Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#969040
Ik geef nu 1 a 2 keer per week naast de CB wat visolie en maak me dus niet veel zorgen om een te kort aan vit. E. Maar nu ben ik van plan om dagelijks visolie te gaan geven voor een langere tijd (Dayna heeft een beetje schilfers in haar vacht en Dante is natuurlijk een nierpatient) en nu vraag ik me af welk merk beter is.

Sinds kort is er van Doils ook visolie voor katten (Catoils), dit is best wel prijzig maar bevat wel veel vit. E (meer dan nodig is om het te conserveren). Een kat tot 5 kg heeft 1 ml per dag nodig. Volgens mij bevat het wel smaakstoffen, dat vind ik een min punt. Henne heeft ook visolie, maar daar zit weer geen extra vit. E in. De Hema heeft krachtige visolie met extra vit. E, maar daar zit dan weer borage olie in (mogen katten dit?). Voorheen gaf ik altijd visolie van Eskimo 3 waar ook extra vit E. in zit, maar daar zit voor de smaak limoenolie in wat voor een kat in grotere hoeveelheden volgens mij giftig is. Misschien is het een idee om Catoils met Henne af te wisselen? Ik weet dat ze bij mensen die dagelijks visolie gebruiken ook extra vit E. adviseren.
Door flin
#969058
er is ook Hema-visolie zonder borage, (heb even 't potje niet bijdehand, dus weet niet van hoeveelheid e-toevoegingen)

uhh, maar je wilt dus ook extra vit e geven: eigenlijk denk 'k dat als je variabel voert, er genoeg vit e geabsorbeert wordt?


vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit. Dierlijke producten bevatten relatief weinig vitamine E.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine E?
In theorie zal een teveel aan vitamine E een stapeling in verschillende weefsels veroorzaken en hierdoor kan het de processen in die weefsels nadelig beïnvloeden.
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine E?
Ernstige verschijnselen als gevolg van een vitamine E-tekort zijn zeer zeldzaam en komen bijna alleen voor als gevolg van een ernstige stoornis in de opname van voedingsstoffen. In een onderzoek hiernaar werden zelfs na vijf jaar geen effecten aangetoond. Eventuele symptomen van een vitamine E-gebrek zijn bloedarmoede en schade aan de hersenen (hersenverweking). Bij kinderen die te vroeg geboren zijn, is de opname van vitamine E in de darm nog zeer beperkt doordat de spijsvertering nog niet goed werkt. Deze te lage opname van vitamine E kan bloedarmoede, oedeem en verhoging van het aantal bloedplaatjes tot gevolg hebben.
Door Rosita
#969262
Als het goed is levert CB 40 mg vit E per kg voer, dat is dus 4 mg/100 gr. Wat neer komt op 10.5 mg/100 gr. droge stof. De minimale hoeveelheid vit E. is 3 mg/100 gr. droge stof, maar deze hoeveelheid kan verviervoudigen (de behoefte wordt dus groter) bij dagelijkse inname van visolie (afhankelijk van de kwaliteit). Komen we dus uit op minimaal 12 mg vit E per 100 gr. droge stof, en dat is dan het minimum. Mijn katten eten (als binnenkatten) het minimum van 30 gr. CB per kg lichaamsgewicht en ik ben dus bang dat bij het dagelijks gebruik van visolie de behoefte aan vit E. niet meer wordt gedekt. Vandaar dat ik wel blij ben met Catoils, maar gezien de prijs denk ik wel dat ik het 2x per week ga afwisselen met Henne zalmolie, want 2x per week wat visolie zonder vit E kan denk ik geen kwaad het is meer het dagelijks gebruik.
Door flin
#969263
'k kan nergens een aanbevolen hoeveelheid vit E als anti-oxidant in of bij visolie vinden,.....

nog wel dit: mwah, wat is laag?

Overigens bevat ons product Visolie/Omega-3 toegevoegde gemengde 'tocopherolen' als antioxidant. Tocopherolen is een andere benaming voor vitamine E. Vanwege de lage dosering en het gebruik als antioxidant (om bederf tegen te gaan) wordt het niet als vitamine E maar als tocopherolen aangeduid op het etiket. Dit is conform een richtlijn van de warenwet. De hoeveelheid vitamine E / tocopherolen in Visolie/Omega-3 is laag.
Door flin
#969284
Rosita schreef: Als het goed is levert CB 40 mg vit E per kg voer, dat is dus 4 mg/100 gr. Wat neer komt op 10.5 mg/100 gr. droge stof. De minimale hoeveelheid vit E. is 3 mg/100 gr. droge stof, maar deze hoeveelheid kan verviervoudigen (de behoefte wordt dus groter) bij dagelijkse inname van visolie (afhankelijk van de kwaliteit). Komen we dus uit op minimaal 12 mg vit E per 100 gr. droge stof, en dat is dan het minimum. Mijn katten eten (als binnenkatten) het minimum van 30 gr. CB per kg lichaamsgewicht en ik ben dus bang dat bij het dagelijks gebruik van visolie de behoefte aan vit E. niet meer wordt gedekt. Vandaar dat ik wel blij ben met Catoils, maar gezien de prijs denk ik wel dat ik het 2x per week ga afwisselen met Henne zalmolie, want 2x per week wat visolie zonder vit E kan denk ik geen kwaad het is meer het dagelijks gebruik.
is 't niet zo dat visolie zonder anti-oxidant zelfs in de fles al snel ranzig wordt?

vandaar dat 't ook meestal in capsules zit, en donker bewaart moet worden, de vit E zorgt er idd ook voor dat de olie/EPA DHA in't lichaam openomen wordt, en niet ergens 'verzuurt' , maar wat de verhouding E/tocopherol zou moeten zijn voor 'n goede opname van de olie is me onduidelijk....alsook de normale behoefte van katten aan vit E...
'k denk ook niet dat 't kwaad kan, zo zonder die vit E, maar 'k vraag me dan wel af of 't überhaupt openomen wordt?
Door Rosita
#969416
flin schreef: 'k kan nergens een aanbevolen hoeveelheid vit E als anti-oxidant in of bij visolie vinden,.....
Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat langdurig gebruik van visolie (3 mnd of langer) een reductie geeft van de hoeveelheid vit E in het bloed en een stijging van schadelijke lipidperoxidenen. Kleine hoeveelheden vit E (aangegeven als antioxidant) compenseren hier niet voor. Vandaar dat een aantal merken extra vit E toevoegen (aangegeven als vit E), maar gezien het ook hier vaak niet om hele grote hoeveelheden gaat (10 mg per capsule) vraag ik me af of je niet altijd extra vit E moet supplementeren (100 IU tot 500 IU vit E wordt geadviseerd bij dagelijkse inname van visolie) om de vorming van lipidperoxiden tegen te gaan. Vandaar dat ik ergens wel neig naar Catoils want ik geloof dat daar 100 mg vit E per ml olie in zit. Mijn katten zouden dan dagelijks 100 mg vit E binnen krijgen. De Eskimo 3 die ik hiervoor altijd gaf bevatte 2.8 mg vit E per ml, dat is volgens mij vrij standaard wanneer vit E aangegeven staat als vit E.
Door flin
#970477
Rosita schreef: Ik geef nu 1 a 2 keer per week naast de CB wat visolie en maak me dus niet veel zorgen om een te kort aan vit. E. Maar nu ben ik van plan om dagelijks visolie te gaan geven voor een langere tijd (Dayna heeft een beetje schilfers in haar vacht en Dante is natuurlijk een nierpatient) en nu vraag ik me af welk merk beter is.
'k heb nog 's zitten malen;
zou je niet liever een vit B complex een periode proberen,...dit zijn in elk geval wateroplosbare vitamines, die eigenlijk van origine al in vlees en ingewanden voorkomen,

't lijkt me zo'n omweg;.. , als je dagelijks visolie zou geven, en er idd vit E afgebroken wordt (en zo ja, hoeveel?),
de natuurlijke grote bronnen van vit E zijn meer te vinden in granen, groene bladgroente, en plantaardige oliën, (waar een kat 't al niet vandaan zou halen,..) dus die ga je niet-'natuurlijk' toevoegen, en hoe makkelijk opneembaar zullen die zijn van een niet natuurlijke bron,...
stel ze krijgt toch te veel vit E, dan wordt dat in vet opgeslagen, en krijgt ze miss juist ontstekingsreacties....? net zoals ze teveel visolie zou krijgen, ...?

'k begrijp dat je olie als oplossing ziet om 'droge' huid te elimineren, en dat je 't niet zoekt in 'n plantaardige olie, maar nah, 't lijkt me niet de oplossing?

maar goed, miss werkt 't perfect, laat je 't horen? (/lezen...) :)
Door Rosita
#970706
Katten nemen de plantaardige variant van omega 3 niet of nauwelijks op en zijn daarvoor dus aangewezen op vis(olie). Granen en andere plantaardige producten zijn onnatuurlijk voor een kat dus op zich is vis(olie) een logische keus. Ik denk wanneer je biologisch voert (of b.v. Omega Balanskippen) en de dieren die je voert ook gezond en gevarieerd hebben gegeten de verhouding omega 3 en 6 ook veel beter (natuurlijker) zal zijn, maar in het vlees van tegenwoordig zit gewoon een stuk minder omega 3. En aan het vlees in de CB wordt dan nog extra omega 6 toegevoegd d.m.v. zonnebloemolie. Aan de hondenvariant wordt lijnzaadolie toegevoegd, maar bij de katten wordt dit dus niet gedaan. Vandaar dat ik extra visolie niet als iets onnodig zie. Preventief is denk ik 2x per week een kleine capsule afdoende en is extra vit E ook niet nodig.

Ik heb gisteren heel het net afgezocht en keer op keer lees ik over het risico op een vit E tekort in combi met het dagelijks gebruik van vis(olie). Gevallen van overdosering van vit E zijn niet bekend, dit schijnt een vitamine te zijn die je dus moeilijk kunt overdoseren. Een minimum is wel bekend, maar dus geen maximum. Bij redelijk gebruik (10 tot 20 mg per kg lichaamsgewicht per dag) kan het in iedere geval geen kwaad, vit E moet je dus niet vergelijken met andere vetoplosbare vitaminen zoals A en D. Wel is het belangrijk om in ieder geval de natuurlijke variant te geven (d-alfa-tocoferol) want de syntetische variant (dl-alfa-tocoferol) is veel minder actief, maar nog beter zijn de gemengde tocoferolen (bèta, gamma en delta).

Morgen ga ik nog even wat meer info opvragen over Catoils, met name de hoeveelheid en soort vit E en ik wil ook nog weten wat voor smaakstoffen erin zitten. Ik geef nooit zomaar iets, vooral als ik het dagelijks wil gaan geven. Daarnaast ga ik beginnen met 2x per week zoals ik nu ook doe en dan bouw ik dit langzaam op. Ben van plan om Catoils een week of 6 dagelijks te gaan geven en als Dayna’s huid daarna weer minder droog is kan zij wel af met 2-3 keer per week. Op hun site staat dat een kat 80 mg omega 3 per kg lichaamsgewicht dagelijks moet nemen wil het echt ontstekingsremmend werken. Dante als nierpatiënt wil ik daarom wel dagelijks blijven geven. Het is trouwens vrij geconcentreerd spul, 1 ml Catoils bevat 400 mg omega 3 (genoeg voor een kat van 5 kg) vandaar dat ik die extra vit E wel begrijp.
Door flin
#970980
wat  'k nog vond:

bij extreem hoge inname  EPA: 2.18 gr + DHA 1.28 gr staat tegenover : 96 mg vit E; (bij mensen...)
CatOils bevat 390 mg. EPA, 160 mg DHA en 22 mg mg ETA per ml.
er zijn nu zelfs olies met de verhouding  EPA 4 : DHA 1

en dit :,
waarschijnlijk weet je dit allemaal al, en nu ik ook... ;) :)

"Vitamine E fungeert als een anti-oxydant. Dat wil zeggen, het is een stof die de schadelijke werking van zuurstof in het lichaam tegengaat. Vanwege deze eigenschap, maar dan niet in het lichaam, maar in een product, wordt het toegepast als additief, onder E306, E307, E308 en E309.
Vitamine E is niet een enkelvoudige stof, het is een groep stoffen, de tocopherolen. Er bestaan 4 typen tocopherolen, alpha-, beta-, gamma- en delta-tocopherol. Chemisch lijken ze sterk op elkaar. Alpha-tocopherol is de meest werkzame component van de vier. Tocopherolen zijn niet oplosbaar in water, wel in vet. Ze komen dan ook alleen voor in vet-houdende producten. Tocopherolen zijn niet onschuldig, bij een te hoge dosis kan er leverschade optreden. Vandaar dat ze nooit in hoge concentraties in vitamine-preparaten zitten.

Vitamine E wordt onwerkzaam gemaakt door zuurstof en komt dus voor in vet. Iedere processtap, waarbij veel zuurstof in contact komt met het product (mengen, mixen), of waarbij vet wordt verwijderd or aangetast, zal het vitamine E gehalte verminderen. Verhitten, uitdrogen en verzuren hebben ook negatieve effecten op vitamines. Invriezen gaat meestal eerst gepaard met blancheren, hierbij worden vitamines uitgespoeld met het kookwater (vooral B- en C-vitamines) en gaan ze door de hitte verloren. Het vriezen zelf heeft weinig effect. Wel kunnen er door ontdooien weer verliezen optreden. Wat vitamine E betreft, invriezen is vaak uitdrogen en daardoor kan er verlies optreden. Ook tijdens het ontdooien kan er dus weer verlies optreden, maar het is niet speciaal meer voor vitamine E dan voor andere vitamines. "

-Generally speaking, a variety of nutrients and factors can affect skin and coat health. The major nutrients that have an impact on skin and coats are:

- Essential fatty acids particularly the omega-3 fatty acids EPA and DHA, found in fish oil; arachidonic acid which is found only in meat and dairy  especially butter); linoleic and gamma-linolenic acid which are found in hemp seed, borage and evening primrose oils.
- The B vitamin group
- Vitamin E and the trace mineral selenium
- Zinc
- Protein (especially protein quality)

Food processing can impact all of these nutrients, B vitamins and vitamin E are extremely sensitive to heat, for example, and vitamin E is also sensitive to light and oxidation. Foods that have been frozen for too long, or which go through successive cycles of freezing and thawing also go through B vitamin depletion.

    en hoe zou dit zich in de cb houden? ( die B's en E, dus...)
Door verwonderd
#972322
Kruimel schreef: Als ze vette vis eten niet.
Ok, krijgt ze (zalm)
Door Rosita
#972655
flin schreef:
er zijn nu zelfs olies met de verhouding EPA 4 : DHA 1
Ik heb gisteren voor mezelf MoreEPA gekocht (per capsule van 1000 mg bevat MoreEPA 750 mg O3, 580 mg EPA, 83 mg DHA) met een verhouding EPA 7 : DHA 1. Het merk is Minami Nutrition. Kost iets van 0.50 cent per capsule, maar dan heb je ook wel wat. Het fijne is dat ze op hun site gewoon de analyse hebben staan van de zware metalen en PCB's. Ook zuiveren ze de visolie met CO2, allemaal heel gezond.

Qua vitamine E kunnen mensen veilig tot 1500 IE per dag te slikken, maar deze grens wordt door een aantal onderzoekers in twijfel getrokken. Zeer waarschijnlijk kun je veilig nog meer slikken, maar wie zo gek is hoort helemaal niets te slikken. Ik zelf slik nu 2 capsules MoreEPA p/d en 500 IE vitamine E om de dag. Ik heb vaak last van eczeem dus ben benieuwt naar het resultaat. De Catoils hoop ik morgen of dinsdag binnen te hebben, maar ik neig nu wel om de katten ook MoreEPA te gaan geven, alleen zit er wel weer sinaasappelolie in (24 mg per capsule), weet niet of dat voor een kat kwaad kan?
Door flin
#973282
ah,  EPA 7: DHA 1.... :o

heb je miss nog links die aangeven wat de eventuele werking van die hoge EPA is, (en waarom die DHA  dan weer  minder)?
'k begrijp dat er verwacht wordt, dat die hoge EPA meer doet dan de DHA, maar is hier al ervaring mee?

ben benieuwt naar 't resultaat; voor jezelf en voor de kat...

  geen idee van de sinasolie....
Door flin
#986272
en?

als't goed is zijn je nu zo'n 3 weken aan de MoreEpa,....

wat 'k nog  tegenkwam;
slak rauw: per 100 gram:      43.6 verz. vet/ omega 9:  1.1 LA  :  1 ALA    :  14.6 EPA
...als in vergeten leverancier van EPA

  in hoeverre kunnen of willen katten de EPA omzetten naar DHA?
  hebben ze überhaupt DHA nodig?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door