Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#969156
Otje eet geen vissen. Niet heel, maar ook niet uit blik. 3x per jaar eet ze een heel klein minihapje sardientjes uit blik, maar alleen maar omdat deze in olie zitten, en dan nog liever niet. Ik denk dat ze niet van de geur houdt, want als ik Sien vis geef (zalmwang of koolvis of iets uit een blik), dan rent Ot gillend weg.

Maar is dat nu een ramp? Of moet ik er echt visolie enzo in stoppen, haar als het ware verplicht iets van vissen te eten?

Vissen zijn volgens mij op zich geen natuurlijke prooi voor katten, en de prooien die wel natuurlijk zijn (muizen, ratten, gerbils, klein gevogelte) eet ze goed. Nu heb ik ergens anders een melig verhaal gelezen dat vissen voor Turkse katten wel natuurlijke prooi zijn (alleen voor Turkse katten dus  ;D ). Otje heeft wat Turks bloed. Zeker weten doe ik dat niet, maar ze heeft wat treffende overeenkomsten met Turkse Van (kopvlek en langer haar en praktisch geen ondervacht, dol op water en een andere neus dan Sien).

Ik vind het moeilijk om dingen onder dwang haar te voeren, omdat ze opzich best goed barft. Ik heb geaccepteerd dat er gewoon dingen zijn die ze niet lusten (voor Ot vis en voor Sien knaagdier).
Kan ze zonder vissen ook gewoon 20 worden?
Door flin
#969288
'k vindt vis ook niet echt bij een katten-menu passen, maar 't gaat toch meer om die omega 3, die de vette vis wèl bevat, en de gefokte dieren een stuk minder....
't schijnt dat 'wild' nog wel meer omega 3 bevat, maar 'k denk niet dat we daar aan willen voldoen...
om de verhoudingen omega 3, 6, en 9 optimaal te houden, denk 'k dat je eventuele problemen in de toekomst minder uitdaagt...
Door Superrupsje
#969314
Ik zat met dezelfde vraag, hoe belangrijk is vis nu eigenlijk. Had begrepen dat het iets met de omega notwat te maken had. Maar hoe zit het nu precies?

Wat is de goede verhouding omega 3, 6 en 9? En waarin vind je welke vetzuren?

Sorry koekje voor het misbruiken van je topic.
Gebruikersavatar
Door koekje
#969330
in hoeverre zijn die omega vetzuren noodzakelijk?

ik meen dat er voor mensen een dergelijk (wetenschappelijk?) onderzoek naar was gedaan, nav veel vitaminepilletjes en voedingssupplementen die het bevatten (en daarbij de maatschappelijke aandacht voor die omega vetzuren, dat t zo gezond is, etc).
hieruit kwam dat het voordeel niet duidelijk vastgesteld kon worden.
een beetje hetzelfde idee als onderzoeken met probiotica, dat t niet persé de darmweerstand verhoogd.
Door flin
#969338
overgenomen van Lizzy; die kan dat veel beter uitleggen dan ik.... ::)
in dit geval wel voor honden, maar ...

Sardien in blik, makreel in blik, zalm in blik: allemaal vette vissoorten die ook in gekookte ingeblikte toestand wel omega 3 vetzuren bevatten. Je moet alleen wel uitkijken dat je geen vis in zonnebloemolie voert. Zonnebloemolie bevat namelijk weer veel omega 6 vetzuren. En daar draait het hele verhaal om: om de balans tussen omega 6 vetzuren en omega 3 vetzuren. Vette vis bevat veel omega 3. Algen ook. Groente ook. Sommige noten ook (walnoten).
Vlees van wild bevat een goede balans aan omega 3 en omega 6 vetzuren. Vlees uit de bio-industrie bevat weer meer omega 6 dan omega 3.

Plantaardige olie bevat veel omega 6 (behalve olijfolie, dat bevat geen omega 6 maar omega 9 - wetenschappelijk staat vast dat een hond geen profijt trekt uit omega 9. Niet dat het kwaad kan). Kip bevat ook veel omega 6 vetzuur. Nou, in een ideale situatie krijgt een mens of dier een juiste balans omega 3 en 6 binnen.

Recente studies tonen aan dat een hond mogelijk een verhouding vetzuren nodig heeft : omega-6:omega-3 ratio van 5:1 to10:1. Maar, dit is volstrekt afhankelijk van wat de hond aan vetzuren via de voeding binnen krijgt. Er zijn inmiddels ook studies waaruit blijkt dat de verhouding 1:1 mag zijn.

Kijken we naar de gemiddelde voeding die een hond binnen krijgt (en dan heb ik het over zelf samengestelde menu's en kvv, niet over kant en klare brokjes of blik of rauwe prakjes): dan krijgt de hond middels zijn voeding grote hoeveelheden omega 6 vetzuur binnen en nauwelijks omega 3 vetzuren.

(sommige versvleesvoeders bevatten visolie of lijnzaadolie. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een versvleesvoer zonder deze olieen zodat je ze zelf toe kan voegen. Moest ik kiezen tussen visolie en lijnzaadolie: zou ik beslist voor visolie kiezen omdat lijnzaadolie een niet-actief omega 3 vetzuur is. De hond moet dit dus in het lichaam nog omzetten. Om het te kunnen omzetten heeft de hond een juiste balans aan vetzuren nodig en de juiste vitamines nodig. De kans is dik aanwezig dat die juiste balans er niet is en dan is lijnzaadolie ronduit zinloos. Bovendien zijn er studies waaruit blijkt dat mannen meer kans lopen op prostaatkanker bij een gebruik van lijnzaadolie. Er zijn nog geen studies die aantonen dat dit ook voor de reu geldt, maar waarom zou je het risico nemen?).

Maar goed, om dus weer een juiste balans te creeeren tussen omega 3 en omega 6: is het een goede zaak om voedingsmiddelen te voeren die rijk zijn aan omega 3 vetzuren. Zoals bladgroente, vlees afkomstig van wild en (dit zet het meest zoden aan de dijk): vette vis. Steeds meer wetenschappers beweren dat vis afkomstig uit visolie-capsules minder gunstig is voor de gezondheid. Beter is het om 1 keer per week vette vis te eten. Ook weer niet teveel te eten, want vis is tegenwoordig ernstig vervuild. Geef geen tonijn: dat bevat door vervuiling teveel kwik. Nou, als je hond geen verse rauwe vis lust, dan kun je een keer per week een blikje vis geven. Zalm, makreel, haring, sardientjes. En bijvoorkeur dus geen vis in zonnebloemolie, liever in water of in olijfolie. En verder kun je natuurlijk algen en bladgroentes en rauwe ongezouten walnoten voeren.
Door Mevroi Kruim
#969368
Ik zou visolie proberen. Voor de broodnodige balans. Tenzij je natuurlijk heel veel wild voert ...
Gebruikersavatar
Door koekje
#969694
Kruimel schreef: Ik zou visolie proberen. Voor de broodnodige balans. Tenzij je natuurlijk heel veel wild voert ...
ik voer wel wild, maar of het veel is... :-\
en vallen de kwartels die ik voer wel onder wild, aangezien deze wss gekweekt zijn. zelfde met de muizen en ratten (konijn en eend eet ot niet). duif is hier gewoon postduif van de dam, daar is weinig wild aan.

smaakt de visolie naar vis? want dan is de kans erg klein dat ze het eet, ook als ik het over haar voer doe (straks eet ze haar voer niet omdat het naar vissen ruikt).
capsules of een flesje uit de geitenwollensokkenwinkel?
Door Mevroi Kruim
#969918
Hema. Als je katten het niet eten is het voor jezelf ook niet verkeerd  :D De hele goeie is van Solgar uit de geitenwollensokkenwinkel.
En ik vind eht wel vissig ruiken ja.
Door NoRo
#972975
koekje schreef: duif is hier gewoon postduif van de dam.
:o Ik krijg hier allerlei interessante voorstellingen bij... vangen en de nek omdraaien, op zoek naar al dode duiven, stiekem met een geweer, maar zo zul jij vast niet over de dam lopen..?
Hoe kom je aan gewoon postduif van de dam?
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#973043
NoRo schreef: Hoe kom je aan gewoon postduif van de dam?
Ja, dat vroeg ik mij ook al af! ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#973072
hihi, er zijn meer mensen met ideeen over mij (als ze horen dat mn katten vers eten, waaronder duif, en als ze weten dat ik in amsterdam woon).

het zijn dezelfde als van de dam, dus gewone ordinaire postduif. ik vis ze niet zelf daar uit de vuilbakken ;)
Door NoRo
#973384
koekje schreef: het zijn dezelfde als van de dam, dus gewone ordinaire postduif. ik vis ze niet zelf daar uit de vuilbakken ;)
Oooh oke, dat stelt m'n beeld weer een beetje bij ;)
Door jet
#975296
ik geef mijn katten wel eens diepvries(kabeljauw) vis ze worden helemaal wild  als ik het ze geeft ,
maar hoe vaak mag je  deze visgeven ?Ik geef het wel eens als ik geen kvv meer heb en dat lustten ze alle3 tonin lusten ze ook maarr anderen vis heb ik nog niet uitgeprobeerd .

En mag je vis ook mengen met rund gehakt, kip enz. een soort van braf?
Gebruikersavatar
Door koekje
#975390
tonijn niet te vaak geven ivm hoog aandeel zware metalen dat erin zit. witvis (kabeljauw o.a. ) kan wat vaker.
ik geef sien niet vaker dan 1x per week vis, en dan bij voorkeur geen tonijn. tonijn zou ik niet vaker dan 1x per maand geven.
en alles rauw is het devies  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door