Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#966687
roefus schreef: Tja, ik vind eigenlijk dat dat niet kan.
Als ik met een dier naar 'n da ga...om hem in te laten slapen...dan ga ik er nu eenmaal niet vanuit dat 'n da dat als 'goedkoop barfmateriaal' ziet.
Zou ik erachter komen.... :-X
ik heb het over aangereden hazen en eenden hè. Die hebben feitelijk geen eigenaar, worden op onze eigen kosten ingeslapen en naar de destructie gebracht. tsja ik vind dat dus zonde van het dier, want na euthanasie mag het niet meer geconsumeerd worden.
Door roefus
#967190
*Dorothea* schreef: ik heb het over aangereden hazen en eenden hè. Die hebben feitelijk geen eigenaar, worden op onze eigen kosten ingeslapen en naar de destructie gebracht. tsja ik vind dat dus zonde van het dier, want na euthanasie mag het niet meer geconsumeerd worden.
Oké, ik las het waarschijnlijk dus niet zo secuur.  :-[
Het gaat dus om aangereden dieren...die jullie krijgen aangeboden...nog levend...en met de vraag om ze te euthaniseren?
Tja...als er na euthanasie niet meer geconsumeerd mag worden...dan begrijp ik het sowieso al niet.
Dat je het 'jammer' vindt...oké...maar wat wil je anders?
Door conleeuw
#967264
*Dorothea* schreef: ik heb het over aangereden hazen en eenden hè. Die hebben feitelijk geen eigenaar, worden op onze eigen kosten ingeslapen en naar de destructie gebracht. tsja ik vind dat dus zonde van het dier, want na euthanasie mag het niet meer geconsumeerd worden.
nou  :-\ de stukje afrika in mij zegt ook.... ech zonde ... is ie voor niets gestorven.... Ik heb bij een dierentuin gewerkt en als een eetbare dier zich dusdanig had geblesseerd dat er geen redden meer aan was, werd ie met een schot gedood of een andere methode en werd dan voeding voor carnivoren :-\ ik heb er nooit een naar gevoel over gehad....ok, een keer toen een paard afgemaakt moest worden, maar dat is een die onder de zadel heeft gelopen, das net iets minder voor mijn gevoel, maar als ik eerlijk ben had ik het nog erger gevonden als de hele karkas weggegooid moest worden :P dus ik kan mij het wel indenken, ik vraag mij af wat de nederlandse geleerde (ethiek) hier over zeggen. Van mij mag je de nek (snel en efficient) breken en een barf hap van maken, alleen natuurlijk niet als het mijn eigen kippetje is met een naam die ik jaren heb verzorgd, want dat zou ik nou net weer wat anders vinden....... hoewel....... :-\ :-[
Door dorinekok
#967330
Deze week had Bridjo een konijn ingepikt, die de de katten van een vriendin gevangen hadden. Bij die vriendin egens in een weiland heeft ze de helft van dat konijn opgegeten. De andere helft heb ik daarna mee genomen voor Babiche. Die kreeg dat dus de volgende dag. Toen lag er dus een lief koppie met lange oren, een romp en gekruiste voorpootjes in de hondenbak. Ik weet dat ik hier wel de mond vol heb van dat het allemaal moet kunnen en dat we niet hypocriet mogen zijn maar ik voelde toch wel "iets". Iets waardoor ik dacht: ach gos dit is toch wel zielig. Maar mijn verstand heeft ervoor gezorgd dat Babiche voor het eerst in haar leven een konijn heeft gehad! Met huid en haar op hoor.
Door *Robin*
#969794
Nou de muizen zijn er... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het donkere dametje heb ik maar één foto van
Afbeelding

Het muisje met veel wit is het ventje, hij is iets jonger als de dames. Die met de rode oogjes is een licht dametje, zij kan het prima vinden met mijn ventje. Dan het donkere vrouwtje, zij is nog wat onwennig en heeft me ventje gebeten, daarom zit zij nog heel even apart. later koppel ik haar weer terug als ze gewend is aan mijn huis en de geluiden e.d.
Gebruikersavatar
Door koekje
#969838
Die beige lijkt op Nelson... :-[

Nee, ik zou het niet kunnen. Knap van je dat je zo goed de knop kan omzetten, maar voor mij zijn levende dieren toch heel snel huisdieren. Misschien als ik vroeger geen muizen als huisdier had gehad, het dan makkelijker zou zijn.
Voorgedoodde muis heb ik dan weer weinig moeite mee.
Al heb ik de verjaardagshamster van Ot ook even onbewust staan aaien, voordat ik hem in stukjes hakte  :-[
Door *Robin*
#969859
koekje schreef: Al heb ik de verjaardagshamster van Ot ook even onbewust staan aaien, voordat ik hem in stukjes hakte  :-[
Dat heb ik nou ook... ik vind ze super leuk en ze ZIJN lief. Enne, ik ben nog niet op het punt dat ik ze dood moet gaan maken want dat is pas als de jongen 6 weken oud zijn... dus pas over een maand of 2/3.... tegen die tijd hoor je me nog wel ;)
Door calimero_a
#980249
Ik laat geen dieren voor mijn honden en katten slachten
Je voert je dieren toch vlees? Dan laat je dus dieren slachten.... 

Ik voel mezelf hypocriet als ik alleen een ander het slachtwerk zou laten doen. Ieder ander moet dat uiteraard zelf weten, maar ik vind dat als ik (of mijn hond) konijn eet, ik ook zelf dat dier moet durven slachten, anders is het hypocriet. En dat geld ook voor kippen, kuikens, koeien, etc.

cali
Door Mevroi Kruim
#980312
calimero_a schreef: Je voert je dieren toch vlees? Dan laat je dus dieren slachten.... 

Ik voel mezelf hypocriet als ik alleen een ander het slachtwerk zou laten doen. Ieder ander moet dat uiteraard zelf weten, maar ik vind dat als ik (of mijn hond) konijn eet, ik ook zelf dat dier moet durven slachten, anders is het hypocriet. En dat geld ook voor kippen, kuikens, koeien, etc.

cali
Dat hoeft niet, als je uitsluitend slachtafval voert dat anders naar de Rendac was gegaan. Dan hoeft er geen dier extra gedood te worden voor jouw hond of kat.

En ik denk dat als een slachtdier mag kiezen dat het liever geslacht wordt door iemand die z'n vak verstaat en het snel en pijnloos doet dan een of andere amateur. Hypocriet of niet.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 08 jun 2008, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#980343
Kruimel schreef: Dat hoeft, niet als je uitsluitend slachtafval voert dat anders naar de Rendac was gegaan. Dan hoeft er geen dier extra gedood te worden voor jouw hond of kat.

En ik denk dat als een slachtdier mag kiezen dat het liever geslacht wordt door iemand die z'n vak verstaat en het snel en pijnloos doet dan een of andere amateur. Hypocriet of niet.
Ik sluit me hier graag bij aan. Ik voer geen of tenminste zo weinig mogelijk hele dieren en het liefst zoveel mogelijk spullen die wij vandaag de dag niet (meer) eten.
Door tieneke
#980460
calimero_a schreef: Je voert je dieren toch vlees? Dan laat je dus dieren slachten.... 

Ik voel mezelf hypocriet als ik alleen een ander het slachtwerk zou laten doen. Ieder ander moet dat uiteraard zelf weten, maar ik vind dat als ik (of mijn hond) konijn eet, ik ook zelf dat dier moet durven slachten, anders is het hypocriet. En dat geld ook voor kippen, kuikens, koeien, etc.

cali
Ik laat het toch echt liever aan de vakman/vrouw over  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#980503
Nova heeft een poos geleden, de cavia van mijn kleinkinderen te pakken gekregen,  :-[en daar kon de cavia niet tegen. Mijn honden kregen toen nog geen vers, maar nu ze wel vers krijgen zou ik het niet over mijn hart verkrijgen, dat ze het beestje mochten  opeten. Cavia heeft zijn  laatse rustplaats in de kliko gekregen :-[ :-[
Anderzijds heb ik in het verleden zelf konijnen vetgemest, en die zijn in de braadpan beland, niet in de hondenbak.
Voor mij is maakt het een verschil, of een dier gefokt wordt als troeteldier, of als consumptie dier.
Vreemd misschien, maar daar zit voor mij echt een verschil.
Gr.
Gebruikersavatar
Door koekje
#980524
Volgens mij zijn de ratten en muizen en gerbils (en duiven en kwartels, en kippen zijn ook lief) ook niet door mensen als huisdier gehouden.
en mocht dat wel het geval zijn geweest, voor Ot en Sien zijn ze vooral vertederend voor hun ingewanden.
Ot vindt muizen en ratten en gerbils ook erg lief, ze kan ze wel opvreten  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#982554
*Robin* schreef: Ik ben van mening dat de beste methode om ze snel en pijnloos te doden is om hun kopje tegen het randje van een deurpost of muur aan te slaan. Het klinkt echt walgelijk en dieronvriendelijk maar bedenk hoe het zal gaan... je pakt hem bij het staartje en zwiept hem tegen het hoekje. het is direct einde verhaal en hij heeft geen pijn (als je het hard genoeg doet)
Voor de zekerheid kan je hem daarna ook nog strekken, dat doe je door een potloot of ander dun lang voorwerp achter het kopje te leggen en op tafel te drukken en dan met een snelle beweging aan de staartbasis trekken. Je breekt zo de nek en trekt ook de zenuwbaan kapot maar als je it zonder verdoven doet denk ik dat hij wel pijn heeft...
Ik vind dit niet alleen walgelijk en dieronvriendelijk klinken. Ik vind het ronduit walgelijk. Als je filmbeelden ziet van nertsen en soortgelijke pelsdieren die op deze wijze gedood worden dan schreeuwt iedereen moord en brand, maar bij de kleine muisjes mag het ineens?? Sorry maar persoonlijk vind ik dit geen pas hebben. Stel je nou maar eens voor, dat een soort vele malen groter dan de mens ons aan de voeten pakt en hard met de kop tegen de muur slaat voor een snelle dood - doet echt geen pijn hoor  :-X
Door Minna
#982592
Nou volgens mij is elke muisje euthanaseren ook geen optie, plus na euthanasie is het vlees dacht ik niet meer geschikt voor (dierlijke) consumptie.
Hoe diervriendelijk denk je dat kippen, koeien en varkens etc aan hun einde komen? Dat is nog tig keer erger, door vervoer, uitladen bij slachthuis etc. En dat lukt ook niet altijd in een klap.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door