Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eyota
#970476
ik heb veel gelezen hier en heb nog wel een paar vragen.
ik geef de honden nu kvv te eten en wil dus overstappen als de vriezer leeg is om te barfen.
de 3 oudste honden doen het goed op kvv maar de jongste boxers (7mnd) doen het daar dus niet zo goed op steeds dunne poep en takoda heeft op dit moment een dikke darm ontsteking en heeft een kuur van 8 dagen en op dit moment aan de brok vanid hills en het gaat al een stuk beter.
dus de jongsten hebben gevoeliger darmen en geef ze allebei nu dus id hills maar ik wil weer beginnen met vlees en eigenlijk niet meer aan de kvv waar moet ik dan nu mee beginnen voor de jongsten (ik heb nu kippenekken besteld en wil even kijken hoe ze het daar op doen.
en wat kan ik ze nog meer geven om te wennen want ik moet niet teveel eerst doorelkaar hebben want anders weet ik het niet waar ze goed op reageren of niet!

iemand nog tips voor mij want ik wil heel graag van de dunne ontlasting af bij de 2 jongsten!!

alvast bedankt!!
Door evenstar
#970494
Hallo eyota wat voor kvv voer je want in de ene is calcium toegevoegd en in de andere kvv is bot als calciumbron toegevoegd.
Dat je jonge boxers aan de dunne zijn kan dus ook aan het merk kvv liggen. De brok had ik nooit gevoerd ik had dan een ander soort kvv
geprobeerd Ik hoop dat de overgang van brok naar vlees snel doet anders went de maag weer aan brok met alle gevolgen van dien.
Kippenekken zijn goede beginners botten maar behandel ze wel eerst met een hamer onze boxer kots ze namelijk naar een paar uur de botjes uit als ik ze niet bewerk

ook zou ik de 2 jongsten een goede probiotica geven want door de diaree en antibiotica zal er nog maar weinig van de darmflora over zijn
Door eyota
#970504
ik gaf ze ahv en daar deden ze het niet goed op en heb ook andere merken kvv geprobeerd maar het bleef dun en plakkerig.
probiotica krijgen ze er al een tijdje bij maar ik moet dus nu een begin maken met barfen ik wil ze eigenlijk niet meer op kvv zetten maar wat kan ik ze nog meer geven dan kippenekken?
Door Laura2004
#970527
Je kan gewoon beginnen met kippennekken, als jij het zelf fijn vindt om de kippennekken te pletten moet je dat doen (zelf vind ik het niet nodig, aangezien kippennekken heel zacht zijn), je kan daarbij natuurlijk allerlei soorten orgaanvlees geven (niertjes, lever, hart, pens, tong etc.) ook kan je een groentemixje geven. Ik zou ongeveer een week een menu maken met als vleesbot kippenekjes en je kan daar dan geleidelijk aan spiervlees van verschillende diersoorten aan toevoegen, als jij het prettig vindt. Als dit allemaal goed gaat kan je de tweede week eendennekjes en kippenvleugeltjes geven, want je weet dan immers al of de kip goed valt, dus dat kan je blijven geven en dan kan je kijken of de eend ook goed valt. Als dit allemaal goed gaat (dus het verteert goed en de honden kauwen goed) dan kan je wat mij betreft je menu uit gaan breiden met kwartelkarkas, eendenkarkas, parelhoenkarkas, konijn etc. En het is natuurlijk ook goed om 1 keer per week of per twee weken vis te geven, ik zou beginnen met rauwe sardines.
En als deze laatste stap goed gaat kan je beginnen met het geven van lamsribben, geitenribben etc.

Ik heb hier een hond die chronische darmklachten had (ze had altijd diarree) en zij doet het nu perfect op barf, ik moet wel zeggen dat het bij honden met een gevoelige maag wel even kan duren voor ze alles helemaal goed verteren. Bij Ziggy heeft het extreem lang geduurd (ongeveer 2 jaar), ik ga er vanuit dat dit bij jouw honden niet het geval zal zijn, Ziggy was er ontzettend slecht aan toe en ik durf nu echt te zeggen dat het met haar darmen super goed gaat, haar ontlasting is altijd goed en stevig. Ik vind het heel verstandig van je dat je de overstap naar barf gaat maken, ik zou zeker niet meer merken kvv uitproberen, BARF is altijd het beste  ;) Je weet dan precies wat je hond eet en kan het menu helemaal aanpassen aan de behoefte van jouw hond.

Heb je wel al het BARF beginnersdocument gelezen? En het bottendocument? Het is wel belangrijk om dat goed door te nemen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 21 mei 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eyota
#970529
oke ik ben nu alles goed aan het doornemen en te lezen ik wil het wel goed doen.
takoda de jongste reu heeft dus colitis en hoop dat het naar de kuur helemaal over is (het gaat gelukkig nu al beter)
de kvv maak ik dus eerst op bij de 3 andere honden en de jongste 2 ga ik dus met barf beginnen want ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat ze het nu goed zullen doen op kvv.
en ik moet dus uitvinden wat ze goed verdragen en daar kom ik alleen maar achter om het zelf samen te stellen!

alvast bedankt!!!
Door eyota
#972803
vrijdag ben ik begonnen met de kippenekjes eerst even proberen ik denk dat wordt kauwen maar het was in 1 hap weg.
dat heb ik een paar dagen gedaan en ze doen het er super op!!
heb nu ook orgaanvlees en morgen komt er nog spiervlees enz. bij (heb weer een boel besteld)
dus woensdag begin ik met de jongsten helemaal te barfen want de ontlasting is nu al super geen diarree en geen bloed er meer in!!(geweldig)
bij de andere 3 honden begin ik als de kvv op is maar ze krijgen nu ook al wat ander vlees.

dus dat wou ik even kwijt dat ik blij ben dat ik de stap heb gezet om te gaan barfen (en het is nog leuk ook om de honden zo te zien genieten als ze eten krijgen!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door