Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#965350
Duc krijgt zijn botjes flink geplet, maar ik vind het lastig om bijvoorbeeld de potjes van vleugels te pletten, dat gaat niet zo goed als werveltjes van nekken. Een geplet nekje kan ik nog stevig vasthouden, dan trekt hij er stukjes af.  Ik heb al een wat minder geplette kippenek geprobeerd maar dan krijgt hij dat  niet weg. Een (deel van een) vleugeltje glibbert vanwege het vel dat er omheen zit uit mijn vingers. Hij doet enorm zijn best dat te kauwen maar dat lukt hem gewoon niet, en nu  slikt hij uiteindelijk toch helemaal  zo'n stuk in een keer in. Het komt niet terug dus zijn maagje heeft er blijkbaar geen probleem mee. Hij poept ook goed dus het zal wel genoeg geplet zijn. Maar ik vraag mij nu af hoe lang ik alles moet blijven pletten omdat zijn melktandjes het blijkbaar niet aankunnen  :-\ :(
Door Lizzy
#965357
Weet je het zeker dat zijn tandjes het niet aan kunnen? Op de leeftijd van 4/5 weken krijgen ze meestal al vleugeltjes weg. Zo deed ik het met Lingie:

Ik had een flinke zware vleeshamer. Zoiets als dit:

Afbeelding

Dan deed ik de vleugels in een diepvrieszak van de Lidl (lekker stevig - anders vliegen de spetters echt tegen je plafon) en sloeg ik het bot fijn. Ik kon het met die vleeshamer werkelijk tot moes meppen (op een stevige snijplank). Dan gaf ik de vleugels. En ik sloeg ze steeds minder plat. Ik weet niet meer bij hoeveel weken ik ze niet meer plette/inknipte, maar volgens mij was dat vrij snel. Met een week of 10 ofzo.

Misschien dat het vasthouden van de vleesbotjes hem niet genoeg stimuleert om zelf z'n werk te doen? Ik hield na 2 dagen de vleesbotjes al niet meer vast bij Ling (behalve ribben).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#965359
Kun je zo'n glibberige kippenvleugel niet vasthouden met een washandje? Dat geeft iets meer grip. En hoelang je het moet pletten... kwestie van uitproberen denk ik? Waarschijnlijk gaat hij steeds beter leren kauwen en kracht in z'n kaakjes opbouwen, maar ik denk dat je zwaardere botten misschien wel tot na het wisselen moet pletten. :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#965382
Ik mep ze idd tot moes in een diepvrieszakje (ik gebruik de achterkand van de bijl  :-X om te meppen)
En omdat hij eigenlijk zo lekker afkauwde liet ik het hem ook zelf doen. Maar dan loopt hij dus een half uur met zo'n ding in de rondte kauwkauwkauwkauw zonder dat er iets gebeurt. En dan is het slik.
met een week of 10 niet meer pletten? Hij wordt morgen pas 9 weken dus dan kan het wel kloppen dat hij nog wat moeite heeft lijkt me. En het is natuurlijk geen dalmatenpup maar een fauvje, is toch een ander kaliber bekje. Achterin staan twee van die ieniemienie kiesjes. Ik heb ook de indruk dat het probleem niet in de botjes zit (bij de nekken hoorde ik die duidelijk kraken, maar in het vel wat om de vleugels zit (de nekken is zonder vel). Dat taaie vel krijgt hij niet doorgekauwd, en net als Pike en Armagnac gebruikt hij niet zijn poten bij het eten maar alleen zijn kaken.
En als ik zo'n klein stuk vleugel met een washandje beetpak zie je alleen nog maar washandje! ::)
Dan ga ik dus nog maar even door zo met flink pletten. Bedankt voor de reacties! ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#965432
pike schreef: Ik mep ze idd tot moes in een diepvrieszakje (ik gebruik de achterkand van de bijl  :-X om te meppen)
En omdat hij eigenlijk zo lekker afkauwde liet ik het hem ook zelf doen. Maar dan loopt hij dus een half uur met zo'n ding in de rondte kauwkauwkauwkauw zonder dat er iets gebeurt. En dan is het slik.
met een week of 10 niet meer pletten? Hij wordt morgen pas 9 weken dus dan kan het wel kloppen dat hij nog wat moeite heeft lijkt me. En het is natuurlijk geen dalmatenpup maar een fauvje, is toch een ander kaliber bekje. Achterin staan twee van die ieniemienie kiesjes. Ik heb ook de indruk dat het probleem niet in de botjes zit (bij de nekken hoorde ik die duidelijk kraken, maar in het vel wat om de vleugels zit (de nekken is zonder vel). Dat taaie vel krijgt hij niet doorgekauwd, en net als Pike en Armagnac gebruikt hij niet zijn poten bij het eten maar alleen zijn kaken.
En als ik zo'n klein stuk vleugel met een washandje beetpak zie je alleen nog maar washandje! ::)
Dan ga ik dus nog maar even door zo met flink pletten. Bedankt voor de reacties! ;)
haha, nee, dat schiet dan ook niet echt op... ::) Ik ben ook niet zo gewend aan van die ieniemienie porties, die van mij zijn een iets ander formaat ;). Fedor en Gitte gebruiken trouwens ook geen van 2-en hun poten bij het eten.
Als je Duc de botjes wél hoort kraken dan kan het zeker geen kwaad als hij een groot stuk ineens naar binnen slikt.
Gebruikersavatar
Door pike
#966018
Vandaag waren de eendenekken aan de beurt (ook helemaal platgemept). Hier precies hetzelfde. Hij kauwt en kauwt en kauwt maar het wil maar niet kleiner worden. Terwijl het bot dus allemaal al gemept is. En dan uiteindelijk toch maar in een keer naar binnen. Het zijn echt de vellen en de pezen die hij niet door krijgt. Ik laat het hem toch maar gewoon zelf doen nu.  Hij houdt ze binnen, en zijn ontlasting is gewoon super.  Zolang hij het niet in stukken krijgt geknipt blijf ik gewoon goed pletten. Het komt vast nog wel, in beginsel wil hij wel lekker "kauwen".
En tot nu toe lust hij alles  8). Kippenek, parelhoenvleugel, eendenek, kopvlees, hert, lam, visjes, nier lever hart en pens, alles gaat er in. Enne: vanmiddag at hij een zelfgevonden huisjesslak, eerst kraakte hij het huisje, at toen de slak op, en vervolgens het huisje  :D
Door tt-tjes
#966035
pike schreef: Enne: vanmiddag at hij een zelfgevonden huisjesslak, eerst kraakte hij het huisje, at toen de slak op, en vervolgens het huisje  :D
Aha, een pup van stand ;D Escargot, toe maar.
Door Lizzy
#967763
OK, die kleine moet dus nog even wat kaakkracht en handigheid krijgen ;D. Gaat wel goedkomen. Hee, hij lust wel alles zeg, mooi!! ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#967793
Pfff tjonge het is wel vermoeiend zeg. Vannacht heeft ie lekker de hele nacht geslapen dat scheelt. Hij krijgt het (geplette) bottenwerk nog steeds niet weggewerkt  ::) Hij heeft nu kippenek, kippevleugel, parelhoenvleugel en eendenek gehad. Na veel gekauw glijdt alles nog steeds in een stuk naar binnen. Vandaag ga ik een stukje konijn voor hem meppen. Hij eet als een dijker,  er blijft geen kruimeltje over en hij staat nu op 9% maar heeft altijd honger!
Door Red_Hunter
#967816
Ik haal altijd de vellen er af en doe die in stukjes gesneden in de bak. Mijn teef heeft daar ook erg veel moeite mee en is wel eens bijna gestikt in zo'n vel. Ik kon hem gelukkig nog uit haar keel halen.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door pike
#967825
Red_Hunter schreef: Ik haal altijd de vellen er af en doe die in stukjes gesneden in de bak. Mijn teef heeft daar ook erg veel moeite mee en is wel eens bijna gestikt in zo'n vel. Ik kon hem gelukkig nog uit haar keel halen.

Groetjes Trudie
Hmmm dat kan ik natuurlijk wel eens proberen. Bedankt voor de tip.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door