Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#966145
In een andere topic las ik dat honden met leverafwijking baat hebben bij Mariadistel. Op de doos staat als dosering 3 capsules, een 's ochtends, een 's middags en een 's avonds. Moet ik dit ook aan houden voor een kleine hond (9kg) of moet ik minder geven?
Verdere ben ik aan inlezen over leverdieet. Leuk, zit juist heel veel in wat Pika niet lust.  :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#966201
Minna schreef: In een andere topic las ik dat honden met leverafwijking baat hebben bij Mariadistel. Op de doos staat als dosering 3 capsules, een 's ochtends, een 's middags en een 's avonds. Moet ik dit ook aan houden voor een kleine hond (9kg) of moet ik minder geven?
Verdere ben ik aan inlezen over leverdieet. Leuk, zit juist heel veel in wat Pika niet lust.  :-X
Ik zou minder geven. Ik gebruik een Mariadistel waarbij de volwassen mensdosering 1 capsule per dag is en mijn 38 kilo Groovy krijgt om de dag een capsule.
Door Minna
#966267
Je geeft dan dus zeg maar halve dosering...dan zou zo'n kleine hondje misschien op een derde kunnen, dus een capsule per dag? Heb net een capsule door yoghurt gemengd, maar zelfs dat wil zij niet eten. Normaal is ze verzot op geitenyoghurt.  :-\ Donderdag gaan we naar de Tweede Lijn.
Door 202Spots
#966297
Kijk ook hoeveel mg er in de capsule zit...dus kan zijn dat je van de ene capsule b.v maar 1 geeft en met mindere mg moet je meer geven..
Ik geef Tor 4 dagen 1 cap van 250 mg,en dan 3 dagen overslaan.
Sommige geven 't elke dag voor 1 maand en dan 1 maand overslaan.

Suggested doses of Milk Thistle for Dogs
Dog's size Dose as % of adult human dose
Lbs:  5-10# 15%
       11-20# 20%
       21-40# 30%
       41-70# 50%
       71-100# 75%
       100# 100%

gewicht van hond in Kilo:
    2.5-4.5.. 15%
      5-9 ...20%
      9.5-18..30%
    18.5-32....50%
    32.5-45 .. 75%
    45 + ...100%

(voor een kleine hond (9kg) zou ik ong 25% van de mensen dosage geven)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 13 mei 2008, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#966317
Dit zijn capsules van 390 mg. Een capsule per dag zou dan 30% zijn van menselijke dosis, dus dan zou drie dagen lang een capsule en dan een dag niet ongeveer 25% zijn toch? Of zou ik dan 4 dagen een capsule moeten geven en dan een dag niet? Ik vind het wel lastig om iets uit te rekenen ben niet echt wiskundig ingesteld... :P
Ik geef Tor 4 dagen 1 cap van 250 mg,en dan 3 dagen overslaan.
Wat heeft Tor precies aan het lever? En wat van dieet geef jij?
Door 202Spots
#966331
Minna schreef: Dit zijn capsules van 390 mg. Een capsule per dag zou dan 30% zijn van menselijke dosis, dus dan zou drie dagen lang een capsule en dan een dag niet ongeveer 25% zijn toch? Of zou ik dan 4 dagen een capsule moeten geven en dan een dag niet? Ik vind het wel lastig om iets uit te rekenen ben niet echt wiskundig ingesteld... :P
Wat heeft Tor precies aan het lever? En wat van dieet geef jij?
Het gaat om de dagelijkse dosering,
wanneer de mensen dosering 3 caps per dag is,dan is dat bij elkaar 1170 mg, en 25% is dan 292 mg per dag.
Maar ik denk dat het wel okay is om gewoon 1 cap per dag te geven, en dan zou je idd 3 dagen kunnen geven en 4 dagen niet geven.
Ik geef Tor op  Maan.Dins.Woens en Donderdag  de capsule door 't eten, en dan van Vrijdag to Zondag niet.
Tor krijgt Phenobarbital voor de seizures,en de Pb  is zwaar aan de lever,
zijn lever waardes zijn wel afwijkend,maar niet zo vreselijk erg uit balans,en de Milkthistle werkt ondersteunend.

Omdat ie nu net die flare up van pancreatis heeft gehad,is ie weer op gekookte kip met rijst geweest, maar nu weer langzaam over naar de gewone barf.
Hij kan alleen gemalen botten hebben,(met groentemix) en krijgt geen kluif en vleesbotten meer.

Ik heb 'm ook wel is op Dr.Dodds Liver cleansing diet gehad, maar hij is nu ook okay met de gewone rauw diet.
Wanneer de leverwaardes echt gevaarlijk zouden stijgen, dan zou ik waarschijnlijk toch wel weer (tijdelijk) dit diet geven :-\

Liver Cleansing Diet
White potato + sweet potato (50/50) cooked
White Fish lightly cooked eg: cod, halibut, mackeral, smelt, snapper etc
Ratio is 2/3 of potato mix with 1/3 of fish . Season with mixed Italian Herbs or fresh parsely, salt and pepper. Later chopped carrots and green beans ( both cooked) can be added as can scrambled eggs. Yellow squash can also be added. Give a liquid childs multivitamin or a supplement such as Missing Link ( source of calcium)

Note from Dr Dodds :- I have some patients that have been on the diet for 7 years now-- that were near death before-- and are thriving ! Testimonials are numerous, without one negative comment other than some won't eat fish and so we give chicken to them.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#966335
Minna schreef: Dit zijn capsules van 390 mg. Een capsule per dag zou dan 30% zijn van menselijke dosis, dus dan zou drie dagen lang een capsule en dan een dag niet ongeveer 25% zijn toch? Of zou ik dan 4 dagen een capsule moeten geven en dan een dag niet? Ik vind het wel lastig om iets uit te rekenen ben niet echt wiskundig ingesteld... :PWat heeft Tor precies aan het lever? En wat van dieet geef jij?
Ik zou gewoon 1/3 geven. Overdoseren is in deze niet zo'n issue, pas bij grotere hoeveelheden zouden ze wat dunne ontlasting kunnen krijgen.
Door Minna
#966522
Ja, okay, nu snap ik het een beetje! ;) Bedankt. Het is nu nog even afwachten omdat we natuurlijk niet weten wat er precies aan de hand is, de bloedonderzoek liet gewoon zien dat er een gevaarlijke verhoging in leverwaardes zat. Dus kan van alles zijn; hepatitis, levershunt, cirrose, tumor...
Hoop echt dat we donderdag zekerheid hebben, maar wou alvast gaan voorbereiden en zo veel mogelijk kennis binnen te halen over wat wel en niet zou kunnen qua voeding, speciale brokjes zie ik niet zo zitten... :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#966684
Minna schreef: Ja, okay, nu snap ik het een beetje! ;) Bedankt. Het is nu nog even afwachten omdat we natuurlijk niet weten wat er precies aan de hand is, de bloedonderzoek liet gewoon zien dat er een gevaarlijke verhoging in leverwaardes zat. Dus kan van alles zijn; hepatitis, levershunt, cirrose, tumor...
Hoop echt dat we donderdag zekerheid hebben, maar wou alvast gaan voorbereiden en zo veel mogelijk kennis binnen te halen over wat wel en niet zou kunnen qua voeding, speciale brokjes zie ik niet zo zitten... :-X
Wow, dat klinkt best heftig. Hopen dat je morgen meer weet en dat je je maatregelen kunt nemen. Brokjes zou voor mij ook geen optie zijn, maar ook in deze weet ik wel zeker dat je het zelf veel beter kan.
Door Mevroi Kruim
#966835
Klinkt idd heftig joh  :-\
Vorig jaar heeft Kruimel ineens zoiets gehad, ze was echt ziek en bij bloedonderzoek bleken haar leverwaardes goed verkeerd te zijn. Ze heeft toen de hele batterij aan medicatie enzo over zich heen gehad en zowaar, ze kwam er weer bovenop. Nooit geweten wat het nou was, het was heel acuut en ook heel snel weer over.
Sterkte!
Door Minna
#966842
Tja, de Da wou voor Pika ook een heftige Prednison-kuurtje geven en dan kijken als het over zou zijn. Helaas ben ik een beetje tegen het eerst handelen, dan onderzoeken-mentaliteit, dus heb ik een verwijzing naar de Tweede Lijn gevraagd. In een bloedonderzoek kunnen ze alleen zien dat er iets mis is met de lever, maar niet precies wat. En dan is zo'n prednisolon-overkill een gangbare therapie.
Alleen toen ik op internet een beetje ging lezen over leveraandoeningen, bleek dat Pika vanaf jongs af aan heel veel van de symptomen had, zoals trillen, kwijlen, apatisch met vlagen, slecht eten etc.
Dus ik denk niet dat het iets acuuts is, bij een acute afwijking zie je ook veel diarree en kotsen. Daar heeft ze sinds rauw geen last meer van. Ze is toen met overstappen naar rauw ook best opgeknapt, maar ja nu kwam dit dus toch naar boven. Ze werd de laatste tijd een beetje lui en vadsig, ik dacht zal wel aan de baarmoeder liggen dus steriliseren, maar voor de zekerheid ook maar een algemeen bloedonderzoek. En daar kwam dit dus naar voren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door