Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cat
#964689
Ik begeleid een jonge Duitse Herder hond van nu 5 maanden oud, die al vanaf dag 1 dat ie in een auto moest vreselijk wagenziek is. Er zit gedurende de weken geen verbetering in, sterker nog het wordt steeds erger. De hond kwijlt als een bezetene, spuugt en is de laatste keer dat ie in de auto zat aan de dunne geraakt. Die standaard wagenziekte pilletjes helpen niet (ben naam even kwijt). Heeft iemand ervaring met wagenziekte en zoja, wat zouden we nog meer kunnen proberen om het leed wat te verzachten?

Cat
Door Lizzy
#964708
Primatour?

Ik zou zelf proberen: Prodier Reisziekte en gember. Gember zou ik in capsules kopen en er al een uurtje of 2 voor vertrek mee beginnen.
Door Hanny
#964752
Ach wat vervelend.
Behalve medicatie misschien ook wat tijd in de auto doorbrengen zonder te rijden.Krantje lezen in de auto, kopje koffie drinken, hondlief op zijn eigen plaats. Misschien een maaltijd in de auto. Niet gaan rijden.
Vaak zijn zulke eenvoudige dengen door tijdgebrek niet uitvoerbaar, maar het lijkt me wel een goed idee.
Pas dan gaan rijden, als hondlief rustig is. Vraag me bij zulke adviezen altijd wel af, hoe lang zoiets zal gaan duren.  Zoals het nu is, kan het ook niet. Iets moet er gebeuren.
Veel succes voor de eigenaars. Jammer, dat ze niet eerder zijn begonnen om dit probleem zorgvuldig aan te pakken. Misschien was het dan iets minder heftig geweest.

Hanny
Door Cat
#964761
Hoi Hanny,

de eigenaren hebben vanaf het eerste moment alles geprobeerd om het leed te verzachten, dus dat valt hen zeker niet aan te rekenen. Ook hebben ze getracht te trainen op die manier die je aangeeft, dus rustig laten wennen, eerst bij de auto, afleiden, in de auto, niet gaan rijden, e.d. maar dit is niet uitvoerbaar gebleken aangezien de hond al bij het zien van de auto op grote afstand gespannen wordt, geen voer meer wil aannemen enz. Het is echt drama. Het beest is gewoon hartstikke wagenziek, en het is niet iets gedragsmatigs, daar ben ik vrij zeker van, ook omdat het verder niet in het totaalplaatje van de hond past. Je ziet idd  dit probleem vaker optreden bij pups en dan groeien ze er in de meeste gevallen vanzelf overheen. Of idd zoals je aangeeft is het met langzaam aan laten wennen vaak wel opgelost. Met dit echter heb ik mijn vraagtekens. Lastig he. In ieder geval bedankt voor het meedenken, zo is het idd echt niets voor die hond en de bazen.

Cat
Door conleeuw
#964920
gember maar als het zo erg is zou ik eerst gewoon prma tour gebruiken, en dan opnieuw alle trainings rituele uit de kast halen, dan is de lichaamelijke misselijkheid in iedere geval onderdrukt en kan je mischien makkelijker aan de geestelijke werken. Een aantal dingen die volgens mij een invloed hebben.
1. uiteraard nervositeit (is wellicht ook door de misselijkheid gekomen)
2. diezel motoren, de geschud van een diezel motor schrijnt een groter kans op misselijkheid te geven
3. positie in de auto, voor in (of achterbank waar ze wel naar buiten kunnen kijken (voor naar buiten) schijnt te helepen

Mijn May-Be was gruwelijk auto ziek (diezel auto ook achter in) uiteindelijk ben ik na het gebruik van prima tour voor een aantal keren door advies van iemand met homeopatische opleiding overgestapt op nux vomica (ik weet de dosering niet meer en ook niet hoe lang ik het mocht gebruiken) maar ik weet niet genoeg er over om dat als alteratief te suggereren, mischien kan een homeopaat daar advies geven. Ik ben overgestapt omdat prima tour, hoewel effectief, de hond toch enigsinds sloom en "uitgeput" maakten, dus het was niet wenselijk om haar dat te geven en dan een uur of wat te gaan wandelen ergens, ik heb het dus alleen ingezet om te trainen. Tijdends de training hebben we echte korte afstanden gedaan na het auto wennen rituelen... rondje om de straat... zo hebben wij dat opgebouwd. In alle eerlijkheid heeft het zeker een maand of 4 geduurd (of dat nou overheen groeien was of dat het aanpak echt werkten, dat zal ik nooit weten) . STerkte ermee, ik hoop dat jullie ook iets vindt wat werkt ;)
Door Hanny
#964993
Ach, als dat arme hondenkind al niet eens meer in de buurt van een auto wil komen, moet er echt iets gebeuren.
Daar zal hulp nodig zijn van een arts, of iemand anders, die verder kijkt dan de buitenkant.
Wat een ellende, heb je een pup en kun je nergens met hem naar toe, Dat zal zeker niet de bedoeling zijn geweest.

Hanny
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#965014
ooh vertel mij wat...
da vinci was giga wagenziek, kwijlen, spugen, plassen, poepen en dat allemaal voordat we goed en wel de straat uit waren!
Heb de homeopaath gebeld en heb toen wat gehad( weet helaas niet meer wat) en met trainen in een stilstaande auto ging en het met een maand of wat beter.
Vaak moeten ze er ook overheen groeien.
Heb hem eerst in de achterbak gezet(zonder motor aan) en een paar snoepjes en of gespeeld met hem, na een week hetzelfde maar dan met de motor aan. Daarna met een klein stukje rijden enz enz.
Geduld is een schone zaak!
Maar ik zou zeker een homeopaath raadplegen, primatour en prodier hielp hier niet.
ellen
Gebruikersavatar
Door kira
#965062
Het getsie wat vervelend. Dat hij nu al bij het zin begint met nerveusiteit is helemaal vervelend. Een homeopathisch middel zou kunnen helpen, maar raadpleeg een homeopaat daarvoor, ieder middel werkt op ieder type hond anders, er zijn wel "algemene middelen", maar afhankelijk van het type hond moet er gekozen worden. I.t.t. tot een eerdere reactie meen ik mij te herinneren dat wagenziekte wordt veroorzaakt vanuit het feit dat de hond / de mens geen evenwicht vindt in het zien van de voorbijkomende beelden en het verplaatsen. Advies voor mensen is daarom op een plek zitten vanaf waar je strak vooruit kunt kijken naar één punt. Ik heb zelf drie honden gekend die ook behoorlijk extreem wagenziek waren, bij twee hielp het de plek van de hond te verplaatsen naar een punt waar niet vooruitgekeken kan worden, het klinkt wat lullig, maar die zaten in de kofferbak. En één hond kwam naar de training met de motor met daarachter een hondenaanhanger, daar ging het in goed. Feitelijk hetzelfde, geen mogelijkheid tot vooruitkijken. Gezien de verergering in gedrag (het begint nu al in de voorfase), zou ik zeker niet gaan rijden op dit moment en eerst de training weer opstarten voor de auto, pas als daar ontspanning is, in de auto en dan in de auto zelf koffie drinken/krantje lezen of ontbijten (nuttige met het aangename verenigen zeg maar), en dan als er ook dan ontspanning is, de motor laten draaien (slecht voor het milieu, ik weet het), dan rijden een metertje en dat dan gaan uitbreiden. Sterkte ik hoop dat de pup autoproof gaat worden.
Door Cat
#965138
Bedankt voor alle tips! Inderdaad, Primatour heette dat spul. Maar dat hebben de eigenaren al enige tijd geprobeerd maar dat hielp niet. Ze moeten dan maar als ondersteuning gember en prodier proberen en dan verder weer zachtjesaan laten wennen. Dat arme dier, het is echt geen prettig gezicht als ie zo over zn toeren is. En idd lijkt het me verstandig als ze een homeopaat gaan raadplegen.

Cat
Door Boefies
#1063759
Lizzy schreef: Primatour?

Ik zou zelf proberen: Prodier Reisziekte en gember. Gember zou ik in capsules kopen en er al een uurtje of 2 voor vertrek mee beginnen.
Hoe werkt dat met die gember capesules? Hoe veel en hoe vaak ongeveer?
Door Lizzy
#1064030
Jet en Babs schreef: Hoe werkt dat met die gember capesules? Hoe veel en hoe vaak ongeveer?
Een uurtje of wat voordat je op reis gaat, de 1/4 van de mensendosering door het eten doen. En dan net voor je weg gaat weer 1/4 van de mensendosering door wat eten doen.
Door Boefies
#1064049
Lizzy schreef: Een uurtje of wat voordat je op reis gaat, de 1/4 van de mensendosering door het eten doen. En dan net voor je weg gaat weer 1/4 van de mensendosering door wat eten doen.
Bedankt Lizzy, ik ga staks even kijken of ik het ergens kan kopen!  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door