Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#961955
Kleine beerin barft zonder problemen, nu volledig, CB zal alleen nog gebruikt worden in geval van haast/gebrek voorraad.

Grote berin barft met moeite, ik moet de boutjes vasthouden, de eendenrug kleiner maken etc. Maar dit komt wellicht omdat ze ook schijndrachtig is, ik bemerkte dat ze gisteren op een zak krakelingen heeft gelegen, die waren geplet. Normaal zouden die ook geplet zijn, maar dan in haar maag, ik kan normaal geen koek laten liggen. Dus ik maak me bij haar geen zorgen en ga ervan uit dat ze als de schijndracht over is alles wel gewoon eet.

Maar die zorg is er wel over onze kleine zwarte newfy. Ze is een herplaatser en heeft altijd lange tanden bij het eten, wij zeggen altijd ze heeft anorexia. Haar vorige baas loste dit op door haar koekjes te geven (toen we haar haalde kregen we het nieuwe voer mee, 1 kilo onbekende brok en 5 kilo koekjes) At ze recentelijk de penscompleet van Smuldier, nu laat ze die ook staan. Ze had inmiddels al weer vier dagen niet gegeten, geen pens, geen smuldier, geen cb, geen konijn, geen eend. Daar ze eigenlijk 40 kilo zou moeten wegen en er nu nog maar 32 is (in goede tijden lukt het net haar rond de 38/39 te houden, 40 is echt heel sporadisch), vanochtend weer wat anders geprobeerd. Uiteindelijk zijn er vijf nekjes ingegaan van kip en 105 gram haasspiervlees. Dat laatste ging heel snel had de indruk dat ze dat lekker vindt. Zou ik haar, ze is bijna 7 jaar, dus uitgegroeid, en verder wel goed gezond, een menu kunnen geven van kippenek en haasspier en dan proberen er wat orgaan (gebakken? rauw eet ze het niet) kunnen geven om te starten? En hoe lang kan ik dat doen zonder dat er tekorten ontstaan? Ik kan dan steeds een stukje van de andere honden proberen voor nieuwe smaken. Ik heb de indruk dat ze wel mee wil eten (ze gaat bijvoorbeeld wel de bak van de pup nalikken en heeft ook een uurtje boven de bak van grote beer gestaan (die stond al klaar maar ik was nog effe bezig met andere zaken), maar dat ze eigenlijk niet weet wat ze er mee aan moet. Sardientjes uit blik eet ze wel, zou ik dat dan ook nog één dag in de week kunnen geven wellicht met een blikje zalm? Graag zo veel mogelijk lekkere recepten voor moeilijke honden. Oh groente is verspilde moeite, ze eet van tafelresten alleen aardappel, gebakken vlees en sorteert alle groente er keurig uit (of het nauw rauw is of gekookt). Rauw ei eet ze wel, maar ook dat likt ze zelfs nog van de stukjes smuldier af (hapje smuldier, zuigen en uitspugen).
Door sam123
#962452
hoi
ik ben ook nog steeds bezig met ziggy hoor?
verschillende soorten kvv dat eet hij een tijdje dan weer niet.
ook haal ik zijn bak weg na 5 min.
maar het blijft toch zoeken.
heb je de hond van een fokker dan lijkt het me toch makkelijker.
ik weet ook niet wat ziggy te eten kreeg bij zijn vorige bazin.
het blijft lastig
groetjes sylvia

Afbeelding
Door Minna
#962625
Lijkt mij dat zo'n menu alleen op basisi van wat de hond op dat moment lust niet een super gezonde optie is.
Ik denk dat dit bij de hond tussen de oren zit, bij de vorige baas heeft het niet eten altijd een beloning opgeleverd. Ik zou de hond even twee dagen niks aanbieden (dus ook geen kleinste koekje), dan een bak haasvlees die ongeveer helft van haar dagelijkse portie is, verder niet met de hond bemoeien. Eet ze het bakje leeg, braaf, en een nummer-een-beloning.
Twee dagen later herhalen met haas en kip, en met driekwart van haar dagportie. Twee dagen later pens en haas, door elkaar heen gehusselt en een hele portie.
Twee dagen later een halve portie kip met andere soort spiervlees, bvb hert of rund. Twee dagen later een hele portie eten, haas gemengd met orgaan.
De bedoeling is dat de hond eigenlijk een beetje trek blijft houden. Daarom geef je ook niet elke keer een volle portie. Om de dag kan weinig lijken maar ze vast nu 4 dagen vrijwillig, zo belangrijk is het niet eten geworden omdat het elke keer beloont is. Doe je heel bewust haar nu gewoon er aan wennen dat wel eten beloont wordt, heb je de rest van haar leven er geen omkijken meer naar. Okay, ze kan eerst afvallen, maar daarna heb je haar de rest van haar leven op prima gewicht.
Je kan dan gaan opbouwen bvb twee dagen achter elkaar een halve portie, dan twee dagen niks, dan weer twee dagen achter elkaar driekwart portie, dan een dag niks, dan een dag halve portie, dag niks, dan een hele portie.
Gebruikersavatar
Door kira
#962786
ik wou dat dat werkte, maar helaas, we werken hier standaard met het neerzetten van de bak en dan na 5 minuten weghalen. We zetten de bak neer, gaan weg en na vijf minuten kijken we. Het leuke is dat je schrijft is het leeg een lekkere beloning. Dat is wat lastig, want de bak leeg is al een hele zeldzaamheid, en als die echt leeg is hoef je echt niet met iets lekkers aan te komen, daar valt ze gewoon niet op. In de afgelopen drie jaar dat we haar hebben is haar gewicht nog nimmer daar geweest waar het zou moeten zijn en op het moment dat ze onder de 30 komt zit ze toch echt wel in de gevarenzone. Vandaag heeft ze in vijf minuten tijd een kippenekje opgegeten, niet echt veel voor een hond waar de ribben aan alle kanten inmiddels weer uitsteken. Maar we blijven moet houden, wie weet zijn het er morgen weer twee. Dat het tussen de oren zit, is voor mij wel duidelijk, zal wellicht ook te maken hebben met het feit dat ze altijd in een te klein kenneltje heeft gezeten.
Door Minna
#962867
Maar je geeft haar dus elke dag 5 minuten de kans om te eten? Gewoon een keer per dag? Weet dat er ook mensen zijn die drie keer per dag de bak 5 minuten neer zetten...daarom dat ik even vraag.
Ik bedoel ook niet dat je met iets lekkers aan hoef te komen, maar met haar nummer-een beloning, dat hoeft helemaal niks met eten te maken hebben. Kan een speeltje zijn, een wandeling, noem maar op.
Is de hond ook medisch helemaal goed? En qua gedrag? Geen stress/ depressie die dit gedrag naar voren brengt? Soms zie je het ook met honden die bench/ kennel gewend zijn, die hebben er moeite mee om in grotere ruimtes te komen zitten en weigeren dus ook eten. Als ze de kans krijgen proppen ze zich in een kleine hokje, want dat is vertrouwd en veilig.
Door Ellen44
#962920
Mijn hond is ook een moeilijke eter....
Kippenek..eet hij alleen als ik het platgeslagen heb...en dat voor een bordeaux dog.....
Het blijft moeilijk....maar eten vind hij gewoon niets aan.....Nu ben ik zover...eet je niet ..dan niet, maar je krijgt ook niets anders. Dit mannetje is nog een pup...af en toe zorgt hij voor kopzorgen!
Ik zit met hem op cursus...daar mag je de puppen belonen met wat lekkers...helaas geeft hij daar echt niet om!!
Het blijft moeilijk......ik begrijp wat je bedoelt!

groetjes Ellen :-[
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#963010
vinci is ook een wat 'moeilijke' eter, hij eet wanneer hij wil.
Iedere dag krijgt hij 1 x zijn bak eten voor zijn neus, eet hij niet haal ik het gelijk weg!
Soms eet ie dagen niet, maar hij springt,vliegt,rent en heeft zoveel plezier in zijn leven, dat ik me om dat niet eten totaal niet druk maak!
Hij glimt je tegemoet en blaakt van gezondheid!
ellen
Gebruikersavatar
Door kira
#963171
vandaag heeft ze goed gegeten, één nekje bleef liggen (vraag me niet waarom, die ging erin eruit erin eruit). Dus toch weer een zorg minder. Doet goed om te horen dat er meer van zulke slechte eters zijn, zeker als ik lees dat die blaken van de gezondheid, dat is toch het belangrijkst.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door