Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#966268
Enige tijd geleden wilde ik (totaal enthousiast) overstappen van brokken op BARF-voeding. Na een topic geopend te hebben op dit forum, werd mij geadviseerd om mijn honden (Cairn Terriers van 8,5-9 kg) te laten beginnen op sardientjes, rauw. Dit heeft ertoe geresulteerd dat ik omstreeks de kerst bij de dierenarts stond met een hond waar een graatje knel zat in zijn slokdarm. Daar ben ik vreselijk van geschrokken en daarom maar overgestapt op KVV (Carnibest). Dit bevalt erg goed, honden zijn actief, vachten zien er mooi uit en toch hebben zowel de oudste als de jongste jeukklachten. Ook eten ze het erg graag, maar ik heb wel het idee dat ze behoorlijk hongerig blijven. Hoewel ik wel het idee heb dat ze langzamerhand aan dit voer wennen en dat dat al minder wordt. We voeren nu denk ik 2-2,5 maand CB.

Toch gaat het bij mij kriebelen om weer eens meer BARF te proberen, maar ik durf niet goed meer.

Er staat inmiddels zoveel info op dit forum dat je door de bomen het bos bijna niet meer ziet.
Ik zat zelf te denken om maar eens te beginnen met 5 dagen CB voeren en dan in het weekend bevleesde botten te gaan geven. Als ik dan in de adviestopic voor beginners lees, dan lees ik dat ik kan beginnen met kippennekken. Maar kippenvlees voeren, dat schrikt me een beetje af omdat daar zoveel eiwit in zit. Of is dat een fabeltje? Eendennekken is dan misschien een betere optie?

In het verleden zijn drumsticks al eens zo naar binnen gegaan, ik zou denk ik nu liever met iets kleiner willen beginnen.

Wat denken jullie? Aversie van kippeneiwit overboord zette? En misschien zelfs een paar kleine sardientjes proberen, vooral ook niet te groot voor mijn honden? Sorry voor het gemuts, maar ik heb echt even een duwtje in de goede richting, gecombineerd met een steuntje in de rug nodig.

Ohja even voor de compleetheid: ik heb drie Cairn terriër dames, 1 van 7,5 jaar, 1 van 6 jaar en 1 van 5 maanden.
#966274
Lijkt me een strak plan, wat barf-onderdelen bijgeven!
Veel eiwit in kip is echt onzin. In dood dier zit behoorlijk wat eiwit, onafhankelijk van welk dier. En daar kunnen onze wolfjes prima tegen, veel beter iig dan tegen onnatuurlijke koolhydraten. Dus kippennekken is een prima idee, en als je de griezels krijg sla je ze eerst helemaal plat. Is sowieso veiliger dan drumsticks, dat zijn heel wat hardere botten en beter geschikt voor wat ervarener barfhonden.
Op zich is sardien prima om te voeren omdat het goeie omega-vetzuren bevat en niet in kvv zit. Hier knaagt iedereen ze zo weg, honden en katten. Maar andere vette vis is ook goed, bv zalmfilet uit de aanbieding of uit de diepvries. Dan heb je geen enge graten.
Verder zou ik gewoon de beginners-dokumentatie volgen.
Succes!
Door mirjam_dc
#966277
Waarom heb je een aversie tegen kippeneiwit? In Carnibest zit ook kip (tenminste in de natuur). Als er geen reden is waarom de honden geen kippeneiwit mogen hebben zou ik toch mijn aversie overboord zetten en met kippennekjes en vleugeltjes beginnen. Die zijn gewoon wat zachter en kleiner dan eendennekken is mijn ervaring. Zelf ben ik nu ook bezig een 3,5 jaar oude border terriër (Syma) van brokken via KVV naar barf over te zetten, hij heeft nu drie dagen kippennekjes (naast zijn Carnibest) en gisteren voor het eerst een vleugeltje gegeten en dat gaat echt prima, ik vind geen botrestjes terug in zijn ontlasting. Mijn andere border terrier (Duco) van ruim 1,5 barf al veel langer en kauwt alles prima weg, eend, parelhoen, geit- en lamsribben, karkas etc. Mijn hondjes zijn rond de 8 kg dus redelijk vergelijkbaar met jouw Cairns.
Sardientjes lust mijn barf-hond niet de muts >:( maar met onze nieuwe aanwinst ga ik het zeker weer proberen, misschien dat Duco dan ook weer eens een vismaaltje wat niet uit blik komt wil proberen :D
#966394
[quote="Julia2005"]
Ik schik daar best wel van, gebeurt dat vaak, dat bij hondjes de graatjes in de slokdarm blijven zitten.
[/quote]
Dit is de eerste keer dat ik het hoor, dus ik kan bijna met zekerheid zeggen dat dit niet vaak gebeurd.
#966725
[quote="mirjam_dc"]
Waarom heb je een aversie tegen kippeneiwit? [/quote]

Niet perse tegen kippeneiwit, maar mogelijk wel tegen de hoeveelheid eiwit. Maar dat is juist hierboven naar het rijk der fabelen verwezen.

[quote="mirjam_dc"]
In Carnibest zit ook kip (tenminste in de natuur). [/quote]

Klopt, maar voor mij is 'ook' dan waar het om gaat: er zitten ook andere vleessoorten in. Als ik de honden een dag alleen maar kippenvlees (al dan niet met bot) voer, dan is dat wel in een hele andere verhouding dan de hoeveelheid kip die in een portie Carnibest zit.

[quote="mirjam_dc"]
Als er geen reden is waarom de honden geen kippeneiwit mogen hebben zou ik toch mijn aversie overboord zetten en met kippennekjes en vleugeltjes beginnen. [/quote]

Heb ik gedaan, gisteravond. Ik had ze plat willen slaan maar niets dat ik in huis had slaagde erin de nekken klein te krijgen, dus het werd gewoon ongeplet, zo uit de washand. En tot mijn grote vreugde ging het hartstikke goed, alle 3 hebben ze rustig en voorzichtig staan kauwen. Dus ik ben blij, stap 1 is geslaagd! Nu nog even afwachten hoe de ontlasting is. Van de pup heb ik al iets van de botten eruit zien komen (herkenbaar aan de kleur) en dat waren echt ieniemienie drolletjes maar wel een flink aantal. Zou er dan iets te weinig vlees aan hebben gezeten voor haar? Misschien vanaf nu iets minder CB geven en dan aanvullen met elke maaltijd een kippennekje?

Sardientjes, daar waag ik me voorlopig niet aan. De dierenarts zei trouwens dat het best wel vaker gebeurd (daarom is hij tegen rauw voeren, ik kreeg echt een enorme preek en dan heb je toch wel even het gevoel dat je je hond mishandeld door hem sardientjes te voeren  :'( ) en dat het hele nare operaties kunnen zijn. Dat hoefde trouwens bij mijn reu niet, dat graatje is weg'gespoeld' met 2 blikjes blikvoer en een paar koekjes. De dierenarts vertelde me dat je vaak met zacht blikvoer het graatje alsnog weg krijgt (dus sindsdien staat hier voor zo'n noodgeval een blikje voer in de kast, you never know). Daarnaast kun je, als je een obstructie vermoed er nog meer in gooien. Als het er niet door kan, blijft het in de slokdarm zitten en als die vol genoeg is, dan komt alles er gewoon uit. Dan heb je dus ook kans dat het graatje meekomt. Dus je kunt zelf al op 2 manieren proberen er iets aan te doen. Als dat niet werkt, dan moet er mogelijk geopereerd worden.
#966823
Geen hamer in huis  :o :o :o hoe doe je dat? Ik zou echt niet zonder kunnen!
Ik heb voor het pletten van nekken tbv de tandeloze ouwe katten een heel oud schoenmakershamertje van opa zaliger, gewoon een klein hamertje en daarmee sla ik de nekken zo plat. Geen probleem.
#967760
Nou bestaat barfplaats 5 jaar en raden we al 5 jaar sardientjes aan als beginnersvisje. En in die 5 jaar is dit de eerste keer dat ik dit hoor. Ik weet overigens niet hoe je weet dat er een graatje in de slokdarm zat? Is er een foto gemaakt? Zo niet: kan het net zo makkelijk een schubje zijn geweest die dwars zat, dat heeft Brutus een keer gehad en hij bleef kuchen tot hij het uithoestte. Het was een schubje. Sommige sardientjes hebben echt heel veel hele harde schubjes. Ik leg ze tegenwoordig eerst een uurtje in warm water en dan veeg ik zo alle schubjes eraf. Mij is opgevallen dat mijn honden de visjes dan ook veel lekkerder vinden. Ze zijn dan weer lekker zacht, zoals ze waren toen ze net dood waren (tip van Juliette de Bairacli Levy). Maar goed, in die 5 jaar is er nog nooit een graatje blijven steken want de graatjes van een sardien gaan echt nergens over. Die zijn zo zacht. Niet voor niets zit er in sardientjes in blik zelfs nog graat en ruggegraat... Dus wat je dierenarts hier verteld is in mijn ogen echt nonsense en ik zou hem graag uit willen nodigen om hier op Barfplaats te komen vertellen hoe vaak hij dit nou in zijn praktijk mee heeft gemaakt de afgelopen jaren. We willen dolletjes-graag die cijfers zien! Gewoon lekker sardientjes blijven voeren!

Goed, kippeneiwit. Ja, dat is inderdaad een broodje aap. 100 gram kippenvlees bevat 20,6 gram eiwit. 100 gram rundvlees bevat 21,3 gram eiwit. Alle vleessoorten en vissoorten bevatten tussen de 17 en 22 gram eiwit (per 100 gram dus). Precies de perfecte hoeveelheid eiwit voor onze carnivoortjes! Ik raad je aan om, als je honden eenmaal gewend zijn aan kippennekjes, om vooral dingen te geven die niet of weinig in Carnibest zitten. Dus eendennekken, parelhoenkarkassen, konijnkarkas (of heel konijn), kwartel, spiervlees van lam of geit of kalkoen of paard of dergelijke met bijv. wat groente en een rauw eitje (twee keer per week een rauw eitje is prima). Dus leg vooral de nadruk op spiervlees en vleesbot en vis en extraatjes.
#968242
@Kruimel
Wel een hamer in huis, maar hoe hard ik er ook mee sloeg, ik dacht dat het keukenblad in tweeën zou breken, maar die nekjes bleven hard. De grote rubber hamer heb ik niet geprobeerd, want die leek me zowiezo het minst geschikt.

@Lizzy
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik dat hoor, ik bedoel, die DA had me echt een schuldgevoel aangepraat. En je bent al bezorgd om je beestje op zo'n moment, dus ook wat makkelijker beinvloedbaar denk ik. Maar goed, manlief krijgt de opdracht om 1 kg kleine (dat dan wel!) sardientjes mee te nemen van de markt. De tip van de schubben eraf halen vind ik een hele goede, gaan we ook proberen.

Dat van andere dingen voeren dan in de CB dat had ik inderdaad van het forum al begrepen. Eendennekken worden onze volgende stap denk ik. Of konijn. Als het maar iets is waar ze ook aan kunnen scheuren en trekken. Ik zie gewoon dat de tanden al witter worden sinds we op CB zitten, maar het kan altijd beter natuurlijk! Bedankt voor de tips!
#968333
[quote="MirandaK"]
@Kruimel
Wel een hamer in huis, maar hoe hard ik er ook mee sloeg, ik dacht dat het keukenblad in tweeën zou breken, maar die nekjes bleven hard. De grote rubber hamer heb ik niet geprobeerd, want die leek me zowiezo het minst geschikt.

@Lizzy
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik dat hoor, ik bedoel, die DA had me echt een schuldgevoel aangepraat. En je bent al bezorgd om je beestje op zo'n moment, dus ook wat makkelijker beinvloedbaar denk ik. Maar goed, manlief krijgt de opdracht om 1 kg kleine (dat dan wel!) sardientjes mee te nemen van de markt. De tip van de schubben eraf halen vind ik een hele goede, gaan we ook proberen.

Dat van andere dingen voeren dan in de CB dat had ik inderdaad van het forum al begrepen. Eendennekken worden onze volgende stap denk ik. Of konijn. Als het maar iets is waar ze ook aan kunnen scheuren en trekken. Ik zie gewoon dat de tanden al witter worden sinds we op CB zitten, maar het kan altijd beter natuurlijk! Bedankt voor de tips!
[/quote]

Wat voor nekken heb jij dan wel niet  :o :o ik heb nog nooit kippennekken gehad die niet met een paar klappen van opa's hamertje plat waren. En ik heb wel spierballen  ;) maar kracht heb ik daar niet voor nodig.
#968759
[quote="Julia2005"]
Hoe warm is het water dan Lizzy, Bentie krijgt volgende week voor het eerst sardientjes. Dan leg ik ze ook eerst in warm water.

Bentie krijgt dan 500 gram sardientjes en dan nog wat koolvis.
[/quote]

Ik gebruik heet water uit de kraan en volgens mij staat onze boiler op 80 graden. Daar kun je dus niet je handen onder steken maar tis ook ruim van het kookpunt verwijderd. Maar het komt niet zo krap, gewoon heet water maar niet gekookt water gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door