Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#963081
Voor de puppen die geen barf krijgen maar kvv.
Kunnen ze ook een mix maken met Herby botmixen ?
In botmix 2 zit nl. haas en konijkarkas en dat is wel een aanvulling.
Ze zouden dan bv,  2 kilo botmix 2 kunnen mengen met 1kilo haas/ hert/paard oid
en 500 gram orgaan (geen pens ! )

Dan in porties in de vriezer.
Het menu kan dan met een kleine inspanning toch wat gevarieerder worden.
Wat denken jullie kloppen de percentages ?

groetjes, Marijke
Laatst gewijzigd door marsieyenna op di 06 mei 2008, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#963138
Lizzy schreef: Ik ben echt helemaaaaal niet van de mixen... Want zo heb ik bijv. geen flets idee wat het percentage bot in de mixen is. Is dat 100%? Of zit er ook nog spiervlees aan?
Herby geeft aan dat er in de botmix 70 % bot zit , dus 70 % kaal bot neem ik aan.
Van daaruit reken ik dan verder,

groetjes, Marijke
#963149
OK. Ja, lastig rekenen... Volgens mij kun je beter 1 kilo botmix tegenover 1 kilo spiervlees en dan bijv. 400 gram orgaanvlees en 400 gram groentemix.

Dan zit je dus op 700 gram bot (kaal), 1300 gram vlees (die ene kilo spiervlees + die 300 gram die overblijft uit de botmix) en 400 gram orgaanvlees en 400 gram groente en dat maakt de volgende percentages: 25% kaal bot, 46% vlees, 14% orgaanvlees en 14% groente.
#963217
Lizzy schreef: OK. Ja, lastig rekenen... Volgens mij kun je beter 1 kilo botmix tegenover 1 kilo spiervlees en dan bijv. 400 gram orgaanvlees en 400 gram groentemix.

Dan zit je dus op 700 gram bot (kaal), 1300 gram vlees (die ene kilo spiervlees + die 300 gram die overblijft uit de botmix) en 400 gram orgaanvlees en 400 gram groente en dat maakt de volgende percentages: 25% kaal bot, 46% vlees, 14% orgaanvlees en 14% groente.
Als het zo te vaste ontlasting geeft dan kan het percentage bot toch gewoon omlaag.
Het werken met gewoon de echte vleesbotten rekent toch een stuk gemakkelijker
Bedankt voor het meerekenen Lizzy

groetjes, Marijke
#963222
marsieyenna schreef: Als het zo te vaste ontlasting geeft dan kan het percentage bot toch gewoon omlaag.
Het werken met gewoon de echte vleesbotten rekent toch een stuk gemakkelijker
Bedankt voor het meerekenen Lizzy

groetjes, Marijke
Ik heb het ook 'n keer zitten rekenen...voor iemand.
Ik kan me voorstellen dat die botmixen soms een uitkomst zijn...en ook nog variatie geven.
Tenslotte werkt 'gewone' kvv met kipbot...en als je genoodzaakt ben om van 'gemalen' uit te gaan...dan is het handig om van de variatie gebruik te maken, die de botmixen van Herby bieden.
Tenminste...dat denk ik dan....

Je moet het zien als vrij kaal bot.
70% kaal ten opzichte van 50% kaal...als je van de gemiddelde karkasjes en vleesbotten uitgaat.
Dus voeg je in een normale Barf-maaltijd een 50% vleesbot toe...naast spier/orgaanvlees en wat groete enzovoorts....dan zit je nu al vlug op een 30% aan botmix...en daar moet je  de andere dingen aan toevoegen.

Heel exact heb ik het nooit berekend..maar als je zelf samenstelt heb je ook geen exacte percentages...van hoe jouw vleesbotten bevleesd zijn.
#963242
roefus schreef: Ik heb het ook 'n keer zitten rekenen...voor iemand.
Ik kan me voorstellen dat die botmixen soms een uitkomst zijn...en ook nog variatie geven.
Tenslotte werkt 'gewone' kvv met kipbot...en als je genoodzaakt ben om van 'gemalen' uit te gaan...dan is het handig om van de variatie gebruik te maken, die de botmixen van Herby bieden.
Tenminste...dat denk ik dan....

Je moet het zien als vrij kaal bot.
70% kaal ten opzichte van 50% kaal...als je van de gemiddelde karkasjes en vleesbotten uitgaat.
Dus voeg je in een normale Barf-maaltijd een 50% vleesbot toe...naast spier/orgaanvlees en wat groete enzovoorts....dan zit je nu al vlug op een 30% aan botmix...en daar moet je  de andere dingen aan toevoegen.
Heel exact heb ik het nooit berekend..maar als je zelf samenstelt heb je ook geen exacte percentages...van hoe jouw vleesbotten bevleesd zijn.


Ik snap het niet helemaal, kun je een vorrbeeld geven ?
Het is ook alleen maar bedoeld als variatie van botten voor de beginnnende kvv er.

groetjes, Marijke
#963259
marsieyenna schreef:
Ik snap het niet helemaal, kun je een vorrbeeld geven ?
Het is ook alleen maar bedoeld als variatie van botten voor de beginnnende kvv er.

groetjes, Marijke
;) Ik ga het proberen...

Nou, als je zelf een BARF-maaltijd samenstelt...dan ga je bijvoorbeeld uit van 50% aan vleesbotten, 25% aan spiervlees en 15% aan orgaan...pakweg 10 % groente, eitje...enzovoorts.

Dat is allemaal discutabel....de één geeft meer groente, minder orgaan, minder spiervlees...in de loop van de rit krijg je zo je programma.
En kun je ook percentages bijstellen...wat meer vleesbot of wat minder.

Maar goed, in een 'gewone Barf-maaltijd' wordt uitgegaan van pakwek 50% bevleesde botten.
En dan ga je uit van bijvoorbeeld een leuk bevleesd kipkarkasje (ik noem maar iets)...dat bevat dan bijvoorbeeld 50% kaal bot en 50% vlees.
Dat weet je nooit zeker...hoe die verhoudingen zijn...maar men gaat ervan uit dat vleesbot fifty-fifty is.
En om me maar bij kip te houden...dan zal de ene keer de verhouding wat anders liggen (een poot heeft wel 70% vlees) en een vleugeltje misschien maar 40%.
Het zijn GEMIDDELDEN.
En zo kun je heel erg bevleesde ribbetjes voeren, en karige ribbetjes.

Men gaat in ieder geval uit van 'n fifty-fifty.
Dus gemiddeld genomen: een vleesbot is half vlees, half bot.

Nou, die botmix van Herby is dus 70% kaal bot (zoals hij aangeeft) en slechts 30% vlees.
dus zou ikzelf de verhouding wat aanpassen.
Een goeie 1/3 aan botmix...en voor de rest spiervlees, 15 à 20 % orgaan en wat groente.
#963279
marsieyenna schreef: bedankt, ik snap het.
Ik vind het gewone zelf samenstellen toch een stuk overzichtelijker en gemakkelijker te doen.
Het is dat de pups straks nog niet van allerlei botten zelf kunnen eten, en dat niet iedereen dat kan malen.

groetjes, Marijke
Ja, dat is ook zo.
En als je zelf samenstelt...dan zie je gedurende de rit...ook al vlug dat je naast vrij kale ribbejtes wat MEER vlees moet neerlegeen...en andersom.

En dan kan ik me ook voorstellen dat je leuk kunt goochelen met de botmixen (als het gemalen moet zijn).

Voor jou is het een stuk moeilijker omdat je 'je pups' hiermee op weg stuurt....en straks moeten die pupkopers natuurlijk zelf zien en beoordelen.
Dan vatten ze OF kvv...OF ze gaan zelf samenstellen....

En ZELF samenstellen vergt toch wat berekening...ook met botmixen...
Goed om te realiseren dat die botmixen ERRUG kaal zijn...

Maar evengoed veel afwisseling bieden qua diersoort...dus dat is ook weer 'n pré.
#963354
Wij werken voor de Jonge pupjes(5 of 6 weken)ook met de botmixen van Herby en spiervlees en verschillende organen erbij, wij doen alles nog eens door gehaktmolen en vriezen dan in kleinere porti's in, vind het ideaal en voor mijn gevoel toch beter als Carnibest want daar zit toch veel orgaan in.
Na 6 weken laat ik de pupjes stoeien met plat geslagen kippennnekken, vleugeltjes, en lapjes vlees.
Maar de hele kleine geef ik mijn eigen KVV.
#963500
Ik heb tijdens de zieknehuis opname van Tjerk botmix van Herby gevoerd.
Ik nam dan 1/3 botmix en vulde dat aan met spiervlees een beetje orgaan en groenten.
De ontlasting bleef ook netjes. Meer dan 1/3 botmis zou ik niet doen..dan wordt het wel erg veel bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door