Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annibal
#966826
Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik nieuw hier, al moet ik eerlijk bekennen dat ik al een aantal weken 'stiekum' meelees op jullie forum. Ik ben An, 28 jaar oud, getrouwd en sinds april 2002 de trotse pleegmama van een drietal katten: Max, Loki en Beertje. Het zijn britse kortharen en ze komen uit hetzelfde nestje; Beertje is mijn meisje, Loki en Max zijn mijn jongens.

Toen afgelopen winter de 4-jarige kater van een kennis van mij overleed aan acute blaas-problemen en een andere mij bekende kat in diezelfde periode een héél traumatische 6 weken doormaakte vanwege blaasproblemen die niet over wilden gaan ben ik me rotgeschrokken. Ik werd me hierdoor heel bewust van het feit dat dit een gróót probleem onder huiskatten is en ik heb, met behulp van een bevriende ex-dierenartsassistente geprobeerd de voeding van mijn katten aan te passen om te voorkomen dat er problemen zouden ontstaan. Ik wil gewoon dat mijn liefjes het fijn hebben en goed eten krijgen. Naar aanleiding van haar adviezen ben ik wat minder, maar wel kwalitatief béter nat voer gaan geven (van één blik van 400 gram per dag met z'n drietjes naar één maaltijdzakje per dag per kat) en ben ik ook kwalitatief betere brokken gaan kopen (qua hoeveelheid heb ik op dat punt niet veel veranderd: ik zorgde gewoon dat er áltijd, 24/7, brokjes stonden).

Helaas was ik te laat met de dieet-aanpassingen van mijn diertjes: een aantal weken terug bemerkte ik dat Max zich toch wel erg vaak 'tussen zijn poten' waste en na een tweetal dierenarts-bezoeken was het duidelijk: blaasgruis. Hij is gespoeld omdat hij verstopt zat en hierbij was inderdaad gruis te zien, maar de (weekend-)dierenarts heeft helaas niet gekeken naar wát voor gruis. Toen onze eigen dierenarts een week of anderhalf later zijn plasje testte was er al geen gruis meer te vinden. Ik vond het een súpergrote opluchting, maar ondertussen ben ik er wel achter dat het handig zou zijn geweest als ik had geweten wat voor soort gruis hij heeft, want daarvan heb ik dus werkelijk geen idee.

Als gevolg van deze problemen heb ik natuurlijk diverse adviezen gekregen betreffende de voeding die ik mijn katten voorschotel, maar daarbij heb ik dus één probleem: ik heb drie dierenartsen gesproken, en alledrie hebben ze een andere mening over wat goed is voor mijn katten. Alledie raden ze wel de Urinary SO-brokken (Royal Canin) aan voor mijn liefjes, maar wat ik er daarnaast wel of niet bij mag geven verschilt nogal. Wel nat voer, geen nat voer, alléén nat voer, alléén brokken.. Omdat ik daar dus een beetje moe van werd ben ik zelf op het internet gaan zoeken, niet beter wetende dan dat ik 'wel even een antwoord zou vinden'. Helaas, ik kwam bedrogen uit: ook op het internet lopen de meningen zéér sterk uiteen. Op deze manier ben ik echter wél voor het eerst in aanraking gekomen met het rauw/versvoerprincipe en het spreekt mij mateloos aan. Sinds mijn katten dus op dieetvoer zitten ben ik al met 'onderzoek' bezig en ik begin steeds meer te neigen naar het overzetten van mijn katten op vers, rauw voedsel.

Daar zit wel één maar aan: mijn dierenarts is het er VOLSTREKT niet mee eens. Ze liet duidelijk weten dat ze ons en onze vragen maar lastig vond, en kon ons geen bevredigende antwoorden geven waaróm ze er dan op tegen is. Ik wil haar graag geloven, maar zonder steekhoudende argumenten vind ik dat redelijk moeilijk. "Omdat ik het nu eenmaal beter weet" doet het nogal slecht in mijn woordenboek. Nu heb ik al op veel plaatsen gelezen dat dit vaker een probleem vormt en op zich trek ik me er niet zo veel van aan, alleen, tja.. Wie kan me zeggen of ik door mijn eigen eigenwijzigheid niet mijn kat opnieuw ziek maak? Vandaar dat ik dus toch maar eens de stoute schoenen aantrek en jullie consulteer. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik wat kritische vragen ga stellen hoor, maar ik wil gewoon het beste doen voor mijn katjes. Als ik een verkeerde keuze maak en hij wordt weer ziek zou ik mezelf een ontzettend rotwijf vinden, zeg maar ;)

Nouja, hier dus mijn vragen:

- Werkt KVV (jaja, ik heb me ingelezen) alleen goed bij bepaalde soorten blaasgruis? Of zijn alle katten met blaasgruis hierbij gebaat? Of is hier weinig over bekend?

- Bestaat de kans dat Max weer ziek wordt wanneer ik hem op dit voer overzet, en zo ja: achten jullie deze kans groot?

- Zijn er meerder soorten KVV en zo ja: wat is het verschil? Ik heb begrepen dat Bibi zonder en Carnibest met toegevoegde stoffen werkt. Welke heeft jullie voorkeur en waarom?

- Ik las op een site dat de enige voeding die écht goed is voor je dier volledig zelf samengesteld is, ongemalen en met vlees op bot. KVV geven was in elk geval wel beter dan brok, maar écht goed zou dit ook niet eens zijn. Wat vinden jullie? Ben je, als je KVV geeft, lui of is dit net zo'n verantwoorde voeding als wanneer je zelf samen gaat stellen? Wanneer ik het namelijk echt zelf samen zou moeten stellen is dit voor mij zéker een extra hoge drempel om over te stappen. 

- Er zijn een aantal onderzoekers en dierenartsen onverdeeld voorstander van deze vorm van diervoeding, maar zijn er wellicht ook onafhankelijke onderzoeken die iets zeggen over dit onderwerp?

- Ik zou ook graag wat negatieve kritiek (het liefst uit wetenschappelijke hoek) willen lezen, omdat ik de zaak graag van meerdere kanten belicht zou zien. (Overigens niet omdat ik graag negatieve dingen hierover wil horen, maar omdat ik gewoon heel nieuwsgierig ben naar de tegen-argumenten die tegenstanders hiervan hebben. Ik kan dáár namelijk bar weinig van vinden, op het verhaal 'ziektekiemen' na.)

- Een andere bekende van mij heeft een poes met blaasgruis en zij mag van de dierenarts die haar behandelt wel een stukje vlees, maar alleen wit vlees, dus geen orgaan- of rood vlees. Overal waar ik echter lees over Barf-voeding en/of KVV wordt er ook orgaanvlees betrokken in de diëten van de dieren. Wat vinden jullie daar nou van? Onzin? Of zou dit juist wel een kern van waarheid kunnen bevatten?

Sorry voor mijn lange verhaal en vele vragen en bij voorbaat héél veel dank voor het lezen en reageren. Ik vind het gewoon hardstikke moeilijk om door de bomen het bos nog te zien, terwijl het enige dat ik wil blije, gezonde katten zijn..
Door Mevroi Kruim
#966881
Hoi, welkom hier!
En bekend verhaal hoor, zoveel da-en, zoveel meningen, en de meeste gaan voor de dure (lekker veel opleverende) brokjes en dieten. En da-en die reageren zoals die van jou zijn schering en inslag. Ik heb er zelf ook zo'n stel ;D maar inmiddels heb ik ze goed gedresseerd ;D ;D ;D er komt geen onvertogen, lees brok-woord, meer uit de monden, al kost het soms zichtbaar moeite ;D ;D Nou zijn mijn katten ook wel een heel mooi tegenvoorbeeld tegen hun dieetbrokkenverhalen. Van mijn 5 hadden er na een aantal jaren Koninklijk Konijnbrokken 4 ernstig struviet, waarvan 1 met nierschade en al. Net als jij ben ik toen het internet opgegaan, kwam versvoerverhalen tegen en kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik daar niet jaren eerder mee begonnen was. Natuurlijk was dat het antwoord, natuurlijk moeten katten katten-eten eten en geen konijnenvoer! Dus gelijk het hele spul op barf gezet, tot ontsteltenis van de da en de twee jongste katten ;D de 3 ouwetjes vonden het gelijk geweldig.

En kijk aan: zonder verdere medicijnen, dieetbrokken en/of andere narigheid verdween de struviet als sneeuw voor de zon. Gewoon door vers te voeren. En dat niet alleen, mijn katten waren en zijn 10, wat zeg ik, 100 x gezonder dan vroeger. Beter model, meer spieren minder vet, meer energie, prachtige vachten, schone gebitten, weinig stront in de bak. Dat is dus nu 6 jaar geleden en ze zijn er alle 5 nog, al krijgt Karel met nierschade inmiddels al een tijd Fortekor. Maar volgens de da had hij er allang niet meer moeten zijn, dus ...
- Werkt KVV (jaja, ik heb me ingelezen) alleen goed bij bepaalde soorten blaasgruis? Of zijn alle katten met blaasgruis hierbij gebaat? Of is hier weinig over bekend?
Vers werkt altijd goed maar is vooral effectief bij struviet. Struviet is de meest voorkomende soort gruis en ontstaat in te basische urine. Urine wordt basisch door de granen in brokken, en het gruis ontstaat ook vaak doordat de urine te geconcentreerd is door de droogte van de brokken. In zure urine kan oxalaat ontstaan maar als je vers voert zonder verdere verzuurders is dat niet waarschijnlijk. Katten die langdurig antigruisdieet eten krijgen nog wel eens oxalaat.

-
Bestaat de kans dat Max weer ziek wordt wanneer ik hem op dit voer overzet, en zo ja: achten jullie deze kans groot?
Ik neem aan dat je overzetten op kvv bedoelt? Kijk, ik zeg nooit nooit. Ook versgevoerde katten krijgen soms struviet, alhoewel de kans zeer veel kleiner is dan bij brokken. De oorzaak weten we niet. De kans is klein, in veruit de meeste gevallen gaat het zoals bij mijn katten en is het gruis blijvend weg.

-
Zijn er meerder soorten KVV en zo ja: wat is het verschil? Ik heb begrepen dat Bibi zonder en Carnibest met toegevoegde stoffen werkt. Welke heeft jullie voorkeur en waarom?
Er zijn heel veel merken en soorten kvv tegenwoordig. Soorten zonder granen hebben de voorkeur omdat granen de urine basischer maken. Verder zijn soorten met gemalen bot iha beter dan die met calcium-supplementen. Maar uiteindelijk gaat hert erom wat jouw katten eten, en waar ze het goed op doen. Dat kan per kat verschillen.

-
Ik las op een site dat de enige voeding die écht goed is voor je dier volledig zelf samengesteld is, ongemalen en met vlees op bot. KVV geven was in elk geval wel beter dan brok, maar écht goed zou dit ook niet eens zijn. Wat vinden jullie? Ben je, als je KVV geeft, lui of is dit net zo'n verantwoorde voeding als wanneer je zelf samen gaat stellen? Wanneer ik het namelijk echt zelf samen zou moeten stellen is dit voor mij zéker een extra hoge drempel om over te stappen.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het allerbeste is barf, biologically appropriate raw food, zelf samengesteld dus. Dan weet je precies wat je katten binnenkrijgen en je kunt het aanpassen aan hun behoeftes en smaken. Bij commercieel voer weet je nooit precies wat erin zit. Maar elke soort versvoer is iig stukken beter dan drooggekookte granen met zaagsel en kleurstoffen in een peperdure zak (sorry, kon het ff niet laten). Ben je lui als je kvv voert? Welnee! Gehersenspoeld, dat wel ;D met het idee dat je als 'leek' niet in staat zou zijn om je eigen dieren te voeren. Ongelofelijk hoe effectief die propagande van de brokkenboeren gesteund door de dierenartsen toch is! Terwijl diezelfde 'leken' volledig in staat geacht worden om zichzelf en hun kinderen te voeden met door henzelf samengestelde en bereide maaltijden. Zonder dat ze daarvoor een opleiding tot voedingsdeskundige of raketgeleerde hebben moeten volgen. Simpele regels als de schijf van 5, vers, veel groente, veel fruit en volkoren volstaan om kinderen gezond groot te krijgen. Nou, als je dat kunt is barfen een eitje! Echt waar ;D
Dus, kvv is heel veel beter dan brok/blik, zelf samenstellen is nog beter en het is nog simpel ook.

-
Er zijn een aantal onderzoekers en dierenartsen onverdeeld voorstander van deze vorm van diervoeding, maar zijn er wellicht ook onafhankelijke onderzoeken die iets zeggen over dit onderwerp?
Niet veel helaas, er is geen geld voor. Kijk ff in de bieb voor referenties. The proof of the pudding is in the eating in dit geval, oftewel, duizenden tevreden gebruikers die hun dieren enorm hebben zien opknappen.

-
Ik zou ook graag wat negatieve kritiek (het liefst uit wetenschappelijke hoek) willen lezen, omdat ik de zaak graag van meerdere kanten belicht zou zien. (Overigens niet omdat ik graag negatieve dingen hierover wil horen, maar omdat ik gewoon heel nieuwsgierig ben naar de tegen-argumenten die tegenstanders hiervan hebben. Ik kan dáár namelijk bar weinig van vinden, op het verhaal 'ziektekiemen' na.)
Niet goed gezocht ;D er is eea aan anti-barf vooral van dierenartsen en gesponsord door Purina en aanverwante grote brokkenfabrikanten. Het meest bekende tegenargument is trouwens de enge botten. Maar hier gaan we over barf en niet ertegen dus die info vind je hier niet.

-
Een andere bekende van mij heeft een poes met blaasgruis en zij mag van de dierenarts die haar behandelt wel een stukje vlees, maar alleen wit vlees, dus geen orgaan- of rood vlees. Overal waar ik echter lees over Barf-voeding en/of KVV wordt er ook orgaanvlees betrokken in de diëten van de dieren. Wat vinden jullie daar nou van? Onzin? Of zou dit juist wel een kern van waarheid kunnen bevatten?
Gevalletje klok en klepel. Bij nierfalen, dus als de nieren het erg slecht doen, is het zaaks de inname van fosfor te beperken. Dat zit het meest in rood vlees en orgaan dus in dat soort gevallen ga je een vers nierdieet samenstellen uit gevogelte, vis, en het minimum aan orgaan. Helemaal zonder kun je niet, organen bevatten essentiele voedingsstoffen. Maar dit gaat over ernstige gevallen van nierfalen, duidelijk niet over blaasgruis an sich. Bij gewoon functionerende nieren is er geen enkele reden om rood vlees of orgaan te gaan beperken. En van alleen blaasgruis gaan de nieren niet acuut kapot, daar is wel wat meer voor nodig. Het is wel zaaks dat te voorkomen, dus een goed vers dieet te voeren om gruis tegen te gaan en de kat een optimale conditie te geven.
Door YaYa
#966895
Hier ook een blaasgruispatientje (struviet) die zeer tegen de zin van de da carnibest krijgt. Ik geef zelf de carnibest diabetes omdat daar weinig tot geen granen inzitten. Verder geef ik ze kuikentjes, kippennekjes, rundergehakt, rundertartaar, runderpoelet, kipfilet en ik probeer ook wat andere dingetjes maar ze lusten (nog) niet alles.
Ik zie kvv niet als lui maar voor mij en zeker voor de katten is het een opstapje naar barf. Katten kunnen nogal lastig doen met overwennen en ze eten nu ondertussen allemaal de carnibest en sommigen lusten dit en anderen dat. Dus vandaar dat ik carnibest als basis houd dan weet ik zeker dat ze geen tekorten oplopen.
Mijn blaasgruispatientje doet het op cb stukken beter. Ook op het dieetvoer kreeg ze gruis terug en nu met de cb dus niet meer. Wel is alleen cb niet voldoende. Ik geef haar nog om de dag een tabletje vitamine c om de urine zuurder te maken zodat de gruis geen kans heeft. Doe ik dit niet dan krijgt ze toch weer last van gruis en blaasontsteking.
Ook ik ben na het zoveelste gezondheidsprobleem gaan neuzen en speuren op internet. Ik moest ondertussen 3 verschillende soorten brok gaan voeren en had daar niet echt veel zin in. Iets wat ze allemaal mogen hebben, werkt bij mij het beste en ben toen ook hier terecht gekomen.
Negatieve verhalen over kvv en barf ken ik eigenlijk niet. Voor zover ik weet zijn er heel veel tevreden gebruikers. Alleen een heleboel da's zijn erop tegen maar kunnen geen echt goede reden geven.
Waarom probeer je het niet eerst eens met kvv en kijk je hoe ze reageren en hoe het gaat?
En tot op dit moment nog steeds geen spijt. Vorig jaar februari begonnen en binnen de korte keren zag je de katten opbloeien. Ze werden gespierder, de dikkere dame viel wat af en de te dunne katjes werden netjes gevuld, mooie glanzende vachten, dikke vachten en de katten hebben veel meer energie. Ze zien er prachtig uit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#966942
al zou je alleen voor je eigen gemak op vers overstappen, zou je al veel verschil merken.

ik heb 2 jonge katten, dus met een snelle spijsvertering.
ik heb 2 poepdozen, de ene staat in de woonkamer (naast de tafel waar de puter opstaat) en de andere een halve meter van mn hoofd als ik slaap (in de slaapkamer dus).
ik maak niet vaker dan 1x per week de poepdozen schoon. schoonmaken is het vuile grit eruit gieten in een pedaalemmerzak, en dan de onderbak even soppen met vloeibare zeep, afdrogen en weer vers grit uit de zak erin. heel af en toe maak ik ook de bovenkap schoon, maar alleen als deze zichtbaar vies is.

ik heb het goedkoopste grit wat er is. sien heeft pica, en eet soms kattensteentjes. daarom ook absoluut geen klontvormend grot.
ik schep nooit drollen of plasjes, daar ben ik echt te lui voor. en het lijkt me zo'n vies werkje.

desondanks ruikt het hier niet naar kattenbak.
mijn kattenbakschoonmaakregime heeft ook al een kennis op vers gezet.


de voordelen voor de katten zijn hierboven al vermeld.
ik merkte wel dat toen otje op vers ging, ze eindelijk van duf bankaardappelig kitten veranderde in een witte sprinkhaan.
Door mirdj
#967042
Hier ook 2 blaaspatienten, 1 met gruis dat heeft geleid tot een penis amputatie, de ander was ik (gelukkig) vroeg genoeg bij. Ze kregen dieetvoer waar eentje weer allergisch voor bleek te zijn. Nog meer dieetvoer en dat was ik zo snel zat dat ik ook ben gaan kijken wat dit zoal veroorzaakt en wat ik er tegen kan doen en kwam eerst op een kattenforum terecht. Daar heb ik het verhaal van Max had opgeschreven en kreeg ik het een en ander over kvv te horen. Ik ben hier eens verder ingedoken en ben begonnen met CB, de een vond het heerlijk, de ander vertikte het te eten. Na lang mengen met brokken voor de een zitten ze nu allebei sinds een maand of 2 volledig op kvv. Nu ben ik langzaam aan bezig om andere dingen te geven. Kippennekken vindt Max heerlijk, maar Snoepie moet het niet. Kipfilet en rundvlees vinden ze allebei heerlijk en Snoepie zelfs zo lekker dat hij het onder een hoop gegrom richting z'n broer op zit te eten. Binnenkort krijg ik wat prooidieren (kuikens, muizen, ratten, hamsters) en vogels (kwartel en duif) en ga ik kijken wat ze daar mee doen. Of ik helemaal over ga naar BARF ligt aan de heren, maar dit is in ieder geval al stukken beter als de brokken van de da (die ook niet echt een kvv/barf voorstander is)

De verschillen die ik zie: Max ziet er heel goed uit, mooie glimmende vacht, geen blaasproblemen meer (binnenkort urine weer laten controleren), veel energieker en hij vindt het gewoon lekker. Snoepie had een hele lelijke plek van voedselallergie in z'n nek zitten, die was na overstappen binnen de kortste keren dicht en is niet meer terug gekomen, z'n vacht is heel erg bij gekomen, voorheen had hij over z'n rug een lijn heel stug haar lopen die begint nu heel zacht te worden en hij glimt weer, hij is veel energieker en ik zie gewoon dat ze allebei veel beter in hun vel zitten.

Conclusie: m'n da kan hoog en laag springen maar er komen hier geen brokken meer in huis. Mocht de nood hoog zijn wil ik nog kijken naar natvoer maar dan ook weer koolhydraat en graan vrij voer met een zo hoog mogelijk vlees percentage. Ik verzuur het eten (nog) niet omdat ik eerst het urine onderzoek af wil wachten. Komt daar uit dat er toch gruis aanwezig is ga ik wel verzuren.

Nog wel 1 opmerking mbt je vraag of blaasproblemen na overstappen niet meer voorkomen. Nee, als een kat vatbaar is voor blaasontsteking kan dat altijd voorkomen, maar door juist te voeren en te zorgen dat de PH waarde van de urine goed is kan je wel zorgen dat het risico op gruis zo laag mogelijk blijft.
Laatst gewijzigd door mirdj op wo 14 mei 2008, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annibal
#967115
Wauw, dank jullie wel voor al deze reakties en ervaringen, het helpt zéker wel mee om me over de streep te trekken hoor! Kruimel, om je opmerking over zelf samengestelde mensenvoeding moest ik wel even lachen, maar je hebt wel gelijk. Raar dat ik me dat nooit bedacht heb.

Nouja, goed nieuws dus: ik heb het er daarstraks nog even uitgebreid over gehad met mijn man en we hebben besloten het te gaan proberen, om te beginnen met KVV. Of we eventueel later nog doorgaan voor de échte rauwvlees-voeding zien we nog wel even. Voorlopig is dit al best wel een stap, we vinden het enerzijds allebei best nog wel eng. Maarja, ook de dieetbrokjes van de dierenarts bieden geen garanties en om eerlijk te zijn is het feit dat er héél veel aan je dier verandert wanneer je ze andere voeding geeft, zoals tanden (Loki heeft last van zacht tandsteen en we zijn al gewaarschuwd dat hij tussen nu en een paar jaar onder narcose zal moeten als dit zo blijft), vacht, maar ook hun humeur trekt ons toch wel over de streep. Besides, ze wíllen ook gewoon vlees: als ik mijn biefstukje of kippie aan het oppeuzelen ben gaan ze uit hun dak..

Denken jullie dat het zinvol is om zo snel mogelijk over te stappen, of moeten we nog eventjes de eerste drie maanden van dat dieetvoer aankijken? (Dat was de minimale termijn de we voor Max aan moesten houden volgens de dierenarts) (maar waarschijnlijk stel ik nu een overbodige vraag, haha ;))

Nouja, nogmaals heel veel dank voor jullie reakties. Eigenlijk denk ik dat ik het stiekum al wel een beetje besloten had, maar dat ik ff een steuntje in de rug nodig had om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.. Fijn!

[edit]Ohja, en Mirdj, ik ben benieuwd wat eruit gaat komen als je het plasje van jóuw Max laat controleren, hou me op de hoogte.. En succes, want het is toch wel spannend dan he?[/edit]
Laatst gewijzigd door Annibal op wo 14 mei 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#967129
Goed plan! Gewoon lekker met kvv beginnen en eerst maar eens kijken wat jouw snorders ervan vinden. Niet elke kat is direct gecharmeerd van dood beest in z'n bakje  ;D daar heb ik hier een mooi voorbeeld van: Knor rende blazend en met een dikke staart het huis uit bij het aanschouwen van z'n eerste mini-portie kippenhartjes  ;D ;D ;D maar ook hij heeft moeten inbinden en eet nu al weer 6 jaar tot volle tevredenheid barf.

Tja, gelijk beginnen of dieetbrokkenkuur afmaken: ik kan je wel vertellen wat ik gedaan heb, en die brokken staan nog in de kast, als herinnering  ;D ;D ze hebben er zegge en schrijven 2 dagen van gehad, opeten was er trouwens niet bij, ze vonden het zoooooo goor. En zoals gezegd, ze leven nog.
Door mirdj
#967164
Annibal schreef:Denken jullie dat het zinvol is om zo snel mogelijk over te stappen, of moeten we nog eventjes de eerste drie maanden van dat dieetvoer aankijken? (Dat was de minimale termijn de we voor Max aan moesten houden volgens de dierenarts) (maar waarschijnlijk stel ik nu een overbodige vraag, haha ;))
Kijk gewoon hoe ze reageren als ze het voor het eerst krijgen. Eten ze het gelijk en volgt er geen reactie (zoals overgeven of dunne ontlasting) kan je in principe in 1x overstappen. Anders beginnen met 1/4 kvv 3/4 brokken en dan langzaam de kvv ophogen en de brokken afbouwen. Dit kan je doen over 1 of 2 weken. Max is hier in 1x overgestapt, Snoepie duurde bijna 4 weken, maar dat was gewoon omdat hij nog geen lam had gehad (daar doet hij een moord voor)
Annibal schreef:[edit]Ohja, en Mirdj, ik ben benieuwd wat eruit gaat komen als je het plasje van jóuw Max laat controleren, hou me op de hoogte.. En succes, want het is toch wel spannend dan he?[/edit]
Ik ook, ik moet even kijken wanneer het een beetje goed uit komt om het te doen, ik moet namelijk ook gelijk de urine van Snoepie laten controleren. Als ik wat weet zet ik het zeker hier even neer. Onder Katten & KVV heb ik een topic Snoepie en kvv daar plaats ik af en toe een update ove rhoe het gaat.
Door verwonderd
#967231
Ik ben na maanden dubben hier op barfplaats over de streep getrokken en degenen die mij hebben gesteund heel veel  :-* :-* gegeven als dank voor hun steun. Ik geef als basis kvv (omdat ik zelf nog onzeker ben) en geef kuikens en kippennekken, rundertartaar, soepvlees (rund), lamshart, kippenhart, runderhart, eh enz.
Na 9 maanden diarree vrijwel cold turkey overgezet (ze liet blik staan, brokken met bonzend hart weggehaald) en van de 1 op andere dag eindelijk goede ontlasting: een mooie donkerbruine sigaar!
Ik heb staan huilen bij die eerste sigaar. Hier komen de brokken er niet meer in.
Mijn bosliefje staat sinds 5 april dit jaar op vers en ze is opgebloeid. Ik dus ook.
Sterkte met het overzetten want ja ik vond de eerste kipfilet doodeng. Nu niet meer, het went heeeeel snel! omdat je ziet hoeveel plezier jouw dier heeft!
Dus: veel plezier toegewenst!!
Door Annibal
#967412
Nou, ik heb even zitten kijken en er is een dierenarts bij ons in de buurt die Carnibest verkoopt. Ik ga daar vandeweek eens even langs en dan kan ik meteen mijn vraag over het eventuele aanhoudenvan Max' dieet voor die eerste 3 maanden stellen.

Hebben jullie trouwens enig idee of de smaakjes die ze van dit rauwe voer lekker vinden een beetje overeenkomen met wat ze aan blik lekker vinden/vonden, of is daar geen verschil in? Dan zou ik namelijk een beetje kunnen kijken welke smaakjes het handigst zijn om mee te beginnen. Of zijn er bepaalde smaken die bij veel katten voor een hoera-stemming zorgen?

Nogmaals dank jullie wel, ik ben erg opgelucht dat ik een beslissing heb genomen. Ik ben zó benieuwd wat ze ervan gaan vinden!
Door YaYa
#967458
Hier eten ze alle smaken maar hebben een lichte voorkeur voor de diabetes en de lam. Ik zou ze gewoon allemaal uitproberen. Dan ontdek je zelf wel wat ze het lekkerste vinden.
Door YaYa
#967536
In de diabetes versie zitten geen/minder granen dan de normale versies en dat is beter voor mijn blaasgruispatientje. Dus vandaar dat ik heel vaak de diabetes voer. De andere smaken krijgen ze af en toe ook.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door