Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoRo
#963375
Hier een lichtelijk gefrustreerde poezenmoeder... Mijn katten eten hun vers vlees niet meer! Norad is er sowieso niet dol op geweest (ik doe nu verspogingen sinds een maand ongeveer), maar Roosje wist er wel raad mee, lekker de tanden in een kippennek..! De Carnibest eten ze wel nog goed, daar zijn ze verzot op, ze hebben 's avonds ook wel echt honger. Maar van het rundergehakt gister werd maar een muizenhapje gegeten en het rundersoepvlees (van de AH nog wel, verwende poezenkinders!) laten ze al de hele dag links liggen. Ik heb ondertussen ook al bijna een hele zak soepvlees van de poelier weg kunnen gooien omdat ze vertikken het op te eten, nou ja misschien een piepklein stukje dat ze dan nog wel aanstond. Ik heb een beetje de neiging geen moeite meer te doen voor het vlees, en het gewoon op brokken en kvv te houden. De voornaamste reden dat ze stukken kip (die ze trouwens ook niet meer eten) en rund krijgen is dat ze dan lekker kunnen tandenpoetsen en het me leuk voor ze leek.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ver jullie gaan met het doorzetten met het vlees? Eigenlijk krijgen ze nu al een tijdje wat minder binnen dan ze eigenlijk nodig hebben omdat ze dus hun vleesportie niet opeten en ik dan mijn poot blijf stijf houden, maar dit lijkt me ook niet goed voor lange tijd?
Door Mevroi Kruim
#963389
Mijn poot is zeer stijf. Er komt hier gegarandeerd geen brok meer binnen. Mijn katten zijn goed ziek geweest van die "superbrokken", aanbevolen door de da, dus ze kunnen het schudden, lekker of niet. Mijn ervaring is dat hoe minder aandacht ik aan gemiep besteed hoe minder er gemiept wordt. En ik ben ook aanzienlijk minder panisch over een tijdje minder eten of zelfs een dag of wat niks dan over de geolgen van het brokken eten. Dat scheelt dus wel.

Ik voer geen vers omdat ik het zo leuk vindt of vanwege het tandenpoetsen, hoewel dat allemaal mooi meegenomen is. Ik voer vers omdat ik brokken rotzooi vind, uit bitere ervaring, en ik mijn katten alleen gezonde voeding voor wil zetten. Net zoals ik mijn kinderen ondanks gezeur, gedram en wat dies meer zij niet heb grootgebracht op MacDoof of kant en klaar troep maar op verse zelfbereide maaltijden van biologische spullen.
Door flin
#963399
NoRo schreef: Mijn vraag is eigenlijk hoe ver jullie gaan met het doorzetten met het vlees?
Eigenlijk krijgen ze nu al een tijdje wat minder binnen dan ze eigenlijk nodig hebben omdat ze dus hun vleesportie niet opeten en ik dan mijn poot blijf stijf houden, maar dit lijkt me ook niet goed voor lange tijd?
hier ook een hele stijve poot hoor!

mijn reden om voet bij stuk te houden is dat er hier 3 gesneden katers lopen, waarvan er 1 al 'ns struviet problemen heeft gehad, (in de brok-periode) en 'k denk dat dit (in ons geval BARF) de meest natuurlijke en gezonde manier van voeren/eten voor 'n kat is...

maar, miss kun je aangeven wat je nu precies op 'n dag voert, en hoeveel? en ze zijn 1 jaar , toch?
Gebruikersavatar
Door koekje
#963411
in brokken zitten geur- en smaakstoffen. en net als bij voer van de mac, zijn die dingen verslavend. als je toegeeft aan de brokken, loop je het risico dat ze straks ook geen kvv meer willen eten.

hier is het ook niet zeuren en opeten, en anders is er morgen weer een dag, maar zeuren in de tussentijd om eten wordt genadeloos genegeerd (meestal dan :-[ )

dat ze het ene lekkerder vinden dan het ander, en sommige specifieke dingen niet lusten, kan ik best mee leven. ze eten genoeg andere dingen.
zo zal ik sien niet verplichten muis of gerbil te eten, en ot geen eendenrug voorzetten.
verder is het gewoon eten wat de pot schaft. doe ik met visite eigenlijk ook :P
Door NoRo
#963466
Eigenlijk schenk ik ook geen aandacht aan gemiep, maar eten doen ze er niet van... Met het tandenpoetsen en 'leuk voor ze' bedoelde ik vooral mijn motivatie om het naast kvv te voeren. Dat is al zo mooi gemalen dat er niet veel werk meer aan is voor ze.

De katten zijn inderdaad 1 jaar. Ze krijgen met zijn tweetjes 30 gram brokken 's ochtends (schiet me niet af, ik leg het zo uit), minstens 8 uur later (zo ver ben ik al...) 40 à 50 gram vlees in de vorm van kip, rund of vis en voor het slapen gaan 100 gram Carnibest.

De reden voor het beetje brok: Het komt nog weleens voor (zo'n 2 keer per maand) dat we een weekendje weg zijn. Om dat op te vangen krijgen ze dan voor de 1,5 dag dat we weg zijn brokjes. Om ze nu niet 'ontwent' te laten raken aan dit eten krijgen ze daar dagelijks een beetje van. Ik weet niet zo goed hoe ik dit anders moet opvangen. Ook zie ik de buurvrouw die ze eten geeft als wij langer weg zijn niet zo snel in de weer met het vlees. Als iemand een ander idee heeft om dit op te vangen hoor ik het graag (dat vermoeden heb ik wel op dit forum  ;)). Dan worden de brokken hier ook uitgebannen.
In elk geval is het dus niet dat ik toegeef van 'ocherme zo'n honger, kom dan krijgen jullie brokjes'. Mijn vriend lacht er een beetje mee dat ik een 'strak schema' heb (in zijn ogen) waar ik niet van afwijk.
Door mirdj
#963486
Als je een weekendje weg bent kan je toch voor de weekend volledig CB geven? Als het voor 2 dagen is zet je gewoon de porties in de koelkast en je legt aan je buurvrouw uit hoeveel ze moeten hebben. Of ze nou brokken of CB aan ze geeft dat maakt dan ook niet uit. Let wel op dat je CB maar 2 dagen in de koelkast kan bewaren dus als het voor een langere periode is zal ze wat uit de vriezer moeten halen, maar ook daar kan je alvast porties klaarzetten.

Bij mij krijgen ze zo'n 125 gr CB per dag, mijn porties bestaan dus ook uit 125 gr. 's Ochtends het ene portie in 2-en en aan de heren geven, 's avonds het andere portie in 2-en en klaar. Het enige waar je buurvrouw rekening mee moet houden is dat ze het niet koud aan ze geeft dus het moet minimaal een half uur van te voren uit de koelkast gehaald worden. Heeft ze daar geen zin/tijd voor zou ze het op kunnen vangen door er een beetje warm water doorheen te doen, dan warmt het vlees een beetje op en kan ze het bijna gelijk geven (dit doe ik 's ochtends altijd).
Door Mevroi Kruim
#963507
Tja, zolang je brokjes blijft aanbieden loop je gerede kans dat ze het vers niet blieven, vanwege de geur- en smaakstoffen. Niet alle katten zijn zo, maar veel wel.
Als ik weg ga zorg ik dat er afgepaste maaltijden in de vriezer klaar staan. De verzorger hoeft alleen maar de bakjes uit de vriezer te halen en over 5 etensbakjes te verdelen. Dan de planten watergeven en als ze daarmee klaar is is het op, en wat niet op is kan terug in de koelkast.
Gebruikersavatar
Door koekje
#963518
ik denk dat de poezies brokverslaafd zijn (en zolang je die blijft geven, zullen ze dat ook blijven) en dat ze redelijk voldaan zijn.
als ik ot dat op 1 dag zou voeren, zou ze ook halverwege stoppen met eten.

zowel barf als kvv zijn zeer makkelijk te voeren als jullie eens weg zijn.
porties maken, en deze in de koelkast zetten alvast, of per portie in de vriezer. dan hoeven alleen nog de bakjes uit de koelkast, en de bakjes uit de vriezer savonds in de koelkast om ze de volgende dag ontdooid te laten zijn. ik geef kvv wel gewoon koud zo uit de koelkast (barf trouwens ook), doen ze niet moeilijk over. ot eet zelfs haar cb liever met nog wat ijskristalletjes erin  :D
wat je ook kunt doen is een of meerdere grote prooien geven, een grote postduif, eventueel aangevuld met wat kleinere dingetjes als een kwartel of muis of gerbil. als ze hier iets groots als een duif krijgen, leg ik deze ook gewoon weg, en dan is het eten wanneer ze zin hebben. soms krijgt ieder dan wel zn eigen dingetjes, zodat ik zeker weet dat niet de ene met de duif onder het bed gaat zitten, en deze snel opknaagt. ot krijgt dan muisjes oid erbij, en sien vleesbotjes met veel vlees eraan.


dus mijn advies is ook weg met de brokjes.
Door YaYa
#963544
Inderdaad, weg met de brokjes. Zolang je ze blijft geven, blijven ze eraan verslaafd. Wij geven zelf carnibest en maken keurige porties zodat onze oppas alleen maar een bakje uit de diepvries in de koelkast hoeft te zetten en dan kan ze dit de volgende dag geven. Gewoon zo uit de koelkast. Gaat prima.
Door mirdj
#963568
Zo uit de koelkast geven gaat hier dus niet want dan kan ik net zo goed met een bakje achter Snoepie aanlopen om het kotsen op te vangen.
Door YaYa
#963603
Lijkt me niet zo'n goed plan om met een bakkie erachteraan te lopen ;)
Bij die van mij gaat zo uit de koelkast gelukkig prima maar voor de wat gevoeligere magen moet het eerst even op temperatuur komen.
Door verwonderd
#963607
Tja, ook mijn advies: brokken weg. Nu is het wel zo dat hier thuis de laatste dagen minder en slechter gegeten wordt en dat ligt niet aan het aanbieden van brokken  ;)
Het is nl warm...en ik heb voordat ik in paniek schoot (ja ik kan er wat van) bedacht: mwah, zelf ben ik ook niet zo hongerig in deze warmte...
Succes!
Door NoRo
#963809
Mijn grootste ding is dat als we eens een nachtje ergens anders zijn ik niet meteen een verzorger hoef te regelen. Maar misschien moet ik toch eens met de buurvrouw overleggen of ze er bezwaar tegen heeft om vaker voor de poezen te zorgen en dan 2 keer per dag cb wil geven. Of anders is het idee van koekje ook wel een goeie, gewoon een grotere prooi. Mijn vraag daarbij is alleen wel of het vlees niet slecht wordt als het langer uit de koelkast ligt, zeker als het wat warmer is.
Mijn poezen hebben trouwens geen probleem met de CB rechtstreeks uit de koelkast. Meestal laat ik het wel even buiten de koelkast liggen voordat ik het voer maar soms geef ik het ook gewoon zo. En ze lusten het maar al te graag. Dat is dan wel een meevaller  :)
Ik ga er eens verder over denken...
Door flin
#963931
NoRo schreef: Mijn vraag daarbij is alleen wel of het vlees niet slecht wordt als het langer uit de koelkast ligt, zeker als het wat warmer is.
bederfelijkheid van vlees, wil zoveel zeggen als dat bacterieën op en in 't vlees kunnen groeien; begin je al met 'n -op-'t-randje vlees, is dit eerder bedorven natuurlijk, hieronder een overzicht, en met 'gevaarlijk' wordt hier vlees voor mensenconsumptie bedoelt natuurlijk, een kat zal geen bedorven vlees willen eten, en zijn 'neus' is een stuk kieskeuriger dan de onze, maar stel dattie zich wel als aaseter zou opwerpen, zallie er niet ziek van worden...

Om zich te vermenigvuldigen hebben bacteriën:
- voedsel (eiwitten)
- water of vocht,
- warmte,
- zuurtegraad,
- zuurstof en tijd nodig

In gunstige omstandigheden vermenigvuldigen bacteriën zich elke 20 minuten, d.w.z. één bacterie kan in 8 uren toegenomen zijn tot 16 miljoen bacteriën.

Bij gekoelde producten vermenigvuldigen de bacteriën zich elke 60 minuten, d.w.z. een bacterie kan in 8 uren toenemen tot 256 bacteriën.

Ongekoeld bewaren Tijd Gekoeld bewaren

------------------ ----- ----------------

1 10.00 I
2 10.20
4 10.40
8 11.00 2
64 12.00 4
512 13.00 8
4.096 14.00 16
32.768 15.00 32
262.144 16.00 64
2.097.152 17.00 128
16.000.000 18.00 256
ZIEK GEZOND

Temperatuur-----------
100°C
65°C Bacteriën sterven bij verhitten
50°C Bacteriën vermeerderen zich langzaam
40°C Bacteriën vermeerderen zich
15°C Bacteriën vermeerderen zich snel
7°C Bacteriën vermeerderen zich
0°C Bacteriën vermeerderen zich langzaam

Bacteriën vermeerderen zich niet bij diepvriezen maar sterven ook niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#964079
als het te warm weer is om grote prooien te geven (zeg 30 graden buiten), dan eten ze zowiezo minder, en zouden ze ook met 1x per dag cb toekunnen misschien. ik ga ervan uit dat als jullie er niet zijn, ze dan niet buiten komen, en alles dichtzit (tegen de zon enzo). dan hebben ze minder lichaamsbeweging, en verbruiken ze ook nog eens minder energie.
vergeet niet dat na een dag warm weer, er ook vliegen op brokken afkomen. en brokken stinken, vers alleen als het niet meer goed is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door