Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#963993
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een vriend met 2 Chow Chows. Whoopie (teef) heeft al vanaf haar 6e maand last van haar huid wat tot nu toe onder controle is gehouden met elk jaar 1 spuit prednison zodra het weer begon. Dit jaar heeft het niet geholpen en de DA weet niet meer wat te doen en heeft geadviseerd naar een dermatoloog te gaan. Daarvoor moet Whoopie eerst 1 maand prednison vrij zijn omdat de dermatoloog de situatie dan beter in zou kunnen schatten.
De Chows staan beide op Canex visbrokken maar inmiddels staat m'n vriend na mijn verhalen ook open voor BARF. Hij is alleen erg huiverig om nu van voer te veranderen omdat het op deze brokken al een tijdje redelijk onder controle is, en omdat Whoopie bij wisseling van voer meestal verergering van de klachten krijgt. Ook denkt hij dat het erg veel moeite kost om een menu te maken etc, maar daar help ik hem natuurlijk mee (de vriezercapaciteit is er ook al).
Whoopie wil het liefste nu al barfen, wanneer Gollum (mijn hondje) haar maaltje krijgt staat Whoopie de geluidjes te maken die ze normaal maakt als ze op konijnenjacht is en kijkt naar mijn idee erg beteutert naar haar brokken ;D
Ook hebben beide Chows behoorlijk last van tandsteen, en ik vind het zo zonde, vooral als ik zie hoe goed mijn hond eruit ziet. Maar ja, ik durf geen actie te ondernemen zolang nog niet bekend is waar Whoopie allergisch voor is.
Wat zouden jullie doen? Wachten totdat Whoopie naar de dermatoloog is gegaan en dan pas een menu maken? Kennen jullie een pro-vers dermatoloog? Hoe gaat het allemaal in z'n werk?
Ik heb verder geen verstand en ervaring met barfen i.c.m. allergie..
Door Mevroi Kruim
#964001
Ik zou gelijk gaan barfen, maarja, dat ben ik  :D
En als hij dat te eng vindt beginnen met een graanvrije kvv. Kwaad kan het sowieso niet, integendeel, en dikke kans dat het helpt. Wees alleen voorbereid op ontgiften in het begin, daar schrikken mensen soms behoorlijk van. Een hond die al een tijd op de medicijnen staat moet eea kwijt. Dus een kuur chlorella zou ook niet verkeerd zijn.
Door Femke
#964019
ik geloof dat ik ook zou gaan barfen, maar start dan rustig met 1 diersoort. Mocht het de eerste weken op bijv. alleen eend goed gaan, en je introduceert rund en het gaat mis dan weet je dat je hond niet tegen rund kan. Soort van eliminatie-op-voorhand, waardoor je zeker weet dat eventuele verergering van klachten niet of juist wel van de voeding komt.

Sterkte!!
Door Golum
#964026
Kruimel schreef: Ik zou gelijk gaan barfen, maarja, dat ben ik  :D
En als hij dat te eng vindt beginnen met een graanvrije kvv. Kwaad kan het sowieso niet, integendeel, en dikke kans dat het helpt. Wees alleen voorbereid op ontgiften in het begin, daar schrikken mensen soms behoorlijk van. Een hond die al een tijd op de medicijnen staat moet eea kwijt. Dus een kuur chlorella zou ook niet verkeerd zijn.
Hahahaha ja zo dacht ik er eigenlijk ook over  :D Alleen m'n vriend is erg huiverig dat de allergie erger word, de DA heeft een aantal vermoedens over allergie uitgesproken, oa over rundvlees (vandaar dat Whoopie nu op de visbrokken zit). Mijn idee is dat het rundvlees (als je het al zo mag noemen) in brokken heel anders is dan b.v. mijn kopvlees wat ik Gollum geef. Het is namelijk bewerkt.
Kvv heb ik ook al genoemd, alleen zie ik persoonlijk het nut er niet zo van in. Ik ben met Gol begonnen met kvv omdat ik toen nog onzeker was over m'n menu, inmiddels eet ze alweer 1,5 jaar zelf samengesteld voedsel. Ik geef de honden eigenlijk altijd te eten omdat ik toch Gollum's portie aan het samenstellen ben, en dan geef ik de Chows ook eten in 1 moeite door. Als er 1 barft kunnen er ook 3 barfen nietwaar?
Het enige waar ik wat onzeker over ben is of ik Whoopie gelijk allemaal verschillende diersoorten kan gaan voeren of dat ik ze 1 voor 1 moet introduceren en kijken hoe het gaat. Al kan in het begin het beeld natuurlijk verergeren door ontgiften, met gollum heb ik daar eigenlijk nooit nauwelijks last van gehad. Maar ja, Gol was 3 maanden toen ze begon met kvv en al snel overging op barf. Ze heeft een paar dagen wat slappe ontlasting gehad en dat was het.

Ik hoop dat ik mijn vriend kan overtuigen, ik gun het Whoopie zo om jeukvrij en weer wat zekerder door het leven te gaan. Het is van nature een vrij dominante teef maar doordat ze behoorlijk is aangekomen van de prednison en altijd jeuk heeft is haar conditie en karakter stukken minder dan het zou moeten zijn. Het zou zo lekker zijn als ze weer mee kan komen met de andere honden buiten, en weer blijer is.
En die blik in dr oogjes als ik met een half karkas voor Gollum aan kom zetten, onbetaalbaar.. Ik ga m'n best doen dat ik haar dat ook mag gaan voeren!
Door Golum
#964028
Femke schreef: ik geloof dat ik ook zou gaan barfen, maar start dan rustig met 1 diersoort. Mocht het de eerste weken op bijv. alleen eend goed gaan, en je introduceert rund en het gaat mis dan weet je dat je hond niet tegen rund kan. Soort van eliminatie-op-voorhand, waardoor je zeker weet dat eventuele verergering van klachten niet of juist wel van de voeding komt.

Sterkte!!
Ik had al gepost voordat ik jouw berichtje las...
Ik denk dat diersoorten 1 voor 1 introduceren inderdaad verstandiger is dan een heleboel gelijk. Hoeveel weken moet je dan per diersoort aanhouden? Er stond me bij dat bij een eliminatiedieet ze 6 weken aanhouden. Krijgen ze dan geen tekorten?
En qua groentenmix? Kan ik dat ook gelijk introduceren? Ik maak voor Gol altijd een mix (+- 2 kilo) van ongeveer 5 a 6 soorten groenten, soms met wat fruit. Het is natuurlijk het handigste als alle 3 de honden dat mogen hebben.
Door Femke
#964046
Golum schreef: Ik had al gepost voordat ik jouw berichtje las...
Ik denk dat diersoorten 1 voor 1 introduceren inderdaad verstandiger is dan een heleboel gelijk. Hoeveel weken moet je dan per diersoort aanhouden? Er stond me bij dat bij een eliminatiedieet ze 6 weken aanhouden. Krijgen ze dan geen tekorten?
En qua groentenmix? Kan ik dat ook gelijk introduceren? Ik maak voor Gol altijd een mix (+- 2 kilo) van ongeveer 5 a 6 soorten groenten, soms met wat fruit. Het is natuurlijk het handigste als alle 3 de honden dat mogen hebben.
als je in de eerste 6 weken zoveel mogelijk de percentages probeert aan te houden die gelden voor BARF dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Kun je aan hele eend komen (met de orgaantjes erbij?). Dat zou perfect zijn om te beginnen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#964344
Waarschijnlijk gaat de dermatoloog toch ook eerst een eliminatiedieet instellen. Dus je zou dat ook best al zelf kunnen doen. Dus: een diersoort kiezen die hij nog nooit eerder gehad heeft en alleen die geven met groenten. Geen rijst of granen.
Kun je nog even wachten met naar de dermatoloog gaan. Scheelt je een consult.
Als het niet werkt heb je die stap al gehad en kan de dermatoloog verder zoeken.
Door Golum
#965742
Hitam schreef: Waarschijnlijk gaat de dermatoloog toch ook eerst een eliminatiedieet instellen. Dus je zou dat ook best al zelf kunnen doen. Dus: een diersoort kiezen die hij nog nooit eerder gehad heeft en alleen die geven met groenten. Geen rijst of granen.
Kun je nog even wachten met naar de dermatoloog gaan. Scheelt je een consult.
Als het niet werkt heb je die stap al gehad en kan de dermatoloog verder zoeken.
Dankjewel voor je antwoord!
De komende tijd zal ik me dus gaan verdiepen in 3 menu's voor 3 honden  :D
Eigenlijk 2, ik denk dat Gollum en Bono wel hetzelfde menu kunnen krijgen, die hebben nergens last van.

Is eend niet wat te hard voor een beginnende barf-hond?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door