Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door brie
#963101
ik maak me (alweer, wordt soms niet goed van mezelf) verschrikkelijk zorgen...
Femke heeft gisteren verschrikkelijk veel lamsribben gehad (misschien wel anderhalve kilo) ze heeft de hele avond uit liggen buiken...Het was de eerste keer dat ze zoveel heeft gehad. de ribben waren erg goed bevleesd (ook een beetje vettig) en ze heeft vandaag ook verschrikkelijk veel gepoept (zachte ontlasting, licht van kleur, misschien door het vet?) vandaag is het echter de eerste dag sinds 4 weken dat ze niets te eten krijgt..
Ja, vanochtend heeft ze een bak met kefir op, 2 eieren en een halve komkommer..
Tussen de middag heeft ze veel gerend en gezwommen met onze logeehond..
Sindsdien is ze wat onrustig, ze slikt veel en loopt onrustig heen en weer...

Nu weet ik dus niet of ik me hierom zorgen moet maken...Het is toch vrij normaal dat honden wat misselijk en onrustig kunnen worden van een vastendag? of moet ik rekening houden met een maagdraaiing?
Haar buik voelt niet echt hard, maar lijkt wel dik (maar dat kan ook zijn van de grote hoeveelheid eten van gisteren)
Kan ze nu nog wel een maagdraaiing krijgen?Vaak gebeurt dat toch vrij direct na het eten?

Whaa, help, ik krijg er de kriebels van...
Door Deesje
#963106
hoeveel heeft ze gisteren gehad in verhouding tot normaal? hele grote maaltijden hebben hier ook altijd wat langer nodig dan normaal (lees een dag later nog uitbuiken).. en je geeft zelf aan dat ze wel nog gepoept heeft.. en ook nog gegeten.. als ze niet overdreven moeilijk doet zou ik me niet teveel zorgen maken..
ik weet zeker dat als ik kito op een vastendag kefir en een halve komkommer geef hij ook van slag raakt.. een komkommer is praktisch alleen water dus misschien heeft ze daar wat last van? als het echt de eerste dag is dat ze niets krijgt kan ze ook wat moeilijk doen omdat ze vanuit een stukje conditionering 'meer (?)' verwacht en haar lichaam daar nog op ingesteld staat?

ik zou haar wel in de gaten houden maar zolang ze goed poept, niet loos braakt, niet erg onrustig is en geen gekke dingen gaat doen proberen zelf wat te ontspannen..
Door Mevroi Kruim
#963121
Nou, hier zijn ze eigenlijk nooit misselijk op een vastendag. Maar van flinke hoeveelheden lamsrib met vet gaat de ontlasting er wel vreemd uitzien. En dan zwijg ik nog over de afschuwelijke gassen *neusdichtknijpsmilie*
Ik zou het goed in de gaten houden. Een hond kan natuurlijk gewoon een keer misselijk if niet lekker zijn, misschien heeft ze wel veel zwemwater gedronken en valt dat verkeerd.
Door conleeuw
#963128
het is niet te verwachten dat het misselijkheid komt van een vasten dag, wat heet vasten, ze heeft vanmorgen nog gegeten, dus echt vasten is het nog niet eens. Nee, gewoon goed in de gaten houden, probert ze te spugen maar levert niets op, of vertrouw je het echt niet, ga dan even langs de dierenarts ;) sterkte ermee
Door brie
#963143
hmm, ik kom net weer thuis en het lijkt goed te gaan....Ik moest even een uurtje weg, ons kleine hondje toby had nog een inenting tegen rabies nodig ivm onze vakantie naar slowakije.
Voordat ik wegging heb ik femke een okugest pilletje gedaan tegen de misselijkheid en een pens staafje om de maag weer iets te doen te geven.
Nu ik hier de kamer weer inkom stinkt het echt een uur in de wind naar haar enorme scheten.... ::) verder lijkt ze prima in orde...
maar ik blijf het in de gaten houden..
Bedankt voor alle reacties iig!!!
Door roefus
#963246
Nou, kan ik duidelijk in zijn.
Als MIJN hond zo'n last had van een overvolle ribbenmaaltijd...omdat-ie zonodig een dag moet vasten....dan was het OVER....

Hier vasten ze sporadisch ook wel 's een 36 uur...maar ik zou ze niet vol gaan stouwen, zonder dat ze dat gewend zijn.
En ZEKER NIET met ribben.....
Dan nam ik iets makkelijkers, makkelijker verteerbaar in ieder geval...en geen vette ribbenmassa.
Opbouwen kan altijd nog...maar wat is je hond gewend?

Zo'n dikke buik...een dag later...en zoveel winderigheid...daar zou ik me zorgen om maken.
Maar voor mij tien anderen...dit is MIJN idee...
Door Femke
#963530
Sunday kan absoluut geen 36 uur vasten. Hij krijgt buikrommels en wordt zo misselijk dat hij niet meer wil eten....(behalve gras, takken, zand, maar geen 'normaal' voer)

Het komt ook wel eens voor als hij een (te) kleine of lichte maaltijd heeft gehad, dan begint hij in de loop van de volgende middag te rommelen. En dan moet ik er eerst een paar lepels voer in próppen voordat hij vrijwillig gaat eten.
Door Eef+Stippels
#963575
Hier wordt ook niet gevast hoor. Ik vind het niet nodig en Wandor en Yindra gaan alles uit de tuin eten en gal spugen als ze honger hebben.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#963644
Heb je Femke wel langzaam gewend aan grotere hoeveelheden eten? Want als je haar nu ineens 2x haar normale portie hebt gegeven kan ik me voorstellen dat ze zich aardig beroerd kan voelen, hoeft niet, maar kan wel. Eet zelf maar eens heel veel (bv bij een dineetje dat alles zo lekker is dat je eigenlijk gewoon niet kunt stoppen en je wilt daarna ook nog zo'n geweldig dessert en koffie met bonbons toe).
Ik ben niet tegen vasten hoor, maar ik denk dat je je honden daar wel langzamerhand aan moet laten wennen, net als grote maaltijden ;).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door