Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door audier
#963397
Gisterenmiddag na het uitlaten kijk ik Pardoes aan en zie ik dat ze een heel raar oog heeft. Haar rechter ooglid hangt en is net of ze uit een narcose is gekomen...dan kijken die ogen ook zo lodderig. Het lijkt of haar oog helemaal wegdraaid naar boven maar haar derde ooglid draait over haar oog....een heel erg eng/vreemd gezicht.

Ik denk nog dat ze ergens allergisch voor is ofzo maar wel vreemd dat het dan maar 1 oog is. We besluiten een nachtje af te wachten....vanmorgen nog hetzelfde...toch de DA even gebeld en die leek het verstandig even langs te komen....blijkt dat ze het horner syndroom heeft....er kon via druppeltjes gekeken worden of het dat was....als het weg zou zijn na een half uur nadat er gedruppelt was dan was het horner syndroom en inderdaad...na een half uur was alles weer normaal...nu is het helaas zo dat die druppels na een uur uitgewerkt zijn en dat het dus nu weer terug is. :-\

Het wordt veroorzaakt door beschadingen in de zenuwbanen....hij vroeg of de hond erg trok aan de riem maar dat doet ze dus niet en ook komt het voor dat ze een middenoorontsteking of ontstekingen in de oogkas hebben waardoor dit komt.....ook door trauma zou het kunnen gebeuren....er is ook niets van dat alles gebeurt behalve dat ze natuurlijk wel regelmatig met de anderen speelt....misschien dat ze hard is terecht gekomen of zich gestoten heeft of zoiets...het gaat er wel eens hard aan toe met 2 pups....een middenoorontsteking heeft ze niet.....dan zou er volgens het internet ook nog tumoren in de oogkas kunnen zitten wat dit veroorzaakt maar daar heb ik de DA niet over gehoord.....nu wachten we dus 5-6 weken af totdat het vanzelf weggaat en anders moeten we natuurlijk terug....ze schijnt er geen last van te hebben maar het ziet er zo zielig uit zo'n hang-oog....
Laatst gewijzigd door audier op vr 09 mei 2008, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door audier
#963407
202spots schreef: Ach gossie...wel zielig gezicht he?
Maar ben je nu ook zelf aan het druppelen?
Hier staat o.a dat het met voor 4-6 weken, 3 x per dag druppelen ,de symptomen vanzelf verdwijnen.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=129
Hoop dat 't goed zal aflopen!!
Nee ik heb niks mee om te druppelen...het zou na 5-6 weken vanzelf over moeten zijn...zo niet moet ik natuurlijk terug
Door Do
#963569
ehm ik heb er mijn twijfels over horner syndroom

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=129
ze hebben het over verkleine van de pupil is dat bij jou hond het geval?

kijk ook eventjes hier
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 154.0.html

dit is zelda een paar maanden geleden
ze had dat wat vaak omdat ze nog van die "open"oog leden had en dus om de seconde de ogen beschadigd waren

heeft jou DA een greoen spul ingedaan en gekeken of er beschadiging is was?

dit is zelda
Afbeelding
Door Do
#963570
en ze hebben het overal over het boveste ooglid
http://www.yahwoof.com/horner.html

ik denk dat jou hond gewoon een beschadiging heeft(net zoals zelda)

vooral omdat je zegt dat je het zag toen je terug kwam van het bos
dat was altijd zo ook met zelda

als het een beschadiging is zou je toch moeten gaan zalven(cavasam)
Door Eef+Stippels
#963571
He jakkes wat naar. Heel veel beterschap  :-*

En toen ik de foto zag dacht ik ook meteen aan een beschadiging, maar ik heb er verder geen ervaring mee....
Gebruikersavatar
Door Nitus
#963635
Kruimel schreef: Ach jee, wat akelig voor Pardoes!
Hoe oud is ze ook al weer? Misschien heeft ze een TIA gehad?
Ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht. :-\ Beterschap met de patiënt :-*.
Door audier
#963679
Nitus schreef: Ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht. :-\ Beterschap met de patiënt :-*.
Aan een tia dacht ikzelf ook eerst....ze is net 10 geworden.....dat was het dus volgens de DA niet....en echt alles wees op het horner syndroom....ze heeft een hangend bovenste ooglid en zelfs haar bovenlip hangt...ze hebben ook met een speciale soort pincet (nadat ze haar oog soort verdoofd hebben) waarmee ze dat derde ooglid beetpakken en er dan inkijken....daar was het ook bobbelig en dat zou allemaal op horner wijzen....2 DA's hebben er naar gekeken en toen ze de test deden met weer andere druppels trok het ook inderdaad weg...dat zou ook moeten gebeuren als het horner zou zijn....alleen is het nu dus weer terug en moet het vanzelf verder genezen...er was verder geen sprake van een beschadiging aan het oog zelf...
Door audier
#963694
Deesje schreef: in het stukje van whg dierenartsen hebben ze het over een hangend bovenooglid??
heeft ze ook....
Laatst gewijzigd door audier op wo 07 mei 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#963708
Shynta schreef: Aan een tia dacht ikzelf ook eerst....ze is net 10 geworden.....dat was het dus volgens de DA niet....en echt alles wees op het horner syndroom....ze heeft een hangend bovenste ooglid en zelfs haar bovenlip hangt...ze hebben ook met een speciale soort pincet (nadat ze haar oog soort verdoofd hebben) waarmee ze dat derde ooglid beetpakken en er dan inkijken....daar was het ook bobbelig en dat zou allemaal op horner wijzen....2 DA's hebben er naar gekeken en toen ze de test deden met weer andere druppels trok het ook inderdaad weg...dat zou ook moeten gebeuren als het horner zou zijn....alleen is het nu dus weer terug en moet het vanzelf verder genezen...er was verder geen sprake van een beschadiging aan het oog zelf...
Nou d'r is dus uitgebreid naar d'r gekeken en ik ben geen DA tenslotte ;). Hopelijk geneest het snel :-*. Merk je ook of ze er last van heeft?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door