij "light". Geitenribbetjes zou voor Kiera beter zijn denk ik. Konijnnenkoppen zijn handig omdat er ook hersenen etc in zitten wat ze normaal niet krijgen, maar vettig is het niet echt denk ik.
Van rundernieren zou ik ook zorgen dat Kiera het vet krijgt. Of zit het allemaal gemalen in een mixje? Dan zou ik eerder hele lamsharten en rundernieren nemen, en in de konijnennieren van herby zat dacht ik ook goed vet aan. Je kan Herby ook vragen als die toevallig wat vetsnijsels van bvb paard heeft. Kan zijn dat ik nog wat vette stukjes schaap en geit heb liggen, dat zou je kunnen bijvoeren, even kijken als dat effect heeft.
Ja, ik geef 1 dag per week orgaanvlees. Dit is of mix, of pens. Kip leek me sowieso al weinig, dus dat krijgen ze bijna niet. Geitenribben wil ik inderdaad een keer proberen, eens kijken of er een goedkope geitenvlees-slager in de buurt zit.
De orgaanmix maak ik inderdaad gewoon allemaal door elkaar. Ik knip alles in stukken en hussel het dan door elkaar en verdeel het in porties. Dus in plaats van een mix, op één dag alleen een nier? Ik dacht dat dat niet mocht, of is dat dus alleen met lever?

Kiera ziet er nu op zich goed uit, op goed gewicht, maar ze krijgt best veel eten, en ze komt niet aan. Ik had gedacht dat ik op een gegeven moment moest minderen, omdat ze dan goed op gewicht zat. Ze is nu denk ik 2 kilo aangekomen en blijft nu op dit gewicht. Misschien is dit gewoon wel wat ze moet hebben. En als ik geitenribben ga voeren, misschien dat ze daar wel minder van nodig heeft omdat dit vetter is.
Door Minna
#971548
De orgaanmix maak ik inderdaad gewoon allemaal door elkaar. Ik knip alles in stukken en hussel het dan door elkaar en verdeel het in porties. Dus in plaats van een mix, op één dag alleen een nier? Ik dacht dat dat niet mocht, of is dat dus alleen met lever?
Ik zou zowieso een dag per week pens geven (dus alleen penslappen) en een andere dag wat orgaanvlees, bvb een hart (of een stukje hart), stuk nier met de vet er aan en een stuk lever. Nier en hart geef ik niet elke week, lever wel. Je kan ook bvb maandag bij vleesbot een stuk lever doen, woensdag spiervlees en een nier en vrijdag hart met een visje. Of zoiets. Waarom zou het niet mogen, als de hond maar per twee weken/ maand alles binnen krijgt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door