Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#966246
vraagje... ik weet niet waardoor het komt (de laatste tijd mogelijk ook door de warmte), maar Kito is een beetje futloos.. hij slaapt heel veel en is niet echt te porren voor een actief spelletje.. we trainen 3x per week (gehoorzaamheid, speuren en een heel klein beetje behendigheid) en hij komt heel actief de auto uit maar na een 15 minuutjes zakt ie een beetje in.. nu komt het de laatste week ook door de warmte maar wat ik me afvroeg is of ik hem qua voeding iets meer kan ondersteunen? wat zou ik hem kunnen geven? hij krijgt al af en toe wat echinacea-druppeltjes maar eigenlijk nog niet echt hoger gedoseerd als voorheen..

even voor de volledigheid.. het is een thai ridgeback en dus een middelgrote athletische hond, niet te zwaar en goed in conditie, hij is bijna 1 jaar. Ik wilde vanaf deze maand wat meer gaan fietsen met hem om langzaamaan naar het UV examen toe te werken, maar denk dat ik nog heel even ermee wacht. We lopen met de warme dagen een lange wandeling s ochtends waarbij ie wel nog veel rent maar ook na een uurtje een stukje rustiger wordt. Hij is sowieso nooit hyper, altijd alles op zijn gemakje..
met de hoeveelheden eten blijft ie mooi op gewicht dus meer geven is geen optie.. hij eet zo'n 5 keer per week en ik zie geen verschil tussen trainen een (vasten)dag na een grote maaltijd of een dag na een normale maaltijd..
Door Mevroi Kruim
#966258
Hmmmm .... momenteel komt het denk ik sowieso van de warmte dus ik zou me er niet druk over maken. De meeste honden vertonen nu zo'n patroon van rustig aan en veel slapen.
Hij komt duidelijk ook niks te kort qua hoeveelheid dus aangenomen dat je volgens de percentages voert zal hij ook nergens gebrek aan hebben.

Misschien is het gewoon de aard van het beestje? De ene hond is reuze actief en hyper en druk terwijl de andere veel flegmatieker is uitgevoerd. Dat scheelt per ras maar ook binnen een ras zijn er duidelijke verschillen. Kátur is een behoorlijke druktemaker, zoals het een IJslander betaamt, maar zijn vriend Floki is altijd en overal de rust zelve, kalm aan dan breek het lijntje niet, zo'n tiepje. En toch echt ook een IJsco. Die krijg je niet druk, hoe leuk hij balletjes ook vindt.
Door Juul
#966374
Hoi Deesje,

Ik stond er ook een beetje verbaasd van, Falco is normaal niet echt een rustige hond. Blijft zeuren om te spelen, en op de wandeling is niet te stoppen.
Tot het ietsje warmer werd dus. Hij ligt nu de hele dag te pitten, wil nog wel graag mee naar buiten, maar alleen 's morgens en 's avonds zit er weer wat energie in en herken ik 'm een beetje.

Hij heeft echt 'last' van de warmte, ik was eerst ook 'n beetje bang dat 'm wat scheelde, tot we 's avonds een keer zijn wezen zwemmen. Meneer was afgekoeld en weer helemaal de racende idioot. Nu ga ik wandelen waar ook water is,  stukje lopen, ff een balletje uit het water halen, hij vind het geweldig!

Misschien ook iets voor jou en Kito?

Groetjes Juul
Door Laura2004
#966393
[quote="jalukrifa"]
Misschien ook iets voor jou en Kito?

[/quote]
Het lijkt me heel sterk als Kito zou willen zwemmen, aangezien de meeste Thai Ridgeback een gruwelijke hekel hebben aan water en dit eigenlijk een soort straf voor ze is, tenminste voor mijn Kai wel, die krijg je echt het water niet in, tenminste niet vrijwillig.
Door Deesje
#966622
hihi zwemmen zal er voorlopig nog niet inzitten vrees ik idd.. hij gaat nog wel vrijwillig t water in maar dan zo tot halverwege zijn poten en dan kijkt ie me aan alsof ik hem in elkaar ga slaan.. misschien komt het nog.. wil wel binnenkort een keer naar een strandje waar t water rustig is en er een mooie inloop is.. kijken of we dan samen kunnen zwemmen..

het is nooit een echte hypere hond geweest.. hij doet alles op zijn gemakje en wat vandaag niet komt komt morgen wel.. kan bijv bij speuren ook echt heel lang op een miniscuul klein stukje kip staan te kauwen.. nu moet ie komende 2 weken weer af en toe een dagje naar t pension en daarvan komt ie altijd stikkapot terug (valt om en wordt niet meer wakker tot s avonds laat) dus het zal de komende tijd wel moeilijk zijn het in te schatten.. khou hem gewoon in de gaten en voer zijn echinacea een beetje op..
Door Laura2004
#966640
Deesje schreef: hihi zwemmen zal er voorlopig nog niet inzitten vrees ik idd.. hij gaat nog wel vrijwillig t water in maar dan zo tot halverwege zijn poten en dan kijkt ie me aan alsof ik hem in elkaar ga slaan.. misschien komt het nog.. wil wel binnenkort een keer naar een strandje waar t water rustig is en er een mooie inloop is.. kijken of we dan samen kunnen zwemmen..
Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken, Kai doet hetzelfde als Kito, hij gaat hoogstens tot aan zijn buikje het water in (dit doet hij pas sinds 2 jaar), maar zwemmen is mij nooit gelukt, mijn vriend heeft hem in Spanje wel regelmatig in zijn armen de zee ingenomen en zodra hij hem losliet zwom hij als een gek langs de kant, hij kan trouwens wel erg goed zwemmen en heeeeeeeeeeeel snel.. ;D
het is nooit een echte hypere hond geweest.. hij doet alles op zijn gemakje en wat vandaag niet komt komt morgen wel.. kan bijv bij speuren ook echt heel lang op een miniscuul klein stukje kip staan te kauwen.. nu moet ie komende 2 weken weer af en toe een dagje naar t pension en daarvan komt ie altijd stikkapot terug (valt om en wordt niet meer wakker tot s avonds laat) dus het zal de komende tijd wel moeilijk zijn het in te schatten.. khou hem gewoon in de gaten en voer zijn echinacea een beetje op..

Kai is vaak in voor een spelletje en oefenen ed, maar hij is ook heel relaxed en ontspannen, hij doet ook alles op zijn gemakje.
Door Mevroi Kruim
#966824
De aard van het beestje dus. Als het een paard was zou ik zeggen, geef eens een kilootje haver  ;D ;D
Door Lizzy
#967757
Ik weet niet wat je bedoeld met de laatste tijd maar eigenlijk is het maar 1 week echt warm geweest. Was hij voor die tijd ook al futloos, is er misschien iets anders aan de hand. Mag ik vragen wat je voert?
Door Deesje
#968409
hij was voorheen ook al wat futloos.. is nooit een hyperactief ongeleid projectiel.. het is ook afhankelijk van hoe vaak hij overdag naar het pension moet.. als wij beiden werken gaat ie naar het pension en daar heeft ie het ontzettend naar zijn zin maar rust dus niet uit gedurende de dag.. daarnaast trainen we natuurlijk best veel dus het kan ook gewoon zijn dat ie zijn rusttijd goed benut.. hij is verder buiten wel lekker aktief (konijntjes, andere honden).. is verder niet anders dan normaal in zijn gedrag, hij eet en drinkt goed en zijn ontlasting is ook netjes.

hij krijgt bijna alleen maar barf dingetjes.. kip (karkas), kalkoen(karkas), rund (vlees), paard (vlees), eend en gans (van de lild dus vlees,bot en orgaan), lam en schaap (zowel vlees als bot en orgaan) en heel af en toe ergens onder gemixt struisvogel en hert/ree.. zalmmix en wildmix van herby.. 1x per week lever, en af en toe wat hart, long, nier bij het spiervlees.. penslappen (schaap en lam) 1x per week. 2/3 x per week eendagskuiken/ei.
geen zuivel.. en wisselend wat groente/fruitmix (dat wil ik weer meer standaard gaan bijgeven)

ik geef niet de preciese percentages per dag maar probeer er per week wel op uit te komen.. hij krijgt in de regel iets meer spiervlees en iets minder bot omdat zijn ontlasting anders wat hard wordt, en altijd eerst vlees dan pas (vlees)bot.
hij kotst eigenlijk nauwelijks meer.. deed het voorheen wel es vaker als ie een langer bot niet goed gekraakt had maar ik kan precies zien wanneer hij het 'verkeerd' naar binnen werkt en hij dus de dag erna kotst..

ik geef geen probiotica of andere toegevoegde dingen.. verder krijgt hij soms een gedroogd pensstaafje tussendoor..

 
Door Lizzy
#968417
Zo te zien kan het aan zijn voeding niet liggen. Misschien niet geheel onverstandig om eerst medische oorzaken uit te sluiten en bijv. een bloedonderzoekje te laten doen. Als er niks aan de hand is, dan zou je kunnen overwegen om hem eens een een kuur te geven met Chlorella alg. Dat reinigt en geeft energie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door