Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#969711
Hoi ik ben langzaamaan met onze 5 teckels aan het overschakelen naar echt versvoer. Eerst kkv, nu geef ik steeds meer lamshart, pens en runderkopvlees, kippenmaagjes en kippenhartjes.  Ook gemalen kipkarkas, als het goed is krijg ik over een poosje hele karkassen van de slager. Ook lamsribben heb ik besteld, maar de slager zei dat er niet veel vlees aan zat. Hoeveel vlees moet er aan zitten om risico's te vermijden? Zit er in gemalen runderkopvlees ook calcium? Of kan ik ze beter 3x per week complete kkv geven om ze toch alles te geven dat ze nodig hebben. Ze vinden het helemaal geweldig, ook de groentes vinden ze lekkerder nu ik het helemaal met de staafmixer fijn maak.
Gebruikersavatar
Door koekje
#969737
kipkarkas is vleesbot, dus daar zit gewoon calcium in.
voor vleesbot hoef je je niet te beperken tot kip. eend en parelhoen en kwartel en duif is ook erg lekker. en knaagdiertjes ook.
lamsribben geef ik zelf niet, dat past niet in een kat. ik vind het geen beginnersbotjes trouwens.

kopvlees is vlees wat aan de kop zit, denk aan wangen enzo. hier zit natuurlijk geen bot (calcium) in.

je hoeft geen kvv bij te voeren, als je een goed en compleet barfmenu hebt. zorg ervoor dat je ook lever bij je orgaangedeelte geeft.

af en toe een visje is ook lekker, sien eet graag horstmakreel en sardientjes.
Door Lizzy
#969763
vagebond schreef: Hoeveel vlees moet er aan zitten om risico's te vermijden?
Een vleesbot hoort tenminste 50% vlees te bevatten. Kalere botten ben ik geen voorstander van. Hele zachte kale lamsribben: die zou je eventueel kunnen voeren met een flinke hap pens of kopvlees.
Zit er in gemalen runderkopvlees ook calcium?

Nee.
Of kan ik ze beter 3x per week complete kkv geven om ze toch alles te geven dat ze nodig hebben. Ze vinden het helemaal geweldig, ook de groentes vinden ze lekkerder nu ik het helemaal met de staafmixer fijn maak.
Ik ben bang dat ik je vraag niet goed begrijp. Wil je volledig zelf gaan samenstellen? Dan moet je gewoon 40% a 50% vleesbotten voeren. Anders krijgen je honden teveel fosfor en te weinig calcium binnen. Vleesbot is dus een belangrijk onderdeel van het totale menu. Je kunt ook niet minder dan de helft KVV geven en meer dan de helft (de rest dus) maar een beetje aanvlooien en geen/weinig vleesbot geven. Als je meer dan voor de helft zelf samenstelt, moet het zelfsamengestelde gedeelte er wel een beetje knapjes uit zien. Omdat KVV vaak al veel kip en veel rund bevat, is het aan te bevelen om in je zelf samengestelde gedeelte vooral die dingen te voeren die niet in het KVV zitten. Bijvoorbeeld dus: eendennekken, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc. En lamsvlees, geitenvlees. En vette vis.
#970070
Ik heb het boekje van Tannetje doorgelezen, ik kan dus ook nog dan gedroogde eierschalen geven of een supplement van de Groene Os. Twee teckels hebben heel afgesleten gebitten, 12.5 en 14 jr en kunnen echt geen vleesbotten kluiven. Balen trouwens, de slager belde vanmorgen op, hij kon wel vlees aan de lamsribben laten zitten, maar dan zou het op 7 euro per kilo komen. Hij kon t vlees goed aan de consument verkopen dus ja. Nu kan ik binnenkort wel de kipkarkassen ophalen, die zijn nog heel. Dus daarmee mogen de teckels vast mee gaan oefenen.
#970131
Woon je niet bij iemand in de buurt, zodat je mee kan bestellen bij Herby. Ik woon zelf in Tilburg en sommige mensen bestellen ook met mij mee. Dus dat kan je dan plaatsen bij de verzamelplaats en kijken of je jouw bestelling bij iemand thuis kan laten komen.

Bij herby zijn de lamsribben 3.25 euro ongeveer als ik het zo uit mijn hoofd weet per kilo. Ze hebben ook andere soorten bot en natuurlijk spiervlees.
Door Lizzy
#970310
vagebond schreef: Ik heb het boekje van Tannetje doorgelezen, ik kan dus ook nog dan gedroogde eierschalen geven of een supplement van de Groene Os. Twee teckels hebben heel afgesleten gebitten, 12.5 en 14 jr en kunnen echt geen vleesbotten kluiven. Balen trouwens, de slager belde vanmorgen op, hij kon wel vlees aan de lamsribben laten zitten, maar dan zou het op 7 euro per kilo komen. Hij kon t vlees goed aan de consument verkopen dus ja. Nu kan ik binnenkort wel de kipkarkassen ophalen, die zijn nog heel. Dus daarmee mogen de teckels vast mee gaan oefenen.
Ja, dat schrijft ze ja. Ja, overleven zullen ze er zeker op. Dat is het probleem niet. Maar ik vind het volstrekt minderwaardig aan een voeding waar vleesbot in zit. Kun je geen klein vleesmolentje kopen en zelf zachte vleesbotten gaan malen? Ik denk dan aan kippenkarkassen, eendennekken, parelhoenkarkasen.
#970461
Gemalen kipkarkassen kan ik nu makkelijk aankomen, hoe zit het met runderstrot of zoiets. Is dat ook wat om gemalen te geven? Ik denk dat dat ook nog wel lukt om bij de slager te krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#970466
(runder)strot is kraakbeen, en geen bot.
herby heeft botmixen, misschien is dat ook iets voor je, als je nog geen vleesmolen hebt.

kruimel heeft een paar bejaarde en tandloze katten, en die eten ook vleesbotjes. wel geplet met een hamer natuurlijk.
#970497
koekje schreef: (runder)strot is kraakbeen, en geen bot.
herby heeft botmixen, misschien is dat ook iets voor je, als je nog geen vleesmolen hebt.

kruimel heeft een paar bejaarde en tandloze katten, en die eten ook vleesbotjes. wel geplet met een hamer natuurlijk.
De botjes he, niet de tandelozen  ;D ;D

De botmixen van Herby vallen hier trouwens niet echt goed, tenminste bij Sjors, die kiept ze er na 15 min. max weer uit helaas. De andere katten eten ze wel maar niet van harte. En ik had ook gemalen lam besteld, dat stinkt zo goor dat zelfs de honden er even over na moesten denken, de katten scheurden gelijk de kamer uit toen ik het in hun bakjes had gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door