Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#965399
Onze 10-jaar oude poes Wammes heeft na een week in pension geweest te zijn aardig wat gewicht verloren. Het is toch al geen grote eter, maar nu is ze wel erg schraal. Ze maakt verder een vrolijke en tevreden indruk, niet ziek of zo, maar eten gaat mondjesmaat.
Ik vraag me af of satinballs ook voor katten geschikt zijn? Heeft iemand daar ervaring mee? Ze eet wel kip/rijst van CB en ook lamrijst. Verder Animonda carni.
Door flin
#965444
hamada schreef: Onze 10-jaar oude poes Wammes heeft na een week in pension geweest te zijn aardig wat gewicht verloren. Het is toch al geen grote eter, maar nu is ze wel erg schraal. Ze maakt verder een vrolijke en tevreden indruk, niet ziek of zo, maar eten gaat mondjesmaat.
Ik vraag me af of satinballs ook voor katten geschikt zijn? Heeft iemand daar ervaring mee? Ze eet wel kip/rijst van CB en ook lamrijst. Verder Animonda carni.
'k zou zelf wat vaker op 'n dag voeren, nu, hier, met 't warme weer eten onze katzels ook overdag bijna niet, (hoewel 't binnen best koel is, voelen ze zich toch verplicht om buiten in de warme schaduw te gaan seuten.... ::) )
maar ze halen 't 's avonds wel weer in,

hoe wil je de de zgn satinballs samenstellen? wat zijn dan de ingrediënten?
Gebruikersavatar
Door koekje
#965460
satinballs zijn toch een soort gladde gehaktballen met bloem of een ander graanproduct?
ik ben daar niet zo'n voorstander van, katten hebben best een gevoelige spijsvertering en zijn daarmee gevoeliger voor groente en granen.
Otje is ook vaak een slechte eter, en met dit warme weer eet zelfs holle bolle Sientje slecht. ik zou, net als flin, wat vaker voer aanbieden en ook op momenten dat het koeler is, 's ochtends en 's avonds na zonondergang.

ik zou gewoon rustig haar weer op gewicht laten komen, dmv haar gewone dieet. sien wordt er ook altijd slank van als ze langere tijd (meer dan 2 dagen) bij mn moeder heeft gezeten, maar de kilo's komen er vanzelf wel weer bij.
Door hamada
#965579
Het recept voor satinballs staat ergens hier op het forum. Inderdaad zitten er extra granen in (nutrix) en daar had ik nog niet bij stilgestaan hoe dit voor katten is.
We geven Wammes al meerdere keren per dag eten, ook als het niet zo warm is, maar ze heeft echt weinig bij te zetten. Daarom zou het prettig zijn een wat aanzettend extraatje te kunnen geven. Niet om haar vettemesten, maar net even niet meer die botjes te voelen. :-[
#966169
Ben het met koekje eens, ik zou ook zelf geen satinballs aan mijn katten voorzetten. Sowieso krijgen ze bij mij geeng ranen vanwege struviet en verder denk ik ook dat gewoon met het normale dieet maar dan wat meer op gewicht komen een stuk gezonder is.
Door flin
#966261
'k zou ze hier ook  geen granen geven,  (groot risico struviet...)
maar miss kun je satinballs maken zonder granen? ( suiker/zoet zijn ze hier idd helemaal wild van )

wat 'k me nog wel afvraag; zal de kat dan idd aankomen van de balletjes (eet hij dan meer?)
...of gaat hij z'n normale maaltijd 'vervangen' door de balletjes? (want lekkurdurrr)

ben benieuwd?
Door flin
#966292
zekers,

maar heeft wel een hoge calorische waarde? (mwa, dan zal je er veel in moeten stoppen)
...en 't zet miss aan tot meer eten? (totdat de suiker-smaakmaker weer weg is, en ze liever helemaal niet eten...)

uh, nee, 't lijkt me ook niet de oplossing....

dat worden ballen zonder graan en suiker dus.... ;D ;D gehaktballetje bij?
#966295
Vet bevat per gewicht 2x zoveel calorieen als suiker dus als je veel energie wilt voeren is vet een snellere oplossing. Maar zoals gezegd, ik zou het niet doen. Ik zou z'n normale dieet, met voldoende vet, geven, en dan meer dan de onderhoudsdosis. En gewoon rustig afwachten tot hij aankomt. Snel aankomen is net zo slecht als snel afvallen, het is allebei een belasting voor het organisme.
Door verwonderd
#966525
hamada schreef: Onze 10-jaar oude poes Wammes heeft na een week in pension geweest te zijn aardig wat gewicht verloren. Het is toch al geen grote eter, maar nu is ze wel erg schraal. Ze maakt verder een vrolijke en tevreden indruk, niet ziek of zo, maar eten gaat mondjesmaat.
Ik vraag me af of satinballs ook voor katten geschikt zijn? Heeft iemand daar ervaring mee? Ze eet wel kip/rijst van CB en ook lamrijst. Verder Animonda carni.
Gewoon weer lekker laten eten, moet je zien hoe snel ze aankomt. Hier kwam poes ineens erg veel aan na de overstap op kvv/barfproducten, achteraf misschien te snel. En op dit moment eet poes ook niet zo veel, wel in de avond. Het is veel te warm! Ik zou gewoon extra kvv geven, meerdere porties verdeeld over de dag, meer in de avond. En alleen maar kvv, voedt veel en veel beter dan Animonda! (geloof me, heb daar ook ervaring mee).
Sterkte met Wammes en zo lang ze vrolijk en tevreden is...en goede ontlasting heeft?
Door flin
#966770
Kruimel schreef: Vet bevat per gewicht 2x zoveel calorieen als suiker dus als je veel energie wilt voeren is vet een snellere oplossing.
....nou geef 'k toe dat onze katten miss niet helemaal 'sporen' :D :D
maar vet is behoorlijk bwlèkh, en suiker is iets om voor te schooien...
natuurlijk zit er in de prooien die ze dagelijks voorgeschoteld krijgen voldoende vet...
..maar soms als hint om aan eten te beginnen (onze Muts) kan een drupje honing naar mijn idee geen kwaad... en zekers vindt ik Muts ook nog steeds te mager, en dwingen om meer te eten kun je gewoonweg vergeten...

...maar hoe is Wammes? had je nog een lekkernij gemaakt?
Door 202Spots
#966971
Tja...,vet kan dan wel aanzetten, maar ik heb jammer genoeg TEveel ellende met vet mee gemaakt en
ik vind vet voeren dus veel slechter dan om voor korte tijd 'n satinball te voeren. :-\
Door flin
#967225
202 Spots schreef: Tja...,vet kan dan wel aanzetten, maar ik heb jammer genoeg TEveel ellende met vet mee gemaakt en
ik vind vet voeren dus veel slechter dan om voor korte tijd 'n satinball te voeren. :-\
'k kan me voorstellen dat als katten te veel vet eten in verhouding tot 't gewone vlees en bot etc, ze dus minder en miss te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen...

....wat voor ellende bedoel je Dory?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door