Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#965736
Pff nou ik weet het ook niet meer hoor. M´n collega had haar hond behandeld met PractTic voor de vakantie naar Texel en de hond kreeg toch teken. Daarom toch maar de hond van m´n zus behandeld met promeris duo. De hond de hele middag in de gaten gehouden met antesedan bij de hand. Gelukkig werd hij niet sloom. Maar ze zijn nu terug van vakantie en we hebben al 3 teken verwijderd. En dat terwijl de fabrikant beweert dat ze er binnen 20 minuten afvallen.
Hier hebben we gelukkig geen teken, maar ik ga over 3 weekjes naar zuid-duitsland met de honden. De scalibor schijnt goed te werken, maar daarvan gaan de vissen dood als ze gaan zwemmen en dat vind ik nou ook niet zo´n fijn idee.  :-\
Door K&D
#965752
Het is een ellende met die krengen die resistent worden. Als ik jou was, zou ik de Scalibor band gebruiken.

Ik haal even een stukje aan uit het rapport van de RUG van een paar jaar geleden.
3.3 Deltamethrine
Toepassingen
Deltamethrine wordt toegepast in de vorm van een halsband en als shampoo als middel tegen vlooien
en teken. Merk: Scalibor.
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Tekenen van vergiftiging door deltamethrine bij ratten zijn niet hetzelfde als bij de andere
pyrethroiden. Er vindt een duidelijke volgorde van verschijnselen plaats: kauwen, kwijlen,
trappelen tot stuipen en de dood. Acute effecten bij mensen zijn; ataxie, krampen leidend
tot spier fibrillatie en verlamming, trillingen, hoofdpijn, dermatitis, oedeem, diarree, overgeven,
kortademigheid, dood als gevolg van uitvallen ademhaling. Bij huidcontact kunnen allergische
reacties ontstaan, bij blootstelling aan de zon worden deze nog erger. Symptomen zijn; zwelling
van gezicht, ogen en lippen, anaphylaxis, bronchospasme, koorts en snelle hartslag. Er
zijn veel gevallen van dermale vergiftiging bekend van gebruik van deze stof in de landbouw.
Ook orale vergiftiging bij inname van 2-250mg/kg (Extoxnet, 2002).
Kinetiek: Deltamethrine wordt makkelijk opgenomen via maagdarmkanaal en luchtwegen, niet via de
huid. Het wordt snel omgezet en uitgescheiden (Inchem/EHC 97, 1990).
Acute toxiciteit: Deltamethrine veroorzaakt huid en oog irritaties en allergische reacties. De toxiciteit is
sterk afhankelijk van het oplosmiddel; LD50 oraal: 30-150 mg/kg in olie (erg toxisch) en
>5000 mg/kg in waterige oplossing (licht toxisch) bij ratten. Dermaal: LD50 > 800 mg/kg in xyleen
(matig)en 2940 mg/kg in methylcellulose (licht) (Extoxnet, 2002).
Chronische toxiciteit: NOEL 1mg/kg/dag bij honden (Inchem/EHC 97, 1990). Effecten op de voortplanting:
NOEL > 2,5 mg/kg/dag. Geen teratogenen effecten, geen mutagene effecten. Geen bewijs
voor carcinogeniteit (Inchem 5/EHC 97, 1990).
51
ADI: 0,01 mg/kg lichaamsgewicht (Extoxnet, 2002).
Milieu
Effecten: Deltamethrine is niet erg toxisch voor vogels (LD50 > 4640 - >10000 mg/kg). Het is erg
toxisch voor vissen in aquaria, maar niet erg toxisch onder natuurlijke omstandigheden.
Afbraak: Deltamethrine wordt in de bodem binnen 1-2 weken afgebroken. In water wordt het snel geadsorbeerd
aan sediment, opgenomen door planten, of verdampt.
(Extoxnet, 2002)


Ik zou dus niet panieken, gewoon de teken die je ziet weghalen en de Scalibor omdoen als je naar Dld gaat. En als je gaat zwemmen met ze, gewoon even de band afdoen.
Door conleeuw
#965759
de actieve ingredient bij de scalibor is deltamethrin dat is familie van elkaar permethrin, er wordt deltamethrin in andere bestrijdingsmiddelen ook gebruikt, bijvoorbeeld mierengif. Nu is het natuurlijk zo dat geen gif goed is voor het millieu, maar er zijn andere teken middelen die dit ook als ingredient hebben....Pulvex Spot onheeft als werkzame stof permethrin is ook niet bepaald vis vriendelijk.
Tick-fence werkzame stof Permethrin

promeris duo bevat metaflumizon ook dit is giftig voor vissen.

Ik heb ooit verschrikkelijke onderzoeken naar al deze gifsoorten gelezen, en ja ze zijn vrijwel allemaal giftig voor vissen en waterleven en ook voor mens en dier mits de dosering hoog genoeg is, maar als jou hond zwem dan komt er een concentratie van zo ongeloofelijk weinig in de water terecht dat ik niet zou denken en verwachten dat er vissen aan bezwijken, maar dan nog ik kan mij voorstellen dat jij het liever niet heb, dat zou dan moeten gelden voor bijna alle teken bestrijdings middelen.
Ik gebruik nu al een aantal jaren de scalibor, ik laat mijn honden niet bijzonder veel of vaak zwemmen, maar Dot ontglipt wel eens mijn aandacht en lig dan in het water, ik heb nog steeds geen grote getalen van dode vissen gezien, dus ik ga er maar van uit dat het wel meevalt. Alternatief is dat Dot of welke hond dan ook permanent aangelijnd bij water blijf. Afhalen en dan weer aanzetten lijk mij geen goede optie, eerstens gaat hij niet meer zo goed zitten als je iedere keer weer de band om moet doen en zit hij zo los dat hij over de hoofd aan en uit kan, dan is die niet goed omgedaan.... zo denk ik er over, het blijft altijd weer een dilema, doe ik het wel en of doe ik het niet, wat doe ik, hoe doe ik het....... sterkte en wijsheid met het maken van jou beslissing, als ik nog eens de onderzoek terug vindt, dan zal ik of een link hier neerzetten, of via de mail aan mensen versturen die interessen hebben, het is geen leuke gezellig leefsstof, maar wel de moeite waard om doorheen te spitten!!
Door conleeuw
#965762
D&K schreef: http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicaties/biologie/rap63.pdf

Heb je het over deze Connie? Het is een jaar of 4 oud en de nieuwe middeltjes staan er niet in. Maar het is een uitstekend naslagwerk.
nou, deze heb ik ook wel eens gezien, ook interessant, maar de onderzoek die ik heb gelezen is een oorspronkelijke lab onderzoek op ratten en muizen et al... en de doseringen die ze hebben gegeven en de effecten en dies meer, echt een uitgebreide lab onderzoek van de verschillende toxines.... het was echt een zware hap om door te worstelen, al die arme muizen en ratten.... ik werd er wel enigsinds kriegel van, maar feit is, al deze gif soorten zijn ooit zo getest, ik wilden gewoon de rauwe data hebben en heb toen door het hele onderzoek van weet ik hoeveel paginas heen gespit, gewoon alles wat er stond, goed, niet zo goed, gelezen, dan weet je namelijk pas echt wat je op je hond zet. Ik ben nog op zoek, kan niet geloven dat ik het weggemikt heb.... maar ik kan ook niet alles bewaren :-\
Door Ine
#965763
Ik kom net terug uit Duitsland (Hessen). Heb daar middenin de natuur gezeten tussen wild, die gewenste, tijdelijke gastheren van teken zijn.
Onze meegenomen honden waren ingespoten met Defendog en we hebben geen enkele teek gevonden.
Ze hebben door de struiken gespit, bij ligplaatsen van reewild gespeeld, dwars door bossen gelopen, niets.
Door Eef+Stippels
#965764
Ine schreef: Ik kom net terug uit Duitsland (Hessen). Heb daar middenin de natuur gezeten tussen wild, die gewenste, tijdelijke gastheren van teken zijn.
Onze meegenomen honden waren ingespoten met Defendog en we hebben geen enkele teek gevonden.
Ze hebben door de struiken gespit, bij ligplaatsen van reewild gespeeld, dwars door bossen gelopen, niets.
Van Defendog is de werkzame stof Permethrin, net als in exil tick-off. Wij hebben vorig jaar exil gebruikt en ook geen teek gezien.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#965769
Ine schreef: Ik kom net terug uit Duitsland (Hessen). Heb daar middenin de natuur gezeten tussen wild, die gewenste, tijdelijke gastheren van teken zijn.
Onze meegenomen honden waren ingespoten met Defendog en we hebben geen enkele teek gevonden.
Ze hebben door de struiken gespit, bij ligplaatsen van reewild gespeeld, dwars door bossen gelopen, niets.
Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.
Moet je de honden dagelijks insprayen?
Door conleeuw
#965772
*Dorothea* schreef: Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.
Moet je de honden dagelijks insprayen?
de gif in defend dog is gewoon net zo giftig voor vissen als in de scalibor band, wat wel een voordeel is van defend dog is dat je niet twee weken van tevoren hoef te spuiten om de gewenste effect te krijgen. Ik heb het in het verleden gebruikt voor de scalibor, een keer goed inspuiten en je heb een aantal weken flink goed bescherming, overiginds werkt defendog ook tegen vlooien, scalibor niet!. Tja, als je toch na thuiskomst niet tekenbescherming wil gebruiken dan lijk het mij een prima oplossing, let wel op dat als ze vaak zwemmen dat de werking van defendog afneemt ;)
Door Ine
#965775
*Dorothea* schreef: Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.
Moet je de honden dagelijks insprayen?
Je sprayt 1x en bent voor een maand klaar. 5x sprayen per kilogram hond. Goed verdelen en inwrijven. Op laten drogen en klaar.
Let er wel op, dat de lucht walgelijk is en dat de meeste honden proberen om in zand of andere dingen te rollen, het eerste uur.
Dat de werking door zwemmen afneemt, is me niet opgevallen.
Door K&D
#965840
Let wel even op met permethrine dat het op de lijst van mogelijk carcinogene stoffen staat (kankerverwekkend) dus doe wel handschoenen aan als je de hond inwrijft ermee. Maar je kunt dan net zo goed Exil tick off ampullen toedienen. Wel verspreiden over de hele rug, anders wordt ie gek van de jeuk als je het op 1 plek leegknijpt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#965954
Als ik het bovenstaande lees betekent het dus (volgens mij) dat ik geen Defend Dog hoef te proberen, want Exil Tick Off werkt hier ook niet.... :-\ :-\ :-\ :-\

PracTic werkt ook niet meer, vorig jaar nog wel, dit jaar dus niet meer. Ik heb de afgelopen week ruim 50 teken ( :o :o :o :o) bij J&J weggehaald. Ik heb nu besloten toch over te gaan op de Scaliborband. Ik weet het ook niet meer.....

Het is gewoonweg verschrikkelijk als je ziet hoeveel teken er hier zijn..... :-X
Door K&D
#965964
Pauline, volgens mij komt het ook omdat J&J kortharig zijn, laag op de pootjes staan en door struiken en hoog gras banjeren. Dat is precies waar de meeste teken zitten.
Misschien werkt Exil wel, maar moet je een hoge(re) dosering toedienen, en dat lijkt me niet gezond voor ze.
Ik zou idd dan maar eens de scalibor proberen.  :-\
Ondanks gestruin door de duinen vorige week; 0 teken bij de dames.
#965970
Ik woon met mijn honden in een erg tekenrijk gebied. Heb vaak het idee dat al die monsters dit 'bos' hebben uitgezocht om zich en masse hier te vestigen. Per dag haal ik zo'n 8 loslopende teken er vanaf en ik kijk ze 2x per dag na of er vastgezogen teken zitten. Zolang je zonder problemen een teek binnen 24 uur eruit kan draaien, is er geen probleem. Goed nakijken en insmeren met de Silverlinde spray (of een zelfgemaakt goedje) doe ik liever dan gif op ze zetten, wat echt niet werkt.
Als wij met vakantie gaan naar de bossen in Nederland, Duitsland of België, dan hebben de honden aanzienlijk minder last dan teken dan in ons eigen woongebied. :o
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door