Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door dingetje
#96951
Hoi, ik heb het idee dat Nala een beetje mager wordt, maar wil haar zeker ook niet vet mesten. Hoe bepaal je bij een pup of ze al dan niet te mager wordt en je dus meer eten moet geven ? Nou ja kan het morgen ook nog even vragen op de pupcursus maar dacht gooi het hier vast in de groep ??? ??? ???
Door dingetje
#96982
Ze weegt nu 4,5 kilo en ze krijgt 150 gram Bibi op een dag. Dit sinds woensdag daarvoor zat ze nog op de brokken (had het licht nog niet gezien ;D)
Je ziet haar ribbetjes een beetje als ze loopt. Maar ik vind het zo moeilijk te zeggen omdat zo'n pup natuurlijk continue groeit en verandert.
Door Loeka
#96983
[quote="dingetje"]
Je ziet haar ribbetjes een beetje als ze loopt. Maar ik vind het zo moeilijk te zeggen omdat zo'n pup natuurlijk continue groeit en verandert.
[/quote]

Het is toch ook de bedoeling dat je haar ribben een beetje ziet? Anders wordt het zo'n worstje. :-\
Laatst gewijzigd door Loeka op zo 16 mei 2004, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dingetje
#96984
Nou das dus wat ik bedoel, wanneer is ze te mager, ik heb een hekel aan van die veels te dikke honden, maar eh ik moet natuurlijk niet doorslaan de andere kant op. Nou ja vraag het morgen wel aan monique ken ze het live beoordelen.
Door qyan
#96987
[quote="dingetje"]
Ze weegt nu 4,5 kilo en ze krijgt 150 gram Bibi op een dag. Dit sinds woensdag daarvoor zat ze nog op de brokken (had het licht nog niet gezien ;D)
Je ziet haar ribbetjes een beetje als ze loopt. Maar ik vind het zo moeilijk te zeggen omdat zo'n pup natuurlijk continue groeit en verandert.
[/quote]

met brokken is haar lichaam de vertering van koolhydraten gewend.
in een vleesvoeding zitten maar bar weinig koolhydraten.
het lichaam van je pup moet dus nog om leren gaan met het juist verteren van versvoer ipv de koolhydraten in brokken.
daarom kan het zijn dat je hond de eerste tijd afvalt en meer eten nodig heeft.
naarmate de vertering beter gaat en ze haar voer beter op gaat nemen, zul je zien dat je hond dikker wordt, en dat je kan gaan minderen met voer.

een goede graadmeter is de ribben goed kunnen voelen, maar niet kunnen zien.
ik heb zelf de voorkeur dat ik de ribben licht wil zien, niet te erg, maar het moet niet te worden natuurlijk.
veel mensen zeggen altijd een puppy moet puppyvet hebben, daar heb ik me nooit aan gehouden en ik vindt het zelf 9maar dat is persoonlijke voorkeur en mening) niet nodig.
qyan is een groot ras en beter te licht als pup, dan te zwaar.
ik heb hem ook altijd iets lichter geprobeerd te houden.
Door qyan
#96988
[quote="Loeka"]
[quote="dingetje"]
Je ziet haar ribbetjes een beetje als ze loopt. Maar ik vind het zo moeilijk te zeggen omdat zo'n pup natuurlijk continue groeit en verandert.
[/quote]

Het is toch ook de bedoeling dat je haar ribben een beetje ziet? Anders wordt het zo'n worstje. :-\
[/quote]

nee, eigenlijk is het de bedoeling dat je de ribben niet ziet, maar wel goed voelt.
maar zelf wil ik wel altijd licht de ribben kunnen zien, maar niet te. (maar dat is persoonlijke voorkeur en beter voor qyan zijn poten)
Door Jolly
#96992
Nala is toch nog pup ? zoals ik zie op de foto, dan zou ik in ieder geval ietsjes meer BB geven.
Ik zelf houd bij pups aan, 40-45 gram per kilogram lichaamsgewicht, dus voor Nala zou dat komen op 180-200 gram per dag.
Zodra ze wat ouder worden, dan neem je iets minder gram per lichaams gewicht, daarbij moet je idd wel kijken naar het soort hond, zijn leeftijd en vooral zijn activiteit en voeren met je handen en je ogen.
Voor volwassen honden staat, dat ze zo'n 20 gram per kilo lichaamsgewicht mogen hebben.

Als ik dat doe bij Chasey= kruising Labrador ex reu van bijna 5 , die 38 kilo weegt en super veel energie heeft, dan zou ik dus ongeveer ( 20gramX38 kilo=) 760 gram per dag mogen voeren. Als ik dat dus doe dan kan ik hem binnen 1-2 weken rollen, want dan is die tonnetje rond. Hij krijgt dus ongeveer 666 gram op een dag, wat dus overeen komt met (666gram:38kilo=) 17,5 gram per kilo lichaamsgewicht.

Wat dus maar aangeeft dat elke hond verschillend is en dat je dus heel goed moet voelen en kijken. ;D
Door jeanne
#96993
Nou, bij Bessy is in een week tijd al het puppyvet verdwenen toen ze bij ons kwam wonen en dus meteen carnibest te eten kreeg! De fokster vond haar zeer zeker niet mager, maar mooi droog! Het pupje dat nog bij haar was, had nog wel dat lekkere dikke puppenbuikje en puppyspek!
Ook bij Bessy kun je haar ribbetjes zien als ze loopt, maar ze is echt niet te mager. Een pup op vlees groeit heel anders als een pup op puppenbrok.
Laatst gewijzigd door jeanne op zo 16 mei 2004, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#97086
als je de rug in de gaten houd en dan net iets verder dan de staart aanzet, als je daar 2 bolletjes (heupen)te voorschijn ziet komen dan is hij t mager.
ik denk niet dat je pup nu te mager is, kun je niet een fot plaatsen?
Door dingetje
#97093
[quote="Lupa"]
als je de rug in de gaten houd en dan net iets verder dan de staart aanzet, als je daar 2 bolletjes (heupen)te voorschijn ziet komen dan is hij t mager.
ik denk niet dat je pup nu te mager is, kun je niet een fot plaatsen?
[/quote]

Geloof ook niet dat ze echt te mager is maar vond dit wel een duidelijke omschrijving om in de gaten te houden. Nala is morgen 10 weken en omdat ik haar ribben begon te zien begon ik het me gewoon even af te vragen. Morgen zit ik weer bij Yalla op de pupgroep dus dan kan ik het mooi even bragen.
Vind het gewoon nog lastig om te bepalen of ik al dan niet genoeg aan haar geef, de onzekerheid van een jonge moeder zeg maar ;D :-[ ;D
Door Paul_Barte
#97094
Een pup van die leeftijd heeft gewoon MEER nodig!!!!!

Hoewel ik een pup liever te schraal zie als te dik heeft deze hond zeker zo'n 225 tot 250 gram Bibi per dag nodig!!
Door Lupa
#97100
ik had niet echt gerealizeerd wat en hoeveel je geeft, ik ging af alleen op je verhaal van de ribben, wat zo te horen nog goed is, maar schroef het wel omhoog het voer anders ga je binnen kort wel de heupen zien.

hij hoort inderdaad tussen de 225 a 250 gr te krijgen.
als je de heupen ziet dan ben je wel te ver, dat bedoeld ik te zeggen.
dus even minimaal 50 gr vlees erbij doen en dan ziet je goed
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 16 mei 2004, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjakie
#97109
[quote="Paul_Barte"]
Een pup van die leeftijd heeft gewoon MEER nodig!!!!!

Hoewel ik een pup liever te schraal zie als te dik heeft deze hond zeker zo'n 225 tot 250 gram Bibi per dag nodig!!
[/quote]

Tot welke leeftijd heeft een hond eigenlijk meer nodig??? M.a.w. tot welke leeftijd spreek je van een pup die 50 gr. per kg. lichaamsgewicht nodig heeft....
Door K@rin
#97112
[quote="Sjakie"]
[
Tot welke leeftijd heeft een hond eigenlijk meer nodig??? M.a.w. tot welke leeftijd spreek je van een pup die 50 gr. per kg. lichaamsgewicht nodig heeft....
[/quote]

Ik geef mijn puppen ook MINIMAAL 50 gram per kg lichaamsgewicht. (CARNIBEST)
Ik ga minderen, wanneer ik merk dat ze duidelijk dikker worden.
Verder weeg ik ze elke week, wanneer ik merk, dat ze (Pyreneese Berghonden) regelmatig meer dan 1 kg per week aankomen ga ik ook minderen.
Meestal is dat zo wanneer ze 5-6 maanden oud zijn.
Dan krijgen ze geleidelijk aan iets minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door