Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door willy
#96528
Hoi allemaal,

Hier weer eens een berichtje van mij.
Eigenlijk meer een vraag:
Zoals wel bekend, heb ik een labradorreu: Denzel. Hij is nu bijna 15 maanden en hij rijdt op iedere hond die hij tegenkomt, d.w.z. als hij los loopt.
er is hier in de buurt een vrouwtje met (ook) een labradorreu van nog geen jaar. Hartstikke leuk beest en een leuk speelmaatje voor Denzel (dacht ik) . Het eerst wat Denzel doet is erop duiken. Ik weet dat dit te maken heeft met dominantie, alhoewel ik dat niet helemaal zo zie, ook omdat hij een behoorlijke stijve heeft (of hoort dat er ook bij) en ook omdat hij dus alleen maar gericht is op het bespringen. Hij zoeft er opaf en begint te rijden. Niks kop over de nek, niks oren en staart hoog, gewoon gaan.... als verblind.
Ik vind dat niet prettig, dus ik heb hem aangelijnd (overigens niet gelijk, heb hem er eerst nog afgetrokken, maar zo gauw die los was, was het weer raak) en ben weggegaan. Heel jammer en teleurstellend.
Dit was overigens niet de eerst keer. Onlangs had hij hetzelfde gedrag bij een pup van 14 weken (Bull Mastiff).
Wat kan ik doen om dit gedrag te veranderen?
Ik las een stukje over prodier - heeft iemand hier ervaring mee?
Ik had het stukje ook op Yalla gezet en Monique had duidelijk de indruk dat dit te maken had met oversexed gedrag en raadde aan te corrigeren en over te gaan tot castratie. Nou ben ik niet van plan om met Denzel te fokken, maar ik vind dit toch wel resoluut, alhoewel aan de andere kant, als hij constant wil en niet mag kan ik me voorstellen dat dat ook frustrerend is.
Heb inmiddels contact opgenomen met de DA en die had eigenlijk dezelfde reactie als Monique en ik en laten we er nou eens (even)vanuitgaan dat het niet alleen om de pegels gaat.
Ik heb net het stuk in de bieb bekeken, maar volgens mij gaat dat hoofdzakelijk over teefjes.
Hoop dat jullie een idee hebben.
Gr Willy
Gebruikersavatar
Door sylvia
#96564
Ik weet het niet maar ik ken zulk gedrag ook wel van honden die nooit geleerd hebben om te gaan met andere honden.Die dus niet weten hoe een rechtgeaarde hond communiceert.
Heeft hij altijd wel van pup af aan vrij met andere honden mogen spelen of kon dat om de één of andere reden niet?
Door willy
#96575
Hoi Sylvia,

Denzel heeft inderdaad van kleins af aan, met andere honden gespeeld, de ene week wat meer dan de andere, maar toch. wat toen opviel was dat hij heel hard achter de andere hond aanrende of net andersom.
Maarja, dat is toch spelen. Tijdens de wandeling in kaatsheuvel, is hij verliefd geworden op zijn moeder en heeft toen zo ongeveer ontdekt wat het is. het laatste deel van de wandeling was hij eigenlijk alleen nog maar daar mee bezig. (Nina hoefde bij wijze van spreken niet meer te lopen maar werd voortgeduwd - :D beetje overdreven dan ;).
sindsdien verstaat hij onder spelen - dit gedrag.
Wat trouwens opvalt is dat als er mensen binnenkomen die zelf honden hebben, Denzel wel erg enthousiast wordt.
Gr Willy
Door willy
#96578
Vorige berichtje nog even ter verduidelijking.
Wat ik eerlijk gezegd zoek is een oplossing (waarbij de oorzaak misschien van belang kan zijn, maar niet de prioriteit heeft).
Dus nogmaals, iemand andere ideeen dan Monique, de DA ?
Gr Willy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#96580
Ik zou eerst dat Prodier eens proberen icm een strengere aanpak, dus corrigeren als hij dat doet. Helpt dat niet dan kun je altijd nog tot castratie overgaan.
Maar ik denk dat het toch echt wel belangrijk is om te weten wat de oorzaak van dit gedrag is. Dit is niet een geval van we stoppen een pilletje erin en klaar-is-kees!
Zou wel makkelijk zijn natuurlijk ;)
Door willy
#96585
Helemaal mee eens Nitus,
Maar hoe kom ik achter die oorzaak????

Ik ben het wel min of meer met Monique eens en kan ook niet zo gauw een andere oorzaak bedenken.
Als pup in contacten met andere honden had hij er eigenlijk (voor zover ik kon zien) helemaal geen last van.
Dat was een kwestie van rennen en zo.
Ophouden was wel erg moeilijk. Hij ging door met spelen en naar de andere honden toegaan tot hij er letterlijk bij neerviel. Maar, zoals pups nog weleens doen, op elkaar rijden om rangorde spelenderwijs te bepalen, deed hij eigenlijk helemaal niet en als een andere pup (of hond) dit bij hem probeerde rende hij heel hard weg en dan plotseling dit gedrag. Ik begrijp er geen snars van?
gr Willy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#96590
Kan ie niet aan het puberen zijn? Of probeer hem te laten spelen met honden die dit gedrag niet toleren. Dus zoek bewust honden op die natuurlijk wel sociaalvaardig zijn maar hem wel even op z'n nummer zullen zetten mocht ie het in zijn hoofd halen... al heb je kans dat ie het bij die honden niet durft te doen, maar dan weet je al wat meer.
Door willy
#96595
Hoi Annemarie,

Allereerst bedankt voor het serieus meedenken.
Dat hij in de puberteit is, is wel duidelijk.
Een tijdje geleden was Ine hier met Nina en Lisa en tja 2 teefjes, dat was natuurlijk helemaal feest. Lisa beet inderdaad behoorlijk van zich af, "dan maar Nina"dacht Denzel en tja Nina vond het allemaal wel best. Uiteindelijk hebben we Nina even in de bench gedaan en ondanks het feit dat Lisa hem telkens wegsnauwde (hij vertrok dan ook) bleef hij maar (hinderlijk) terugkomen (Ine: correct me if I am wrong). Uiteindelijk hebben we Lisa erbij gezet in de bench, maar ook dat bracht de rust niet echt terug.
Gr Willy
Door ine
#96620
Hoi Willy, laat ik voorop stellen, dat ik weet, dat je vreselijk gek bent op Denzel en alles voor hem over hebt, net als wij, hun leven lang!
Wat ik nu ga zeggen is dus niet om jou pijn te doen of te kleineren, maar goedbedoeld advies!

Willy, al vanaf het begin zijn er dingen, waar ik je advies heb gegeven, je hebt geluisterd en daar dat uitgehaald, waar jij wat mee kon.
Je hebt vanaf het begin ook geweten, dat Denzel uit een werklijn komt en dat het een hond is, die wat te doen moet hebben! (Hoofd/denken)
Een cursus begin je aan, maar na een paar lessen stop je! Het advies om met wandelingen mee te lopen, zodat Denzel leert zich in een roedel te gedragen, dat wil/durf je niet. Als pup heeft hij mogen spelen, maar was je overbezorgd, waardoor hij toch redelijk beknot werd in z'n vrijheid!
Het komt allemaal heel negatief over, terwijl ik weet, dat je het beste wilt voor Denzel! En juist dat is zo jammer, je bent te gefixeerd en gaat daardoor in de fout!
Mijn advies is: Ga naar een goede hondenschool, je bent al alleen met de clicker bezig, maar zoek een school, waar ze daar ook mee werken. Niet een forum!
Ga vaker met Denzel in grotere groepen wandelen, waardoor hij op z'n nummer gezet kan worden. Zoek desnoods een gedragstherapeut, maar ga iets doen, wat je ook afmaakt!
Ga ook bijvoorbeeld behendigheid met hem doen!
Dat je hem laat castreren, ala, maar ik zou het wel erg vinden, als je verder niets verandert.
Door Anna Penta
#96624
Ik begrijp het probleem helemaal, de reu van mijn moeder (een herplaatser) is er ook zo een. Die is 6 jaar en loopt altijd aan de riem! Ik kan en wil helemaal niks aanraden of adviseren maar wel wil ik zeggen dat zodra het gedrag er te veel is ingesleten, castratie zinloos wordt. Dit is bij de hond van mijn moeder het geval. Zijn vorige eigenares had hem met 4 jaar een chemische castratie laten geven maar hij bleef rijden op elke hond, groot, klein, pup, teef, reu. Bij hem was het gewoon te laat want hij was het inmiddels zo gewend om op deze manier te 'communiceren' dat castratie niets meer uithaalde.

Moet ik er ook bij zeggen dat als het om dominantie gaat castratie waarschijnlijk ook weinig zal uithalen. Maar dat geef je zelf ook al min of meer aan. Volgens mij is het overigens vaak een combinatie van dominantie en seksuele intenties.

Ik vind Ine's antwoord eigenlijk wel heel logisch klinken, misschien is dat de oplossing voor Denzel. Heel veel succes in elk geval.
Door margreet
#96625
willy schreef: Waar staat dat ik hem laat castreren?
Sorry maar ik kreeg ook de indruk uit je verhaal dat je hem, als het niet anders kon toch wilde laten castreren.
Ik heb zelf ook wel eens problemen met Nick,dit is echter ook als hij zich verveelt,dus misschien is het wel een goed idee om iets met hem te gaan doen.
Als Nick zo'n bevlieging heeft corrigeer ik hem,neem hem gelijk aan de lijn en doe vervolgens weer eens even goed appèl erop.
Een volgende keer hoef ik alleen maar heel hard NEEEEEEEEEEEE te ropen en hij weet genoeg.
Valt me trouwens altijd op dat zoiets nooit gebeurt als hij maar genoeg bezig gehouden wordt.
In principe ben ik dus tegen castratie bij een gezonde hond.
Ik hoop dat je een oplossing vindt,ik vind Denzel namelijk een hele leuke hond.
Door Lupa
#96626
willy schreef: Waar staat dat ik hem laat castreren?
castratie bij reu ) dit is de titel van je topik.
15 maanden hij is duidelijk aan het puberen, ik zou inderdaad naar een school gaan met hem dan kean zijn inteligentie voor wat anders gebruiken.
hij weet niet op dit moment wat hij moet doen, dus heeft hij dit maar verzonnen.
Door jeanne
#96628
Als ik het verhaal van Ine lees, moet ik haar wel een beetje gelijk geven :-\
Wat doe je overdag zoal met je hond?
Want als hij dit rijgedrag vertoont, krijgt ie natuurlijk wel heeeeel veeeeeeeeeel aandacht van jou. Dus beter is het, dat jij hem voorbent, en dat jij ZIJN aandacht hebt, dat JIJ duidelijk zijn baas bent, en dat jij dit gedrag dus niet duld.
Dus ook mijn advies, ga met hem naar een hondenschool, leg je probleem daar ook voor zodat ze weten waar ze je mee moeten helpen.
Castreren kan altijd nog......................
Door willy
#96629
ik kreeg ook de indruk uit je verhaal dat je hem, als het niet anders kon toch wilde laten castreren.

Even ter verduidelijking dan maar:
Het gedrag dat Denzel vertoont is erg vervelend. Ine en ik hebben daar gisteren (telefonisch) contact over gehad en ik heb het probleem Yalla naar voren gebracht om te kijken of er wat aan te doen valt, waarbij ik zelf dus helemaal NIET aan castratie heb gedacht.

Het advies van Monique was corrigeren en castreren omdat zij ( en ik ook) dacht aan oversext gedrag.
Om wat voor reden dan ook ontstaan.
Ook ben ik daar zelf geen voorstander van, want anders had ik het probleem niet hier op het board gezet,
Ben wel op zoek naar andere oplossingen om te corrigeren en als dat niet werkt en ik de keuze heb tussen: de hond de rest van zijn leven aan de riem of castratie, denk ik dat het wel duidelijk is, maar zover is het nog (lang) niet.
Ik zal in ieder geval al jullie adviezen ter harte nemen.
Daar is dit forum ook voor (tenminste zoals ik hete interpreteer) en niet om iemand, ook al is het goed bedoeld, en ben ik deze keer de klos, de grond in te boren.
Dat is nou precies de reden dat ik geen zin had in die wandelingen.
Gr Willy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door