Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaia1
#964370
Sinds ik over ben gegaan op kvv is het stukken beter met Gaia. Niet iedere ander halve maand naar de DA voor een diarree spuit etc etc. Echter laatst had ze een virus (zeg vorige week). Dus Desirée naar de Da en die zat me met grote ogen te bekijken dat ik het aandurfde om d'r iedere donderdag een hele kip in te duwen.

De argumenten van het is zacht bot en ze knipt de botten eerst heel goed voor ze slikt werden volledig in de wind geslagen. Toen ik nog als argument gaf dat ze een keer niet goed geknipt had en toen de hele kip voor de reclycling er nog even uit kwam al volledig als een grote brij zat ze me aan te kijken alsof ik van'de pot af gerukt was. Er moest meteen een foto gemaakt worden! Affijn, foto gemaakt zat alleen gas in d'r darmpjes.. Dat was ook aan de lucht te ruiken. Alleen Desirée viel bijna flauw van opluchting omdat ik met mijn alternatieve gedachtes hem al helemaal zag hangen.

Anyhows, daardoor ben ik als beginnend partime barfer wel gaan afvragen wat de gevaren nu precies zijn van Barf. Kan ieman mij daar inlichting over geven?
Door Laura2004
#964377
Mijn ervaring is dat er geen gevaren aan BARF zitten, niet meer dan aan het eten van brokken (ik denk zelfs dat er op de lange termijn meer 'gevaren' zitten aan het eten van brokken dan aan BARF, denk aan huid- en darmklachten, gebitsproblemen etc.).

Een hond kan stikken in een bot, maar dat kan ook in brokken (de hond van mijn vriend is gestikt in zijn brokkenmaaltijd) en de hond van een vriendin van mij is gestikt toen een balletje in zijn keel schoot  :-\

Als je te harde (en eigenlijk ongeschikte) botten geeft is er kans op obstructie, maar ja, dan ben je gewoon onverantwoord bezig.

Verder zie ik geen gevaren (mits je verantwoord bezig bent!). Het is in mijn ogen niet gevaarlijker dan een drukke straat oversteken en autorijden.

Als jouw hond gewend is aan het verteren van kippenbotten zie ik niet in waarom dat gevaarlijk zou moeten zijn, als je hond nog nooit botten heeft gegeten en je geeft je hond een hele kip dan kan het misgaan (denk aan obstructie etc.)....
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 09 mei 2008, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gaia1
#964382
Ja wel ik heb het bottendocument wel gelezen. Echter het kan toch niet zo zijn dat, dat wat in het botten document beschreven staat de enige gevaren zijn?
Door Laura2004
#964387
Gaia1 schreef: Ja wel ik heb het bottendocument wel gelezen. Echter het kan toch niet zo zijn dat, dat wat in het botten document beschreven staat de enige gevaren zijn?
Wat voor gevaren bedoel je dan? Ik snap het niet helemaal....
BARF is gewoon gezonde voeding voor de hond, als je verantwoord bezig bent zitten er net zoveel gevaren aan als alle ander normale dingen uit het leven van je hond. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar dan kan ook als je brokken geeft en die zijn ook nog eens slecht voor de gezondheid van je hond.
Door Gaia1
#964388
Laura2004 schreef: Mijn ervaring is dat er geen gevaren aan BARF zitten, niet meer dan aan het eten van brokken (ik denk zelfs dat er op de lange termijn meer 'gevaren' zitten aan het eten van brokken dan aan BARF, denk aan huid- en darmklachten, gebitsproblemen etc.).

Een hond kan stikken in een bot, maar dat kan ook in brokken (de hond van mijn vriend is gestikt in zijn brokkenmaaltijd) en de hond van een vriendin van mij is gestikt toen een balletje in zijn keel schoot  :-\

Als je te harde (en eigenlijk ongeschikte) botten geeft is er kans op obstructie, maar ja, dan ben je gewoon onverantwoord bezig.

Verder zie ik geen gevaren (mits je verantwoord bezig bent!). Het is in mijn ogen niet gevaarlijker dan een drukke straat oversteken en autorijden.

Als jouw hond gewend is aan het verteren van kippenbotten zie ik niet in waarom dat gevaarlijk zou moeten zijn, als je hond nog nooit botten heeft gegeten en je geeft je hond een hele kip dan kan het misgaan (denk aan obstructie etc.)....
Ja kijk dat zijn wel vervelende dingen. Ik ben begonnen met kvv en toen eens in de zoveel tijd een kippen nekje. Die hield ik dan vast en keek ik de volgende dag goed naar de ontlasting. De hele kip doe ik in vier grote stukken en verdeel ik die over 2 maaltijd tijden per dag. Waarop ze dus ook de ingewanden krijgt (hart en lever). Volgens mij ben ik daar in dus wel verantwoord bezig. Nagaan om te kijken of ze wel goed knipt etc etc. Omdat ik anders genadeloos wordt afgemaakt door haar darmen! Het is een teer hondje en 7 maanden geen da is top.
Door Gaia1
#964391
Laura2004 schreef: Wat voor gevaren bedoel je dan? Ik snap het niet helemaal....
BARF is gewoon gezonde voeding voor de hond, als je verantwoord bezig bent zitten er net zoveel gevaren aan als alle ander normale dingen uit het leven van je hond. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar dan kan ook als je brokken geeft en die zijn ook nog eens slecht voor de gezondheid van je hond.
Tuurlijk, maar ik wil me graag goed informeren. Zou het kunnen zijn dat een stuk bot onverteerd de maag verlaat? Dat soort gevaren. Kijk mijn lieftallige vriendinnetje wil nu dus geen bot meer voeren vanwege de uitspraken van die Da.
Door tiny
#964415
Veel dierenartsen (gelukkig niet allemaal) weten veel van de hond maar weinig over de voeding. Bovendien zijn die dure brokken omzetverhogend.
Mijn DA wist niet eens wat smuldier was, dacht dat ik in de war was met Smulke. >:(
Door Laura2004
#964437
Gaia1 schreef: Tuurlijk, maar ik wil me graag goed informeren. Zou het kunnen zijn dat een stuk bot onverteerd de maag verlaat? Dat soort gevaren. Kijk mijn lieftallige vriendinnetje wil nu dus geen bot meer voeren vanwege de uitspraken van die Da.
Dat zou kunnen ja, bij mijn hond (die chronische darmklachten had, dus altijd diarree) heeft het ongeveer 2 jaar geduurd voor ze botten goed kon verteren en zij poepte regelmatig onverteerde stukjes bot uit.
Door Borke
#964438
In alle gezonde dingen van het leven zitten gevaren, zelfs in het wandelen.
Als je je houd aan wat beschreven staat in het bottendocument en een goed uitgebalanceerd menu voert dan zitten er alleen maar voordelen aan Barfen. Zeker voor een hond met problemen met de ingewanden, omdat jij als je zelf samenstelt precies bepaalt en weet wat je je hond voert.

ik snap dat je vriendin van slag is door wat de dierenarts zegt, dat zou ik vroeger ook zijn geweest.
Weet echter dat de fabrikanten an brokken (slimme marketing!) opleidingen van dierenartsen sponseren. Met brokken wordt veel geld verdiend (niks mis mee) en dat betekent dat ze een groot budget hebben voor marketing.

Laat ik je een voorbeeld geven over onze Sofi (nierproblemen) en onze dierenarts, die ik verder zeer waardeer.
Er was bloedonderzoek gedaan en de dierenarts zei: jij wilt het natuurlijk niet, maar ze moet nierdieet.
Ik: ik maak zelf wel een barf-nierdieet.
Hij: OK, maar als dat niet werkt...?
Ik: dan pas ik het aan, je weet dat ik gen brokken meer wil voeren.

2 weken later weer bloedonderzoek en de nieren waren enorm verbeterd  8)
Zo zijn hier talloze voorbeelden te vinden van mensen met honden met problemen die oplosten met vers vlees.
Onze Sofi had ook gevoelige darmen, Barft nu 1 jaar en problemen volledig opgelost!

Ik denk dat het voornaamste gevaar van Barf dus is, dat de brokkenfabrikanten minder omzet gaan maken.
Dat de dierenartsen, die verdienen op de verkoop van brokken, minder verdienen aan brokken.
Nou dat zijn nadelen waar ik niet wakker van zal liggen.

Denk echter nooit dat Barfen zonder risico is, bij alles wat je doet in dit leven moet je opletten wat je doet. Zelf kan je je ook hopeloos verslikken in je eigen voedsel, autorijden is ook gevaarlijk, trappenlopen enz...
Door lightning
#964457
barf heeft mijn hond ook enorm geholpen ze had slechte darmen is zelf op een gegeven moment opgegeven sinds ze barf krijgt heeft ze nooit meer diarree gekregen (ze krijgt nu kvv).. een andere hond van mij is weer overleden aan barf obstructie van de darmen. harde les geweest. ondanks dat vind ik barf/kvv het beste voer wat er bestaat
Gebruikersavatar
Door Angelique
#964470
Gaia1 schreef: Ja wel ik heb het bottendocument wel gelezen. Echter het kan toch niet zo zijn dat, dat wat in het botten document beschreven staat de enige gevaren zijn?
Toch wel, als er al iets fout gaat dan is het altijd met een bot.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#964471
Gaia1 schreef: Tuurlijk, maar ik wil me graag goed informeren. Zou het kunnen zijn dat een stuk bot onverteerd de maag verlaat? Dat soort gevaren. Kijk mijn lieftallige vriendinnetje wil nu dus geen bot meer voeren vanwege de uitspraken van die Da.
Ja dat kan, maar dat gebeurd hoofdzakelijk als men te harde (dus ongeschikte) botten voert en als de hond (tijdelijk) een spijsverteringsprobleem heft vertrouw ik ook niet op het goed verteren van botten.
Door Huskymeisje
#976334
Gaia1 schreef: Sinds ik over ben gegaan op kvv is het stukken beter met Gaia. Niet iedere ander halve maand naar de DA voor een diarree spuit etc etc. Echter laatst had ze een virus (zeg vorige week). Dus Desirée naar de Da en die zat me met grote ogen te bekijken dat ik het aandurfde om d'r iedere donderdag een hele kip in te duwen.

De argumenten van het is zacht bot en ze knipt de botten eerst heel goed voor ze slikt werden volledig in de wind geslagen. Toen ik nog als argument gaf dat ze een keer niet goed geknipt had en toen de hele kip voor de reclycling er nog even uit kwam al volledig als een grote brij zat ze me aan te kijken alsof ik van'de pot af gerukt was. Er moest meteen een foto gemaakt worden! Affijn, foto gemaakt zat alleen gas in d'r darmpjes.. Dat was ook aan de lucht te ruiken. Alleen Desirée viel bijna flauw van opluchting omdat ik met mijn alternatieve gedachtes hem al helemaal zag hangen.

Anyhows, daardoor ben ik als beginnend partime barfer wel gaan afvragen wat de gevaren nu precies zijn van Barf. Kan ieman mij daar inlichting over geven?
nou daar heb je toch al het allerbeste argument? Gewoon lekker doorgaan hoor.
#976342
lightning schreef: barf heeft mijn hond ook enorm geholpen ze had slechte darmen is zelf op een gegeven moment opgegeven sinds ze barf krijgt heeft ze nooit meer diarree gekregen (ze krijgt nu kvv).. een andere hond van mij is weer overleden aan barf obstructie van de darmen. harde les geweest. ondanks dat vind ik barf/kvv het beste voer wat er bestaat
Hoe is je hondje precies overleden aan een barf obstructie, wat is er precies gebeurt. Wat waren de symptomen etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door