Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#969231
Eén van de teefjes uit mijn opvangnestje is voor het eerst loops geworden. Haar eigenaren hebben naast haar nog twee intacte reuen en willen haar laten steriliseren om te voorkomen dat er onbedoeld per ongeluk gedekt zou worden. Het probleem is ook dat één van de reuen erg sterk reageert op loopse teven en dan prostaatklachten krijgt. Nu het teefje loops werd hebben ze contact opgenomen met de da voor advies en deze heeft nu voorgesteld om het teefje direct, dus nog tijdens de loopsheid, te steriliseren. Dat was geen probleem, volgens hem.
Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Iemand hier ervaring mee?
Door Laura2004
#969233
Het kan wel, maar het maakt de operatie volgens mij ingewikkelder, vanwege het feit dat het heel erg bloederig is van binnen, tenminste dat is wat mij is verteld.
Je loopt wel kans dat de teef altijd naar loopse teef blijft ruiken als ze tijdens de loopsheid wordt gesteriliseerd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#969234
aaaaaah :nerves: Dat die dierenarts dat aandurft..... :nerves:
alles is super doorbloed, de operatie is veel risicovoller en de kans op schijndracht is groot. Ik vind sterillisatie van een loopse teef echt een crime.... :nerves: :nerves:
Door keetje
#969238
Mijn dierenarts zou dit, hoop/denk ik niet doen, mits het een levensbedreigende situatie zou zijn voor de teef als ze niet geholpen zou worden, maar dan is het toch lood om oud ijzer.
Er is in het verleden eens een afspraak, door de dierenarts, gecanseld voor de castratie bij een van mijn teven omdat ze het presteerde een dag voor de operatie loops te worden.
Dit is een 'het-zou-gemakkelijker-als-ze-niet-loops-zou-zijn"  gevalletje en dat zou ik, en mijn dierenarts dus nooit doen. (denk ik,hoop ik, ik kan niet voor 100% voor mijn dierenarts spreken ;))
Door Kuszco
#969242
Niet doen dus.
Door de hormonen zwelt ook alles nog eens extra op binnen in haar lichaam.
De operatie is dan echt veel moeilijker.
Lotje kreeg een enorme verzakking tijdens haar eerste loopsheid. Alles was enorm opgezwollen van binnen. Wij hebben een hele tijd moeten wachten voordat de DA haar kon steriliseren. En toen was alles nog best flink opgezwollen.
Neem het advies ter harte en doe het niet.
Succes.
Liliane,ita en Lotje.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#969259
Oké, jullie schrijven dus precies wat ik ook al dacht toen ik dit hoorde. Ik zou, als die reu er echt veel last van heeft, dan denk ik nog eerder kiezen om hem chemisch te castreren. Zal de eigenaar straks eens bellen en vragen waarom ze dat niet doen. Sterilisatie staat voor morgen gepland.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#969261
Laura2004 schreef: Je loopt wel kans dat de teef altijd naar loopse teef blijft ruiken als ze tijdens de loopsheid wordt gesteriliseerd.
Is dat zo? Dan zouden ze dus pas echt problemen krijgen.  :-\
Door Laura2004
#969266
Sonja schreef: Is dat zo? Dan zouden ze dus pas echt problemen krijgen.  :-\
Ziggy is gesteriliseerd toen ze drachtig was en die ruikt chronisch naar loopse teef, de ene periodo erger (alle reuen die we dan tegenkomen bespringen haar en zijn niet bij haar weg te slaan) en de andere periode iets minder erg (dan nog vinden reuen haar bijzonder lekker ruiken, maar ze luisteren dan nog enigzins naar de baas) en ik heb vaak gehoord dat als je een loopse teef sterileert dat de kans groot is dat dit ook gebeurt, ik zou dat risico dus niet nemen, dan hebben ze nog niets aan de sterilisatie....
Door Fynn
#969270
Wij hebben een tijdje geleden onze reu chemisch laten castreren om allerlei redenen die er nu even niet toedoen.
Ik vond het effect van de chemische castratie behoorlijk tegenvallen.
Misschien beter om te proberen tijdelijk een ander adresje voor de reu of teef te zoeken.

Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door Sonja
#969273
Fynn schreef: Wij hebben een tijdje geleden onze reu chemisch laten castreren om allerlei redenen die er nu even niet toedoen.
Ik vond het effect van de chemische castratie behoorlijk tegenvallen.
Misschien beter om te proberen tijdelijk een ander adresje voor de reu of teef te zoeken.

Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Deze betreffende reu is al eerder chemisch gecastreerd omdat hij last van zijn prostaat kreeg a.g.v. lekker ruikende teefjes in de buurt. Het heeft toen wel goed geholpen. Maar een teefje in huis is wellicht toch weer een ander verhaal.
Door Ine
#969296
Luuk heeft met het implantaat totaal geen interesse getoond in onze loopse teven, misschien is dat een optie!!
Is bij de da te bestellen voor een nu redelijke prijs.
Alleen is dat voor nu niet de oplossing. Kan ze het teefje niet even uit logeren sturen? :-\
Door conleeuw
#969299
tijdens de loopsheid castreren zou ik echt niet doen tenzij het van levensbelang is voor de teef. Ik weet dat het erg moeilijk kan zijn als je intacte reuen heb, maar dan mischien de teef een paar weken laten logeren ergens :-\
Door Lizzy
#969307
Ine schreef: Luuk heeft met het implantaat totaal geen interesse getoond in onze loopse teven, misschien is dat een optie!!
Is bij de da te bestellen voor een nu redelijke prijs.
Alleen is dat voor nu niet de oplossing. Kan ze het teefje niet even uit logeren sturen? :-\
Dit wou ik ook aandragen, het implantaat! Dat lijkt me eventueel een goede optie. En volgens mij kost tie nu iets van 50 euro ofzo he? Of zo'n implantaat een beetje rapjes werkt, weet ik niet....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door