Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#959384
Nooit gedacht dat we een hert zouden doodrijden en deze meteen in onze kofferbak zouden leggen  ::) en deze dezelfde avond vakkundig door onze buurman werd gevild.De Nollebakkers vonden de ribben gelukkig helemaal geweldig.....is hij toch niet voor niets gestorven  :-\
Door Edelgrijsje
#959538
nee, maar je hebt wel gelijk hoor ;D. Het eten ligt werkelijk op straat. Ik had eergisteren een fazant op het station gevonden, was tegen een ruit gevlogen, helaas kon ik haar niet in m`n auto leggen tot zo`n 9 uur later ( ik moest naar m`n werk ) anders had ik haar ook meegenomen. Het was te warm buiten en de zon scheen, vandaar. maar ik denk dat ik de hazen op de binnenweg, die aangereden zijn, voortaan ook meeneem al;s het ff kan ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#963446
tieneke schreef: Nooit gedacht dat we een hert zouden doodrijden en deze meteen in onze kofferbak zouden leggen  ::) en deze dezelfde avond vakkundig door onze buurman werd gevild.De Nollebakkers vonden de ribben gelukkig helemaal geweldig.....is hij toch niet voor niets gestorven  :-\
maar je hebt bambi niet expres aangereden. niet dat je in de auto zat en het hert zag, en dacht: "ah lekker, hert voor de hondjes. even bijgassen".

als de slingerapen het eens voor elkaar krijgen vogeltjes en muizen te vangen, mogen ze die ook gewoon opeten.

ik heb laatst ook nijnenhoofden bij mn vleesbestelling gehad. voor de katten is dat te groot om zo op te eten, dus ik wacht nog even op mn vleesmolen. toen ik ze uitpakte, had ik wel het liedje van bright eyes in mn hoofd.
maar op het moment dat ik het aan de katten voorzet, is het gewoon kattenvoer, oogjes of niet.

het idee van zelf muizen fokken lijkt me op zich ook zo gek niet. een kilo muizen betaal je bijna 25 euro voor. en ot eet heel graag muis, en geen onherkenbare vleesbotjes.
ik heb vroeger muizen als huisdier gehad.
ik denk niet dat ik het aan zou kunnen om ze de nekjes om te draaien. en levend aan ot geven vind ik te muisonvriendelijk. of kan je muizen ook eenvoudig vergassen?
Door *Robin*
#965237
koekje schreef: maar je hebt bambi niet expres aangereden. niet dat je in de auto zat en het hert zag, en dacht: "ah lekker, hert voor de hondjes. even bijgassen".

als de slingerapen het eens voor elkaar krijgen vogeltjes en muizen te vangen, mogen ze die ook gewoon opeten.

ik heb laatst ook nijnenhoofden bij mn vleesbestelling gehad. voor de katten is dat te groot om zo op te eten, dus ik wacht nog even op mn vleesmolen. toen ik ze uitpakte, had ik wel het liedje van bright eyes in mn hoofd.
maar op het moment dat ik het aan de katten voorzet, is het gewoon kattenvoer, oogjes of niet.

het idee van zelf muizen fokken lijkt me op zich ook zo gek niet. een kilo muizen betaal je bijna 25 euro voor. en ot eet heel graag muis, en geen onherkenbare vleesbotjes.
ik heb vroeger muizen als huisdier gehad.
ik denk niet dat ik het aan zou kunnen om ze de nekjes om te draaien. en levend aan ot geven vind ik te muisonvriendelijk. of kan je muizen ook eenvoudig vergassen?
Ik ben van mening dat de beste methode om ze snel en pijnloos te doden is om hun kopje tegen het randje van een deurpost of muur aan te slaan. Het klinkt echt walgelijk en dieronvriendelijk maar bedenk hoe het zal gaan... je pakt hem bij het staartje en zwiept hem tegen het hoekje. het is direct einde verhaal en hij heeft geen pijn (als je het hard genoeg doet)
Voor de zekerheid kan je hem daarna ook nog strekken, dat doe je door een potloot of ander dun lang voorwerp achter het kopje te leggen en op tafel te drukken en dan met een snelle beweging aan de staartbasis trekken. Je breekt zo de nek en trekt ook de zenuwbaan kapot maar als je it zonder verdoven doet denk ik dat hij wel pijn heeft...
Door *Natasja*
#965239
*Robin* schreef: Ik ben van mening dat de beste methode om ze snel en pijnloos te doden is om hun kopje tegen het randje van een deurpost of muur aan te slaan. Het klinkt echt walgelijk en dieronvriendelijk maar bedenk hoe het zal gaan... je pakt hem bij het staartje en zwiept hem tegen het hoekje. het is direct einde verhaal en hij heeft geen pijn (als je het hard genoeg doet)
Voor de zekerheid kan je hem daarna ook nog strekken, dat doe je door een potloot of ander dun lang voorwerp achter het kopje te leggen en op tafel te drukken en dan met een snelle beweging aan de staartbasis trekken. Je breekt zo de nek en trekt ook de zenuwbaan kapot maar als je it zonder verdoven doet denk ik dat hij wel pijn heeft...
??? :-X
Door *Robin*
#965252
*Natasja* schreef: ??? :-X
Ja ik weet het... ik kijk er ook echt niet naar uit hoor... :-\
Echt leuk is het niet maar ze hebben het bij mij goed, ik houd het hok schoon, ze zitten niet met 30 op elkaar in een labbak van 16x30x15 en ze krijgen zo natuurlijk mogelijk te eten... volledig muizenvoer zonder bix, vogelzaad, papegaaienvoer, duivenvoer trosgierst enz. klein beetje groente en af en toe insecten of vlees.

als ik muizen koop van een groothandel zitten ze vaak wel met 30 op een klein klutje met labbrokken en er wordt nooit naar ze om gekeken.... :( net zoals dit ventje wat uit de reptielenwinkel komt... :'( De bak zat zo vol!!!

Afbeelding

Ik heb hem in een aquarium zitten... het is zo'n schatje!!! :-* heel nieuwsgierig, vingervlug en overdag een echte slaapkop ;D De dames komen er volgende week bij en dan gaan we op het eerste nestje wachten.... :D
Door flin
#965258
*Natasja* schreef: ??? :-X
je kan je ook afvragen hoe de-voor-mensenconsumptie-dieren  't hoekje omgaan; dat hoekje is nooit mooi, en natuurlijk aan strenge regels gebonden,
voor 't kleine gespuis denk  'k eigenlijk dat 't gros in de snelvriezer belandt, en daar 'n snelle dood  vriest...

miss wil Koekje de as vriezer wel snelvriezer maken...
Door *Natasja*
#965263
flin schreef: je kan je ook afvragen hoe de-voor-mensenconsumptie-dieren  't hoekje omgaan; dat hoekje is nooit mooi, en natuurlijk aan strenge regels gebonden,
voor 't kleine gespuis denk  'k eigenlijk dat 't gros in de snelvriezer belandt, en daar 'n snelle dood  vriest...
Nee, dat weet ik, en het is ook harstikke hypocriet van me. Maar ook van de-voor-mensenconsumptie-dieren hoef ik niet tot in detail te horen hoe ze aan hun eind komen. Ik kan daar gewoon niet zo goed tegen  :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#965475
ik denk niet dat ik muizen zou kunnen doodslaan, ondanks dat het een snelle dood betekent. ik heb zelf muisjes als huisdier gehad, en alles wat leeft, wordt niet snel hier uit zn leven gehaald. zelfs geen muggen en vliegen. hommels en andere prikbeesten alleen vanwege sien. voor de muggen heb ik zo'n blauwe lamp, dan doen ze het zelf. slakken in de keuken veeg ik gewoon weer naar buiten. slakken in de pot met de stokroos pluk ik er 1 voor 1 uit.

een muizengaskamertje leek me op zich een beter idee dan snelvriezen. in de vriezer is het donker, en ziet muis niets, wat tot paniek kan leiden. je hebt bij de dw van die kleine plastic bakjes. daar muis in, luchtdicht maken, en dan via een slang gas invoeren. muisje valt dan langzaam in slaap als het ware. tenzij muisje stikt door zuurstofgebrek, dan is dat ook niet echt fijn.

ik denk dat ik gewoon beter voorgedoodde muizen kan kopen.
Door *Robin*
#966319
flin schreef: je kan je ook afvragen hoe de-voor-mensenconsumptie-dieren  't hoekje omgaan; dat hoekje is nooit mooi, en natuurlijk aan strenge regels gebonden,
voor 't kleine gespuis denk  'k eigenlijk dat 't gros in de snelvriezer belandt, en daar 'n snelle dood  vriest...

miss wil Koekje de as vriezer wel snelvriezer maken...
Ik denk dat ze worden gedood met ether... dit omdat ze heel vaak een bloedneusje hebben wat kan betekenen dat de luchtwegen zijn beschadigd... Ether is ook echt geen prettige dood hoor, het schijnt heel erg in je keel te branden en uiteindelijk stik je. :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#966348
Ik moet zeggen dat ik beroepsmatig de laatste tijd heel wat verkeersslachtoffers in heb moeten laten slapen. En dan vond ik het toch wel zonde, zag er potentieel barfmateriaal in  :-[ . Maar ja, om nou in het bijzijn van de kindertjes die hem komen brengen een haas een kopje kleiner te maken?  :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#966369
*Dorothea* schreef: Ik moet zeggen dat ik beroepsmatig de laatste tijd heel wat verkeersslachtoffers in heb moeten laten slapen. En dan vond ik het toch wel zonde, zag er potentieel barfmateriaal in  :-[ . Maar ja, om nou in het bijzijn van de kindertjes die hem komen brengen een haas een kopje kleiner te maken?  :-\
Nee Dorothea, die stop je dan subtiel in een zakje en je beloofd netjes aan de kindertjes 'm later in het bos te begraven ;D ;D
Door roefus
#966446
*Dorothea* schreef: Ik moet zeggen dat ik beroepsmatig de laatste tijd heel wat verkeersslachtoffers in heb moeten laten slapen. En dan vond ik het toch wel zonde, zag er potentieel barfmateriaal in  :-[ . Maar ja, om nou in het bijzijn van de kindertjes die hem komen brengen een haas een kopje kleiner te maken?  :-\
Tja, ik vind eigenlijk dat dat niet kan.
Als ik met een dier naar 'n da ga...om hem in te laten slapen...dan ga ik er nu eenmaal niet vanuit dat 'n da dat als 'goedkoop barfmateriaal' ziet.
Zou ik erachter komen.... :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#966650
roefus schreef: Tja, ik vind eigenlijk dat dat niet kan.
Als ik met een dier naar 'n da ga...om hem in te laten slapen...dan ga ik er nu eenmaal niet vanuit dat 'n da dat als 'goedkoop barfmateriaal' ziet.
Zou ik erachter komen.... :-X
Ik denk dat je (tenminste, zo zag ik het) dat kunt vergelijken met roadkill waarvan ik ook wel eens denk, "Goh, zouden ze best kunnen eten" en het vervolgens nooit meenemen. Ik denk ook wel zeker te weten dat als zo'n dier bij de da geeuthaniseerd is dat deze vanwege de euthanasievloeistof categorie 1 materiaal wordt en derhalve niet meer eetbaar is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door