Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#962978
Kleine beerin eet nu vanaf 17 april volledig barf, daarvoor twee weken deels barf deels cb, daarvoor cb. Nu valt mij de laatste week op dat haar ontlasting aan de dunne kant is, en na een eerste drolletje (wel vorm van een drol, maar zacht) komt er nog een tweede beetje drol in de vorm van satédikte. Heb nu 45% bot, 15% orgaan, 10% groente, 30% vlees. Afgelopen week was het bot konijnenkarkas, eendenrug, kipkarkas en viskop. Vlees is alle soorten geweest. Om de poep iets harder te krijgen het bot verhogen en het vlees verlagen? Of orgaan lager? Of minder groente? Of meer ondergrondse groente? Ik schat de kipkarkas op 50/50, de konijn ook, maar volgens mij zit er aan de eendenrug meer vlees als bot. Maar ik vind dat wat moeilijk in te schatten. Morgen wilde ik kippebout doen, maar daar zit erg veel vlees aan, ik denk wel 30/70, of geeft een bout een vertekend beeld? Ik wil voorkomen dat de verhoudingen niet goed zijn, kleine beerin is nu zes maand, maar zal nog wel zes maand doorgroeien en hoor in mijn omgeving toch al allemaal negatief commentaar (op dit voer krijgt ze zeker HD/ED/Spierproblemen/ziektes en gaat ze zeker dood) en ik wil toch echt voorkomen dat iemand zo meteen gelijk heeft en zegt zie je wel had toch gewoon de giant brok van RC gegegeven. Binnenkort beschik ik ook over parelhoen/geitenrib/lamsrib, hoe dat er uit zit weet ik nog niet.
Door Lizzy
#962981
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nul verschil merk tussen boven of ondergrondse groente. Maar ik zou zeggen: experimenteer zelf! Geef een beetje meer vleesbot. in plaats van vlees. Kijk of dat beter gaat. Zo niet, probeer dan wat minder orgaanvlees. Zorg gewoon dat je niet minder dan 40% vleesbot geeft en niet meer dan, pak-m-beet, 50% vleesbot (ik ken echt heel veel pups die op zijn gegroeid op 60% dus zo krap komt het allemaal niet). En zorg dat je niet onder de 10% orgaanvlees komt (en geef dan liever wat minder pens dan minder hart/lever/nier omdat dat juist veel voedingsstoffen bevat, veel meer dan pens). En als dat het niet doet, geef dan wat minder groente. Ik zou zelf niet minder dan 5% geven. Kijk ook naar de maaltijden die je geeft. Misschien dat je bijv. maaltijden ertussen hebt zitten met orgaanvlees en groente, zonder vleesbot. Daar krijgen veel honden een wat dunnere ontlasting op.

En laat je geen angst aanjagen hoor. Laten we wel wezen: 99,99% van de honden eten brokken en kijk eens hoe de meeste rassen er qua gezondheid voorstaan ::). Ik ken inmiddels rassen die maximaal 5 jaar worden en waar er eigenlijk nog nauwelijks exemplaren rondlopen zonder HD of ED of LPC of een combinatie van deze drie. Jij? En dan maar roepen dat die brokken zo gezond zijn, terwijl het gros van de honden tegenwoordig die bagger eet en daar dus niet goed groot op wordt.....
Door Sietie
#963065
Ik denk dat je botafwijkingen eerder krijgt, door jonge honden te laten rennen achter ballen aan (stoppen en draaien) veel op de achterpoten staan, veel springen, traplopen enz enz...ik denk dat je het echt heel bont moet maken wil het door het voer komen...bij ons ras (boxers) proberen de fokkers de pups zo rustig mogelijk te houden, dus niet springen, achter ballen aan, voor het jaar geen traplopen!, niet uit de auto laten springen en erin maar tillen.. al dat soort dingen :) ;) Maar ik begrijp je angst... ik had dat namelijk ook...en stel als ik slechte uitslagen zou krijgen... dan zijn er altijd mensen die zeggen (brokvoerders) zie je wel  komt van het eten...
Mijn eerste boxer op vers had HDA NBw 35 deze hond is op KVV groot gebracht... ik heb nu een pup die is helemaal op BARF opgegroeid is 11 maand, en natuurlijk is het super spannend wat de uitslagen straks zullen zijn ...maar ik weet zeker als ik brok gevoerd had waren ze dan ook zeker niet beter... (hond is van zichzelf een enorme spring in het veld, en is erg moeilijk om haar met 4 poten op de grond te houden) Hondje heeft in ieder geval nog nooit 1 stap kreupel gelopen en het gaat er echt niet zachtzinnig aan toe met haar... dus ik vrees meer voor haar beweging dan voor haar voer ;) ik had haar trouwens op 60% vleesbot, ik maakte de puppymixen van Ian Billinghurst..maar 50% zal ook goed zijn zoals Lizzy zegt! Succes!
Door Mevroi Kruim
#963120
Ik denk dat de meeste honden eerder HD en ED krijgen van veel te snel groeien op Pokon-brokken barstensvol met granen, kleurstoffen, conserveringsmiddelen en andere ongein.
Verder helemaal nmet Lizzy eens, gewoon uitproberen, sommige honden krijgen verstopping op 10% bot en andere kunnen wel 30% hebben. Als je vleesbot met weinig spier kombineert met vleesbot met veel spier zit je al gauw netjes op je 50-50.
Kippenpoten zijn ong. 25 tot 30% bot overigens, gemiddeld genomen.
Gebruikersavatar
Door kira
#963170
dank voor de reactie's. De groentemix vindt ze altijd erg lekker, dus die verminder ik vooralsnog nog niet. Ik ga het bot iets omhoog doen, naar 50% en dan spiervlees naar 25%. En dan kijken hoe ze daar op reageert. Ik geef nog alle dagen zeg maar bot/spier/groente, en vier dagen per week orgaan, van de 15% orgaan is 10% in ieder geval lever/hart/nier/en binnenkort maag. En dan maar even kijken hoe dat gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door