Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door lianne
#970428
Ik heb me verdiept in het samenstellen van een menu en ben heel erg benieuwd of ik het nou eindelijk begrijp en of ik het goed heb gedaan.
Graag jullie toevoegingen/commentaar of goedkeuring natuurlijk :D

Rhodesian Ridgeback
40kg
2.5 jaar oud

Volgens een bepaalde formule zou mijn hond in totaal 5600gr per week moeten hebben.
Dat komt dan neer op:

Vleesbotten: 2800gr
Groentemix: 840gr
Orgaan: 840gr
Spiervlees: 1120gr

Dag 1:
400gr eendennek (vleesbotten)
100gr eendenhart (orgaan)
200gr schapenvlees met bot (spiervlees)
120gr groentemix

Dag 2:
400gr kippennek (vleesbotten)
100gr kippenhart (orgaan)
200gr lamsvlees met iets bot (spiervlees)
120gr groentemix

Dag 3:
400gr kippenvleugels (vleesbotten)
100gr kippenlever (orgaan)
200gr geitenvlees met bot (spiervlees)
120gr groentemix

etc...

Waar ben ik nu benieuwd naar?

Is het zo dat je hondje dus elke dag vleesbotten, orgaan, spiervlees en groentemix nodig heeft?
Kun je elke dag hetzelfde menu geven? Zo niet, waar is die afwisseling voor nodig?

Dit is alleen nog maar een theoretisch menu, Simba krijgt wel vleesbotten etc, maar ik hou hem (voorlopig nog) op Carnibest
Door Lizzy
#970447
lianne schreef: Volgens een bepaalde formule zou mijn hond in totaal 5600gr per week moeten hebben.
Dat komt dan neer op:

Vleesbotten: 2800gr
Groentemix: 840gr
Orgaan: 840gr
Spiervlees: 1120gr
Als ik dit bij elkaar optel, kom ik op 4600 gram en niet op 5600 gram.

En qua percentages kom ik (met 4600 gram als totaal, waarvan 2800 vleesbot, 840 gram groente, 840 gram orgaanvlees en 1120 spiervlees) op:

60% vleesbot
18% groente
18% orgaanvlees
25% spiervlees

Ik weet niet waar het mis gaat maar volgens mij klopt e.e.a. niet helemaal. In ieder geval, ik vind 60% vleesbot teveel en zou dit terugbrengen naar zo'n 50% vleesbot. En 18% groente vind ik ook erg veel. Het kan wel hoor, maar ik zou eerder 10% en maximaal 15% geven.
Waar ben ik nu benieuwd naar?

Is het zo dat je hondje dus elke dag vleesbotten, orgaan, spiervlees en groentemix nodig heeft?
Nee, dat is niet nodig. Je kunt prima de ene dag orgaanvlees geven en de volgende dag spiervlees met groente. Ik vind zelf de ontlasting van mijn honden perfect wanneer ik ze elke dag vleesbot geef. Dus ik geef elke dag vleesbot maar ook dat is niet nodig.
Kun je elke dag hetzelfde menu geven? Zo niet, waar is die afwisseling voor nodig?
Ik begrijp deze vraag niet.... :-[
Door Red_Hunter
#970450
[quote="Lizzy"]
Als ik dit bij elkaar optel, kom ik op 4600 gram en niet op 5600 gram.


[/quote]

Lizzy toch nog maar even narekenen, want ik kom wel op 5600 gr hoor !

2800 + 840 + 840 +1120 = 5600

Groetjes Trudie
Door lianne
#970481
Gelukkig dat Trudie het nog even nagerekent heeft ik begon aan mijn eigen kunnen te twijfelen :)

@Lizzy:

Wat bedoel ik met die vraag. Als ik naar andere BARF menu's kijk zie ik heel veel verschillende menu's. Wat ik dus bedoel is.
De 3 menu's die ik heb geplaatst kan ik die geven, of is 3 verschillende menu's te weinig?

Het is wat verwarrend omdat ik er dag 1 etc bijgezet heb. Zie dat maar even als menu 1 ofzo.

Snappie hem? :)
Door Red_Hunter
#970535
[quote="lianne"]
Gelukkig dat Trudie het nog even nagerekent heeft ik begon aan mijn eigen kunnen te twijfelen :)

[/quote]

Nooit twijfelen aan jezelf ;) ;D ;D ;D

Je bedoelt om op dag 4 bv weer menu van dag 1 te geven, is geen probleem, maar zoals Lizzy al zei, je hoeft niet elke dag een volledig menu te geven.
Je kan ook een dag vleesbotten geven met groente en een andere dag orgaan met groente of spiervlees met orgaan of maar 1 soort bv alleen vleesbotten, als het in twee weken of 1 week (wat je zelf het fijnste vindt) maar een volledig menu is.

Groetjes Trudie
Door Lizzy
#970549
Oeps, ik zie al wat er gebeurd is. Tikfout op mijn rekenmachientje gemaakt. Ik heb 120 intikt in plaats van 1120. En toen afgerond. Sorry :-[!

Kom ik qua percentages op:

50% vleesbot
15% orgaanvlees
15% groente
20% spiervlees

Dat is prima.

Wij noemen 1 dag eigenlijk geen menu. Wat je over 1 of 2 weken voert, dat noemen we een menu. Het is wel handig om in 1 week zoveel mogelijk af te wisselen. Dus wat je nog kunt geven in de volgende vier dagen is een keer vuile pens, een keer vette vis, etc.

Overigens is vlees met bot vleesbot en geen spiervlees. Je hond eet dat bot op en dus valt het onder vleesbot en niet onder spiervlees. Bot van schaap zou ik je overigens af willen raden. Te hard.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door