Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door brie
#968565
Ik twijfel of ik mijn katten moet laten enten.
We hebben 3 katten op het moment. Puk, de oudste is 7 en is eind 2004 voor het laatst geent. De andere 2, Kriebel en Minoes hebben toen ook voor het laatst een enting gehad. (ze waren toen resp. 1 en 2 jaar oud)
Eigenlijk wil ik ze niet laten enten. 2 van de 3 katten komen nauwelijks buiten (iig alleen in de tuin) Kriebel, het jongste katje komt wel regelmatig buiten, ze vangt ook vaak muizen, kikkers ed..

De 2 die voornamelijk binnen blijven zijn op dit moment in goede gezondheid (voor zover ik weet, zien er goed uit, eten goed, ontlasten goed) maar zij hebben veel opstartproblemen gekend. Komen allebei uit de ziekenboeg van het asiel (ik vond ze toen zo zielig) Puk heeft heel erg lang darmproblemen gehad, maar sinds zij carnibest krijgt is dit helemaal over. Minoes had vieze oogjes toen ik haar kreeg, nu niet meer..

Maar goed, het is een hele poos geleden dat ze zijn geent!!!Als alles doorgaat krijgen we rond augustus een kitten erbij, en ik vraag me af of ik ze daarom moet laten enten van te voren? Wat is wijsheid?
Moet ik ze laten enten? Met alle risico's van dien, vooral bij puk en minoes qua gezondheid?
Door Eef+Stippels
#968727
Moeilijk hoor..

Aan de ene kant zou ik zeggen: niet enten als ze toch niet buiten de tuin komen. Aan de andere kant wil je het kitten ook niet in gevaar brengen, mochten ze wel een ziekte meebrengen. Een kitten heeft tenslotte nog niet zoveel weerstand.. maar goed, enten geeft natuurlijk ook geen 100% garantie ....

Lastige keus. Ik laat die van mij elke drie jaar 'gewoon' enten met een cocktail en elk jaar met weil, maar daarover ben ik ook steeds in dubio...
Gebruikersavatar
Door koekje
#968828
ik denk dat je met enten weinig risico's loopt voor de oudere katten, mits ze nooit eerder entreacties hebben vertoond.
het kitten zou ik wel laten enten, omdat deze nog geen goede antilichamen heeft kunnen ontwikkelen, en je buitenkat kan wel van buiten iets mee naar binnen nemen.

misschien dat je bij je DA een titertest kunt bestellen, dan hoef je wellicht je oudere katten niet te overenten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#969771
Je zou ze kunnen titeren. Ik had gisteren  een volwassen kat die al 3 jaar niet geënt was en die was nog prima.
Door brie
#969772
Welke ziektes kun je katten op laten titeren?
En niet elke dierenarts doet dat toch? Ik heb geen idee of die van mij het doet, zo niet is het voor haar dan makkelijk om een titersetje te bestellen? (qua kosten ed?)
Of moet ik dan toch uit gaan kijken naar een da die dat wel doet? (misschien eens bij jou in Otterlo?) (ligt toch in de buurt van apeldoorn?) En wat zijn eigenlijk de kosten van zo'n titerbepaling?

Wat een boel vragen he!haha
Gebruikersavatar
Door Hitam
#969778
Kattenziekte en twee soorten niesziekte: herpesvirus en calicivirus. Precies waar ze ook voor geënt worden.
Je eigen dierenarts kan ze bestellen bij NML health, voorheen Puur Natuur.
En als die niet wil dan kun je inderdaad bij mij terecht.

Het kost bij mij 46,50 + 31,50 + 31,50 = 109,50 voor drie katten
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door