Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#954799
Ik ben nou zo'n 6 weken bezig met het eliminatiedieet met konijn. Ik merk nog maar weinig verbetering wat de jeuk betreft, maar misschien moet ik echt even doorgaan tot 8 à 9 weken. Maar mijn vraag gaat over het botpercentage van het dieet. Ik voer konijnenniertjes, konijnenlevertjes en dan konijnenvleesbotten (hele konijnen of konijnenvoorbenen). Dit is alles waar ik aan kan komen van konijn. Het grootste deel van het dieet bestaat dus uit vleesbotten en dan af en toe wat niertjes of levertjes. Maar nou gaat het poepen dus echt niet gemakkelijk. De hele konijnen en de voorbenen zijn hartstikke goed bevleesd, maar het botpercentage zal toch te hoog zijn. Nou heb ik toch al wat meer niertjes en levertjes erbij gevoerd (al voer ik dan natuurlijk weer wat te veel orgaan :-\ ), maar het maakt nog niet echt veel uit. Wat kan ik nou het beste doen, om dat poepen wat gemakkelijker te laten verlopen :-\ ?
Door Lizzy
#954806
Ja, in mijn ogen zit 'm dat toch in gewoon meer spiervlees en minder bot voeren... Dus je zou bijv. het vlees van de voorbenen af kunnen snijden, het vlees geven, het bot in de kliko.
Door claudiaB
#954840
Ik heb het zelfde probleem. Voer ook halve konijnen en het botpercentage is dan best hoog.
Chico kan wel goed poepen maar soms is zijn ontlasting te wit. Ik heb het probleem opgelost door haasspiervlees erbij te geven.
Dit kan je bij Herby bestellen.
Door Lizzy
#954875
claudiaB schreef: Ik heb het zelfde probleem. Voer ook halve konijnen en het botpercentage is dan best hoog.
Chico kan wel goed poepen maar soms is zijn ontlasting te wit. Ik heb het probleem opgelost door haasspiervlees erbij te geven.
Dit kan je bij Herby bestellen.
Het lijkt mij toch niet handig om haas te voeren bij het eliminatie dieet...
Door claudiaB
#955017
Lizzy schreef: Het lijkt mij toch niet handig om haas te voeren bij het eliminatie dieet...
Waarom niet?? (serieuze vraag)
Chico's eliminatiedieet bestaat uit konijn en haas. diersoorten die hij niet eerder heeft gegeten.
Ik begrijp dat 1 diersoort beter is maar konijnenspiervlees is best duur. en zo blijft het voor mij betaalbaar.
Het gaat de goeie kant op. het jeuken is al een stuk minder.  :)
Door Femke
#955037
Ellen44 schreef: wat voor dieet is dit eigenlijk?? ::)

een eliminatiedieet zet je in als je vermoedt dat je hond voedselallergie heeft. Je voert je hond dan 6 of 8 weken lang uitsluitend 1 diersoort wat hij/zij nog nooit heeft gehad. Als hij klachtenvrij wordt: dan is het voedselallergie. Als de klachten blijven: dan is het allergie voor wat anders.

Als het voedselallergie is kan je weer met 1 diersoort per x weken opbouwen. Je voegt rund toe, als je hond klachtenvrij blijft dan is hij niet allergisch voor rund. Net zo lang tot je het lek boven hebt en dus weet waar je hond allergisch voor is.
Door Stef@nie
#955045
Lizzy schreef: Ja, in mijn ogen zit 'm dat toch in gewoon meer spiervlees en minder bot voeren... Dus je zou bijv. het vlees van de voorbenen af kunnen snijden, het vlees geven, het bot in de kliko.
Zoiets had ik ook al bedacht. Maar een andere oplossing deed zich voor! Ik hoor net van Jolanda van Lupa Diervoeding dat ze nu ook konijnenspiervlees in blokjes hebben! Ideaal dus! Ook voor de beloninkjes! Nou heb ik dat natuurlijk niet meteen in huis, dus ik zal toch eerst eens wat vlees van bot af gaan halen. Dan kan het hogere percentage orgaanvlees ook weer verminderd worden.

Konijn is inderdaad niet zo goedkoop, maar het is maar voor een bepaalde periode. En hopelijk levert het een oplossing op! Haas is voor mij geen optie om er bij te voeren, omdat ik dat al heel vaak heb gegeven. Het leek mij ook gewoon het beste om het op 1 diersoort te houden. Is het inderdaad het beste om maar 1 diersoort te voeren tijdens een eliminatiedieet, omdat je dan het beste effect krijgt?
Door Stef@nie
#966125
Ik hijs dit topic weer even omhoog. Ik ben nu echt al zo'n 8 à 9 weken bezig en ik merk eigenlijk 0,0 verschil :( . Ik denk dat ik nu wel mag concluderen dat het 'm niet in de voeding zit en ik op zoek moet naar iets anders. Lijkt het jullie verstandig om nu nog langzaam aan diersoorten toe te voegen? Of zou ik gewoon weer alles gaan voeren, omdat ik toch geen verschil heb gezien?
Door Laura2004
#966130
Stef@nie schreef: Ik hijs dit topic weer even omhoog. Ik ben nu echt al zo'n 8 à 9 weken bezig en ik merk eigenlijk 0,0 verschil :( . Ik denk dat ik nu wel mag concluderen dat het 'm niet in de voeding zit en ik op zoek moet naar iets anders. Lijkt het jullie verstandig om nu nog langzaam aan diersoorten toe te voegen? Of zou ik gewoon weer alles gaan voeren, omdat ik toch geen verschil heb gezien?
Ik zou hem gewoon alles weer gaan voeren, want ik denk ook dat het niet aan het eten ligt.
Door Lizzy
#967764
Beetje laat maar ik sluit me bij Laura aan. Je mag wel concluderen dat er waarschijnlijk geen sprake is van een voedselallergie.... De vraag is dan alleen "waar is ie dan wel allergisch voor?".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door